Hur bra måste man va för att få tävla Dressyr?

C

Cascade

Hej! Jo, jag rider på ridskola och har ridit i ca 1 år... Men jag lärt mig snabbt och ska snart börja i en svårare nivå.

Om någon vecka så ska jag få bli skötare på en dressyr häst, men min fråga är.

Hur bra måste man vara för att få tävla i dressyr? Det behöver inte vara i hela sverige men kanske klubbtävling eller nått sånt litet. Iallafall till att börja med...


Tacksam för svar!;)

Mvh
Cascade
 
Sv: Hur bra måste man va för att få tävla Dressyr?

Du får vara hur bra och inte bra du vill, speciellt på klubbätvling! Prova en klubbtävling och se vad du får för resultat, bara för skojs skull! Det är väldigt lärorikt att läsa protokollen efter för då får du veta vad du behöver jobba på för att göra det bättre till nästa gång.

Första tävlingen är ju inte dödsallvarlig, det ska bara vara för skojs skull så försök se det så :)
 
Sv: Hur bra måste man va för att få tävla Dressyr?

Om man ska tävla på en klubbtävling, måste man ha grönt kort då? Kan man använda sina ''vanliga'' ridkläder eller måste man köpa tävlingskläder??


Men hur går en klubbtävling till? Hur gör man ett eget dressyr program och vad ska man tänka på??:)
 
Sv: Hur bra måste man va för att få tävla Dressyr?

Du behöver varken licens eller grönt kort.
Och du kan rida i dina vanliga ridkläder.
Dressyrprogrammet gör du inte själv utan det finns färdiga. Kolla med klubben vilka program som man får starta. Lätt c brukar va en av de som finns på klubb tävlingar och det är den enklaste klassen så den tycker ja du ska börja med :)
 
Sv: Hur bra måste man va för att få tävla Dressyr?

okej. Tack för svaret!:)
 
Sv: Hur bra måste man va för att få tävla Dressyr?

Fast det där med klädsel och grönt kort varierar. En del klubbar kräver både grönt kort (ganska vanligt) och tävlingsklädsel (mer ovanligt men förekommer). Det säkraste är att kolla med klubben man ska tävla på eftersom bestämmelserna för klubbtävling är mycket upp till klubben att besluta om.
 
Sv: Hur bra måste man va för att få tävla Dressyr?

Fast det är väl TRs regler som gäller angående Grönt Kort och klädsel?

Och du behöver inte rida en LC på 75 %, du får starta ända upp till LA utan att ha ridit något annat program på godkänd procent.

Oftast kommer det upp en propsition där det står vilka klasser som kommer vara på tävlingen, sen får du anmäla dig till den du vill vara med i. Du kan hitta programmen på Svenska ridsportsförbundets hemsida, ett tips är också att söka på programmet på youtube för att se när andra rider det programmet. Då vet du säkert hur programmet ska gå och kan se på andra vad dom kanske gör för misstag och vad dom gör bra. Ett tips är också att rida vägarna NOGA! Man förlorar väldigt mycket poäng på att inte hålla ut i hörnen, göra volterna för små, för stora eller ovala eller något annat liknande vägfel. Tänker du på vägarna så tappar du inte lika mycket poäng om du gör några andra misstag. Och så ska du sträcka på dig och se stolt ut :D
 
Sv: Hur bra måste man va för att få tävla Dressyr?

På klubbtävling så reglerar inte TR klädsel och grönt kort, däremot skall det följas i alla moment rörande säkerhet, handhavande av häst, uppförande och liknande.

Det är upp till klubben att sätta reglerna för hur de vill ha sina tävlingar i förhållande till klädsel och liknande. Vissa klubbar har inga krav på grönt kort, vissa klubbar har egna tävlingskort/kurser du måste ha gått för att få vara med och andra har grönt kort som krav.

Klippt från TR 1, Gemensamma bestämmelser

6. Klubbtävling
Tävlingen är öppen endast för arrangerande klubbs medlemmar. Alla klasser kan
ingå. För klubbtävling ska reglementet gälla i alla moment som rör säkerhet, handhavande
av hästen samt uppträdande mot funktionärer, medtävlande o.dyl. Vad gäller
tävlingens tekniska utförande i övrigt lämnas detta till arrangören.
I tävlingsledningen ska en av Ridsportförbundet utbildad funktionär, såsom instruktör,
domare, banbyggare, tränare eller motsvarande ingå. Som medlem räknas den som
erlagt helårsmedlemsavgift hos den arrangerande klubben.
 
Sv: Hur bra måste man va för att få tävla Dressyr?

Jag skulle nog säga att en grönt kort-kurs är ganska bra att gå ändå!
Där ska du kunna få svar på alla dina frågor, det ska du kunna få på ridskola också. Har ni inte ridborgarmärke och liknande? Det är väl ganska bra att börja med kan jag tänka mig.
 
Sv: Hur bra måste man va för att få tävla Dressyr?

Jo vi har Grönt kort kurs på min ridskola dock är det inte förrän i vår:(

Men tack alla för era svar! Hjälpte verkligen:)
 
Sv: Hur bra måste man va för att få tävla Dressyr?

Fast på gröna kortet kursen säger de att man inte behöver tävlingskläder eller gröntkort för att starta klubb.
Jag och många andra har startat utan både delarna, dock har kag grönt kort nu och även tävlingskläder då man är ute på lite lokala också..
Domaren tycker de är tjusigt med ett ekipage som har klätt upp sig och kanske knoppat manen! :)

Men tror inte de är ett krav iafl något av dem då de finns barn som rider fel program ofta och inga kläder som är gjorda för dressyrtävling och knappt dressyrsadlar och ofta inga speciellt fingjorda hästar där man ser att de engagerat sig o göra knoppa osv..
De finns knappt krav på klubbtävlingar!
 
Sv: Hur bra måste man va för att få tävla Dressyr?

Fast på gröna kortet kursen säger de att man inte behöver tävlingskläder eller gröntkort för att starta klubb.
Jag och många andra har startat utan både delarna, dock har kag grönt kort nu och även tävlingskläder då man är ute på lite lokala också..
Domaren tycker de är tjusigt med ett ekipage som har klätt upp sig och kanske knoppat manen! :)

Men tror inte de är ett krav iafl något av dem då de finns barn som rider fel program ofta och inga kläder som är gjorda för dressyrtävling och knappt dressyrsadlar och ofta inga speciellt fingjorda hästar där man ser att de engagerat sig o göra knoppa osv..
De finns knappt krav på klubbtävlingar!

En stor fördel är dock om man som en annan säger tar ut svängarna och verkligen kannprogramet.
Glöm inte träna på de men träna inte ihjäl dig på de;)
Skritt trav galopp behövs kunnas för klubb lc, inget fel om hästen arbetar under tävlingsritten dock men de är inget krav under lb öå klubbtävling har jag hört..
Finns även på www.stallbacken.com där kan du hitta dressyrprogram!
 
Sv: Hur bra måste man va för att få tävla Dressyr?

Jag här då aldrig varit med om att man varit tvungen att ha grönt kort och tävlings klädsel på klubbtävling. Och då är det 8 klubbar i närheten åt mig och där har man aldrig behövt grönt kort eller tävlings klädsel.

Men bäst är väl att TS frågar på klubben.
 
Sv: Hur bra måste man va för att få tävla Dressyr?

Jo, jag tycker det är kul att knoppa! Är inte så duktig på det än... men från och med måndag har jag en sköthäst som jag kan öva på :P

Men när man tävlar i klubb får man använda spö??
 
Sv: Hur bra måste man va för att få tävla Dressyr?

Inte vad jag har hört. På framridning brukar det vara godkänt, allafall på riktiga tävlingar.
 
Sv: Hur bra måste man va för att få tävla Dressyr?

Du får ha sporrar (ej spö) men det kanske inte hästapållen funkar med?
 
Sv: Hur bra måste man va för att få tävla Dressyr?

Jag är ganska säker på att min ridskola sagt nej till användning av sporrar och jag ser ingen som använder det där, så tror att man inte får använda sporrar..
 
Sv: Hur bra måste man va för att få tävla Dressyr?

Du får vara på vilken nivå som helst. Och absolut på klubbtävling. Det är riktigt bra att börja med! :D
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
430
Senast: hamilton1
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 164
Senast: BornAgain
·
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
835
Senast: Magnum
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 721
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp