Hur betala faktura när den inte kommer på utsatt tid?

Men som någon sa, SÅ många hästar har man nog inte inackorderade så det är ett problem att identifiera. Det står ju på inbetalningen vem som betalat.

Däremot är det ju väldigt svårt om beloppet varierar. Så har jag också och jag skulle bli tokig om mina hyresgäster började betala utan att jag fakturerat dem - snacka om rörigt!
Det beror väl på system, man kan ange tex kundnr eller liknande istället som inte varierar? Det kan såklart bli merarbete att registrera betalningen i deras system, men det är ju de som slarvar med att skicka faktura så det kan jag tycka inte är mer än rimligt... Beror dock givetvis på, om det istället blir tre veckors trassel för att reda ut om det faktiskt är betalt eller ej kanske det inte är värt det. Jag hade väl i ärlighetens namn inte tvekat att lägga lite trassel där det hör hemma heller, men det kan ju bli jobbigt för en själv också. Och om/hur mycket krångel det blir lär bero på storleken på verksamheten och vad för system de har, sådant kan såklart variera väldigt mycket.

Det är något faktura/ocrnummer utöver kundnr tyvärr
 
Är det ett ocr-nr köper jag det, för då går det väl inte att betala utan. Men annars fattar jag inte problemet.
 
Hur ska jag betala? Har frågat om att sätta in beloppet och typ skriva hästens namn istället för ocr men nej, det går inte
Så fungerar det inte.
Stallägaren kan nämligen ändå säga upp hyresgästen p.g.a. obetald hyra.
Och det vill man kanske inte riskera som hyresgäst i ett stall.
 
Man är skyldig att betala fakturor som man vet att man skall få om man vet att man har fått eller kommer att få det som man betalar för.
Detta även om man inte får någon faktura.
Du vet ju bevisligen att du skall betala samt när och hur mycket.

Vill stallägaren att du blir sen med hyran för att kunna slänga ut dig?
Nej, enligt stallägaren ligger dom efter. Har många inackorderade. Hur kan jag betala utan faktura? Alltså om jag sätter in beloppet på deras konto och sen kommer en faktura faktiskt ändå? Det är ju inte mitt fel att jag inte fått fakturan. Den borde jag fått för några veckor sen eftersom det är 14 dagars betalning tror jag.
 
Jag skulle betala det förfallodatum som står på fakturan. Jag är själv sen att fakturera ibland men det skulle aldrig falla mig in att ha något annat än 30 dgr även på de fakturorna?

Men det är kanske inte juridiskt korrekt.
Okej, tack!
 
Ja men ÄR det ocr eller är det fakturanr? Stor skillnad!
Fakturanr, visste ej att det var stor skillnad. Men då får jag väl betala och sätta mitt o hästens namn som referens, men hur blir det då när fakturan väl kommer och jag redan betalt? Kan det blir krångel?
 
Men om du frågat och dom inte vill att du anger någon egen referens, då är det väl bara att vänta in fakturan?
 
Men om du frågat och dom inte vill att du anger någon egen referens, då är det väl bara att vänta in fakturan?
Jo precis, tänkte mer om det kunde bli strul i och med att kontraktet som säger förskottsbetalning osv. Om jag ändå har ansvar för att det betalas i tid, även om det är svårt utan faktura(nummer). Eller om ansvaret ligger på dom.
 
Jo precis, tänkte mer om det kunde bli strul i och med att kontraktet som säger förskottsbetalning osv. Om jag ändå har ansvar för att det betalas i tid, även om det är svårt utan faktura(nummer). Eller om ansvaret ligger på dom.

Du har ansvar att betala saker du vet du ska betala, även om du inte fått räkning. Det kan dock såklart bli strul om du betalar på ett annat sätt än deras system är avsett att fungera, alltså med annan referens. Du har ju dock betalat då, så det är ju inte värre strul än att du får hänvisa till att/hur du betalat och de får leta reda på det i sitt system. Frågan är väl i vissa fall vad som är "värst", om de inte är så noga med när betalningen kommer in men blir supertjuriga för att det blir mer arbete att hitta betalningen, då är det kanske mer värdefullt att hålla sig väl med dem?

Men rent formellt är det din uppgift att sköta betalningar du vet att du är skyldig, och så får de själva ta trasslet som uppstår för att de inte skickat ut faktura med gällande referens...

(I fall där man har varierande avgift vet jag dock inte hur det ligger till med skyldigheterna?)
 
Jag hade mailat till dem, bett om fakturan inom ramen för kontraktet. Jag hade också frågat om betalningsvillkor i de fall fakturorna blir försenade och därmed inte kan regleras till månadsskiftet.
 
Du får väl fråga hur det är tänkt att du ska kunna uppfylla din del av kontraktet när de inte fakturerar.

I övrigt skulle jag bara betala fakturan när den kom. Pengarna finns ju.
 
Har betalt nu med hästens namn som referens bara pga att hon inte svarar i tele eller mail. Får väl lösa de sen när hon hör av sig! Tack för era svar!
 
Hur ska jag betala? Har frågat om att sätta in beloppet och typ skriva hästens namn istället för ocr men nej, det går inte
Du måste ta kontakt och skaffa ditt OCR-nummer.
Om det inte är samma varje gång vill säga.
Det är ofta det.

Men att lämna det därhän till att bli stallägarens problem kan vara farligt att göra om man vill ha kvar stallplatsen.
 
Frågan är väl i vissa fall vad som är "värst",
Värst är att bli utkastad för att man inte har betalat.
Allt annat går att lösa och blir faktiskt då stallägarens problem.
Betala hyra är bra för kontraktet.
Hyra skall betalas sista vardagen månaden före.

Om man har bevis på att man har betalat så kan man inte förlora kontraktet p.g.a. det.
 
Värst är att bli utkastad för att man inte har betalat.
Allt annat går att lösa och blir faktiskt då stallägarens problem.
Betala hyra är bra för kontraktet.
Hyra skall betalas sista vardagen månaden före.

Om man har bevis på att man har betalat så kan man inte förlora kontraktet p.g.a. det.
Dock har jag har jag redan sagt upp mig pga annan orsak så jag blir ju inte utkastad, men vill ju ändå betala i tid, men det blir ju svårt när jag inte får faktura trots förra påminnelser i god tid. Men nu har jag som sagt betalat ju trots att hon ville att jag skulle vänta in fakturan förra månaden sen blev sen. Dock ställer de ju till för mig som måste passa min mail. Men nu är som sagt problem löst för stunden iaf och stallägaren är mkt trevlig så blir nog inga problem, men känns ju fortfarande inte som att det kan vara mitt problem när jag är tvungen att ha med fakturanr osv vilket jag omöjligt kan veta vad det är innan jag fått fakturan.. Det är det som känns så konstigt. Jag har ju kontaktat flera ggr utan svar. Ej heller träffat i stallet etc. Men men, problemet löst. Just nu iaf!
 
Du måste ta kontakt och skaffa ditt OCR-nummer.
Om det inte är samma varje gång vill säga.
Det är ofta det.

Men att lämna det därhän till att bli stallägarens problem kan vara farligt att göra om man vill ha kvar stallplatsen.
Nu har jag ju dock skrivit flera ggr att jag har tagit kontakt utan svar. Både telefon och mail. Första mail långt innan jul pga röda dagar osv ju så dom hade tid att fixa.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
773
Senast: Ketrawzc
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
916
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 470
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp