Status
Stängd för vidare inlägg.
Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och att man heltenkelt inte passar in eller duger.
Men en sak som jag in såg idag när jag pratade lite med en person. Eller jag har såklart även tänkt på det förut men det blev väldigt tydligt nu.
Men det är att egentligen så är det så himla konstigt att det är VI som har autism som räknas som konstiga eller fel? Och att det är VI som räknas som att VI har svårig heter i sociala samman hang.
För egentligen så är det ju NT personer som oftast gör så att det blir problem. Men bara för att det är vanligast att vara NT så är det viandra som är fel?
Som bara ett exempel men om jag tillexempel säger nånting så menar ju jag det som jag säger och inget annat. Ändå så är det väldigt ofta som nån NT börjar an ta massa saker och dra slut satser som är helt fel och säga mot saker som jag inte har sagt frånbörjan och så?
Eller om nån tillexempel frågar Är du sur? Så svarar man Nej. Så kanske dom ÄNDÅ börjar tjata om man är sur och att man verkar sur och massa sånt. Och då BLIR man ju kanske sur för att dom tjatar och inte lyssnar istället för att bara lyssna om man säger Nej då är man inte sur?
Även om vänt så kan det vara lite samma sak att nån säger nånting och så ut går dom från att man ska fatta massa saker som den menade som den INTE sa eller att den an tar massa saker och disskuterar från det som inte ens stämmer? Tillexempel som om det är om vänt om jag frågar nån om den är sur och den säger nej okej bra då är den inte sur! Men sen kanske den ÄNDÅ blir sur på mig för att jag inte fattade att den VAR sur ändå fast den sa att den INTE var det?? 🤯
Alltså är det bara jag som tycker att dethär är väldigt konstigt? Jag vet att det ÄR så och jag vet att det är vi som INTE krånglar till allt som an ses som att vi är konstiga eller fel eller dåliga på sociala samman hang meń är inte det väldigt konstigt egentligen?
Samma som att man ungefär SKA prata om massa o viktiga saker som egentligen INGEN bryr sig om för att det är artigt? Men vad är det för artigt med att bara slösa på allas tid istället för att bara prata om det viktiga?
Alltså det är sååå mycket om man börjar tänka på det som bara är KONSTIGT!! Och om man tänker att det skulle komma utom jordingar och ut forska människor så skulle dom nog tycka att många människor be tedde sig väldigt konstigt och o tydligt.
Men ändå så är det vi som INTE är så som är dom konstiga 😂
Jag hatar fort farande att jag har autism för det är ju fort farande att jag inte passar in och att jag inte fattar meningen med allt såntdär konstigt som många NT gör. Men det är egentligen inte för att JAG är konstig.
 

Jag tänker att det är som med språk i allmänhet; i ett land där nästan alla pratar svenska kommer det vara mycket svårare att både förstå och bli förstådd om man pratar franska istället. Det betyder inte att fransktalande är sämre! Dock blir ju samhället i allmänhet anpassat efter majoriteten, samhället utgörs ju av alla människor som bor i det och de flesta väljer att kommunicera på det språk som känns mest naturligt för dem. Vi alla i den här tråden skriver ju på svenska eftersom vi både kan det och upplever att mottagarna förstår det, men det innebär ju också att vi exkluderar alla som inte kan svenska från den här diskussionen t.ex.

Det jag tror vi skulle vinna mycket på är om alla, oavsett diagnos eller ej, blev bättre på att förstå hur andra kommunicerar. Och framför allt bättre på att snälltolka när vi inte riktigt vet! Jag tycker det är jätteintressant att lära mig hur andra människor fungerar och vad de egentligen menar och tänker när de säger/gör olika saker - och jag upplever också att jag blir mycket mer bekväm kring att kommunicera med olika människor ju mer jag lär mig.
 
Det jag tror vi skulle vinna mycket på är om alla, oavsett diagnos eller ej, blev bättre på att förstå hur andra kommunicerar.
Dethär tror jag också och somsagt ALLA inte bara att dom som har autism ska lära sig att fatta NT komunikation. Utan att det be hövs att NT folk be höver bli bättre på att förstå annan komunikation OCKSÅ och inte bara vara nöjda för att det funkar för DOM.
 
Det är faktist VÄLDIGT intresant att se att det finns ganska så mycket forskning och teorier och sånt om dethär. Så det är verkligen inte bara jag som är helt konstig som rea gerar på dethär utan det finns även MÅNGA andra som har teorier om det och andra tanke sätt motför hur det oftast är.
Och det är ganska så intresant att tänka hur saker har ut vecklats för andra. Tillexempel blinda eller rörelse hindrade eller vadsomhelst. Så synen HAR ju ändrats väldigt mycket och det HAR blivit ändringar i sam hället för att an passa till dom som är i en mino ritet.
Så det finns ändå hopp att det KAN ändras även hur tanke sättet är om autism.
Och jag menar allvar att jag kommer inte bara skita i dethär och inte bry mig. Även fast jag SKULLE KUNNA välja att bara an passa mig till NT normen och som minska MITT funktions sätt. Men jag kommer INTE att göra det ÄVEN fast det an tagligen skulle vara mindre jobbigt förmig på ETT sätt. Men på ett annat sätt så skulle det vara MYCKET mera jobbigt för att det är att jag inte får vara JAG för att duga i sam hället. Och detenda som jag kan säga om det är att jag kommer ALDRIG att trycka bort migsjälv och ändra på MIG bara för att passa in i en NT norm.
Utan jag menar allvar att jag kommer forska om sånthär. Och lika som att många var sååå neggativa till feminister i början eller hbtq+ rörelser eller whatever. Samma sak med dethär att det är inte detminsta o väntat att många tycker att dom med autism bara ska an passa sig till sam hället.
Men sam hället har ändå ändrats till att vara mera acsepterande för o lik heter i andra om råden. Och vi som är unga nu är mera med vetna motför många gamla så jag tror att om kanske 20-30 år så kommer det vara en HELT annan syn om autism i sam hället! För att dom det är nu är verkligen bara BÖRJAN.
Och då när jag har min skit stora före läsning på nån internationell funktions rätts mässa så kommer jag att berätta att jag aldrig hade kommit dit om jag inte hade skrivit på bukefalos när jag var 17 år och hade tröttnat på hur NT styrt sam hället är och att domflesta tyckte att jag var helt ute och cyklade 😂
Varför är vissa av orden skriva med stora bokstäver mitt i meningar?
Jag kan inte tänka på annat än det i dina texter 😄
 
Det är faktist VÄLDIGT intresant att se att det finns ganska så mycket forskning och teorier och sånt om dethär. Så det är verkligen inte bara jag som är helt konstig som rea gerar på dethär utan det finns även MÅNGA andra som har teorier om det och andra tanke sätt motför hur det oftast är.
Och det är ganska så intresant att tänka hur saker har ut vecklats för andra. Tillexempel blinda eller rörelse hindrade eller vadsomhelst. Så synen HAR ju ändrats väldigt mycket och det HAR blivit ändringar i sam hället för att an passa till dom som är i en mino ritet.
Så det finns ändå hopp att det KAN ändras även hur tanke sättet är om autism.
Och jag menar allvar att jag kommer inte bara skita i dethär och inte bry mig. Även fast jag SKULLE KUNNA välja att bara an passa mig till NT normen och som minska MITT funktions sätt. Men jag kommer INTE att göra det ÄVEN fast det an tagligen skulle vara mindre jobbigt förmig på ETT sätt. Men på ett annat sätt så skulle det vara MYCKET mera jobbigt för att det är att jag inte får vara JAG för att duga i sam hället. Och detenda som jag kan säga om det är att jag kommer ALDRIG att trycka bort migsjälv och ändra på MIG bara för att passa in i en NT norm.
Utan jag menar allvar att jag kommer forska om sånthär. Och lika som att många var sååå neggativa till feminister i början eller hbtq+ rörelser eller whatever. Samma sak med dethär att det är inte detminsta o väntat att många tycker att dom med autism bara ska an passa sig till sam hället.
Men sam hället har ändå ändrats till att vara mera acsepterande för o lik heter i andra om råden. Och vi som är unga nu är mera med vetna motför många gamla så jag tror att om kanske 20-30 år så kommer det vara en HELT annan syn om autism i sam hället! För att dom det är nu är verkligen bara BÖRJAN.
Och då när jag har min skit stora före läsning på nån internationell funktions rätts mässa så kommer jag att berätta att jag aldrig hade kommit dit om jag inte hade skrivit på bukefalos när jag var 17 år och hade tröttnat på hur NT styrt sam hället är och att domflesta tyckte att jag var helt ute och cyklade 😂
Kör! Det behövs, så bara kör :). På vägen kommer du hitta massor av intressanta saker och träffa spännande människor både att tankesparras med och där ni kan växeldra framåt. Jag tycker det är en toppen ide. Engagerade ungdomar är precis vad som behövs i samhället och känner man starkt för något så tror jag det är nyttigt för en själv att faktiskt jobba för att förändra det till det bättre. Det hjälper både andra och en själv och samhället i stort då. Skit i om människor inte tror på det eller oroar sig, om man inte försöker så kommer det defenitivt inte att gå. Man måste våga försöka, det är viktigt!
 
Kör! Det behövs, så bara kör :). På vägen kommer du hitta massor av intressanta saker och träffa spännande människor både att tankesparras med och där ni kan växeldra framåt. Jag tycker det är en toppen ide. Engagerade ungdomar är precis vad som behövs i samhället och känner man starkt för något så tror jag det är nyttigt för en själv att faktiskt jobba för att förändra det till det bättre. Det hjälper både andra och en själv och samhället i stort då. Skit i om människor inte tror på det eller oroar sig, om man inte försöker så kommer det defenitivt inte att gå. Man måste våga försöka, det är viktigt!
Ja det är ju bara att kolla på tillexempel Greta eller Malala. Dom har blivit väldigt fråga satta och MÅNGA har försökt att trycka ner dom. Men Malala har tillexempel fått ett nobel pris och det verkar ju som att Greta lyckas ganska bra också med tanke på hurmånga i hela världen som blir så upp rörda av hennes å sikter också!
 
En bok som jag läst med stor behållning är Care Works - Dreaming Disability Justice av Leah Lakshmi Piepzna-Samarasinha. Den handlar inte bara om neurodivergens utan även om mobilitetsvariationer, kronisk sjukdom och psykisk ohälsa och om hur vi kan bygga nätverk av folk som förstår vår situation baserad på sin levda erfarenhet. Den är på engelska men handlar så mycket om saker som berör dig och som tangerar och utvecklar saker du redan tänkt, så kanske är det värt att försöka läsa/lyssna på ändå. Om du vill och pallar.

Min upplevelse är att vi här i Sverige är lite ”efter” i jämställdhetsarbete jämfört med i USA, vilket varit förvånande och ögonöppnande för mig. Inte så konstigt kanske eftersom USAs sociala skyddsnät är svagare än det i vårat samhälle.

Roligt att du hittar ett område att ägna dig åt professionellt i framtiden!

Jag vill också peppa dig till att verkligen hålla din egen navigering efter dina ideal hela tiden. Du som så tydligt tänker och vill tycka att annorlunda aldrig är fel kommer göra många lättade och trygga genom att låta det genomsyra din gärning och kommunikation. :heart
 
En bok som jag läst med stor behållning är Care Works - Dreaming Disability Justice av Leah Lakshmi Piepzna-Samarasinha. Den handlar inte bara om neurodivergens utan även om mobilitetsvariationer, kronisk sjukdom och psykisk ohälsa och om hur vi kan bygga nätverk av folk som förstår vår situation baserad på sin levda erfarenhet. Den är på engelska men handlar så mycket om saker som berör dig och som tangerar och utvecklar saker du redan tänkt, så kanske är det värt att försöka läsa/lyssna på ändå. Om du vill och pallar.

Min upplevelse är att vi här i Sverige är lite ”efter” i jämställdhetsarbete jämfört med i USA, vilket varit förvånande och ögonöppnande för mig. Inte så konstigt kanske eftersom USAs sociala skyddsnät är svagare än det i vårat samhälle.

Roligt att du hittar ett område att ägna dig åt professionellt i framtiden!

Jag vill också peppa dig till att verkligen hålla din egen navigering efter dina ideal hela tiden. Du som så tydligt tänker och vill tycka att annorlunda aldrig är fel kommer göra många lättade och trygga genom att låta det genomsyra din gärning och kommunikation. :heart
Jag tror inte att jag kan ta in en hel bok på engelska justnu men tack för tipset! ❤️
Och tack för det du skrev på slutet också ❤️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 439
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva av mig och dethär är INTE kritik mot nån så ingen be höver tro det. Men jag mår så fucking jävla dåligt och jag kan...
2
Svar
23
· Visningar
1 673
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 253
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp