Hur börja skilja sig med småbarn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ok, jag visste inte att han tagit stryptag o misshandlat. Har tydligen inte läst allt. Bara att han varit lat och spelberoende och inte betalat sin del i hushållet. Inte velat jobba eller kanske misslyckats och blivit rädd att försöka igen.
När i hela friden blev det ett "bara" hos en partner?! Ungar får man i alla fall barnbidrag för.
Vem tror du att du hjälper med dina inlägg?
 
Ok, jag visste inte att han tagit stryptag o misshandlat. Har tydligen inte läst allt. Bara att han varit lat och spelberoende och inte betalat sin del i hushållet. Inte velat jobba eller kanske misslyckats och blivit rädd att försöka igen.
Vet du vad. Det spelar INGEN ROLL hur han är, var, kan tänkas bli, vill bli... INGENTING sådant spelar någon roll, för om TS inte vill vara i en relation med honom, så ska hon inte heller vara det! Hon behöver inte en endaste förklaring till varför mer än "vill inte". Hon behöver inte försöka något för någons skull, hon behöver enbart försäkra sig om att hon själv och hennes barn har det bra, sedan vad mannen, vänner, familj, grannar, kollegor, okända på nätet och whatever tycker, det är fullständigt irrelevant.

Nu vill TS lämna. Hon kämpar för det. Hon har startat den här tråden för att hon behöver pepp, stöd och hjälp att lämna. Då finns det INGEN anledning för någon annan att komma in och göra något annat än att peppa och stötta, för hon har ingen som helst anledning att stanna kvar i en relation hon inte vill vara i. Ingen behöver det i Sverige idag, och det ska vi vara jävligt tacksamma för!
 
@Skjøldur vad får du ut av att sitta och skriva som du gör? Det är ju fruktansvärt tragiskt att du har den syn du har på hur förhållanden ska vara men det är 2022 nu. Du behöver uppdatera dig och, gissar jag, lämna det destruktiva förhållandet du lever i. Ingen ska behöva leva med någon som gör att man mår dåligt och, kanske viktigast av allt, ingen ska behöva leva med någon hen inte vill leva med. Tack och lov behöver vi i det här landet inte uppge någon orsak till separation. Vi har ingen domstol som dömer och har veto i den frågan. Det räcker med att inte vilja längre.

Det kvittar att du hade missat att han misshandlat henne, hur du nu kan ha missat det då det är vad tråden handlar om till typ 80%, man skriver inte så som du gör ändå. Man ställer sig inte och pissar på någon som håller på att drunkna. Man gör vad man kan för att hjälpa, har man inte lust med det utan känner för att trycka huvudet under vattenytan igen på personen, motstå då den reflexen och gå bara förbi och gör inget alls. Kommentarer som dina kan vara det som avgör. Hur skulle det kännas för dig att i efterhand få veta att din kommentar gjorde att hon stannade och han hade ihjäl henne?
 
Barnen har varit här.

Sen av olika anledningar var han här. Han tyckte då att det var aldrig om honom. Jag har sagt si, jag har sagt så och han har gått med på allt. Ändå hade jag gjort såhär nu ... Det är bara om mig

Du är huvudpersonen i ditt liv, inte en statist i hans. Han kommer flytta målstolparna precis dit det passar honom. När du nästan hunnit fram till en sitter den plötsligt ännu lite längre bort, och du kommer försöka nå fram till dem förgäves resten av livet. Det är så manipulativa människor gör. Men du kan bestämma dig för att strunta i hans målstolpar och sätta upp dina egna. Du behöver inte bevisa för honom att du gjort rätt, att du varit schysst, att du försökt och ansträngt dig. Ingenting. Det är inte han som bestämmer reglerna. Han får bestämma över sig själv, det är allt, och fatta gemensamma beslut kring era barn. Men han har inte inne i ditt huvud att göra.

PS: Snälla du, försök att inte träffa honom ensam. När han väl tvingas acceptera att ni faktiskt kommer skilja er, att du lämnar honom, det är då han kommer bli som farligast rent statistiskt sett.
 
Senast ändrad:
Barnen har varit här.

Sen av olika anledningar var han här. Han tyckte då att det var aldrig om honom. Jag har sagt si, jag har sagt så och han har gått med på allt. Ändå hade jag gjort såhär nu ... Det är bara om mig
Det där hade varit oväsentligt nu även om det hade varit sant (vilket det ju inte är). Ni är inte skyldiga varandra något annat än ett schysst avslut och en bra framtida hantering av barnen. I det schyssta avslutet ingår inte känslomässig balans- och resultaträkning. Du har ingen skyldighet att ställa upp på det och du bör undvika såna situationer för att spara din styrka. Tänk noga på din säkerhet nu. Snart kommer det att kicka in på riktigt hos honom att skilsmässan är ett faktum.
 
Barnen har varit här.

Sen av olika anledningar var han här. Han tyckte då att det var aldrig om honom. Jag har sagt si, jag har sagt så och han har gått med på allt. Ändå hade jag gjort såhär nu ... Det är bara om mig
Om det nu verkligen är så att han anser att allt har handlat om dig och att han har fått offra sig för dig gång efter gång så borde han ju tycka att det är skönt att slippa det nu när du inte vill vara tillsammans med honom mer, kan man tycka.
Det är så här manipulativa personer gör, försöker skapa skuldkänslor så att man ska känna sig skyldig för att den andra på något sätt har offrat något för en och känna sig tvungen att ställa upp på det de vill.
 
Barnen har varit här.

Sen av olika anledningar var han här. Han tyckte då att det var aldrig om honom. Jag har sagt si, jag har sagt så och han har gått med på allt. Ändå hade jag gjort såhär nu ... Det är bara om mig
Som @Görel skrev ovan. vilken tur att han då nu kan få bygga ett eget liv utan att ha dig som en black om foten. Han visar ju återigen att du gör honom en tjänst genom att avsluta ett förhållande som han uppenbarligen inte trivts i.
 
Om det nu verkligen är så att han anser att allt har handlat om dig och att han har fått offra sig för dig gång efter gång så borde han ju tycka att det är skönt att slippa det nu när du inte vill vara tillsammans med honom mer, kan man tycka.
Det är så här manipulativa personer gör, försöker skapa skuldkänslor så att man ska känna sig skyldig för att den andra på något sätt har offrat något för en och känna sig tvungen att ställa upp på det de vill.
Jag sa det. Att då kommer ju framtiden bli bra för honom, att slippa anpassa sig efter mig som han sa. Då tyckte han allt var orättvist, för att han gjort allt för att han vill att vi ska vara tillsammans.
 
Jag sa det. Att då kommer ju framtiden bli bra för honom, att slippa anpassa sig efter mig som han sa. Då tyckte han allt var orättvist, för att han gjort allt för att han vill att vi ska vara tillsammans.

Det spelar ingen roll om det är så eller inte. Du vill inte vara ihop med honom längre. Han kan vara världens mest underbara eller världens gräsligaste person. Det är oväsentligt! Du vill inte vara ihop med honom längre. Det är det enda som räknas!
 
Jag sa det. Att då kommer ju framtiden bli bra för honom, att slippa anpassa sig efter mig som han sa. Då tyckte han allt var orättvist, för att han gjort allt för att han vill att vi ska vara tillsammans.
Det spelar ingen roll vad du säger. Han kommer hela tiden få det till att allt är ditt fel. Han kommer inte att förstå. Jag förstår att det känns ruttet, men du vet hur det har varit och är. Han kommer inte att se det ur någon annan aspekt än sin egen. 🙁
 
Jag sa det. Att då kommer ju framtiden bli bra för honom, att slippa anpassa sig efter mig som han sa. Då tyckte han allt var orättvist, för att han gjort allt för att han vill att vi ska vara tillsammans.
Bra replik!
Klart han säger så han är ju ute efter att manipulera dig till att komma tillbaka så han får en hushållerska/kassako som han kan utnyttja. Skit i vad han säger han kommer aldrig att acceptera att du är en egen individ som gör vad du vill och inte någon som han äger.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
3 055
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 911
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 155
Senast: Whoever
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
937
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp