Bukefalos 28 år!

Om din häst orsakar en dödsolycka?

Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

I Schweiz hade jag en försäkring som täckte ca 60 miljoner svenska kronor om min häst ställde till med något. Ska nog se över min försäkring i Sverige.
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Tack för att du tagit dig tid att utbilda oss lite ;)

Tack för att du ser det så - det var liksom tanken att förklara. Men ibland känner man sig som en dryg besserwisser när man gör det... och hoppas att alla som läser förstår att man bara vill hjälpa till!
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Jag skulle inte ta bort en häst om den bockade och jag föll av och vart förlamad mm

Det är inte hästens fel och inte mmitt heller.. olyckor händer...
Jag skulle däremot ta bort en häst om den var afggresiv och utredning visar på att hästen har grova lynnesfel.Men den delen är så extremt ovanlig!

Har du tryckt på fel svarsknapp? Jag har inte sagt något om att ta bort hästar eller pratat om något liknande alls???
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Tack för vettig information! Jag är då välförsäkrad men skulle vilja ha en olycksfallsförsäkring upptill för egen del. Jag menar en sådan du har som du hade den "lilla" varianten av, men jag hade också velat ha den större... ska ta reda på kostnader, det är ju inte gratis det där :p
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Nej det är konstigt att plånboken alltid är tom fast man jobbar heltid :angel: Min plånbok i alla fall :D
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Haha jag kan bara instämma!!!!! Min fölunge fick fölsjuka och en "mördarbakterie" i hasleden, med en försäkring där jag står för 20% av kostnaderna utöver självrisken kostade det mig 10.000kr efter drygt 3 veckors vistelse och flera spolningar med koksalt i hasleden, hälften av veterinärteamet ville ta bort henne, men hon klarade sig som tur var. Tack vare en superbred antibiotika som endast beprövats på häst en gång i hela världen, finns inga rapporter på dess verkan eller någonting, bara EN injektion kostade 4000kr :eek:

Idag kom hennes mamma hem efter en sårolycka, 4000kr kostar det efter 6 dagars vistelse... zzzzzzzzz :mad: 2300 i självrisk 1700 procentuell. Det mest ironiska är att fölungen försäkrades upp så jag slipper den jäääävla procentdelen, men mammans försäkring ändrade jag inte. Det är som själva :devil: hånskrattar mig rätt i ansiktet :mad:

Snacka om att min plånbok är tom eller SUCKA!!! :crazy: ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Hmmm börjar just fundera på den där försäkringsfrågan om självrisker nu... man kanske skulle kosta på sig att ändra försäkringen till bara en fast självrisk i alla fall. Fast det känns lite skojigt att

1. fundera över om hästen ska ha ett högre belopp i vet.vård (har 60 nu funderar på 120)
2. fundera på att betala mer för att slippa betala den %uella självrisken på hästens försäkring
3. konstatera att en bra olycksfallsförsäkring för mig har jag inte råd med...

Undrar vem jag värderar högst av mig och hästen???:cool:
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Usch - det borde verkligen finnas någon sorts världens lag mot att fölisar blir sjuka... de är ju så förtvivlat söta och små och FÅR inte bli sjuka!!! Förresten får inga hästar bli sjuka för jag blir så ledsen då...

Tur att det har gått bra i alla fall även om det blev vansinnigt dyrt...
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

ja haha, det är ju lätt att man i regel värderar och är mer rädd om hästens väl och ve än ens eget :D

Det där med försäkringar är ett nedrans gissel! Jag vill iaf INTE ha någon procentuell del mera! Det är ju enkelt om man bara har en häst, blir ju värre att försäkra 5 stycken på det viset.

Vad jag kommer ihåg var försäkringsvillkoren bättre förr, då fanns det ingen procentuell variant och självriskerna var inte lika höga. Men fler o fler har hästar o fler o fler skadar sig. Det där med bonusen Agria ger för skadefria år kan jag fetglömma :D Den kommer jag ALDRIG upp i haha! Det mest ironiska är att den enda hästen jag har som varit HELT skadefri är försäkrad UPP ÖVER ÖRONEN!!! (minishettis)

0% i procentuell självriskdel, medan hästar jämte honom skadar sig till höger o vänster. Efter fölungens tragiska incident försäkrade jag upp henne till samma nivå som minisen, men så skadar sig den tredje hästen vars försäkring jag ännu inte ändrat!!!
Är inte det ironiskt?!?!? :devil: :D :rofl:

Jag brukar alltid se komiken i tragiken så jag tar lätt på det hela, huvudsaken är ju att alla är friska! :)

ja det är trist när små fölungar blir dåliga. Det är ju så viktigt för dom att få vara friska när de är små och växer och behöver få lära sig att gå/springa/leka o allt vad det innebär! Boxvila är det värsta som kan hända ju! usch...
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Gnägg Hej! Har nu hittat vår häst och ska teckna försäkring. Fått förslag från Agria på A1 Safe Liv på 100 000;- och A2Limited 50 000...
Svar
14
· Visningar
1 785
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 716
Senast: Piranesi
·
Hästmänniskan Är det någon som fått ut någon ersättning på personolycksfallsförsäkringar som ibland ingår i vissa hästförsäkringar? Jag skadades...
Svar
7
· Visningar
1 564
Senast: Fille
·
Utrustning Vi ska snart få hem vårt nya släp och jag håller på att kolla försäkringar. Som nämnts ofta "förr" så brukar ju inte försäkringen på...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 113
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp