Halt efter sträckning?

SarmirBebis

Trådstartare
Storyn:
Igår (fredag) var min donna halt när jag tog in henne.
Hon kändes ofräsch i torsdags men eftersom att hon liksom "värmde av" den orenheten red vi på ett ganska harmlöst pass som inte lämnade någon av oss särskilt svettiga.
Men sedan på fredagen var hon halt, hon går med ganska stappliga steg och det blir bättre på mjukt/värre på hårt underlag.
Hon gå i hagen, har ingen feber, inte varm, inte svullen, hon äter och dricker och vandrar runt i hagen bäst hon kan.
Hon är halt på VÄ fram men stödjer på alla ben, låter mig lyfta det benet utan protest och lägger vikt på det när jag kratsar de andra.
Jag tror helt enkelt att hon sträckt till bogen i samband med att de kommt in i vinterhagen, de har sprungit en aning som tokar och det hör ju till att berätta att hon bara råkar vara sveriges klumpigaste häst!
Hon är pigg och vaken och jag tror inte att hon har jätteont!

Frågan:
Hade ni låtit henne stå helt stilla eller promenerat henne? Tänkte ta ca. 5-10 minuters skritt i grimma och grimskaft på går gräspaddock (mjukt) och se hur hon tar sig. Man vill ju värma musklerna men inte förvärra den ev. sträkningen.
Funderar också på liniment? Det kanske kan hjälpa, det blir ju liksom varmt och så...!?
Sjukhage vill hon inte veta av eftersom att de är så tajta i flocken att de vill vara klistrade till varandra :heart
Bli det värre får hon väl inget val men vill undvika så länge som möjligt.

Har ni TIPS??? Jättetacksam för all erfarenhet eller expertis ni kan tänkas ha inom området!
 
I vinterhagen har de också fri tillgång, detta hjälper ju mig att hålla henne lugn och stilla lite! Hihi
 
Skriver under på @Sirap s inlägg en så pass halt häst hade jag inte rört på vid hand.

Inte heller hade jag linimentat, för är det bogen så är det för djupa muskelskikt för att något liniment tar dig igenom på något sätt som skulle vara effektivt, och är det någon annan skada längre ner i själva benet så ska det inte värmas om man inte vet att det exakt är en skada som mår bra av att värmas. (Många skador ska tex tvärtom kylas).

Om hästen är så halt att den är stapplig i skritt hade jag utöver det sett till att ska den vara ute så ska det vara i ett sammanhang den definitivt inte rör sig mycket. Ställ i mindre sjukhage med mat om det finns risk att den blir knuffad på/och/eller springer bland kompisarna i den vanliga hagen.
 
Skulle själv inte värma så länge jag inte var säker på vad för skada det handlar om, kyla har jag dock inte hört kan göra en skada värre.
 
Jag har kyllinemet - det kanske är bättre?
Hört av veterinärer och EP (på ex. veterinär.se etc) att det skulle vara bra med värmande men har tvekat på om det verkligen hjälper (därför frågan)
På rygg och ytligare muskler hjälper det ju såklart - många har ju arnika på äldre hästars ryggar ex. - sidospår.
Jag har vad ni säger, jag tror dock att vila av skadan är vad som står på schemat en bit framöver om hon inte blir hängig eller febrig (ev. svullen eller så) och det får ni väl tycka vad ni vill om.
Tar dit grannen som är EP-ish och utbildad för omdömme och hoppas på det bästa. Hade man haft alla pengar i världen hade hon redan varit vet. checkad (inget hat, tack... ni kanske kan förstå!?)
 
Skriver under på @Sirap s inlägg en så pass halt häst hade jag inte rört på vid hand.

Inte heller hade jag linimentat, för är det bogen så är det för djupa muskelskikt för att något liniment tar dig igenom på något sätt som skulle vara effektivt, och är det någon annan skada längre ner i själva benet så ska det inte värmas om man inte vet att det exakt är en skada som mår bra av att värmas. (Många skador ska tex tvärtom kylas).

Om hästen är så halt att den är stapplig i skritt hade jag utöver det sett till att ska den vara ute så ska det vara i ett sammanhang den definitivt inte rör sig mycket. Ställ i mindre sjukhage med mat om det finns risk att den blir knuffad på/och/eller springer bland kompisarna i den vanliga hagen.


Hon blir så stressa när hon går i egen hage att hon troligtvis hade rör på sig ÄNNU mer än hon gör i dagsläget. :( Blir hon inte bättre (eller om hon tas till vet och blir ordinerad vila) får vi väl se efter om mindre hage går att arrangera på ett fungerande sätt.
Boxvila = hon hoppar ut ur boxen. :angel::crazy:
Hon har ju gått ensam i många år innan hos tidigare ägare och är så glad nu att ha kompisar att de nästan verkar ihopklistrade :heart
 
Jag har kyllinemet - det kanske är bättre?
Hört av veterinärer och EP (på ex. veterinär.se etc) att det skulle vara bra med värmande men har tvekat på om det verkligen hjälper (därför frågan)
På rygg och ytligare muskler hjälper det ju såklart - många har ju arnika på äldre hästars ryggar ex. - sidospår.
Jag har vad ni säger, jag tror dock att vila av skadan är vad som står på schemat en bit framöver om hon inte blir hängig eller febrig (ev. svullen eller så) och det får ni väl tycka vad ni vill om.
Tar dit grannen som är EP-ish och utbildad för omdömme och hoppas på det bästa. Hade man haft alla pengar i världen hade hon redan varit vet. checkad (inget hat, tack... ni kanske kan förstå!?)
Ledsen men nej, jag kan inte förstå. Har man ansvaret för en levande varelse måste man ha ekonomi till adekvat vård när den behövs.
 
@SarmirBebis vad är EP-ish ? 😳

Det ger ingenting som sagt, med div smörjliniment på bogen - varesig kylande eller värmande.

Om hästen är så halt som du redovisar kan du definitivt själv inte avgöra vad som orsakar hältan (om den sitter högt eller lågt) om ingen svullnad finns ffa. Inte ens veterinärer kan med ögat bedöma sådant utifrån hur rörelsemönstret är stört på hästarna. Men med en så pass gravt halt häst så att den är stapplig så behöver man, om det inte gått över på max ett dygn med så pass grav hälta, se till att en veterinär får undersöka hästen.
 
Senast ändrad:
Hon blir så stressa när hon går i egen hage att hon troligtvis hade rör på sig ÄNNU mer än hon gör i dagsläget. :( Blir hon inte bättre (eller om hon tas till vet och blir ordinerad vila) får vi väl se efter om mindre hage går att arrangera på ett fungerande sätt.
Boxvila = hon hoppar ut ur boxen. :angel::crazy:
Hon har ju gått ensam i många år innan hos tidigare ägare och är så glad nu att ha kompisar att de nästan verkar ihopklistrade :heart

En häst som är så pass halt i skritt ska veterinär konsulteras.
Det kan faktiskt vara rent olagligt att inte ge den den vård den behöver. Man måste ha en buffert för som minst avlivning om man har djur.
 
@SarmirBebis

Är det såpass att det syns i skritt skulle jag kontakta veterinär ASAP, inte smörja med någon sorts medikament och absolut inte låta någon annan behandlare ta sig an hästen. Syns det i skritt så är det en ordentlig hälta. Min var inte så halt och fick ändå tas bort efter långdragen behandling och rehab :(
 
Apropå att ta ut någon annan behandlare än veterinär, så är det väl olagligt att ta t.ex. equiterapeut och liknande istället för veterinär om en häst är märkbart halt? Eller minns jag fel nu?
 
Det är väl klart att hästen ska få träffa en veterinär? Har man inte råd att ta ut veterinär till sin häst så ska man inte ha häst. Simple as that. Jag vill minnas att det t.o.m är lagstadgat att ett skadat eller sjukt djur ska undersökas. ET (om det är det du avser med EP) eller annan "alternativare" (inkl. kompis etc) är inte ok eller tillräckligt. Dom har ju ingen veterinärutbildning.

Det du beskriver låter rätt illa. Hade jag varit SÄKER på att det inte är fång så kanske jag låtit den vila i sjukhage ett par dagar men då ska den förbättras avsevärt i princip direkt. Annars är det klinik som gäller. Du skriver att din inte funkar i sjukhage. Klart den gör. Om du gör en såpass liten hage så den kan ta med sin kompis eller så gör du en sjukhage i den vanliga hagen så kompisen är nära. Hägna av kompisens hage om den är stor så att den verkligen är nära. Allt går om man vill, det är bara att klura ut en lösning. Annars får väl både häst och kompisen stå på boxvila ihop. Det dör inte kompisen av.
 
Beroende på hältans grad hade jag avvaktat 1-2 dagar, dvs om jag hade lyssnat på min magkänsla och hjärta om det är dags att ringa vetten. Jag hade haft min häst på boxvila under söndagen. Hade hältan varit densamma eller sämre hade jag ringt idag måndag till vetten.
Min häst har sprängt boxdörrar vid boxvila så jag vet hur trassligt det är med hästar som inte vill stå utan sina kompisar.
Utöver detta hade jag och min stallchef tillsammans gjort en bedömning av situationen. Jag hatar att vara ensam i sådana här situationer.
 
Jag hade avvaktat i några dagar och under tiden låtit hästen gå i sjukhage och tagit korta promenader för magens skull.
Hade hästen inte kunnat gå i sjukhage pga separationsångest hade jag tagit ut veterinär direkt. Eftersom jag då behöver veta vad felet är och hur allvarligt det är för att avgöra om hästen kan gå i hage som vanligt och hur jag på bästa sätt kan se till att hästen behandlas och blir bra så snabbt som möjligt.

Det blir helt enkelt lite mer komplicerat om man har en häst som inte kan vila och gå i egen hage.
Då behövs annan typ av vård, och man kan heller inte ge hästen de bästa förutsättningarna för läkning och behandling.
 
Apropå att ta ut någon annan behandlare än veterinär, så är det väl olagligt att ta t.ex. equiterapeut och liknande istället för veterinär om en häst är märkbart halt? Eller minns jag fel nu?

Från jordbruksverket:

Ditt ansvar som djurägare
Som djurägare ansvarar du för vem du kontaktar när ditt djur behöver vård. Du har exempelvis ansvar för att inte fördröja att ditt djur kommer till en veterinär för vård om djuret behöver det och för att inte avbryta en pågående behandling av veterinär genom att anlita någon som inte tillhör djurhälsopersonalen.
Vissa behandlingar får bara utföras av djurhälsopersonal.
Om du är osäker på om ditt djur kommer att behöva en sådan behandling eller om ditt djur kanske behöver vård av veterinär bör du därför alltid börja med att vända dig till djurhälsopersonalen. Du som söker en godkänd hovslagare hittar en lista över dessa till höger.

Djurhälsopersonalen
Djurhälsopersonal är en gemensam benämning för yrken som kräver behörighet. De arbetar utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet när det gäller journalföring, regler för hur intyg ska skrivas, tystnadsplikt med mera. Djurhälsopersonalen består av
  • veterinär
  • djursjukskötare
  • godkänd hovslagare,
  • godkänd legitimerad sjuksköterska
  • godkänd legitimerad sjukgymnast
  • godkänd legitimerad tandläkare.
Källa:
http://www.jordbruksverket.se/amnes...somdjuragare.4.510b667f12d3729f91d800011.html
 
Apropå att ta ut någon annan behandlare än veterinär, så är det väl olagligt att ta t.ex. equiterapeut och liknande istället för veterinär om en häst är märkbart halt? Eller minns jag fel nu?

Det är olagligt ja. Tyvärr behandlar många iaf av ren okunskap och orutin.
Så därför bör man kontakta just veterinär först.
 
Om hon är så halt att det syns i skritt (stapplar, skriver du) så skulle jag ha kollat upp henne och inte låtit henne gå i hage med andra hästar. Du TROR att hon kan ha sträckt sig, men du VET ju inte. Kan vara precis vad som helst.

Precis, ve
Apropå att ta ut någon annan behandlare än veterinär, så är det väl olagligt att ta t.ex. equiterapeut och liknande istället för veterinär om en häst är märkbart halt? Eller minns jag fel nu?

I detta fall handlade det om en granne som gav rd - ingen behnadling
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 323
Hästvård Bakgrunden: Min häst blev halt efter ett uterittspass där han gått ganska fort på en hårdare men jämn skogsväg (inte varit ute på ett...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
36 192
Senast: Toxid
·
Hästvård Min häst var lite svullen i vä fram (nedanför knät, på insidan) förra måndagen, hade en svag hälta i trav. Tisdag var svullnaden nästan...
Svar
4
· Visningar
3 123
Senast: Thrillie
·
Hästvård Jag har ju varit förskonad från många av de 'små' skadorna/grejorna (på bekostnad av att jag fått de stora.. :crazy:). Tror jag under...
2
Svar
25
· Visningar
19 840
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp