Status
Stängd för vidare inlägg.
Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och att man heltenkelt inte passar in eller duger.
Men en sak som jag in såg idag när jag pratade lite med en person. Eller jag har såklart även tänkt på det förut men det blev väldigt tydligt nu.
Men det är att egentligen så är det så himla konstigt att det är VI som har autism som räknas som konstiga eller fel? Och att det är VI som räknas som att VI har svårig heter i sociala samman hang.
För egentligen så är det ju NT personer som oftast gör så att det blir problem. Men bara för att det är vanligast att vara NT så är det viandra som är fel?
Som bara ett exempel men om jag tillexempel säger nånting så menar ju jag det som jag säger och inget annat. Ändå så är det väldigt ofta som nån NT börjar an ta massa saker och dra slut satser som är helt fel och säga mot saker som jag inte har sagt frånbörjan och så?
Eller om nån tillexempel frågar Är du sur? Så svarar man Nej. Så kanske dom ÄNDÅ börjar tjata om man är sur och att man verkar sur och massa sånt. Och då BLIR man ju kanske sur för att dom tjatar och inte lyssnar istället för att bara lyssna om man säger Nej då är man inte sur?
Även om vänt så kan det vara lite samma sak att nån säger nånting och så ut går dom från att man ska fatta massa saker som den menade som den INTE sa eller att den an tar massa saker och disskuterar från det som inte ens stämmer? Tillexempel som om det är om vänt om jag frågar nån om den är sur och den säger nej okej bra då är den inte sur! Men sen kanske den ÄNDÅ blir sur på mig för att jag inte fattade att den VAR sur ändå fast den sa att den INTE var det?? 🤯
Alltså är det bara jag som tycker att dethär är väldigt konstigt? Jag vet att det ÄR så och jag vet att det är vi som INTE krånglar till allt som an ses som att vi är konstiga eller fel eller dåliga på sociala samman hang meń är inte det väldigt konstigt egentligen?
Samma som att man ungefär SKA prata om massa o viktiga saker som egentligen INGEN bryr sig om för att det är artigt? Men vad är det för artigt med att bara slösa på allas tid istället för att bara prata om det viktiga?
Alltså det är sååå mycket om man börjar tänka på det som bara är KONSTIGT!! Och om man tänker att det skulle komma utom jordingar och ut forska människor så skulle dom nog tycka att många människor be tedde sig väldigt konstigt och o tydligt.
Men ändå så är det vi som INTE är så som är dom konstiga 😂
Jag hatar fort farande att jag har autism för det är ju fort farande att jag inte passar in och att jag inte fattar meningen med allt såntdär konstigt som många NT gör. Men det är egentligen inte för att JAG är konstig.
 

Ja men NU bara 100+ inlägg in så börjar nån närma sig iallafall att fatta ENDEL av det jag menar! Och jag an tar att du menar det ironiskt fast det är sant 😅
Alltså JA alla är lika konstiga FAKTIST! Men hela sam hället är upp byggt att dom som är autism konstiga ska an passa sig för dom som är NT konstiga som an ses vara det normala.

Idag kan man, vid behov, få stöd av skola och arbetsgivare om man har diagnos som kan medföra vissa svårigheter. Det hade man inte rätt till förr. Så på flera sätt har ju samhället anpassat sig så att man "utökar normen" till NPF-personer. Det är ett pågående arbete, tänker jag.
 
Idag kan man, vid behov, få stöd av skola och arbetsgivare om man har diagnos som kan medföra vissa svårigheter. Det hade man inte rätt till förr. Så på flera sätt har ju samhället anpassat sig så att man "utökar normen" till NPF-personer. Det är ett pågående arbete, tänker jag.
Ja man kan få MERA hjälp nu motför kanske 50 år sen. Men det är inte BRA för det.
Och TYVÄR så är endel såkallad hjälp fort farande att den som har autism ska lära sig att vara så NT sommöjligt och att maska sin autism för att passa in i NT sam hället. Istället för att göra sam hället mera acsepterande för tillexempel autism komunikation.
 
Och nej personen som blev er bjuden glass VILLE ha glass helatiden. Jag menar INTE det du på står och det du tolkade att jag menade 😅

Nu vet du ju att personen egentligen ville ha glass eftersom du är upphovsmakaren till scenariot. Men EXAKT samma dialog hade säkert kunnat ske utifrån de premisser som @Grazing var inne på: dvs att Person 2 INTE ville ha glass, men ändrade sig på grund av påtryckningarna från Person 1.
Så utan att faktiskt VETA personernas riktiga känslor och tankar så tycker jag inte att man i ett sådant scenario rakt av kan dra slutsatsen att Person 2 "krånglar till det".
 
Nu vet du ju att personen egentligen ville ha glass eftersom du är upphovsmakaren till scenariot. Men EXAKT samma dialog hade säkert kunnat ske utifrån de premisser som @Grazing var inne på: dvs att Person 2 INTE ville ha glass, men ändrade sig på grund av påtryckningarna från Person 1.
Så utan att faktiskt VETA personernas riktiga känslor och tankar så tycker jag inte att man i ett sådant scenario rakt av kan dra slutsatsen att Person 2 "krånglar till det".
Nej själv klart så kan man inte det. Men nu så handlade ju inte exemplet om att tvångs mata nån med glass utan att OM krångel fri komunikation skulle vara norm så skulle det vara:
- Vill du ha glass?
- Ja tack.
Och det ÄR mindre krångligt motför att Nej KANSKE be tyder ja och det KANSKE be tyder nej.
Så hela dethär visar ju egentligen exakt det att om det INTE hade varit såmycket norm att säga nåtannat motför man menar så skulle ingen ha riskerat att bli tvångs matad med glass heller.
 
Ja man kan få MERA hjälp nu motför kanske 50 år sen. Men det är inte BRA för det.
Och TYVÄR så är endel såkallad hjälp fort farande att den som har autism ska lära sig att vara så NT sommöjligt och att maska sin autism för att passa in i NT sam hället. Istället för att göra sam hället mera acsepterande för tillexempel autism komunikation.

Jag skrev inte att det var bra, jag skrev att det var ett pågående arbete = det strävar efter att bli bättre.
 
Angående brister och svårigheter så är det ju utifrån ett vårdkoncept, dvs hade du inte haft brister och svårigheter så hade du inte behövt vård och hjälp. I samhället som stort så är det ju inte nödvändigtvis så att det upplevs som att du har brister och svårigheter om du själv inte upplever att det är så att det är något som gnisslar.

Sen är det väldigt olika hur man som individ fungerar även om man har samma diagnos tex. jag har vänner som har svårt att läsa av ansiktsuttryck eller agerande, de har helt enkelt lärt sig vilken känsla/stämningsläge en person har genom att öva. En arg person ser ut och beter sig så här osv, något som de flesta andra bara har med sig. Samma sak med tex "stämning" i ett rum, de kan inte alls läsa av stämningen bland en grupp människor, om de är arga, glada eller avvaktande mot varandra. Om man sedan upplever att det är en svårighet eller brist beror ju helt på hur det påverkar en själv som individ i ens liv. Så det handlar ju inte enbart om hur man använder språket, kommunikation är ju så mycket mer, mycket av kommunikationen sker ju helt ordlöst (inte här på forumet dock, det hade varit svårt). För individen handlar det framförallt om hur det påverkar en själv. Som jag upplever dig @LiviaFilippa så ägnar du ändå mycket energi till att försöka förstå omvärlden och att försöka få den att förstå dig. Men andra i min omgivning med kanske samma diagnos som du men som inte haft de upplevelser i livet som du haft de hanterar det annorlunda. Jag har individer i min närhet som vet om att de har de här svårigheterna men helt enkelt inte bryr sig så mycket om huruvida de blir förstådda eller förstår andra. Det jobbiga uppstår ju när man vill bli förstådd och kunna förstå andra :heart. (Vilket tycks vara viktigare för kvinnor än för män i min något anekdotiska analys av min omvärld).

Sen vet jag inte om det finns ett sätt som är rätt sätt att kommunicera på, ofta verkar alla sätt vara fel ;) . De flesta övar sig nog fram hela livet i sina försök att nå fram till andra människor. Men det kanske blir det du gör i framtiden, hittar bättre sätt för människor att kommunicera tydligt med varandra :) det är ju ett helt forsknings och utbildningsområde att kasta sig in i.
 
Jag skrev inte att det var bra, jag skrev att det var ett pågående arbete = det strävar efter att bli bättre.
Ja ändå så är dethär sju sidor där domflesta säger mot mig och inte vill eller kan fatta mitt perspektiv och verkar an se att det är dom som har autism som ska an passa sig till NT normen.
Så uppen bart är det VÄLDIGT långt kvar.
 
Angående brister och svårigheter så är det ju utifrån ett vårdkoncept, dvs hade du inte haft brister och svårigheter så hade du inte behövt vård och hjälp. I samhället som stort så är det ju inte nödvändigtvis så att det upplevs som att du har brister och svårigheter om du själv inte upplever att det är så att det är något som gnisslar.

Sen är det väldigt olika hur man som individ fungerar även om man har samma diagnos tex. jag har vänner som har svårt att läsa av ansiktsuttryck eller agerande, de har helt enkelt lärt sig vilken känsla/stämningsläge en person har genom att öva. En arg person ser ut och beter sig så här osv, något som de flesta andra bara har med sig. Samma sak med tex "stämning" i ett rum, de kan inte alls läsa av stämningen bland en grupp människor, om de är arga, glada eller avvaktande mot varandra. Om man sedan upplever att det är en svårighet eller brist beror ju helt på hur det påverkar en själv som individ i ens liv. Så det handlar ju inte enbart om hur man använder språket, kommunikation är ju så mycket mer, mycket av kommunikationen sker ju helt ordlöst (inte här på forumet dock, det hade varit svårt). För individen handlar det framförallt om hur det påverkar en själv. Som jag upplever dig @LiviaFilippa så ägnar du ändå mycket energi till att försöka förstå omvärlden och att försöka få den att förstå dig. Men andra i min omgivning med kanske samma diagnos som du men som inte haft de upplevelser i livet som du haft de hanterar det annorlunda. Jag har individer i min närhet som vet om att de har de här svårigheterna men helt enkelt inte bryr sig så mycket om huruvida de blir förstådda eller förstår andra. Det jobbiga uppstår ju när man vill bli förstådd och kunna förstå andra :heart. (Vilket tycks vara viktigare för kvinnor än för män i min något anekdotiska analys av min omvärld).

Sen vet jag inte om det finns ett sätt som är rätt sätt att kommunicera på, ofta verkar alla sätt vara fel ;) . De flesta övar sig nog fram hela livet i sina försök att nå fram till andra människor. Men det kanske blir det du gör i framtiden, hittar bättre sätt för människor att kommunicera tydligt med varandra :) det är ju ett helt forsknings och utbildningsområde att kasta sig in i.
Ja såklart men autism diagnos sätts från hur man funkar i sam hället. Det är liksom inte bara från hur man är i läkar rummet eller nånting utan allting handlar ju om hur man funkar i skolan eller jobb och hemma och med kompisar och i sam hället heltenkelt.
Och ja som jag har lärt mig nu så är det ju detdär double empathy problem som handlar om exakt dethär så det finns ju redan endel forskning om det.
 
Jag är under utredning för autism men har inte fått min diagnos fastställd officiellt än. Men jag kan ibland (inte alltid), och säkert flera andra, tycka att det är tydligast att bara säga som man menar. Däremot tror jag att många, kanske främst NT, tycker att det en mer ”NT-typisk” konversation ger mer lager och nyanser i konversationen och att det är lättare att använda i vardagen. Det jag tycker räknas som tydligt behöver inte vara tydligt för andra.
 
Ja såklart men autism diagnos sätts från hur man funkar i sam hället. Det är liksom inte bara från hur man är i läkar rummet eller nånting utan allting handlar ju om hur man funkar i skolan eller jobb och hemma och med kompisar och i sam hället heltenkelt.
Och ja som jag har lärt mig nu så är det ju detdär double empathy problem som handlar om exakt dethär så det finns ju redan endel forskning om det.
Jag håller med dig om att mycket i samhället är väldigt strömlinjeformat, det är format utifrån en ganska smal ram där få passar, därav får vi många utmattningar och andra psykiska sjukdomar (den vanligast anledningen till sjukskrivning i arbetslivet idag). På ett sätt har man gått från en ytterlighet till en annan inom både skola och arbetsliv för fick man ju ofta tillsagt sig vad man skulle göra sen gjorde man det och sen gick man hem. Man behövde inte ta eget ansvar och själv styra upp sin arbetsdag och skapa sina egna ramar etc som man behöver göra idag. Från att leva liv som i stort sett var styrda från födsel till döda har vi nu oändliga valmöjligheter. Båda är mindre lyckosamma modeller.

Jag tror åh andra sidan att det gynnar alla även de du kallar NT om man ändrar systemet så det tar mer hänsyn till individuella skillnader. Men det är komplicerat, vissa skolor och arbetsplatser fungerar bättre och andra sämre.

Det är ju egentligen inte någon som har bestämt att så här ska det vara i samhället, det har liksom bara blivit så av olika anledningar. Man ville komma ur en grop men hamnade i en annan med andra typer av problem. Men nu har din generation alla möjligheter att påverka det, du är ju en del av framtiden och sitter på massor av kunskap om hur det är att växa upp i det här. Sen tänker jag så här om alla bara var väldigt lika och hade lika behov och önskningar så skulle ingenting någonsin utvecklas. Det är dom udda bitarna som gör att det händer något. Som du nu, du vill ha en förändring, nu måste du bara hitta en metod för att få till förändringen. Det kanske tar långtid eller så går det läser fort då hittar du andra förändringar du vill göra i samhället och kan jobba vidare med det om det är det du vill. Samhället är påverkbart, just för att det är vi som helhet som är samhället, men det krävs ju att någon av oss gör något och att andra hänger på och sen ändras saker.
 
Jag håller med dig om att mycket i samhället är väldigt strömlinjeformat, det är format utifrån en ganska smal ram där få passar, därav får vi många utmattningar och andra psykiska sjukdomar (den vanligast anledningen till sjukskrivning i arbetslivet idag). På ett sätt har man gått från en ytterlighet till en annan inom både skola och arbetsliv för fick man ju ofta tillsagt sig vad man skulle göra sen gjorde man det och sen gick man hem. Man behövde inte ta eget ansvar och själv styra upp sin arbetsdag och skapa sina egna ramar etc som man behöver göra idag. Från att leva liv som i stort sett var styrda från födsel till döda har vi nu oändliga valmöjligheter. Båda är mindre lyckosamma modeller.

Jag tror åh andra sidan att det gynnar alla även de du kallar NT om man ändrar systemet så det tar mer hänsyn till individuella skillnader. Men det är komplicerat, vissa skolor och arbetsplatser fungerar bättre och andra sämre.

Det är ju egentligen inte någon som har bestämt att så här ska det vara i samhället, det har liksom bara blivit så av olika anledningar. Man ville komma ur en grop men hamnade i en annan med andra typer av problem. Men nu har din generation alla möjligheter att påverka det, du är ju en del av framtiden och sitter på massor av kunskap om hur det är att växa upp i det här. Sen tänker jag så här om alla bara var väldigt lika och hade lika behov och önskningar så skulle ingenting någonsin utvecklas. Det är dom udda bitarna som gör att det händer något. Som du nu, du vill ha en förändring, nu måste du bara hitta en metod för att få till förändringen. Det kanske tar långtid eller så går det läser fort då hittar du andra förändringar du vill göra i samhället och kan jobba vidare med det om det är det du vill. Samhället är påverkbart, just för att det är vi som helhet som är samhället, men det krävs ju att någon av oss gör något och att andra hänger på och sen ändras saker.
Ja jag ska ju iallafall lägga denhär tråden på minnet så får vi väl se när den blir om nämnd i fram tiden när mera av sam hället börjar hänga med i ut vecklingen och jag är en känd komunikstions forskare med autism perspektiv 👍👌
 
Nu så är det lite upp städat 👌
Och om nån blir sur för att dens tjaffs är bort städat så är det helt fritt val att svara i min dagboks tråd så vill ni vara säkra på att jag inte kommer radera nåt inlägg så är det enklaste att bara inte skriva nåt frånbörjan 👍
 
Dethär var ganska intresant från wikipedia om den sociala funktions modellen:
Den sociala funktionsmodellen, den sociala modellen om funktionshinder [1] eller den sociala handikappmodellen, identifierar barriärer, nedsättande attityder och exklusion (avsiktlig eller oavsiktlig) som försvårar eller omöjliggör att funktionsnedsatta uppnår sin fulla potential.[2] Den sociala funktionsmodellen avviker från den dominerande medicinska modellen. Enligt den medicinska modellens tänkande utgör kroppsliga sjukdomar eller skador grunden till funktionshinder och funktionsnedsättningar. [3] Kroppen betraktas som en maskin som ska anpassas för att överensstämma med vissa normativa värden.[4] Den sociala modellen definierar funktionshinder som något som uppstår då samhället inte tillgodoser funktionsnedsatta med sociala och strukturella stöd.[5]
 
Och även dethär som stog om neuro diversitet:
De som använder termen tenderar att förorda den sociala funktionsvariationsmodellen, där istället samhällsproblem ses som en viktig, om inte den viktigaste, bidragande faktorn till problemen i fråga.[3][4] Denna uppfattning är särskilt populär inom neurodiversitetsrörelsen, där personer som blivit diagnosticerade med exempelvis ADHD, autism och så vidare, organiserar sig för samhällelig förändring.[5] I kontrast till förment "korrigering" av deras "defekter".
 
Det är faktist VÄLDIGT intresant att se att det finns ganska så mycket forskning och teorier och sånt om dethär. Så det är verkligen inte bara jag som är helt konstig som rea gerar på dethär utan det finns även MÅNGA andra som har teorier om det och andra tanke sätt motför hur det oftast är.
Och det är ganska så intresant att tänka hur saker har ut vecklats för andra. Tillexempel blinda eller rörelse hindrade eller vadsomhelst. Så synen HAR ju ändrats väldigt mycket och det HAR blivit ändringar i sam hället för att an passa till dom som är i en mino ritet.
Så det finns ändå hopp att det KAN ändras även hur tanke sättet är om autism.
Och jag menar allvar att jag kommer inte bara skita i dethär och inte bry mig. Även fast jag SKULLE KUNNA välja att bara an passa mig till NT normen och som minska MITT funktions sätt. Men jag kommer INTE att göra det ÄVEN fast det an tagligen skulle vara mindre jobbigt förmig på ETT sätt. Men på ett annat sätt så skulle det vara MYCKET mera jobbigt för att det är att jag inte får vara JAG för att duga i sam hället. Och detenda som jag kan säga om det är att jag kommer ALDRIG att trycka bort migsjälv och ändra på MIG bara för att passa in i en NT norm.
Utan jag menar allvar att jag kommer forska om sånthär. Och lika som att många var sååå neggativa till feminister i början eller hbtq+ rörelser eller whatever. Samma sak med dethär att det är inte detminsta o väntat att många tycker att dom med autism bara ska an passa sig till sam hället.
Men sam hället har ändå ändrats till att vara mera acsepterande för o lik heter i andra om råden. Och vi som är unga nu är mera med vetna motför många gamla så jag tror att om kanske 20-30 år så kommer det vara en HELT annan syn om autism i sam hället! För att dom det är nu är verkligen bara BÖRJAN.
Och då när jag har min skit stora före läsning på nån internationell funktions rätts mässa så kommer jag att berätta att jag aldrig hade kommit dit om jag inte hade skrivit på bukefalos när jag var 17 år och hade tröttnat på hur NT styrt sam hället är och att domflesta tyckte att jag var helt ute och cyklade 😂
 
Sen när min före läsning är klar och jag har fått en tyst applåd efter som att det är en funktions rätts mässa så kommer jag tänka för migsjälv Skrattar bäst som skrattar sist och göra en wheelie ut från scenen 😎👩‍🦽
 
Sen när min före läsning är klar och jag har fått en tyst applåd efter som att det är en funktions rätts mässa så kommer jag tänka för migsjälv Skrattar bäst som skrattar sist och göra en wheelie ut från scenen 😎👩‍🦽
Då gäller det att sätta fart med pluggandet om du skall bli en STOR forskare av diagnoser 😀 det räcker inte med att sitta och tala om för personer här på Buke att dom inget fattar av det du skriver. Så lägg energin på att plugga än att lägga den här för att försöka få personer att hela tiden vara dig till viljes, du lär väl radera detta med eftersom det inte går i dina riktlinjer ;)
 
Då gäller det att sätta fart med pluggandet om du skall bli en STOR forskare av diagnoser 😀 det räcker inte med att sitta och tala om för personer här på Buke att dom inget fattar av det du skriver. Så lägg energin på att plugga än att lägga den här för att försöka få personer att hela tiden vara dig till viljes, du lär väl radera detta med eftersom det inte går i dina riktlinjer ;)
Själv då du vill inget mera med livet motför att sitta och leka tuff på bukefalos eller? 😂
Men tack att du an tyder att lilla o be tydiga jag är så viktig för fram tiden så jag inte ens skulle kunna lägga lite tid här när jag känner för det 😅 Men jag tror inte att du be höver o roa dig faktist! 👌
Men jag kommer få ett VÄLDIGT bra skratt då i fram tiden när jag tänker på dom som satt vid sina skärmar och försökte trycka ner en 17 åring som tänkte annor lunda som dom blev sååå upp rörda av 😅
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 443
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva av mig och dethär är INTE kritik mot nån så ingen be höver tro det. Men jag mår så fucking jävla dåligt och jag kan...
2
Svar
23
· Visningar
1 674
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 259
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp