Bukefalos 28 år!

Om din häst orsakar en dödsolycka?

Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Det är ju precis det jag har framhållit hela tiden en försäkring för hästen (veterinärvård och om man så önskar livvärde) samt en försäkring för dig (som vanlig hästägare räcker det med hemförsäkring - om man har företag skall det vara en anpassad försäkring utifrån vad man har för verksamhet).

Ansvarsförsäkringen ligger ju som jag hela tiden talat om I HEMFÖRSÄKRINGEN och har du bara en sådan är det ju ok.

Dock finns det en poäng med incident och eventuella liknande försäkringar - det är en olycksfallsförsäkring vilket innebär att även om jag som hästägare inte är skadeståndsskyldig kan den som skadats få ersättning. Kan ju kännas skönt om jag till exempel låter någon annan ta ut min häst och han blir skrämd och stegrar och skadar den som hjälper mig. Jag är inte skadeståndsskyldig i den situationen (om jag inte vet att min häst brukar stegra i tid och otid och inte har upplyst om det vill säga) men det kan ju onekligen kännas bra att den skadade får ersättning i alla fall. Hur man vill ha det med sådan försäkring däremot har jag inga synpunkter på - det jag tyckte var skrämmande tidigare var att du inte tyckte att man behövde någon ansvarsförsäkring.
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Nej, jag menar inte att du kan mindre, jag menar bara rent allmänt att har man fått ett besked från trafikpolisen, och ett annat från en på buke, så ska man kanske vara lite försiktig med att lite på en anonym på ett forum.

Absolut skall man det - men jag blev väldigt väldigt orolig när du fick det att låta som om man BARA skulle ha hästen försäkrad. Hemförsäkringen är viktig, ack så lätt att missa att teckna en hemförsäkring men jag har sett så otroligt tråkiga historier där folk hade haft så mycket hjälp om de bara haft en vanlig enkel hemförsäkring för några hundralappar om året...

Sedan vet ju jag vad jag har för kompetens, det är ju inte lika lätt för dig att veta :angel: men allt det jag säger kan du kontrollera. Tyvärr tycker jag att du kontrollerar på fel ställe när du kontaktar polisen för att ställa dessa frågor. Men det bemöter jag i ett eget inlägg tror jag.

Dessutom säger du ju att du jobbar för ett f-bolag, och det betyder att du har intresse av att folk köper försäkringar...

Tja - det är klart att jag har ett indirekt intresse av det men jag säljer inte försäkringar utan vill bara förhindra att folk har missat en så enkel och självklar sak som att skaffa sig en hemförsäkring...

Jag som privatperson anser dock att alla borde omfattas av en hemförsäkring och skulle näst intill kunna tycka att ett grundskydd borde skattefinansieras. Det är så sorgligt när någon haft taskigt med pengar och bestämt sig för att strunta i att betala försäkringen och sedan händer det något.
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Nåväl, nu har jag ringt polisen igen, 11414 och talat med trafikavd. De säger att om det är ett stillastående fordon har hästägaren ansvar.

Polisen är som sagt inte experter på skadeståndsrätt och alltså tyvärr inte en bra källa. Hästägaren har en skadeståndsskyldighet om hästen orsakar skada på grund av hästägarens oaktsamhet. Om hästen rymt ur en väl fungerande hage med hela staket och sedan sparkat på en parkerad bil finns inget ansvar.

Rör sig fordonet och alltså kör på hästen är det fordonets fel.
Det behöver inte vara fordonet som är vållande bara för att fordonet rör på sig. Hästägaren får dock ersättning för sina skador via trafikförsäkringen oavsett vem som vållat skadan. Om hästägaren vållat skadan kan ett ersättningskrav riktas mot denne - eventuell ersättning kommer sannolikt att jämkas i sådant fall som jag tidigare berättat om.

Sitter det en ryttare på hästen gäller andra regler.
Jaså vilka då?

Om hästen bef sig i vägbanan har den samma rättigheter som ett fordon. Om den är på väggrenen är det som ett fordon som kör där: man måste se sig för innan man flyttar ut i vägbanan.

Alldeles riktigt! Här har du ett område som polisen behärskar - vad man får och inte får göra.

Lösa hästar betraktas på samma sätt som vilda djur, och ägaren är ej ansvarig om inte de haft undermåliga staket.

I princip rätt - om en häst kommit lös trots att den har ett väl fungerande staket etc. betraktas den skada som kan uppkomma som en olyckshändelse. Olyckshändelser är inte skadeståndsgrundande.

Dock finns ju som tidigare omnämnts ett strikt ansvar enligt lagen om ägofred avseende skador på jord etc.

Sedan kan det ju finnas andra skäl till att skadeståndsskyldighet uppkommit än just att staketet varit trasigt... man kan till exempel ha råkat tappa hästen när man ledde den, man kan ha glömt att stänga en grind, boxdörr etc.
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Den här tråden har blivit lång och mina inlägg har varit lång så jag tänker sammanfatta det viktigaste här:

Om man har häst bör man ha en försäkring för hästen (framför allt veterinärvård men i många fall även livvärde) för att skydda sig mot dyra hästvårdskostnader om en olycka är framme.

Man bör också se till att omfattas av en hemförsäkring (för att i den finns en ansvarsförsäkring) för att skydda sig mot eventuell skadeståndsskyldighet.

Man kan också ha en olycksfallsförsäkring typ incident för att skydda personer som hanterar hästen och i viss mån för att skydda personer "utifrån" som drabbas av hästens eventuella upptåg.
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Ok, jag läste nog dina inlägg för slarvigt, jag trodde du menade att man måste ha 2 hästförsäkringar, typ incident-försäkring. Jag utgick ifrån att alla har en hemförsäkring...
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Man kan också ha en olycksfallsförsäkring typ incident för att skydda personer som hanterar hästen och i viss mån för att skydda personer "utifrån" som drabbas av hästens eventuella upptåg.

En sak som jag har funderat mkt på är just det om det skulle hända något när man hanterar någon annans häst. Jag hanterar dagligen flera hästar som inte är mina egna. En del av dem är ganska stökiga dessutom.

Om någon häst skulle skada mig, vad händer då om hästägaren inte har en incidentförsäkring? (Med mig alltså)

Är det skillnad om det är min egen häst som skulle skada mig?
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Med en ryttare på räknas hästen som ett fordon, och då har den rätt att vara i trafiken. Det sade Farbror polisen. Även ta plats i en fil alltså. (!)

Aha var det så du menade! Då förstår jag och då håller jag med farbror polisen helt och fullt!
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Din möjlighet att få ersättning av någon annan är ju om denne har orsakat olyckan genom vårslöshet (såvida du inte är arbetstagare, då gäller andra regler som jag dessvärre inte kan på mina fem fingrar men som väl i stora drag går ut på att alla arbetsskador skall ersättas via arbetsgivarens försäkringar).

Om jag till exempel har en häst som jag vet är bråkig men underlåter att upplysa dig om det - då blir jag sannolikt skadeståndsskyldig om hästen sparkar dig vid utsläppet. Om jag har en häst som jag vet är bråkig och du har fått information till det har du skadeståndsrättsligt samtyckt till att ta risken = du kan sannolikt inte få något skadestånd.

Om du hanterar din egen häst kan du aldrig få ersättning annat än via någon form av olycksfallsförsäkring (incident eller egen tecknad olycksfallsförsäkring). Du kan ju inte bli skadeståndsskyldig mot dig själv.

Vill man skydda sig i hästhantering kan det vara klokt att undersöka vilka olycksfallsförsäkringar som finns och vad de kostar. Incident är en ganska liten försäkring - du kan inte få ut några stora belopp på den. Sedan finns det en uppsjö av olika nivåer (och förstås kostnadslägen) på olycksfallsförsäkringar där man helt enkelt får bedöma hur mycket man är beredd att betala för att få ett så bra skydd som möjligt. En olycksfallsförsäkring känns ju mest aktuell för den händelse man skulle bli invalidiserad och kanske förlora möjligheten att arbeta och försörja sig. Då har man det sociala skyddsnätet att falla tillbaks på och man måste ju själv bedöma om man tycker att det är tillräckligt eller om man vill ha en olycksfallsförsäkring.

Själv har jag en liten olycksfallsförsäkring och får ofta "skäll" för det på jobbet men jag har helt enkelt bedömt att ett litet skydd får räcka för jag har tusan inte råd med en större...
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Oj jag såg på ditt citat av det jag skrivit att jag varit otydlig också. Bäst att korrigera mig så att jag inte lurar någon!!!

En olycksfallsförsäkring gäller alltså bara för den den är tecknad för. Om jag tecknar en olycksfallsförsäkring gäller den alltså om jag genom en olyckshändelse drabbas av en personskada. MIN olycksfallsförsäkring gäller inte om min häst eller jag skadar någon annan (det kan däremot som sagt ansvarsförsäkringen ersätta OM det finns en skadeståndsskyldighet)

Incident däremot är en olycksfallsförsäkringsliknande försäkringsprodukt som gäller för personskador som hästen orsakar på andra. Den är alltså knuten till hästen och gäller för den som skadas av hästen oavsett vem det är om jag förstått denna försäkring rätt (den gäller i vart fall för alla som hanterar hästen, men jag har för mig att den även kan gälla om hästen sparkar en person som går bakom den på stallgången utan att hantera den).

Incident är alltså inte någon olycksfallsförsäkring i vanlig bemärkelse.
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Oj jag såg på ditt citat av det jag skrivit att jag varit otydlig också. Bäst att korrigera mig så att jag inte lurar någon!!!

En olycksfallsförsäkring gäller alltså bara för den den är tecknad för. Om jag tecknar en olycksfallsförsäkring gäller den alltså om jag genom en olyckshändelse drabbas av en personskada. MIN olycksfallsförsäkring gäller inte om min häst eller jag skadar någon annan (det kan däremot som sagt ansvarsförsäkringen ersätta OM det finns en skadeståndsskyldighet)

Incident däremot är en olycksfallsförsäkringsliknande försäkringsprodukt som gäller för personskador som hästen orsakar på andra. Den är alltså knuten till hästen och gäller för den som skadas av hästen oavsett vem det är om jag förstått denna försäkring rätt (den gäller i vart fall för alla som hanterar hästen, men jag har för mig att den även kan gälla om hästen sparkar en person som går bakom den på stallgången utan att hantera den).

Incident är alltså inte någon olycksfallsförsäkring i vanlig bemärkelse.

*kram på dig* Ser att du klarar dig riktigt bra!
Förresten när det kommer till försäkringar så är jag inte så duktig men jag har mina hästar/djur fullförsäkrade och då menar jag både liv och vet medans på mina hingstar så har jag också olycksförs som tex om de skadar någon om vi är borta eller så klart hemma, både om det är olycksfall eller medvetet. Behöver jag inte de? Självklart har jag hemförsäkring också.
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Om jag till exempel har en häst som jag vet är bråkig men underlåter att upplysa dig om det - då blir jag sannolikt skadeståndsskyldig om hästen sparkar dig vid utsläppet. Om jag har en häst som jag vet är bråkig och du har fått information till det har du skadeståndsrättsligt samtyckt till att ta risken = du kan sannolikt inte få något skadestånd.

Om du hanterar din egen häst kan du aldrig få ersättning annat än via någon form av olycksfallsförsäkring (incident eller egen tecknad olycksfallsförsäkring). Du kan ju inte bli skadeståndsskyldig mot dig själv.

Jag har en olycksfallförsäkring. Tänkte mer om de gjorde skillnad på om det var ens egen häst så fick man ersättning och om det var någon annans "fick man lite skylla sig själv" men det lättaste är ju att ringa och fråga.

Om hästägaren inte uttryckligen sagt till mig att hästen är bråkig, men jag har ju själv märkt detta när jag hanterar den. Har jag rätt till skadestånd då om den skadar mig? (inte för att jag vill att det ska hända något)
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Men det är ju så att försäkringbolagen ibland väljer att agera tvärtemot t ex polisens bedömning. Två personer som krockat och som tillkallat polis till platsen hade kommit fram till att person X var vållande. Person X blev dessutom dömd i tingsrätten för vårdslöshet i trafiken. Dock valde försäkringsbolaget att lägga hela skullde på person Y. Så egentligen kan man aldrig förbereda sig på alla situationer. Trots att man inte gjort något "fel"

Lite OT
Jag krockade en gång på en parkering där kanske högerregeln gäller.
Jag tyckte nog i efterhand att det var jag som var skyldig:angel: .
men jag hörde aldrig av bolaget mera, inga avdrag på bonusen heller, så bolagen gjorde väl upp sinsemellan.
Och glad var jag naturligtvis.
Till saken hör att han hade en sprillans ny Volvo och jag en skrutt.
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Jag skulle inte ta bort en häst om den bockade och jag föll av och vart förlamad mm

Det är inte hästens fel och inte mmitt heller.. olyckor händer...
Jag skulle däremot ta bort en häst om den var afggresiv och utredning visar på att hästen har grova lynnesfel.Men den delen är så extremt ovanlig!
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

*kram på dig* Ser att du klarar dig riktigt bra!
Förresten när det kommer till försäkringar så är jag inte så duktig men jag har mina hästar/djur fullförsäkrade och då menar jag både liv och vet medans på mina hingstar så har jag också olycksförs som tex om de skadar någon om vi är borta eller så klart hemma, både om det är olycksfall eller medvetet. Behöver jag inte de? Självklart har jag hemförsäkring också.


Olycksfall gäller ju i alla fall då en olycka inträffar. Med olycka vill jag minnas att de flesta försäkringsvillkor menar en plötslig yttre händelse. Det behöver alltså inte vara så att du blir skadeståndsskyldig om en hingst skulle stegra och sparka någon till exempel. Den som hanterar hingstar har ju accepterat risken - för hingstar är ju alltid hingstar liksom.

Du har ju om jag förstått rätt en näringsverksamhet - så jag förmodar att du har en hästverksamhetsförsäkring eller möjligen en lantbruksförsäkring och i denna ingår en ansvarsförsäkring. Alltså är du skyddad mot skadeståndsskyldighet i de allra flesta fall men den som hanterar din häst är bara skyddad mot rena olyckor om du har en olycksfallsförsäkring.

Klarare eller ännu virrigare? Det där med försäkringar är lite komplicerat - och ansvarsförsäkringen är knepig om man inte har koll på skadeståndsrätten vilket ju väldigt få har.

________________________________________________________

Jag försöker förklara men jag vill att ALLA SOM LÄSER MINA INLÄGG HÄR SKA VARA MEDVETNA OM ATT SKADESTÅNDSRÄTT ÄR ETT KOMPLEXT OMRÅDE OCH DET ÄR ÄVEN I VISS MÅN FÖRSÄKRINGARNA. Svaren är alltså grovt generaliserade och förenklade för om man ska bedöma skadeståndsskyldighet i en situation måste man ha händelseförloppet klart för sig också... så det är egentligen först efter att något har hänt man kan börja bedöma händelsen om man vill ha ett säkert svar. Vad gäller försäkringar skall det nämnas att det finns några undantag i både ansvarsförsäkringar och olycksfallsförsäkringar. Där måste ni kika i era egna villkor för undantagen kan skilja mellan bolag.

I ansvarsförsäkringen för privatpersoner (hemförsäkring) är undantagen väldigt få men några finns där, jag har redan nämnt att ansvarsförsäkringen inte gäller för lånad och hyrd egendom till exempel och att den inte gäller för skada som du kan göras ansvarig för som förare eller brukare av fordon. I företagsförsäkringarna är undantagen något fler och mer varierande mellan bolagen kan jag tänka mig så där vill jag inte ens ge exempel.
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Lite OT
Jag krockade en gång på en parkering där kanske högerregeln gäller.
Jag tyckte nog i efterhand att det var jag som var skyldig:angel: .
men jag hörde aldrig av bolaget mera, inga avdrag på bonusen heller, så bolagen gjorde väl upp sinsemellan.
Och glad var jag naturligtvis.
Till saken hör att han hade en sprillans ny Volvo och jag en skrutt.

Man ska också veta att det är enskilda handläggare som sitter och gör bedömningarna hos försäkringsbolagen och ibland blir det förstås fel... men det kan också vara så att de gjorde en bedömning utifrån regler du inte känner till eller tänkte på kanske. När det är gynnsamt är det ju bara att tacka och ta emot :rofl: precis som du gjorde...
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Jag har en olycksfallförsäkring. Tänkte mer om de gjorde skillnad på om det var ens egen häst så fick man ersättning och om det var någon annans "fick man lite skylla sig själv" men det lättaste är ju att ringa och fråga.

Om hästägaren inte uttryckligen sagt till mig att hästen är bråkig, men jag har ju själv märkt detta när jag hanterar den. Har jag rätt till skadestånd då om den skadar mig? (inte för att jag vill att det ska hända något)


Om jag förstår din fråga i stycke ett rätt undrar du om olycksfallsförsäkringen gör skillnad på vems häst det är? Det kan jag aldrig någonsin tänka mig, men jag jobbar inte med olycksfallsförsäkringar så jag törs inte svara med 100 % säkerhet där.

Den sista frågan är svår, vill man ha ett exakt svar ska man inte ge sig på skadeståndsrätten för det finns en massa parametrar man så att säga utgår från när man gör en vållandebedömning - men i varje steg är det bedömningar som skall göras så det kan så lätt slå över någonstans... men jag gör ett försök.

Den som hanterar hästar vet att det finns risker förknippade med hanteringen. Man accepterar att man utsätter sig för en risk för att skadas. Om hästen i fråga regelmässigt gör farliga saker (reser sig, sparkar, springer över en etc.) och man märkt det men ändå accepterar att fortsätta att hantera hästen har man genom sitt handlande accepterat denna risk också. Sannolikt skulle du alltså inte få skadestånd om du drabbades av skada.

Men det där med att acceptera en risk är svårt det också. Det anses allmänt att man kan acceptera en risk till en viss grad. Jag får till exempel acceptera risken att "misshandas" i en hockeymatch men jag har inte accepterat att bli ihjälslagen. Samma resonemang borde någonstans gå att applicera på hästhållning. Men såvitt jag vet finns just inga prejudikat att gå på här (nu har jag inte letat men inte som jag känner till).

Tveksamt om du skulle kunna få skadestånd alltså.
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Man ska också veta att det är enskilda handläggare som sitter och gör bedömningarna hos försäkringsbolagen och ibland blir det förstås fel... men det kan också vara så att de gjorde en bedömning utifrån regler du inte känner till eller tänkte på kanske. När det är gynnsamt är det ju bara att tacka och ta emot :rofl: precis som du gjorde...

Det var dessutom andra gången i mitt liv som jag brutit mot högerregeln och jag gått skadeslös:bow:
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Ajajaj - man får icke bryta mot högerregeln *bannar med pekfingret åt dig*

Fast det är ju lätt gjort... man glömmer liksom bort den på vissa ställen...

Men skippa den där tredje gången gillt i alll fall :idea:
 
Sv: Om din häst orsakar en dödsolycka?

Tack för att du tagit dig tid att utbilda oss lite ;)

Jag tror inte att jag skulle få för mig att kräva någon på skadestånd heller även om det skulle hända en olycka. Var bara intressant att höra hur det var. Det är ju som du säger att man tar ju en medveten risk när man hanterar hästar. Så olyckor kan ju hända, men oftast är de ju just olyckor och har inget ont uppsåt.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Har nu hittat vår häst och ska teckna försäkring. Fått förslag från Agria på A1 Safe Liv på 100 000;- och A2Limited 50 000...
Svar
14
· Visningar
1 785
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 716
Senast: Piranesi
·
Hästmänniskan Är det någon som fått ut någon ersättning på personolycksfallsförsäkringar som ibland ingår i vissa hästförsäkringar? Jag skadades...
Svar
7
· Visningar
1 564
Senast: Fille
·
Utrustning Vi ska snart få hem vårt nya släp och jag håller på att kolla försäkringar. Som nämnts ofta "förr" så brukar ju inte försäkringen på...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 113
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp