Hur behandlar DU småsår?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare neferra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 85
  • Visningar Visningar 7 053
Sv: Hur behandlar DU småsår?

KL
När såret är helt färskt så tvättar jag med vatten och har ev på blåspray.
Sen brukar jag låta det vara..
Min häst får småsår i tid och otid så jag blir inte så orolig längre.. det läker av sig självt..

Men självklart beror det på vad det är för slags sår och var det sitter.
Stora sår behandlas noga, likaså sticksår..
Men småsaker gör jag som sagt inte mycket åt..

KL

Tvättar med tvål och vatten och låter vara/sprutar på blåspray.
Om det ser lite infekterat/inflammerat eller är svullet lägger jag ett alsolomslag över natten och låter det vara sen.

Jag brukar tvätta rent såret med bomull och ljummet vatten, ibland använder jag lite lactacyd (hur det nu stavas:p) också. Sen så sprayar jag på med aloe vera sårspray, är det ett litet sår sprayar jag en gång om dagen, är det större så kanske 2-3 ggr. Ibland smörjer jag även på emd aloe vera sår salva men det är inte så ofta, tycker också att en massa klet bara försämrar läkningen. Sen är jag noga med att hålla rent, se till så att det inte blir svullet kring såret och tempar varje dag. Är det svullet så skulle jag nog avvakta i en dag eller två för att se om svullnaden går ner, annars ringer jag veterinären och rådfrågar.
men jag kan i alla fall varmt rekommendera aloe vera produkterna, super bra!

Spolar ur ordentligt med koksaltlösning och är det sommartid smörjer jag Helosansalva för att hålla flugorna borta. I nödfall använder jag sårplast.

är det sommartid smörjer jag Helosansalva för att hålla flugorna borta

Aja Baja... Ingen Salva på färska sår! Tvätta rent med vanligt vatten och ev Lactacyd tvål, EJ JODOPAX, Alsollösning, sprit etc!!! Har du koksaltlösning hemma så går det också jättebra! Linda hellre benet för att förhindra infektion så att smuts ej går in i såret.

Oftast gör jag ingenting förutom rengör vid behov med ren trasa eller vatten.
Sen låter jag hästen sköta om resten. Fanns e jätte bra salva som hette Socatyl, som stelnade efter en stund och de skötte om såret finemang. Bra på sommaren mot flugorna.

Brukar inte stressa upp mig för små sår, kan spraya blåspray om det behövs.

Skulle nog överväga att linda på ett sår, det kan skapa friktion och såret får aldrig "torka". Är det nära hoven och skit väder är det en annan sak.

Jag tror många daltar och putsar och klottar med salvor hit och dit så såret får aldrig en chans att självläka. :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 107
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
24 228
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 738
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 383
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka