Hur betala faktura när den inte kommer på utsatt tid?

Elisha

Trådstartare
Hej! Nu är det så att jag har ett problem. I kontraktet på hästens stallplats står det att pengarna ska vara inne på konto senast sen sista Dagen månaden innan, mot faktura.

Nu har det i två månaders tid inte kommit faktura i tid. Förra månaden kom den i början/mitten av månaden betalningen gällde, efter att jag tjatat, dom var sena med fakturorna. Då betalade jag samma dag. Den här månadens betalning som skulle varit inne senast igår, har inte heller kommit faktura på.

Har påmint flera gånger, i god tid! Hur blir det nu? Alltså om fakturan kommer om ett par dagar, måste jag betala in då inom 10 dagar eller var det är? Även fast det står i kontrakt att jag ska betala månaden innan, eller kan jag helst enkelt vänta tills jag betalar alla andra räkningar i slutet av månaden? Aldrig haft detta "problem". Klart jag egentligen kan betala mitt i månaden men föredrar att betala alla räkningar vid lön. Fakturan kommer på mail och jag har heller ingen tid eller lust att behöva passa den varje dag för ev faktura. Har inte mailen i mobilen etc och är inte hemma varje dag ju runt julledighet.
 
Behöver du fakturan för att kunna betala? Det är inte en fast avgift som alltid är densamma, så du kan betala fast ingen faktura kommit?
 
Behöver man inte fortfarande referensen då? På mina stallfakturor står ju fakturanr. Det ska anges vid betalning.

Det beror väl på system, man kan ange tex kundnr eller liknande istället som inte varierar? Det kan såklart bli merarbete att registrera betalningen i deras system, men det är ju de som slarvar med att skicka faktura så det kan jag tycka inte är mer än rimligt... Beror dock givetvis på, om det istället blir tre veckors trassel för att reda ut om det faktiskt är betalt eller ej kanske det inte är värt det. Jag hade väl i ärlighetens namn inte tvekat att lägga lite trassel där det hör hemma heller, men det kan ju bli jobbigt för en själv också. Och om/hur mycket krångel det blir lär bero på storleken på verksamheten och vad för system de har, sådant kan såklart variera väldigt mycket.
 
Hur många stallhyror kan SÄ ha att hantera en månad? Namn och adress borde räcka som referens. Om det är olika hyror varje månad så får SÄ skylla sig själv tycker jag.
 
Jag skulle betala det förfallodatum som står på fakturan. Jag är själv sen att fakturera ibland men det skulle aldrig falla mig in att ha något annat än 30 dgr även på de fakturorna?

Men det är kanske inte juridiskt korrekt.
 
Man är skyldig att betala fakturor som man vet att man skall få om man vet att man har fått eller kommer att få det som man betalar för.
Detta även om man inte får någon faktura.
Du vet ju bevisligen att du skall betala samt när och hur mycket.

Vill stallägaren att du blir sen med hyran för att kunna slänga ut dig?
 
Jag hade betalat när jag fått fakturan. Pengarna är ju redan undanlagda för hyran oavsett om fakturan kommer vid löning eller mitt i månaden.

Stall ägaren får skylla sig själv om hyrorna blir sena när hen inte fakturerar i tid enligt avtal
 
Stall ägaren får skylla sig själv om hyrorna blir sena när hen inte fakturerar i tid enligt avtal
Så fungerar det inte.
Stallägaren kan nämligen ändå säga upp hyresgästen p.g.a. obetald hyra.
Och det vill man kanske inte riskera som hyresgäst i ett stall.
 
Fast om man behöver nån form av uppgift då? Som nån skrev ovan, fakturanr, kundnr osv?
Då så har man ansvar att ta reda på det.

Många kreditinstitut är mycket fula på det där för att kunna höja räntan till ockernivåer.
Så man måste vara noga och vaksam för att inte råka illa ut.
 
Men som någon sa, SÅ många hästar har man nog inte inackorderade så det är ett problem att identifiera. Det står ju på inbetalningen vem som betalat.

Däremot är det ju väldigt svårt om beloppet varierar. Så har jag också och jag skulle bli tokig om mina hyresgäster började betala utan att jag fakturerat dem - snacka om rörigt!
 
Betala när du fått fakturan, på det betaldatum som står. Stallägaren äger det problemet som inte skickar ut fakturorna i tid. Du behöver inte vara stressad över det, särskilt som du säger till om de saknade fakturorna. Märkligt att glömma det, fakturering är ju en väldigt trevlig del av företagandet som brukar kunna prioriteras :)
Skillnad om du hade som jag, där det står att hyra ska betalas utan anmodan varje månad, då ligger ansvaret på mig, men jag har en fast summa varje månad och de hyr inte ut något mer stall än mitt.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
773
Senast: Ketrawzc
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
916
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 470
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp