Hur bedömer man hullet på en katt?

Blå

Trådstartare
Hur bedömer man hullet på en katt?

jag har en katt som jag anser vara normalviktig och en vän tycker han är jättetjock. Min vän har också en katt som jag tycker är mager.

hur bedömer man?
 
1570791714257.png

Sedan är den inte alltid korrekt eftersom olika raser har olika kroppsbyggnad. Min burma ska ha en getingmidja så enligt diagrammet så är hon för smal. En mer cobbig typ som britterna ska vara mer bastanta och skulle klassas som överviktiga. Ett av de lättaste sätten är annars att dra med fingret längs med ryggraden. Du ska kunna känna kotorna om du trycker lätt. Med avräkning av päls om du har en lurvis :)
 
Visa bifogad fil 37853
Sedan är den inte alltid korrekt eftersom olika raser har olika kroppsbyggnad. Min burma ska ha en getingmidja så enligt diagrammet så är hon för smal. En mer cobbig typ som britterna ska vara mer bastanta och skulle klassas som överviktiga. Ett av de lättaste sätten är annars att dra med fingret längs med ryggraden. Du ska kunna känna kotorna om du trycker lätt. Med avräkning av päls om du har en lurvis :)
Pälsen är verkligen lurig ibland :cautious: /Ragdoll-ägare
 
Visa bifogad fil 37853
Sedan är den inte alltid korrekt eftersom olika raser har olika kroppsbyggnad. Min burma ska ha en getingmidja så enligt diagrammet så är hon för smal. En mer cobbig typ som britterna ska vara mer bastanta och skulle klassas som överviktiga. Ett av de lättaste sätten är annars att dra med fingret längs med ryggraden. Du ska kunna känna kotorna om du trycker lätt. Med avräkning av päls om du har en lurvis :)
Är det innan eller efter de ätit?

Jag har en utekatt som kommer in ibland när han vill ha mat och han ser ut ungefär som Ideal när han kommer men som Obese när han går efter att ha krängt i sig ett halvt kilo rå kyckling.
 
Är det innan eller efter de ätit?

Jag har en utekatt som kommer in ibland när han vill ha mat och han ser ut ungefär som Ideal när han kommer men som Obese när han går efter att ha krängt i sig ett halvt kilo rå kyckling.

Fast i "obese" ligger fettet över hela kroppen. Klart att en katt kan verka "bloated" efter en stor måltid men hela kroppen blir ju inte tjock av det.
 
Hur bedömer man hullet på en katt?

jag har en katt som jag anser vara normalviktig och en vän tycker han är jättetjock. Min vän har också en katt som jag tycker är mager.

hur bedömer man?

I min erfarenhet händer det oftare att folk tycker att att en överviktig katt är normalviktig, än att en katt som folk tycker är mager faktiskt är det.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 757
Senast: Luff
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 311
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 632
Senast: cirkus
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 627
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp