Hur bor vi?

Nu är du bara kinkig! Vad ska jag flagga om vi ska vara sådana, mamma östgöte, pappa inflyttad kanadick till värmland,jag född i västergötland ,ungdomsuppväxt i skåne ? 🤔 :confused:

Jag tycker att du kan växla lite dag för dag :)

Jag har skånska flaggan trots att jag är född och uppvuxen i Östergötland :p
Mamma och pappa har som sagt skånsk och svensk flagga men en typ plakett med Östergötlands vapen :D
 
Åh, jag älskar den formen på hus (som säkert heter något snajdigt på arkitektiska)! :love:
hehe, ingen aning om vad det heter på arkitektiska :D
Men, närmaste grannens hus är typ likadant i planlösningen som vårt, fast ser ut som en vanlig villa med vanligt tak. Detta är byggt "i amerikansk stil"... (enligt en numera bortgången dam som var 3 år när huset byggdes för 100 år sedan och är uppvuxen här - vi fick kontakt med henne när hon såg i tidningen att både jag och våra två första barn hade namn som var släktnamn i hennes familj...)
 
hehe, ingen aning om vad det heter på arkitektiska :D
Men, närmaste grannens hus är typ likadant i planlösningen som vårt, fast ser ut som en vanlig villa med vanligt tak. Detta är byggt "i amerikansk stil"... (enligt en numera bortgången dam som var 3 år när huset byggdes för 100 år sedan och är uppvuxen här - vi fick kontakt med henne när hon såg i tidningen att både jag och våra två första barn hade namn som var släktnamn i hennes familj...)
Mansardtak/brutet tak
 
Tog en ny bild idag med lite somrig feeling :D
Huset är 164 kvm och det byggde vi 2017, och den andra byggnaden är stall och maskinhall på totalt 230 kvm. Den blev just färdig!
 

Bifogade filer

  • 23E6E20A-042A-4BF5-AD43-69073CA3AE99.jpeg
    23E6E20A-042A-4BF5-AD43-69073CA3AE99.jpeg
    611,4 KB · Visningar: 166
Jag önskar jag bodde mindre! Huset är alldeles för stort för mig… Har sonen varannan vecka, annars så bor jag och vovven själva här. Har inte så många rum, men rummen är stora, och planlösningen är kass… Nere är det hall, kök, vardagsrum, ett litet genomgångsrum, dusch, toa och pannrum. På övervåningen är det tre sovrum och en toalett. Mängden rum är perfekt, jag och sonen har ett varsitt, samt att jag har ett gästrum, men till ytan sett så är det alldeles för stort, och alldeles för mycket att städa/hålla ordning på.

Drömmen hade varit ett mindre enplanshus/stuga, hade räckt med ett litet litet kök, vardagsrum så soffa och tv får plats, ett badrum plus liten gästtoalett, samt tre små sovrum. (Nu när man har gästrum är man bortskämd med det, och bor som sagt i en liten håla så oftast blir vänner kvar efter tex en vinkväll då möjligheterna att ta sig härifrån efter 21 på kvällen = 0.)

Samtidigt så har jag bott in mig så bra och älskar mitt hus så jag vill inte sälja det heller. Men jag hade mer än gärna haft ca hälften i boyta… Jag gillade inte ens huset när jag flyttade hit, köptes enbart för att det var jättebilligt. Nu efter 7 års (!!!!) renoverande så har huset nästlat sig in i mitt hjärta. ❤️
Jag flyttar gärna in hos dig! :angel:
 
Inget rött hus här. Finns endast ett rött i hela området. 90% är vita. Resten någon nyans av grå.
Ingen grönskande gräsmatta eller fina planteringar hos oss. Bara klippor och stora altaner. Kan upplevas som kargt och hårt men vi har satsat på stora blomurnor och mysbelysa berg och tallar.
Efter två stora urskogstomter uppskattar jag underhållsfritt.
Visa bifogad fil 71288
Åh! Så vill ju jag bo! 😍
 
Detta är dock sommarstugan, som förut agerat som hem åt min pappa och hans familj under största delen av hans uppväxt.
IMG_20150618_160029.jpg

Det finns ett till hus till höger om bilden, som förut var drängstugan men är lika stor. Tillhörande mark och ladugård såldes senare. Så nu finns "bara" de två husen och den större trädgården kvar. Under denna tid så har eget avlopp och brunn fixats till (gamla fallfärdiga dasset fick rivas förra året :laugh:) tackolov :D

Jag har spenderat varje sommar där under mitt hela liv, tills förra året pga covid-19 och en flytt. Nu hade jag tänkt stanna i stan i sommar också men drabbades nu lite av längtan efter ha sett alla era fina foton! :laugh:
 
Senast ändrad:
Detta är dock sommarstugan, som förut agerat som hem åt min pappa och hans familj under största delen av hans uppväxt.
Visa bifogad fil 71409
Det finns ett till hus till höger om bilden, som förut var drängstugan men är lika stor. Tillhörande mark och ladugård såldes senare. Så nu finns "bara" de två husen och den större trädgården kvar. Under denna tid så har avlopp och brunn fixats till (gamla fallfärdiga dasset fick rivas förra året :laugh:) tackolov :D

Jag har spenderat varje sommar där under mitt hela liv, tills förra året pga covid-19 och en flytt. Nu hade jag tänkt stanna i stan i sommar också men drabbades nu lite av längtan efter ha sett alla era fina foton! :laugh:
IMG_20160721_202321.jpg

Solen går ned perfekt varje kväll när det är utan moln, som ett litet paradis :love:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
618
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
15 739
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Vi har köpt ett litet hus och ”alla” vill plötsligt komma och hälsa på. Vi ser det som sådär roligt att ha hela huset fullt med folk om...
2
Svar
27
· Visningar
2 748
Senast: Breaktown
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 656
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp