Bukefalos 28 år!

Hur agerar ni hemma hos andra?

De två sista handlar ju om vinterkräksjuka, inte det jag frågade om, det vet jag är extremt smittsamt (och dessutom ett virus och inte bakterie), men jag frågade efter om farliga bakterier från friska kan smitta på detta sätt och ge infektion.
Står också i en av dem att Folkhälsoinstitutet inte känner till någon forskning på området, så lite konstigt att länka till den när det efterfrågas fakta.
 
Jag fäller alltid ner locket innan spolning, samt kollar läget under locket innan jag lämnar badrummet. (alltid- dvs hemma, hos vänner och på ev offentliga toaletter).
Torkar undan eventuellt vattenspill på handfatet och putsar rent kranen med en tuss papper på samma sätt. Har alltid gjort, ser det som självklart att ingen annan ska behöva städa undan efter mig :)
Sen jobbar jag med städ och vet mkt väl att de flesta inte är så petiga, men jag är uppfostrad så och gör det automatiskt. Tar inte många sekunder och ser trevligare ut för nästa person som kommer in!
 
Jag hade tyckt det var otroligt obekvämt att veta att en pedant gästar mitt hem och dömer det efter sina extrema mått (som jag tycker torka handfatet är eller bli hysterisk över ett öppet toalock - såvida man inte är rädd att katten ska trilla i). Som tur är har jag inte några såna vänner (längre :laugh: ).

Ja, att bli både särskådad och dömd så pass inkompetent att någon är så gränslös att denne sätter igång att städa oombedd är ytterst obehagligt.

Har råkat ut för det en gång och blev alldeles mållös över att någon kunde vara så fräck. Den personen kom inte hem till mig igen.
 
Det enda som sägs i de artiklarna är ju att det inte finns någon forskning på området och att det inte finns rekommendationer från medicinskt håll?
Och sen när blev bakterier endast av ondo (eller började orsaka vinterkräksjuka?), egentligen?
E-kolie och magsjukevirus har nog alltid varit av ondo?
 
Tänker lite på trådstarten
Jag skulle inte förvänta av mina gäster att de ska städa efter sig mer än att de inte röker inne, inte slänger fimpar ute t ex
Jag har alltid haft dagen efter till att städa.
Sen visst har jag vänner som är vana att vara hemma hos mig så kan de av egen kraft börja städa mm men jag skulle inte kräva det av dem.
Jag är oerhört obekväm hemma hos andra så såna här trådar ger mig ännu mer anledning till att inte umgås med människor.
Dolda förväntningar har jag svårt för
 
Har precis haft midsommarfirande hemma hos mig med drygt 20 gäster och återigen slås jag över hur folk struntar i att plocka undan efter sig.
Jag vet inte hur många gånger jag har fällt ner toalocket, fällt ner locket över toalettrullen, plockat upp skräp från golvet, torkat av handfatet från vattenspill, släckt taklampan och stängt toadörren denna midsommarafton. För mig är detta helt självklara saker men uppenbarligen inte för andra.
Hur fungerar det hemma hos er när ni har gäster?

Jag tycker väl att de vi brukar bjuda hem/de jag möter som hembjuden till någon brukar göra allt det du listar utom att torka av handfatet om det skvätt lite vatten.
Det tycker jag känns lite ovanligt att alla skulle göra.

Jag har säkert haft någon hemma sen dess man inte var barn/asfull under värsta party-åren som glömt någon lampa, dörr, etc. Men jag orkar inte lägga energi på att bli upprörd över det.
Vi är alla olika. Och det är för mig en sån liten bit att om det är en normalt funtad, trevlig individ i övrigt så är det inte ngt jag orkar bry mig om.
Jag har inget större kontrollbehov gällande sånt. Pedant-sambo har mer issues. Men tom han struntar väl i sånt om det är en person man annars gillar.

Kasta skräp på golvet etc känns däremot inte så nice. Är det småbarn å må det väl vara hänt. Man kan ju som förälder missa..
Jag hade inte orkat bli kinkig över det. Vi har inte folk här som inte försöker uppföra sig väl.
 
Vilken tråd! :laugh::confused:

Jag gillar ordning och reda, men är inte pedant. Att torka vatten på handfatet skulle jag som gäst inte göra om jag inte råkat stänka alldeles förfärligt mycket, hur nu det skulle kunna ske- det är ett handfat och man tvättar sina händer, inte badar hela sig där i.

Att tappa små pappersbitar från toarullen kan kanske ske, ser jag att det händer mig så plockar jag upp det, men jag skulle inte hänga någon om någon lämnar min toa med papper på golvet. Man kan ju ha missat det?

Fälla ner toalocket gör jag, att stänka bajsvatten känns ofräscht och dessutom gillar jag inte att tappa saker däri vilket ett lock är fenomenalt på att hindra. Katten hoppar gärna upp på locket och sitter där och ugglar, jag och barnen fnissar ibland åt vad som skulle hända om det en dag inte finns något lock.... Vi har hund, att fälla locket är en bra idé annars släcker hon sin törst i den där tillgängliga vattenskålen....

Stänga dörren gör vi inte, vi har katt. Olämpligt med stängd dörr.

Släcka lampan är vi lite si och så med, jag vill gärna att den "lilla" lampan ska vara tänd så jag hittar när det är mörkt.

Med andra ord, jag skulle inte bli upprörd om någon missade något hos mig, de gör kanske på annat vis hemma och invanda vanor sitter hårt? Och är det hela världen egentligen?
 
Visst kan man tappa och det ligger en, eller till och med tva, sma pappersbitar pa golvet. Men ett 10 tal? och aven om handduken lag pa golvet nar man kommer in, hanger man inte upp den igen da? Sarskilt om det inte finns nagot annat att torka handerna pa? Slanger man tillbaka den pa golvet eller torkar man inte handerna?

Jag forstar verkligen inte hur man tanker
 
Helt generellt tror jag ocksa att de flesta nationaliteter ar lika "skitiga" ... dessutom tror jag att de allra flesta uppfor sig annorlunda i ett hotelrum an i sitt hem.
vad jag ifragasatter ar det daliga omdommet att lamna en "mess" hemma hos andra men inte i sitt eget hem. Det ar ju inte "skitigt" per se, men man lamnar det som man inte gor hemma hos sig sjalv. Jag undrar sa varfor?

Knapplån - alltså också allmänt. :)
Fast jag vet faktiskt inte om just toalettvanor är så himla olika hemma och i ett hotellrum. Visst att lämna handduken på golvet till exempel... Men säg att jag städar sexton rum/dag i snitt kan jag helt utan att överdriva tala om att det första jag måste göra i minst fem av dem, varje dag, är att spola toaletten och cirkus tio av sexton skrubba skit.
Det borde ju vara en sådan sak som är så rutin att man gör det utan att tänka oavsett om man är hemma eller borta, så jag antar att en hel del saker människor gör i badrummet är sådant de är vana vid.
Kanske är det helt enkelt någon annan som städar hemma, eller också lever många människor lite ostädat och tar itu med det ett par gånger i veckan samt städar när de får besök.
 
Ja, att bli både särskådad och dömd så pass inkompetent att någon är så gränslös att denne sätter igång att städa oombedd är ytterst obehagligt.

Har råkat ut för det en gång och blev alldeles mållös över att någon kunde vara så fräck. Den personen kom inte hem till mig igen.

Tur att mina kompisar inte tycker jag är det minsta gränslös som torkar av deras handfat 😁
Det är ju inte så att jag springer och hämtar städgrejer och skrubbar hela badrummet och dammar hela boningen 😅
Vi är rätt chill i min bekantskapskrets, som tur är 😍
 
Kan det ha att göra med att folk är osäkra på vad som gäller? En del saker borde vara självklarheter men andra saker är kanske inte det.
Jag får konstant öppna toadörren för folk fattar inte att de toaletter med kattlåda bör helst ha öppen dörr om kattlucka saknas. Funderar på att börja säga att om de fortsätter stänga dörren blir det de som får tvätta allt som blir nerkissat.:cautious: Men mycket du nämner är just självklarheter. Är det så folk gör hemma också?O_o
Angående kattlådan så har jag en lapp på toadörren med hälsning från katten att hon inte kan öppna dörrar. Det har fungerat toppen hittills, ingen har stängt :)
 
Tur att mina kompisar inte tycker jag är det minsta gränslös som torkar av deras handfat 😁
Det är ju inte så att jag springer och hämtar städgrejer och skrubbar hela badrummet och dammar hela boningen 😅
Vi är rätt chill i min bekantskapskrets, som tur är 😍

Du o bästis fick bara en direkt attack om vem som var skyldig till att ha ställt upp min ansiktskräm (som låg ner pga lättare att ta lagom mängd) 😂

Hos andra/vänner är jag den som städar efter andra när det behövs utan att vara det minsta pedantisk. Jag står ut med @Bison med hade nog inte klarat av någon annan i den kalibern, def inte en sambo 🤣

En fest med 20 pers hade jag ALDRIG, i mina ögon, stressat runt som TS. Men jag tror mina olika bekantskapskretsar anpassar sig ganska bra efter värd/umgänge. Har vänner där det fortfarande är helt galna fester a la totalt kaos dagen efter. Likväl som jag har vänner där allt är uppstyrt o fixat och man aldrig skulle drömma om att ställa ett glas direkt på bordet typ.

Min midsommar bestod av att diska o plocka undan efter ett gäng barnfamiljer hemma hos en vän där jag vet det är uppskattat. Älskar att bringa ordning i kaos så det var perfekt. Minsta lilla kapsyl (okej jag letade inte på golvet men det var ingen som stökade ner så heller) var sköljd och på rätt plats i återvinningsskåpet vid 02.30 😁 Precis som en gäst inte ens kom ifrån festen pga för full hade kräkts på lite olämpliga ställen städade upp efter sig dagen efter och värdparet tyckte bara det var synd om henom som mådde dåligt.
 
Jag fattar dock inte heller det där med vatten på handfatet. Jag har två kranar man skruvar på. Då behöver man ju alltså först spola en massa vatten tills det varma kommer fram, ställa in rätt temp o tryck o sedan ta tvål, tvåla in händerna (det ska man väl eg göra en viss tid också om man är petig?), skölja händerna, torka händerna och sedan stänga vattnet? Alt då ta något (toapapper som man slänger i toan? Spolar man igen då?? Att slänga i papperskorg är väl onödiga sopor) och torka efter sig. Torka handfatet med handduken tycker jag känns übersnuskigt av någon anledning.

Ang att torka handfat så gör alltid min mormor det. Hade en speciell handduk till det 😁
 
Jag fattar dock inte heller det där med vatten på handfatet. Jag har två kranar man skruvar på. Då behöver man ju alltså först spola en massa vatten tills det varma kommer fram, ställa in rätt temp o tryck o sedan ta tvål, tvåla in händerna (det ska man väl eg göra en viss tid också om man är petig?), skölja händerna, torka händerna och sedan stänga vattnet? Alt då ta något (toapapper som man slänger i toan? Spolar man igen då?? Att slänga i papperskorg är väl onödiga sopor) och torka efter sig. Torka handfatet med handduken tycker jag känns übersnuskigt av någon anledning.

Ang att torka handfat så gör alltid min mormor det. Hade en speciell handduk till det 😁

Men du slabbar ju inte, har aldrig städat ditt handfat 😁
 
@the_connemara

Förlåt, men alltså... VA?!?! Finns det handfat som inte står mot en vägg? Står de mitt i rummet som en fontän eller fågelbad?

Jaaaaa 😭😭😭😭😭😭😭😭

Det är därför det är en äcklig liten kant av kalk på baksidan av min kran. Typ omöjligt att få rengöringsmedel dit och att det stannar kvar bra.

Men så har ju mitt hus också varit ett hönshus tidigare så 😁 Jag har gillat det ändå men ska nu flytta. Största ångesten är helt klart att det ska finnas svårstädade ställen 🤣 men det är mer pga lat än pga pedantisk 😁
 
Jag får inte riktigt det där med att torka av handfatet att gå ihop... Om jag städar ett handfat, så vill ju jag tvätta händerna efter det?? Då blir det ju blött igen :cautious:

Det undrar jag också? Är även lite nyfiken på prioriteringen torrt handfat vs. ordentligt tvättade händer (sådär som ungarna lär sig att göra till sång numera). Om man ska tvätta så försiktigt att handfatet blir minimalt blött kan man väl på sin höjd spola fingrarna lite lätt?

(Jag lider inte av någon bakterieoro i frågan så mig kvittar det nog hur andra gör, men det känns för mig som att den som tycker ett blött handfat är ohygeniskt även borde vara en förespråkare av rejäl handtvätt?)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp