Bukefalos 28 år!

Hur använder ni värmande liniment, mer än på benen?

Sv: Hur använder ni värmande liniment, mer än på benen?

ag tror inte att det är nån skillnad på flytande arnika och arnikagel, bara att de gjort den tjockare för att den ska bli mer lätthanterlig. Det kan vara svårt att linimenta ben med flytande dirkekt ur flaskan, mkt spill..

Jag upplever att vissa hästar är väldigt känsliga för blue lotion, det funkar utmärkt på fyra hästar men den femte blir blistrad...
Jag använder BL+ bandage/täcke men som sagt, vissa är känsliga, skulle inte lägga på bandage första gången utan se så att det inte blir nån reaktion utan först.

Gillar även radital värmesalva, suverän på "olindbara" leder, t ex bakknän eller ömma mindre punkter, t ex muskelbristning.

Andra bra preparat är Greenes spritliniment och speedway som tredagarskur...


Uttömligt svar - tack!!! :bow:

var mer använder du, mer än ben/leder osv?
 
Sv: Hur använder ni värmande liniment, mer än på benen?

Det varierar från häst till häst, de har ju olika spänningar och svaga partier beroende på exteriör, träning mm... Jag har använt liniment på i stort sett hela kroppen från nacke till svans. (fast inte på samma häst då;) )

Man får lära känna varje häst och dess problem.. sen tränar man ju olika delar av kroppen, det tar olika precis som på människor. Du får träningsvärk på olika ställen när du gör olika saker...

Stretching är oxå en bra grej att lära sig, kan hjälpa hästen mycket om den utförs rätt..

Be din tränare om hjälp om du är osäker, hon kan tipsa om var hästen verkar spänd eller låst o s v
 
Sv: Hur använder ni värmande liniment, mer än på benen?

Tack för svar återigen.
Kör lite stretching främst av hals, med hjälp av morotstricken :D

Fler med liniment tips? :bow:
 
Sv: Hur använder ni värmande liniment, mer än på benen?

till övriga:VAR linimentar ni på övriga kroppen? bogparti? länd? kors?

Jag använder som sagt på hela kroppen, efter behov såklart.
Jag tycker personlligen inte om radital värmesalva på hästen, det fastnar så i pälen och är omöjlig att få bort. Anväder den på mig själv däremot.
 
Sv: Hur använder ni värmande liniment, mer än på benen?

Jag tycker blue lotion är bra.
Brukade ta det på vintrarna förut, fast d vart lite kallt i börjad men sedan vart de varmt. Jätte skönt.. ;)
Jag har aldrig fått utslag eller att det kliat. Inte ens rodnad..
Hästen har bara stått o halvsovit när det smordes på, och under tiden som jag kollade. Då hon stog inne ca 1 timma innan hon gick ut i hagen.
Även om inte du får det så skulle jag inte våga chansa på hästen. Kolla innehållsförteckningen, tkr det är skrämmande. Man får även en blistrande effekt, kanske inte jätte stor men effekten finns där. Spec om man gnuggar och masserar mkt på känsliga och tunna(hud) områden.
Kanske är det olika från person till person med det, jag vet inte.
Men jag tycker det är bra och har fungerat.


Linneshampoo är bra. Pållen fick det när svullnaden gått ner och det är värmande så han njöt bara.

Alla tkr olika, men arnika är snällt o kännt som bra inom många områden.
 

Liknande trådar

Hästvård Storyn: Igår (fredag) var min donna halt när jag tog in henne. Hon kändes ofräsch i torsdags men eftersom att hon liksom "värmde av"...
2
Svar
23
· Visningar
3 435
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 578
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 576
Senast: LenaH
·
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
7 791

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Tvillingdräktighet

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp