Sv: Hur bestämma i ett kollektiv?
Vi kör på majoritetsbeslut på möten när och om vi ska bestämma saker, alla kan inte få som de önskar helt enkelt..tycker de flesta en sak så får resterande anpassa sig och acceptera...Alla vet vad ett kollektiv innebär.
Mellan mötena är det "förbjudet" att hitta på egna rutiner utifrån eget tycke..utan vill man förändra eller ta upp en fråga så är det möte som gäller.
Skulle det bli tjafsigt av någon anledning är jag ganska säker på att stallägarna skulle komma in och styra upp ifall det behövs.
Vårt kollektiv är jättebra och vi trivs med varandra, vi bildar inte pakter eller grupper. Vi är blandade åldrar med blandade inriktningar. Jag tror mest på att personkemin spelar stor roll i om det funkar eller inte.
Alla har lika synsätt på hästhållning mm och rutinerna vi har skapar vi tillsammans, biten som rör allt vi gör tillsammans så som in/utsläpp etc och vad som ingår då..övrigt får respektive göra själv.
I ett kollektiv handlar det mycket om att ge och ta samt tänka att man bara har skyldigheter, aldrig rättigheter för att det ska funka ..att gå in med inställningen att man alltid ska ha rätt för att vara nöjd, då passar man inte in i ett kollektivt tycker jag. Hyresvärden är supernoga med vilka som släpps in i stallet just för att gruppen ska fungera.
De som inte sköter sig eller är upprorsmakare skulle jag kasta ut för fridens skull..Vi hade en tidigare, som aldrig verkade vara nöjd utan klagade på det ena och det andra. Som tur var sa denne upp sig själv och flyttade. Lite lustigt var det dock, att bland ca 10 personer totalt fanns 1 missnöjd konstant på hela stället..vissa är bara såna men passar inte i kollektivt då för jag tror problemet ligger i personliga problem snarare än att man är missnöjd i hur stallet sköts om majoriteten är nöjd förutom någon enstaka.
Hagproblemet - Hästar som inte fungerar brevid varandra får man väl flytta ifrån varandra?
Vi får inte ha specifika boxar eller hagar för att förhindra att någon påstår att hagen eller boxen är "min" om man skulle behöva sortera om.