Hur äter man norskt lamm?

vindvissla

Trådstartare
Vi har fått ett lammlår av sambons arbetsgivare i Norge. Det är röksmakande och kokt enligt förpackning, ligger i någon slags lag i vacuumförpackning. Någon med norska matkunskaper som vet hur detta ska serveras? Ska det vara varmt eller kallt?
 
Sv: Hur äter man norskt lamm?

Får i kål, så norskt det kan bli. Men det kanske inte blir bra att göra med förkokt kött?
 
Sv: Hur äter man norskt lamm?

Det är inte fenalår då? Tror iofs inte att det är kokt utan saltat. Äts i så fall som kallskuret. Brukar ätas i juletid i Norge.
 
Sv: Hur äter man norskt lamm?

Ja det trodde min mamma, att man skulle äta det kallskuret. Min sambo som är irländsk vill gärna äta lamm bubblande varmt från ugnen. Hon trodde även att det skulle bli för torrt att värma detta i ugnen
 
Sv: Hur äter man norskt lamm?

Det låter som om det skulle vara fårfiol (eller lammfiol). Ätes kallskuret, och är en riktig delikatess.
 
Sv: Hur äter man norskt lamm?

Ja, låter som lammfiol, godast kall, skär tunna skivor på skrå, servera med potatisgratäng med mycket vitlök.
 
Sv: Hur äter man norskt lamm?

Låter definitivt som Fenalår (fårfiol).

Serveras kallskuret i tunna skivor, skär på skrå och servera med tunnbröd (flatbröd) och creme fraiche med lite pepparot. Det skall egentligen vara römme men det finns inte i Sverige (tror jag). Fenalår kan också serveras med äggröra smaksatt med gräslök och med tunnbröd till.

Jättegodt! som Tina skulle ha sagt.

Fenalår är saltat och torkat, en specialtet från Vestlandet i Norge.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur äter man norskt lamm?

Det låter som om det skulle vara fårfiol (eller lammfiol). Ätes kallskuret, och är en riktig delikatess.
Det var omedelbart min första tanke. En norsk variant? För de jag sett i butikerna här ligger väl inte i någon lag?
 
Sv: Hur äter man norskt lamm?

Vi har fått ett lammlår av sambons arbetsgivare i Norge. Det är röksmakande och kokt enligt förpackning, ligger i någon slags lag i vacuumförpackning. Någon med norska matkunskaper som vet hur detta ska serveras? Ska det vara varmt eller kallt?

Nu har jag konsulterat min svägerska som kommer från en gård på Vestlandet där man har fåravel och hon tror inte att det är fenalår. Hon tror att det är vanligt saltat och rökt lammstek som serveras varmt (stekt eller kokt). Efersom det tydligen är färdigkokt foreslår hon att du sveper in aluminiumfolie och värmer i ugnen på 150 grader och serverar med potatis och rotfruktsgratäng och en sallad.

Hon sa också att eftersom du bor på Irland så ville hon slå ett slag för Colcannon, det passar utmärkt till och det kan jag intyga, har fått det hos henne en gång. Hennes mamma har sina rötter i Ennis.

Lycka till och smaklig måltid!
 
Sv: Hur äter man norskt lamm?

Åh tack för era toppensvar! Fårfiol kan det säkert heta. Vi hade planerat potatisgratäng imorgon så det blir ju jättebra! Tror vi testar att värma i folie faktiskt.

Ennis har jag kört igenom många gånger när jag skulle till cliffs of moher :) fast numera bor vi i Sverige. Jag ska hälsa sambon att colcannon passar bra till.
 
Sv: Hur äter man norskt lamm?

Ennis har jag kört igenom många gånger när jag skulle till cliffs of moher :) fast numera bor vi i Sverige. Jag ska hälsa sambon att colcannon passar bra till.

Det hade jag missat.

Själv har jag tänkt avnjuta en annan vestlandsspecial Pinnekjött med hemlagat Rotmos och min egen risgrynsfromage med hjortronsås.

Välkommen hem och God Jul!:)
 
Sv: Hur äter man norskt lamm?

Det fick han också en paket med :) synd jag är så kräsen och inte äter stackars små lamm...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 124
Senast: Sasse
·
Mat Jag vill bjuda en person som är speciell för mig på middag. Jag har en ytterfilé av lamm i frysen, och eftersom det lille lammet är har...
Svar
6
· Visningar
967
Senast: Karfitsa
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 210
Senast: ako
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 936
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp