Status
Stängd för vidare inlägg.
Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och att man heltenkelt inte passar in eller duger.
Men en sak som jag in såg idag när jag pratade lite med en person. Eller jag har såklart även tänkt på det förut men det blev väldigt tydligt nu.
Men det är att egentligen så är det så himla konstigt att det är VI som har autism som räknas som konstiga eller fel? Och att det är VI som räknas som att VI har svårig heter i sociala samman hang.
För egentligen så är det ju NT personer som oftast gör så att det blir problem. Men bara för att det är vanligast att vara NT så är det viandra som är fel?
Som bara ett exempel men om jag tillexempel säger nånting så menar ju jag det som jag säger och inget annat. Ändå så är det väldigt ofta som nån NT börjar an ta massa saker och dra slut satser som är helt fel och säga mot saker som jag inte har sagt frånbörjan och så?
Eller om nån tillexempel frågar Är du sur? Så svarar man Nej. Så kanske dom ÄNDÅ börjar tjata om man är sur och att man verkar sur och massa sånt. Och då BLIR man ju kanske sur för att dom tjatar och inte lyssnar istället för att bara lyssna om man säger Nej då är man inte sur?
Även om vänt så kan det vara lite samma sak att nån säger nånting och så ut går dom från att man ska fatta massa saker som den menade som den INTE sa eller att den an tar massa saker och disskuterar från det som inte ens stämmer? Tillexempel som om det är om vänt om jag frågar nån om den är sur och den säger nej okej bra då är den inte sur! Men sen kanske den ÄNDÅ blir sur på mig för att jag inte fattade att den VAR sur ändå fast den sa att den INTE var det?? 🤯
Alltså är det bara jag som tycker att dethär är väldigt konstigt? Jag vet att det ÄR så och jag vet att det är vi som INTE krånglar till allt som an ses som att vi är konstiga eller fel eller dåliga på sociala samman hang meń är inte det väldigt konstigt egentligen?
Samma som att man ungefär SKA prata om massa o viktiga saker som egentligen INGEN bryr sig om för att det är artigt? Men vad är det för artigt med att bara slösa på allas tid istället för att bara prata om det viktiga?
Alltså det är sååå mycket om man börjar tänka på det som bara är KONSTIGT!! Och om man tänker att det skulle komma utom jordingar och ut forska människor så skulle dom nog tycka att många människor be tedde sig väldigt konstigt och o tydligt.
Men ändå så är det vi som INTE är så som är dom konstiga 😂
Jag hatar fort farande att jag har autism för det är ju fort farande att jag inte passar in och att jag inte fattar meningen med allt såntdär konstigt som många NT gör. Men det är egentligen inte för att JAG är konstig.
 

Men alltså. Jag vet ärligt inte HUR MÅNGA GÅNGER som jag har sagt till nån att den inte fattar vad jag menar. Men den TROR att den fattar det och den säger precis sådär att den fattar visst men den tycker o lika. SEN efter väldigt mycket mera disskution så in ser denandra Nej hoppsan jag hade INTE fattar vad Livia menade iallafall!
Man kanske fort farande TYCKER o lika men det be tyder inte att man HAR fattat bara för man TROR det.
Jag förstår fortfarande och håller fortfarande inte med dig i det du skriver om det här.
Ja men fort farande så missar du poängen. Skit i mitt exempel då om det var så dåligt och ta ditt exempel istället. Hur är det INTE mera krångligt motför:
- Vill du ha glass?
- Ja tack.
Nej jag missar ingen poäng alls, hur ska jag strunta i exemplet när det är det du skrev och nu skriver du det igen? Det du skriver nu menar du bara på att det hade varit enklare för den som frågar om personen som inte ville ha glass från början säger ja mot sin vilja. Och det är inte rätt.
För att? Du skrev att du inte håller med alls. Jag skrev att djur inte krånglar till saker och säger nåt annat motför dom menar. Vad menar du då att du inte håller med om om jag är o trevlig för att jag på pekar vad det inne bär om du inte håller med alls? Förut satt att du INTE tolkar in massa som jag inte har skrivit då alltså.
Jag tänker inte falla in i den fällan att riskera att bli otrevlig tillbaka för jag börjar ärligt bli snudd på frustrerad faktiskt. Som hela tråden handlar om, ord är inte bara ord, kommunikation kräver mer än ord för att saker och ting ska nå fram.

Jag lämnar som sagt. Du blir bara mer och mer otrevlig och du kommer inte ge dig fören jag skriver att du har rätt och jag har fel, jag kommer inte anse att jag har fel när det gäller kommunikationen med andra människor.
 
Tack! ❤️
Jag kan ju säga att jag är INTE för vånad att du fattar också 👍
Oh ja det är EXAKT det som jag vill göra. Liksom JAG KAN spela NT spelet helt okej jag också. Men jag VILL INTE för att jag vill fråga sätta VARFÖR jag ska tvingas att göra det fast det är precis likamycket många NT som är dåliga på att komunisera med många med autism. Varför ska JAG ta ansvar för DERAS svårig heter och brister liksom? Det finns liksom ingen gräns hurmycket som slängs på oss med autism och om vi på pekar det så blir vi såå mot sagda 🙃
Sluta skriv "oss som autister". Jag är också autistisk och håller inte med dig, så sluta prata om autister som grupp för alla är otroligt olika med olika typer av svårigheter.

Vi som har autism har också ett otroligt ansvar att faktiskt arbeta med oss själva och utvecklas också, det går inte bara åt ena hållet. Många som är NT har också problem med samhället och passa in, alla har vi våra problem och vi behöver ta hänsyn till varandra.

Men som sagt, nu lämnar jag denna tråden.
 
Jag förstår fortfarande och håller fortfarande inte med dig i det du skriver om det här.

Nej jag missar ingen poäng alls, hur ska jag strunta i exemplet när det är det du skrev och nu skriver du det igen? Det du skriver nu menar du bara på att det hade varit enklare för den som frågar om personen som inte ville ha glass från början säger ja mot sin vilja. Och det är inte rätt.

Jag tänker inte falla in i den fällan att riskera att bli otrevlig tillbaka för jag börjar ärligt bli snudd på frustrerad faktiskt. Som hela tråden handlar om, ord är inte bara ord, kommunikation kräver mer än ord för att saker och ting ska nå fram.

Jag lämnar som sagt. Du blir bara mer och mer otrevlig och du kommer inte ge dig fören jag skriver att du har rätt och jag har fel, jag kommer inte anse att jag har fel när det gäller kommunikationen med andra människor.
Alltså du får lämna tråden om du vill? Det gör inte mig nåt. Men du har fort farande INTE fattat det jag menar och jag har INGA problem att fatta att du TYCKER o lika 👍
Och nej personen som blev er bjuden glass VILLE ha glass helatiden. Jag menar INTE det du på står och det du tolkade att jag menade 😅
 
Sluta skriv "oss som autister". Jag är också autistisk och håller inte med dig, så sluta prata om autister som grupp för alla är otroligt olika med olika typer av svårigheter.

Vi som har autism har också ett otroligt ansvar att faktiskt arbeta med oss själva och utvecklas också, det går inte bara åt ena hållet. Många som är NT har också problem med samhället och passa in, alla har vi våra problem och vi behöver ta hänsyn till varandra.

Men som sagt, nu lämnar jag denna tråden.
Jag har ALDRIG ens skrivit oss som autister 😅
Jag HAR autism men jag ÄR inte autistisk så det är inget också 👍
 
Har läst lite mer i tråden och då undrar jag; ser du det som att du har diagnosen autism men inte är autistisk dvs du är inte din diagnos, har jag förstått dig rätt då? :).
Japp exakt!
Jag ÄR Livia. Och jag ÄR en djur älskare tillexempel jag ÄR en tjej jag ÄR JAG.
Men jag HAR autism lika som jag HAR andra diagnoser men jag ÄR inte dom. Utan jag ÄR bara JAG och jag HAR vissa diagnoser och sjuk domar.
 
Japp exakt!
Jag ÄR Livia. Och jag ÄR en djur älskare tillexempel jag ÄR en tjej jag ÄR JAG.
Men jag HAR autism lika som jag HAR andra diagnoser men jag ÄR inte dom. Utan jag ÄR bara JAG och jag HAR vissa diagnoser och sjuk domar.
Klokt sätt att se det tycker jag! :heart. Jag har ångestproblem, jag är inte nån ångest, den är inte "min". Tänkte att jag ser det så och antagligen du med utifrån hur du svarade på ovan inlägg :).

Vad jag har förstått är asperger en typ av autism vilket jag har i min närhet och jisses vilken skillnad det är på individerna! Den ena verkligen vägrar ögonkontakt medan den andra inte har den svårigheten som påstås. Jag själv tycker (om jag läser på om diagnoser) att jag har typ drag av det. Tex ogillar jag förändringar, fast får jag ge det en stund är det okej lixom. Titta folk i ögonen kan jag absolut men jag gillar inte det för mycket för jag vill inte verka stirrande och vill heller inte bli tittad på överdrivet. Svårt att förklara men ja.
 
Klokt sätt att se det tycker jag! :heart. Jag har ångestproblem, jag är inte nån ångest, den är inte "min". Tänkte att jag ser det så och antagligen du med utifrån hur du svarade på ovan inlägg :).

Vad jag har förstått är asperger en typ av autism vilket jag har i min närhet och jisses vilken skillnad det är på individerna! Den ena verkligen vägrar ögonkontakt medan den andra inte har den svårigheten som påstås. Jag själv tycker (om jag läser på om diagnoser) att jag har typ drag av det. Tex ogillar jag förändringar, fast får jag ge det en stund är det okej lixom. Titta folk i ögonen kan jag absolut men jag gillar inte det för mycket för jag vill inte verka stirrande och vill heller inte bli tittad på överdrivet. Svårt att förklara men ja.
Nej exakt jag tänker också så! Jag ÄR inte ångest bara för jag HAR ångest liksom.
Och ja jag är inte helt säker att jag har fattat rätt men jag TROR att man inte får asperger som en diagnos nu utan det räknas in i autism. Och att om det hade varit förr när det var som en egen diagnos så hade jag haft det och inte autism.
 
Nej exakt jag tänker också så! Jag ÄR inte ångest bara för jag HAR ångest liksom.
Och ja jag är inte helt säker att jag har fattat rätt men jag TROR att man inte får asperger som en diagnos nu utan det räknas in i autism. Och att om det hade varit förr när det var som en egen diagnos så hade jag haft det och inte autism.
Ja så är det väl nuförtiden vad jag har förstått, att det inte är sin egen diagnos längre (använde den benämningen då ffra den personen återger det namnet relativt ofta). Okej :heart
 
Vad är poängen då? Jag håller helt enkelt inte med när du skriver att autism för alla andra ( samhället) är FEL. Jag håller inte alls med dig i din åsikt där, så vad är din poäng i det jag så tydligt svarade fel på att du inte ens KAN svara.
Varför får vissa en autism diagnos och inte andra?
Jo för att dom funkar på ett annat sätt motför domflesta. Och som det be skrivs i diagnos kraven så är det att man har SVÅRIG HETER och BRISTER och sånt som är neggativ an tydning. Alltså som att det är FEL motför domflesta därför så får man en diagnos. För att man inte är såkallat normal och funkar som NT.
Det är inte som att NT får en diagnos att dom är NT för det är normalt enligt sam hället.
 
Nej, jag har inte skrivit att det bara skulle gälla åt ett håll. Du ville ju ha öppen och rak kommunikation, där människor säger det de menar, och inte säger något och menar något annat. Men du gör ju samma fel mot andra, när du påstår att de inte fattat, trots att de skriver att de förstår. Du läser alltså in andra saker i deras inlägg, och väljer att inte tro på dem när de skriver att de fattat.
Var har jag sagt att jag: ville ha öppen och rak kommunikation?
Jag har sagt att det vore ENKLARE om det var så jag jag inte sagt att JAG TYCKER att det ska vara så.
Och nu så ÄR det ju inte så o avsett ellerhur? Utan denmesta komunikstionen ÄR NT an passad och jag är inte så dum att jag inte vet att många TROR att dom fattar fast dom INTE gör det..som jag somsagt har MYCKET erfaren het av! Och MYCKET erfaren het att dom in ser efter ett tag att dom TRODDE att dom hade fattat fast dom inte hade det.
Bara i denhär tråden så är det huuur många exempel somhelst som andra TROR saker och AN TAR fel slut satser från det som jag har skrivit och disskuterar från det. Och disskuterar MOT mig om nånting som jag aldrig ens har på stått 😅
Annars är det ju synd för alla som fattar men är så dåliga på att visa det 🤔 Det måste vara jätte svårt att komunisera med andra då om man har så svårt att visa att man fattar vad nån menar även fast man inte håller med?
Också lite intresant att jag tror att jag är denenda som har skrivit om jag INTE fattar vad nånannan har menat om nåt eller frågat hur nån menar. Men nästan alla andra är helt o troliga tanke läsare som är helt säkra att dom fattar exakt allt och att det inte är deras egna tolkning 🙃
 
Och tyvärr funkar det så att vissa diagnoser och med vissa sjukdomar så kommer ett merarbete för den enskilda individen, oavsett om det kan vara autism eller astma, något som vissa andra slipper.
Ja och ingen har väl sagt nåtannat heller?
Men lika som att sam hället KAN välja att vara mera till gängligt för tillexempel dom som har rullstol. Eller så kan sam hället välja att det är den med rullstols problem att den har rullstol och den får an passa sig såbra den kan för gående sam hället.
Eller för syn skadade eller whatever.
Lika så KAN sam hället välja att försöka vara mera till gängligt för dom med autism också ELLER att det är deras problem bara. Och som det är nu och som dom allraflesta verkar tycka så är det dom som har autism som ska an passa sig och ändra sigsjälva och sin identitet och hur man funkar i o lika samman hang för att passa in i NT sam hället. Istället för att an passa sam hället lite mera för dom som har autism OCKSÅ.
 
Var har jag sagt att jag: ville ha öppen och rak kommunikation?
Jag har sagt att det vore ENKLARE om det var så jag jag inte sagt att JAG TYCKER att det ska vara så.
Och nu så ÄR det ju inte så o avsett ellerhur? Utan denmesta komunikstionen ÄR NT an passad och jag är inte så dum att jag inte vet att många TROR att dom fattar fast dom INTE gör det..som jag somsagt har MYCKET erfaren het av! Och MYCKET erfaren het att dom in ser efter ett tag att dom TRODDE att dom hade fattat fast dom inte hade det.
Bara i denhär tråden så är det huuur många exempel somhelst som andra TROR saker och AN TAR fel slut satser från det som jag har skrivit och disskuterar från det. Och disskuterar MOT mig om nånting som jag aldrig ens har på stått 😅
Annars är det ju synd för alla som fattar men är så dåliga på att visa det 🤔 Det måste vara jätte svårt att komunisera med andra då om man har så svårt att visa att man fattar vad nån menar även fast man inte håller med?
Också lite intresant att jag tror att jag är denenda som har skrivit om jag INTE fattar vad nånannan har menat om nåt eller frågat hur nån menar. Men nästan alla andra är helt o troliga tanke läsare som är helt säkra att dom fattar exakt allt och att det inte är deras egna tolkning 🙃

Du behöver inte ha så dryg ton i ditt svar.
Jag uppfattade tråden som att du efterfrågade mer rak och öppen kommunikation, men i så fall missförstod jag. Min poäng kvarstår dock.
 
Jag uppfattade tråden som att du efterfrågade mer rak och öppen kommunikation, men i så fall missförstod jag.
Somsagt...
Det är ganska intresant faktiskt att det är du och några få andra som FAKTIST fattar vad jag menar och sen många som TROR att dom fattar fast dom tolkar in annat och drar massa slut satser och sånt. Så hela denhär tråden be visar ju ganska tydligt både din poäng och min poäng iallafall 😅

Det är din tolkning. Jag an vänder det till nån som i det den skriver visar att den inte har fattat.
Om nån fattar men väljer att inte visa det så kan ju inte jag veta det. Men jag kan vara gå på det nån skriver och det märks om nån fattar vad jag menar eller inte O AVSETT om den håller med mig eller inte. Det är liksom inte samma sak.

Fast det gäller bara åt ett håll då alltså?
Jag MÄRKER ju att domflesta INTE fattar vad jag menar. Eller är domflesta så dåliga på att visa att dom fattar vad nån menar även om dom inte håller med?
Igen:
Visa bifogad fil 139999
Det är ju exakt det jag har sagt 🙃
 
Förklara lite bättre då så alla andra dumma förstår.
EbYjqL8XgAEm2uv.jpg

Det är lite o trevligt av dig att kalla alla ni som inte fattar för dumma faktist 🤷🏻‍♀️
Jag tycker inte att ni är dumma iallafall. Ni kanske bara har svårt för att förstå nånannan komunikation motför NT normen men det är ju nåt ni kan bli bättre på om ni vill 👍
 
Men då är ju slutsatsen i så fall att vi alla är lika konstiga. :)
Ja men NU bara 100+ inlägg in så börjar nån närma sig iallafall att fatta ENDEL av det jag menar! Och jag an tar att du menar det ironiskt fast det är sant 😅
Alltså JA alla är lika konstiga FAKTIST! Men hela sam hället är upp byggt att dom som är autism konstiga ska an passa sig för dom som är NT konstiga som an ses vara det normala.
 
Men då är ju slutsatsen i så fall att vi alla är lika konstiga. :)
Det är ju så det är, den normativa människan existerar ju egentligen inte. Den är ett genomsnitt av alla människor. Men de enskilda individer som exakt faller inom normen är ju egentligen väldigt få. Det är ju så norm och normalitet fungerar, alla verkar relativt normala tills man börjar titta närmare på dom, då inser man att de flesta är skitkonstiga. Sen kanske vissa av oss är bättre på att dölja vår konstighet än andra.
 
Det är ju så det är, den normativa människan existerar ju egentligen inte. Den är ett genomsnitt av alla människor. Men de enskilda individer som exakt faller inom normen är ju egentligen väldigt få. Det är ju så norm och normalitet fungerar, alla verkar relativt normala tills man börjar titta närmare på dom, då inser man att de flesta är skitkonstiga. Sen kanske vissa av oss är bättre på att dölja vår konstighet än andra.
Ja och dom som är utan för normen förmycket eller på fel sätt eller hur man ser det kanske får en autism diagnos och ska enligt DOMFLESTA an passa sig till normen. Men dom som an ses som normal konstiga får ingen diagnos och be höver inte an passa sig till nåtannat sätt att funka på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 436
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva av mig och dethär är INTE kritik mot nån så ingen be höver tro det. Men jag mår så fucking jävla dåligt och jag kan...
2
Svar
23
· Visningar
1 672
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 251
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp