Bukefalos 28 år!

Om din häst orsakar en dödsolycka?

T

tirnanog

Hur väl är du försäkrad? OM hästen kommer lös ut ur hagen och springer upp på en väg och kanske orsakar en massiv krock mellan häst/bil/lastbil, förutom denna enorma tragik, har du någon försäkring som klarar av en stämning som kan bestå av en enorm summa?

Jag ringde till Agria idag och de sa att de inte har en sådan försäkring. Hästen är försäkrad i liv och hälsa - inget mer. Om hästen orsakar skada på någon annan häst eller bilist utgår ingen ersättning annat än den eventuella skada som hästen själv ådrar sig vid tillfället.

Dock förstår jag inte varför hon inte nämnde att det finns en Agria Incident-försäkring som består av:

"Agria Incident innehåller tre delar: ersättning för kostnader vid skada upp till 100 000 kronor, invaliditetsskydd på upp till 200 000 kronor och ersättning vid dödsfall på grund av olycksfall på 40 000 kronor."
http://www.lrfforsakring.se/LrfForsakringNodeServlet?command=layout&n=1216

Men dessa summor räcker inte långt så om man vill vara ordentligt täckt bör man teckna en annan försäkring t.ex. i det bolag man har sin hemförsäkring.

Jag vill bara ta upp detta ämne eftersom jag fått uppfattningen av att väldigt många enbart har vanlig liv- och veterinärvårdsförsäkring tecknad på sin häst. Jag vet att det inte är så för ALLA, jag har bl.a sökt i andra trådar och där sett att det verkar vara en del som t.ex tänkt på att teckna en olycksfallsförsäkring för sig själva.

Men,
vad händer, förutom att livet antagligen blir outhärdligt att leva, OM man bär ansvaret vid en ev. olycka, oavsett om det är mindre skador eller dödsfall som utgång.

Rätta mig om jag har fel men har vi inte ansvar för våra djur oavsett om de är i hagen eller om de kommit lös?
Jag vill gärna höra era åsikter och om ni själva funderat på detta eller rent av har egna erfarenheter eller tips i ämnet.
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Detta har jag också undrat över. Vilken försäkring ska man då ha? Som jag bor hemma och pappa har mig försäkrad i länsförsäkringar, ska jag då teckna en extra försäkring som täcker det min häst kan orsaka som inte Agria Incident täcker?
Konstigt att de inte nämnde Incident försäkringen? Agria Incident ingår ju automatiskt om man försäkrar hästen i Agria.
Står även klart och tydligt "Agria Incident täcker det hästen orsakar" "Täcker alla personskador och skyddar alla människor runt omkring", fast de summorna räcker ju inte om nåt riktigt allvarligt händer. Vad händer om hästen skenar och springer över en barnvagn:crazy: , hund, människa? Den täcker alltså personerna men inte hunden?
Och gäller den som då vid en krock? Eller det får bilföraren ersatt av sin försäkring om bilen får skador för han väjt undan min häst och hamnat i en annan bil? Eller i ett hus?
Om min häst blir överkörd av en bil och både min häst och föraren dör? Täcker Agria allt?
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Agria täcker ingenting annat än hästens hälsa sa den från Agria jag pratade med. Om hästen orskar en krock med bil täcker de bara hästens skador, inte bilens eller förarens ev. skadestånd du får som ett brev på posten.

Jag ska ringa dit imon igen o fråga om Incident som hon inte alls nämnde, hon kanske inte nämnde den eftersom den inte är tillräcklig vid ett så allvarligt olycksfall.

Hon sa att på hund finns en försäkring som täcker om hunden far iväg o biter ihjäl en annan hund eller biter annan person (tror den gällde för person också). Denna finns dock ej på hästar, dels för att hästar ofta får bit- och sparkblessyrer av varandra i hagen eller om de släpps ihop med nya hästar de inte känner, men dessa skador är ju inte allvarliga i de allra flesta fall. Hon sa även att hästar går ju inte lösa på samma sätt som en hund gör, en hund som är lös kan ryka ihop med en annan hund/människa på ett sätt en häst inte hade gjort. En häst hade ju bara lagt benen på ryggen :rofl:

Mycket intressant fråga. Min mamma blev alldeles nervös och bad mig att GENAST kolla upp detta :o :D Och det är just det jag gör nu :bump:

Hästar kan ju rymma ur hagar även om det är el, jag har tyvärr haft lösa hästar nga ggr under min livstid med häst. I alla fall utom ett har det inte hänt något eftersom vi bara har grusvägar här och bor väldigt avsides. Vid det ena fallet var min häst med ett annat gäng hästar på ett annat ställe som låg vid en stor väg. Vi misstänker sabotage, att någon helt enkelt släppte ut hästarna. Min häst blev påkörd och dog på en 90-väg. Gubben som körde bilen var 80 år och klarade sig utan skador SOM TUR VAR!!! :eek:

Sen dess har jag inte haft någon häst på det stället, det var inte första och tyvärr inte sista gången det hände skumma grejjer på det stället, uschianemej. Det finns så mkt skumt folk här i skogarna så det är otäckt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Om hästen är lös är det alltid bilföraren som åker på ansvarsfrågan så länge bilen rör på sig. Du har inte samma ansvar för häst som för hund, det skiljer sig massor (från tiden då hästarna var vanligare och mer skyddade än bilar och den lagen finns kvar än). Du kan möjligen bli skadeståndsskyldig om du har mkt undermåliga staket men även det är tveksamt. I dessa exempel du räknar upp likställs en häst med ett vilt djur.

Står bilen däremot still blir det hästägaren som blir ersättningsskyldig och de flesta har väl en drulleförsäkring på sin hemförsäkring?

Jag fick i varje fall ut på min när min häst backade in i en parkerad bil. Hade bilen däremot rört på sig hade det gått på bilägarens försäkring.

Det som står i incidentförsäkringen är ifall du själv som ryttare gör illa dig/avlider när du rider din häst. Inte ifall din häst kommer lös och pga trafikolycka gör att andra skadar sig/avlider.
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Står bilen däremot still blir det hästägaren som blir ersättningsskyldig och de flesta har väl en drulleförsäkring på sin hemförsäkring?

Jag fick i varje fall ut på min när min häst backade in i en parkerad bil. Hade bilen däremot rört på sig hade det gått på bilägarens försäkring.

Det där tror jag beror på var bilen är parkerad..eller så är reglerna ändrade... när jag gick på ridskola var det en häst som reste sig och satte ner framfötterna i bakrutan på en bil på parkeringen framför stallet, och jag är ganska säker på att det då blev bilägaren som fick stå där med "skulden". Det var nått om att om man parkerar där det kan tänkas att hästar kan komma strulandes får man skylla sig själv... :crazy:

Men som sagt, det kan ju ha ändrats.. kan vara värt att kolla upp ju...
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

hej jag har pratat om detta med folksam då jag haft en hingst, de sa att alla skador som hästen orsakar vid rymmning som jag blir skadeståndsskyldig för går på min hemförsäkring. Doch har jag allriskförsäkring(drulle). kolla på husförsäkringen vad den täcker, den tar faktiskt det mesta, konstigt nog:D
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Ansvarsförsäkringen som ingår i min hemförsäkring var bra att ha när mitt sto sparkade ett annat sto i samband med ihopsläpp. Försäkringsbolaget menade dessutom att man kan tala om "strikt hästägaransvar" som är att jämföra med strikt hundägaransvar.

Immer
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Jag har hört tvärtom, att hästar liksom kor och andra stora djur inte har strikt ägaransvar. Dvs att jag som ägare inte är ansvarig om hästen kommer lös så länge jag inte varit oaktsam.
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

jag tycker att det låter väldigt märkligt att man som hästägare skulle vara ansvarig om hästen är lös och t ex springer ut i trafiken. Man är ju inte ansvarig om man rider i trafiken, oavsett vad som händer. Hur kan man då vara mer ansvarig om man inte ens är i närheten själv?

Jag är 99% säker på att man inte har strikt hästägaransvar som man har på hundar som immer skrev. Lösa hästar är jag nästan helt säker på att de räknas som vilti trafiken.

Sen är det ju vad lagen säger som är det intressanta. Försäkringsbolagen kan ju ha olka regler beroende på vilket bolag det är. Och bolagen kan betala ut ersättning även om man själv är "skyldig". Så man måste allstå veta vad lagen säger för att veta vilken typ av försäkring man ska ta.
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Svarar både dig och Streiff.

Mitt försäkringsbolag var av den uppfattningen, och betalade ut 25 000 kronor i ersättning till ägaren av det sto som blev sparkat av mitt sto.
Detta hände på våren 2003, och om någon av er vill läsa mer kan ni använda sökfunktionen. Sök på "strikt hästägaransvar", så får ni träff på de trådar där jag förklarat hur det gick till när olyckan hände.

Immer
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

De flesta har rättsskydd och ansvarsskydd via sin hemförsäkring. Jag klipper från vår villaförsäkring i Länsförsäkringar:

---
Rättsskydd
Detta är ett ekonomiskt skydd som gäller om du hamnar i en rättstvist som kan prövas i domstol. Försäkringen täcker de flesta tvister du kan hamna i som privatperson och kan då ersätta dina ombuds- och rättegångskostnader.

Vissa tvister är undantagna från rättsskyddet, exempelvis skilsmässotvister och tvister i samband med yrkesutövning.


---
Ansvarsskydd
Gäller vid skadeståndskrav som uppstår om du skulle orsaka en annan person eller dennes egendom skada. Skyddet gäller bara dig som privatperson, alltså inte vid yrkes- eller tjänsteutövning.

Förutom att vi betalar det eventuella skadeståndet, hjälper vi dig med utredningar, förhandlingar, och skulle det gå så långt som till rättegång, för vi din talan också i rättssalen och ser till att dina rättegångskostnader blir betalda.
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

kl

Lovisaleonora säger det som jag fick reda på idag när jag kollade upp saken. Hemförsäkringen täcker sådana skador OM det fastställs att man själv är skadeståndsskyldig, vilket man oftast inte blir om hästen räknas som vilt om den kommer lös.

Tack för alla svar!
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Tror precis som tirnanog att det är skillnad på en häst man släpper i en hage kontra en lös häst.
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Jag har försäkring på min ena häst, för detta. Jag kommer inte ihåg vad just den försäkringen heter, men jag vet att hon har det.
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Behövs ingen sådan försäkring eftersom man inte får köra bil fortare än att man kan stanna för oförutsedda händelser och trafikförsäkring är ju ett måste...

Kände en tjej i gymnasiet vars häst kom lös ur hagen, sprang upp på vägen och blev påkörd, bilisten fick betala hennes veterinärvårdskostnader.
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Jag har läst om ditt fall tidigare och kan fortfarande inte riktigt förstå hur det hänger ihop.
Vad gäller skadeståndsansvar så har man ju som hästägare ett culpaansvar, alltså ett ansvar vid vårdslöshet - men hur det kan klassas som vårdslöshet att släppa häst i hage begriper jag inte riktigt?

Strikt hästägaransvar finns inte, hundägaransvaret, om jag minns rätt, regleras i vad jag tror heter "lag om tillsyn över hundar och katter" och skall enligt min föreläsare i skadeståndsrätt inte kunna analogt tillämpas på hästar. Hur försäkringsbolag sedan gör upp sinsemellan är en annan sak - vad man kan lära sig är ju att en hemförsäkring med ansvarsförsäkring är att rekommendera alla.
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Jo menjag påperak åter igen att det är ju vad lagen säger om ansvar för hästägare som är det intressanta och viktiga. Sen vad ditt försäkringsbolag väljer att ersätta och inte ersätta är ju inte poängen.
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Precis vad jag också hört. När det gäller bilisten är det en gammal fortfarande gällande lag som säger att bilisten blir ansvarig.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Har nu hittat vår häst och ska teckna försäkring. Fått förslag från Agria på A1 Safe Liv på 100 000;- och A2Limited 50 000...
Svar
14
· Visningar
1 785
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 713
Senast: Piranesi
·
Hästmänniskan Är det någon som fått ut någon ersättning på personolycksfallsförsäkringar som ibland ingår i vissa hästförsäkringar? Jag skadades...
Svar
7
· Visningar
1 564
Senast: Fille
·
Utrustning Vi ska snart få hem vårt nya släp och jag håller på att kolla försäkringar. Som nämnts ofta "förr" så brukar ju inte försäkringen på...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 111
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp