Bukefalos 28 år!

Hur använder ni värmande liniment, mer än på benen?

mackan

Trådstartare
Vill höra från alla med erfarenhet hur de använder, och VAD för liniment isåfall....
Min tränare säger att det är bra att linimenta tex vid bogpartiet/bogbladen om de jobbat ett hårt pass.

Hur gör ni?
vad använder ni?
andra kroppspartier förrutom benen ni använder det på efter hårt arbete?

sen den allmänna frekventa frågan: VAD för liniment värmer egentligen som det ska?
Har provat det mesta på mina egna händer, och inte värmer det särskilt - mer än Radital....rätta mig om jag har fel, och lägg till märken ni HELT KLART har kollat att de värmer!

:bow: :bow:
 
Sv: Hur använder ni värmande liniment, mer än på benen?

Jag har faktikst inte kännt att något av de linement jag använt har värmt. Nu håller jag mig dock till back on track lindor+täcke och arnika till övriga delar som inte BoT täcker. ( bak knän, haser, främre delen av frambenen över knät, insidan av låren och bakre delen av rumpan). Funkar ypperligt och har tagit bort svullnader och smärta på mig och min pappa så jag tvekar inte att det funkar. Varför inte fortsätta med radital om det funkar? eller vill du bara ha tips :p
 
Sv: Hur använder ni värmande liniment, mer än på benen?

Jag har faktikst inte kännt att något av de linement jag använt har värmt. Nu håller jag mig dock till back on track lindor+täcke och arnika till övriga delar som inte BoT täcker. ( bak knän, haser, främre delen av frambenen över knät, insidan av låren och bakre delen av rumpan). Funkar ypperligt och har tagit bort svullnader och smärta på mig och min pappa så jag tvekar inte att det funkar. Varför inte fortsätta med radital om det funkar? eller vill du bara ha tips :p


jag vill ha så vidspidd kunskap som möjligt från så många håll som möjligt för att sen lägga till/dra ifrån/välja själv - japp :D :bow:

arnika: använder det själv ibland - men HUR skiljer sig det egentligen från traditionellt liniment. Har faktiskt INTE smort det på mig själv ännu :angel:

fortsätt gärna svara i tråden samtliga och flera ! :bow:
 
Sv: Hur använder ni värmande liniment, mer än på benen?

jag vill ha så vidspidd kunskap som möjligt från så många håll som möjligt för att sen lägga till/dra ifrån/välja själv - japp :D :bow:

arnika: använder det själv ibland - men HUR skiljer sig det egentligen från traditionellt liniment. Har faktiskt INTE smort det på mig själv ännu :angel:

fortsätt gärna svara i tråden samtliga och flera ! :bow:

de linement jag använt är arnika och blue lotion. Dock fick jag stooora utslag och röda områden av blue lotion och fick reda på av mkt kunniga ( :bow: )människor att blue lotion inte är bra alls. (vilket jag inte tvekar på då jag såg och kände vad det gjorde med mig :crazy: . Det kliade bra. o hästen har ju päls så man ser ju inte den egentliga reaktionen på hästens hud. Arnika är super tkr jag.

Intressant tråd, dock lite inläggsfattig

PUTT
 
Sv: Hur använder ni värmande liniment, mer än på benen?

tycker det finns flera bra liniment men använder i huvudsak Arnika. Och det värmer BRA när man täcker över med nåt (täcke, lindor) utan att man behöver oroa sig för blisterskador. Själv kör jag "värmeterapi" på min häst nån timme per dag. Arnika över hela ryggen och rumpan och så på med ett Back-on-track. Det ångar av hästen men hon står bara och myser. Dagens höjdpunkt. Jag vet att man inte "behöver"/ska ha liniment inder BOT men det funkar ypperligt och det VÄRMER verkligen! Arnika är även läkande i sig själv och bra för stödjevävnad kring leder etc, läker små bristningar som uppkommer vid hårt arbete har jag hört sägas. Har funkat bra på mig när jag haft ont i alla fall...
Har även använt ett människoliniment: Hot & Cold (aloe vera), funkar RIKTIGT bra mot träningsvärk på mig i.a.f. Men odrygt till en hel hästkropp. Just nu håller jag på att utvärdera Radital värmesalva efter tips. ska vara bra på bakknän ex. vis.
Mvh/Somi
 
Sv: Hur använder ni värmande liniment, mer än på benen?

använder arnika linement till ryggen på min ena häst då hon varit väldigt stel i musklerna pga skada...
tycker att de funkar kanon!!!!

hörde om nån som hade blue lotion (tror jag) till häst ryggar:crazy: bla.
kanske inte att rekomendera me tanke på föregående inlägg......
 
Sv: Hur använder ni värmande liniment, mer än på benen?

Använder radital på hela kroppen. Ja inte huvudet då.
Blandar ut det med vatten och stryker på med svamp. Ibland gör jag hål i korken med t.ex en spik så man kan spruta ut outblandat på ställen som behöver lite extra.
 
Sv: Hur använder ni värmande liniment, mer än på benen?

KL
Tack alla som svarat.
När ni använder arnikan i ovan beskrivna syften - använder ni arnika gel eller den flytande varianten? Jag har ingen erfarenhet av gelen.

:bow:
 
Sv: Hur använder ni värmande liniment, mer än på benen?

Arnika (tinkturen) och radital. Radital är bäst, iaf på mig! (Har en whiplash). Antar att det funkar ungefär likadant på hästen...:banana:

Blue Lotion är också bra och på mig blir det inga urslag eller ens en rodnad!
 
Sv: Hur använder ni värmande liniment, mer än på benen?

Vad var det som skulle vara dåligt med blue lotion då?
 
Sv: Hur använder ni värmande liniment, mer än på benen?

Jag föredrar arnika. Radital tycker jag sticks för mkt, det känns inte enbart värmande. Sen är det lite starkare så det är inte alla som tål det.

Och så givetvis varmt täcke ovanpå då. Annars förlorar man det mesta av den värmande effekten.
 
Sv: Hur använder ni värmande liniment, mer än på benen?

Hur gör ni?
vad använder ni?
andra kroppspartier förrutom benen ni använder det på efter hårt arbete?


Jag använder arnika (flytande). har det på benen, knän, bog och rygg.. och sen lindor och täcke de flesta gånger.
häller arnika i en sprutflaska och sprejar på det och gnider sen in det.
 
Sv: Hur använder ni värmande liniment, mer än på benen?

Jag använder främst Emins arnika när jag linimenterar annat än ben. Min häst har kan bli lite kall och stel när det regnar mkt, när jag märker att det är stelhet på gång brukar jag linimentera och täcka. Plus att jag ibland linimentar ryggen om han gått hårt, eller ännu bättre hittar linimentschampot och tvättar med det och täcker.
 
Sv: Hur använder ni värmande liniment, mer än på benen?

Jag tycker blue lotion är bra.
Brukade ta det på vintrarna förut, fast d vart lite kallt i börjad men sedan vart de varmt. Jätte skönt.. ;)
Jag har aldrig fått utslag eller att det kliat. Inte ens rodnad..
Hästen har bara stått o halvsovit när det smordes på, och under tiden som jag kollade. Då hon stog inne ca 1 timma innan hon gick ut i hagen.

Kanske är det olika från person till person med det, jag vet inte.
Men jag tycker det är bra och har fungerat.


Linneshampoo är bra. Pållen fick det när svullnaden gått ner och det är värmande så han njöt bara.
 
Sv: Hur använder ni värmande liniment, mer än på benen?

----dubbelt--------- jäkla server hakar sig!
 
Sv: Hur använder ni värmande liniment, mer än på benen?

Jag använder arnika (flytande). har det på benen, knän, bog och rygg.. och sen lindor och täcke de flesta gånger.
häller arnika i en sprutflaska och sprejar på det och gnider sen in det.


smaaart. det har jag inte tänkt på, dräller och slösar massor annars ju när man häller i handen/på hästen..... :bow:

till övriga:VAR linimentar ni på övriga kroppen? bogparti? länd? kors?

det är väl bara arnika som man kan täcka med eller hur? tror även Blue Lotion har blister varning på flaskan?
HUR skiljer sig den flytande arnikan mot arnika gel?


tack alla som svarat!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur använder ni värmande liniment, mer än på benen?

ag tror inte att det är nån skillnad på flytande arnika och arnikagel, bara att de gjort den tjockare för att den ska bli mer lätthanterlig. Det kan vara svårt att linimenta ben med flytande dirkekt ur flaskan, mkt spill..

Jag upplever att vissa hästar är väldigt känsliga för blue lotion, det funkar utmärkt på fyra hästar men den femte blir blistrad...
Jag använder BL+ bandage/täcke men som sagt, vissa är känsliga, skulle inte lägga på bandage första gången utan se så att det inte blir nån reaktion utan först.

Gillar även radital värmesalva, suverän på "olindbara" leder, t ex bakknän eller ömma mindre punkter, t ex muskelbristning.

Andra bra preparat är Greenes spritliniment och speedway som tredagarskur...
 

Liknande trådar

Hästvård Storyn: Igår (fredag) var min donna halt när jag tog in henne. Hon kändes ofräsch i torsdags men eftersom att hon liksom "värmde av"...
2
Svar
23
· Visningar
3 419
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 560
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 353
Senast: LenaH
·
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
7 746

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp