Bukefalos 28 år!

Hur är täckesstorlekarna?

R

Real_Life

Alltså jag vet ju att man tex räknar 115 till b/c-ponny
Men från 135 och uppåt står det ju stor häst
Ungefär vid vilken mankhöjd går "gränserna" mellan täckesstorlekarna?
 
Det beror ju på hur lång hästen är & hur grov den är!!
 
Men hur lång brukar en häst på 165 vara ungefär? 170? 180?
 
Min fjording på 131 cm och mitt vbl på 158 cm har båda 135 i täckes strl. Så som sagt, det handlar mkt om grovleken osså på hästen. :)
 
Nä...typ 145+ typ(ifrån manken till svansen)....men det beror på...är ju olika från häst till häst!!
 
Har för mig att mitt vbl på 158 cm då jag mätte henne var ca 170 lång från bog till bak. :confused: Kan minnas fel, men har för mig... Mätte då jag skulle beställa ett taäcke från utlandet med andra storlekar.
 
Det går inte att avgöra enbart med mankhöjd!

Jag har haft följande storlekar till följande hästar:

B-ponny, Welsh Mountain, smäcker. 120 cm i mkh. Strl 115 som då var en aning stort.

B-ponny, ardenner som stannat i växten (!) 125 cm, grov. Hade storlek 125 i täcken.

D-ponny, maxad (147 cm), arab. En perfekt 125:a i täcken.

D-ponny, maxad (147 cm), arab, lite grövre typ. 135 cm i täcken.

Storhäst, kallblodstravare, 153 cm i mankhöjd. Strl 155 i täcken.

Storhäst, halvblod, SMÄCKER (tvååring), 155 cm i mankhöjd. Strl 135 i täcken.

B-ponny, 117 cm i mkg, dartmoor, 115 cm i täcken.

C-ponny, 132 cm i mkh, fellponny, ganska kraftig men inte tung. Strl 135 i täcken.

Kompisen har ett halvblod på 160 - 165 i mkh under sina "unghästår" (3 - 5 år) gått från 135 till 155 i täcken. Hennes 168 cm grövde halvblod har också 155.

Så soms agt, det går inte att bara gå på mankhöjd. Det har mer med hur lång rygg de har och hur kroppsbyggnaden är. Två identiska hästar men där den ena är kraftigare brukar det skilja en storlek mellan. Två hästar med samma mankhöjd kan det skilja FLERA storlekar mellan beroende på att den ena har lån rygg och den andra kort.
 
Mitt hbl är ca 1,62 hög o har 1,45 i alla täcken. Är precis lagom!
Gränserna för mig går ungefär:
135 stor o grov D-ponny el liten stor häst
145 från ca 1,60-
155 från ca 165-170-
Men det går inte att säga, beror på hur hästen ser ut.
Täcken kan oxå va små el stora i stl
 
man kan ite säga sådär vilken storlek en häst med viss mankhöjd har... man får helt enkelt mäta och prova!
 
Jag hade 145 cm till mitt hbl som var 162 i mkh (ganska tunn)
Hade 145 även till hbl/vbl som var ca 170 mkh men där hade även 135 legat bra..
Har 125 på vbl, ca 155 i mkh men jag hoppas att han ska muskla sig så att jag ska kunna använda alla mina 145 täcke oxå.
 

Liknande trådar

Utrustning Ni som bara har två fönster fram på era hästtransporter och ingen taklucka, hur ställer ni dom när ni kör häst? Jag vill inte att det...
Svar
16
· Visningar
1 230
Senast: Emiro
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 012
Senast: ylvalill
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 637
Senast: Gunnar
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 311
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp