Hur bemöta ”silent treatment”?

Ber om ursäkt.
Jag hade den uppfattningen efter alt det som diskuterats i familjen om svårigheter och den slutliga diagnosen.
Bra att du ber om ursäkt!
Jag har ADHD kombinerad typ, dvs med inslag av ADD om man ska gå till hur man förr klassat det.
Jag tror inte du upplevt mig som oförmögen att sätta mig in i andras situationer eller ha brist på empati. Tvärtom tycker nog de som känner mig att jag kanske bör sätta mig själv först mer.
Det är liksom inget diagnosen har att göra med.

Jag kan ta att folk inte hajar iom att jag ändå mår bra, vet hur jag är och inte upplevt mig särbehandlad negativt pga diagnos. Men många har haft det tufft och kan bli väldigt sårade av att folk tror sånt.
 
Jag är SÅ glad för din skull, @Aliide ! Dansa nu vidare i livet och vet att du tagit ett steg som förändrar allt - till det bättre!

Jag tycker också det är bra att du beskrev din situation - som jag förstått av det jag vet om dig är du en tuff , vältalig individ, ingen vek person utan någon med bestämda åsikter och ett bestämt liv. Men - även sådana människor kan hamna i den situationen du var i.- Det är bra att veta. Man kan hamna där oavsett hur stark och tuff och insiktsfull man är. Många skäms nog över att de hamnat där, eftersom de egentligen är såna "starka kvinnor". Men verkligheten är en annan och det är viktigt att veta.

LYCKA TILL NU!!! Dansa vidare! :heart
 
Jag är SÅ glad för din skull, @Aliide ! Dansa nu vidare i livet och vet att du tagit ett steg som förändrar allt - till det bättre!

Jag tycker också det är bra att du beskrev din situation - som jag förstått av det jag vet om dig är du en tuff , vältalig individ, ingen vek person utan någon med bestämda åsikter och ett bestämt liv. Men - även sådana människor kan hamna i den situationen du var i.- Det är bra att veta. Man kan hamna där oavsett hur stark och tuff och insiktsfull man är. Många skäms nog över att de hamnat där, eftersom de egentligen är såna "starka kvinnor". Men verkligheten är en annan och det är viktigt att veta.

LYCKA TILL NU!!! Dansa vidare! :heart
Tusen tack för din omtanke och fina ord. Jag behövde nog höra det 🌹
 
För att vidare klargöra vanliga missförstånd vill jag också påpeka det felaktiga i att sätta likhetstecken mellan bristande förmåga till empati och bristande förmåga till att sätta sig in i andra personers tankar och känslor.

Exempelvis vid autism är förmågan att intuitivt sätta sig in i en annan persons tankar nedsatt (Det som kallas mentalisering/theory of mind). Då blir det svårare att avkoda en annan människas beteende och ord till att t.ex. förstå att någon är ledsen, om det är något som inte framgår på ett direkt sätt.

Men förmågan till empati är INTE nedsatt. Får någon förklarat för sig att en annan person är ledsen om man inte förstod det från början så kan man ha lika mycket sympati och medkänsla som alla andra.

Däremot kan folk ofta TRO att empatin är dålig för att de felaktigt tolkar personens agerande på ett sådant sätt.
Antingen för att det som sägs och görs inte stämmer med hur det förväntas att empatin ska uttryckas och omsättas i handling. Eller för att det förväntas att man på egen hand borde förstått något om den personens känsla, men som man inte greppat tillräckligt väl och därmed agerar på ett sätt som denne uppfattar som inadekvat i sammanhanget.
 
Men förmågan till empati är INTE nedsatt. Får någon förklarat för sig att en annan person är ledsen om man inte förstod det från början så kan man ha lika mycket sympati och medkänsla som alla andra.
Nu så tycker jag att du blandar ihop sympati och medkänsla med empati.
Det är olika saker.

Empati är förmågan att känna in och sätta sig in i andra människors känslor.
En psykopat kan detta men bryr sig inte eller använder förmågan för egen vinning.

Sympati och medkänsla är att man reagerar på informationen med omsorg om den andra individen.
Det är ingenting som psykopater gör.
 
Jag förstår att budskapet är viktigt men snälla, kan vi sluta använda denna tråd som en evighetslång rättelse ang inlägget som @tanten gjorde ang den anhöriges (förmodligen felaktiga) uppfattning om NPF... Det är nog ingen numera som har missat att det var fel. Ok. Lämna det. Gå vidare. Skapa en egen tråd i ämnet eller vad som. Men detta är en tråd om @Aliide och det fantastiska i att hon kunnat lämna denna psykiska misshandel :heart
 
Det kan vara ex.vis ADD. Oförmåga att känna sig in i andra människors perspektiv och känslor.
(Det kunde inte mitt ex. När jag försökte tala om vår relation var ett av standardsvaren -det där finns bara i ditt huvud).
Men snälla rara nu har du gått så oerhört fel.

Jag har haft nära kontakt med både barn och vuxna med diagnosen ADD eller ADHD och empati är aldrig något som saknats.
Tvärt om så har jag upplevt att där finns stor empati.
Det är helt andra saker som trasslar.
 
Tack @Aliide för att du har skrivit om det här! När jag läser din beskrivning av förhållandet och hans beteende så känner jag igen en hel del från mitt eget ex (till och med snarkandet och att behöva sova i gästsängen för att överhuvudtaget få sova! - men mitt ex blev förbannad på mig för han tyckte som vanligt att jag bara var larvig och att det var bevis på att jag inte tyckte om honom om jag gick och la mig i en annan säng, vilket gjorde att han kunde bli sur på mig i flera dagar).
Din berättelse hjälper mig att få perspektiv till det. Det är så oerhört lätt när man är mitt inne i det att försöka hitta förklaringar och workarounds för att få förhållandet att fungera, men jag inser nu mer och mer hur dysfunktionellt, respektlöst och destruktivt det är att leva så...
 
Nu så tycker jag att du blandar ihop sympati och medkänsla med empati.
Det är olika saker.

Empati är förmågan att känna in och sätta sig in i andra människors känslor.
En psykopat kan detta men bryr sig inte eller använder förmågan för egen vinning.

Sympati och medkänsla är att man reagerar på informationen med omsorg om den andra individen.
Det är ingenting som psykopater gör.
Avstår från att svara dig och föra vidare diskussionen om detta i tråden, med hänvisning till det @_Taggis_ skriver ovan. (och är även lite självkritisk till att jag började fördjupa saken i mitt eget inlägg)
 
Tack @Aliide för att du har skrivit om det här! När jag läser din beskrivning av förhållandet och hans beteende så känner jag igen en hel del från mitt eget ex (till och med snarkandet och att behöva sova i gästsängen för att överhuvudtaget få sova! - men mitt ex blev förbannad på mig för han tyckte som vanligt att jag bara var larvig och att det var bevis på att jag inte tyckte om honom om jag gick och la mig i en annan säng, vilket gjorde att han kunde bli sur på mig i flera dagar).
Din berättelse hjälper mig att få perspektiv till det. Det är så oerhört lätt när man är mitt inne i det att försöka hitta förklaringar och workarounds för att få förhållandet att fungera, men jag inser nu mer och mer hur dysfunktionellt, respektlöst och destruktivt det är att leva så...

Precis så! Han blev sur för att jag låg i gästrummet. Förvisso inte i flera dagar men det kompenserade han med andra omhänger av silent treatment 🙄

Jag gjorde det inte för att straffa honom för att han snarkade. Jag sover dessutom alltid med öronproppar. Men ibland blev det för mycket ljud för att jag skulle få sova.

Däremot tror han att alla gör saker för att ”jävlas” med honom. Så han kunde säkert ha sett min förflyttning som någon form av bestraffning för något… och så som man ser sig själv ser man kanske på andra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 908
Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
816
Senast: alazzi
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 015
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 778
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp