Bukefalos 28 år!

Hur beräknas föräldrapenning?

lillsmurfagirl

Trådstartare
hej!

Hur beräknas föräldrapenningen? Jag är inte gravid just nu, vi försöket inte ens. Men jag är med i ett aktiesparprogram med jobbet där dom drar pengar varje månad. Påverkas min föräldrapenning av det så jag får lägre sgi?
 
hej!

Hur beräknas föräldrapenningen? Jag är inte gravid just nu, vi försöket inte ens. Men jag är med i ett aktiesparprogram med jobbet där dom drar pengar varje månad. Påverkas min föräldrapenning av det så jag får lägre sgi?
Dras pengarna av din bruttolön så påverkas SGI. Om de dras efter skatt så påverkas den däremot inte.
 
hej!

Hur beräknas föräldrapenningen? Jag är inte gravid just nu, vi försöket inte ens. Men jag är med i ett aktiesparprogram med jobbet där dom drar pengar varje månad. Påverkas min föräldrapenning av det så jag får lägre sgi?
Ligger du över brytpunkten för sgi så påverkas den inte. Jag löneväxlar t.ex. men med kontroll på att jag inte går under sgi-gränsen (som jag just nu inte minns på rak arm :o)
 
Har
vad är det för brytpunkt?
Har du en lön som överstiger "taket" så kan du, om jag förstår det rätt, minska din taxerbara inkomst ned till taket utan att det påverkar din SGI. Kan inte för mitt liv komma på vad taket är just nu bara, men vet att vi diskuterade det när det gällde löneväxling till pensionsavsättning.
 
Taket för föräldrapenningen är i år 443 000. Taket är högre för föräldrapenningen än för SGI, 10 respektive 7,5 prisbasbelopp.
 
Hoppar in här med en fråga. - Beräknas föräldrapenning på typ lönehistorik, om man som jag jobbar obekväma arbetstider/övertid osv? Eller beräknas det på min månadslön?
Det skiljer nämligen rätt mycket på min årslön förra året (440000) och vad jag har i månadslön (blir 372000 på ett år).
 
Hoppar in här med en fråga. - Beräknas föräldrapenning på typ lönehistorik, om man som jag jobbar obekväma arbetstider/övertid osv? Eller beräknas det på min månadslön?
Det skiljer nämligen rätt mycket på min årslön förra året (440000) och vad jag har i månadslön (blir 372000 på ett år).
Du får räkna med övertid etc!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 387
Senast: Soapbubble
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 736
Senast: Nixehen
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 387
Senast: Tassa
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 402
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp