Hur bra ”pli” har ni på hunden lös?

Släpp det då om det inte säger dig något.

Jag repeterar; Jag stannar mina hundar, men tycker inte det är någon biggie om snälla hundar springer fram.

Jag håller med, men grejen är ju att man inte vet hur den andra hunden är. Jag vill inte få mina uppätna av @Wingates dobbis, eller att mina tuggar i sig @tuaphua s pappisar. Oavsett hur snälla nån är.
Därför släpper jag bara mina där jag har koll (skjutfält som är inhängnat, egna tomten, hundstranden osv) och där vi kan ha distans så andra hundar är ointressanta för våra.
 
Jag håller med, men grejen är ju att man inte vet hur den andra hunden är. Jag vill inte få mina uppätna av @Wingates dobbis, eller att mina tuggar i sig @tuaphua s pappisar. Oavsett hur snälla nån är.
Därför släpper jag bara mina där jag har koll (skjutfält som är inhängnat, egna tomten, hundstranden osv) och där vi kan ha distans så andra hundar är ointressanta för våra.

Världens snällaste labbe får gärna komma fram, men den ägaren vet ju inte hur mina är. Aldrig fattat varför folk ropar: den är snäll. Jaha liksom, det är ju bra. Men är de inte rädda om sin snälla hund?
Jag släpper liksom inte mina ungar lösa på plattan och vrålar: de är snälla!
 
Världens snällaste labbe får gärna komma fram, men den ägaren vet ju inte hur mina är. Aldrig fattat varför folk ropar: den är snäll. Jaha liksom, det är ju bra. Men är de inte rädda om sin snälla hund?
Jag släpper liksom inte mina ungar lösa på plattan och vrålar: de är snälla!
Så här brukar det låta hemma.
Någon -Är det en tik?
Jag -Ja.
Någon -Ja men då gör det inget, hen är snäll.
Jag -Det är inte min.
 
Världens snällaste labbe får gärna komma fram, men den ägaren vet ju inte hur mina är. Aldrig fattat varför folk ropar: den är snäll. Jaha liksom, det är ju bra. Men är de inte rädda om sin snälla hund?
Jag släpper liksom inte mina ungar lösa på plattan och vrålar: de är snälla!
Dom mentala bilderna :D
Jag skulle flytt fältet om folk gjorde så :D
 
Fast absolut majoriteten gick det ju att hälsa på. De som sa nej, tittade man lite frågande på och kallade tillbaka hunden.
Följande utspelade sig på 70 talet vid "Trekanten" på Söder, där Nacka Skoglund står staty. Avkomman, då ca 18 månader springer lite i förväg, helt plötsligt tar en Irländsk varghund upp jakten. Jag vrålar STANNA! o båda fryser still.
 
Fast absolut majoriteten gick det ju att hälsa på. De som sa nej, tittade man lite frågande på och kallade tillbaka hunden.
Själv har jag massa roliga minen av inkallningar, det har hoppats, sprungit, glömt sig, ropar godis och allt möjligt men den bästa var när hunden kom först när ägaren ropade "hejdå, nu går jag hem":rofl::rofl:, kan ju inte påstå att inkallningarna har suttit utan mer desperata försök.

Sorgligt nog har en stor del inte kommit fram för att jag har haft ett så tydligt kroppsspråk och barsk röst att deras hund inte kommit fram.
 
Själv har jag massa roliga minen av inkallningar, det har hoppats, sprungit, glömt sig, ropar godis och allt möjligt men den bästa var när hunden kom först när ägaren ropade "hejdå, nu går jag hem":rofl::rofl:, kan ju inte påstå att inkallningarna har suttit utan mer desperata försök.

Sorgligt nog har en stor del inte kommit fram för att jag har haft ett så tydligt kroppsspråk och barsk röst att deras hund inte kommit fram.
Förlåt, men jag fattar inte :o Varför är det sorgligt att hundarna inte kommer fram när du säger Nej? :confused:
 
Och visst, visst var inkallning ibörjan av mitt hundliv, också mer åt desperata försök-hållet :laugh: Kanske därför jag har större förståelse :idea:
 
Vilken 90 tals nostalgi :)😁😁😁
Eller hur!! Fast även 80-talet :D
Lika på 70 talet.

Är det bara jag som inte förstår? Ungefär sådär låter det jätteofta, hela tiden, och har väl nästan alltid gjort?
Ofta uppföljt av det tokdumma:
"Det gör inget om din hund säger ifrån, min hund behöver ju lära sig!"
Och så görs fortfarande inget försök att kalla in hunden som min hund vill slita öronen av. :meh:
 
Är det bara jag som inte förstår? Ungefär sådär låter det jätteofta, hela tiden, och har väl nästan alltid gjort?
Ofta uppföljt av det tokdumma:
"Det gör inget om din hund säger ifrån, min hund behöver ju lära sig!"
Och så görs fortfarande inget försök att kalla in hunden som min hund vill slita öronen av. :meh:
Nej jag hör väldigt sällan "får dom hälsa " nuförtiden. På 90 talet var det standard i princip varje hundmöten. Är det en tik eller hane ? Det här jag faktiskt inte hört sen dess.
 
Nej jag hör väldigt sällan "får dom hälsa " nuförtiden. På 90 talet var det standard i princip varje hundmöten. Är det en tik eller hane ? Det här jag faktiskt inte hört sen dess.

Jag hörde det ofta hemma, men ännu oftare här tror jag. Det är nog inte något som passerat eller kommer att passera snart. :) Tik eller hundfrågan alltså.
Frågan "får de hälsa" ställs väl överhuvudtaget aldrig bland lössrpingande hundar upplever jag, åtminstone inte i de fall som diskuteras i tråden.
 
Jag hörde det ofta hemma, men ännu oftare här tror jag. Det är nog inte något som passerat eller kommer att passera snart. :) Tik eller hundfrågan alltså.
Frågan "får de hälsa" ställs väl överhuvudtaget aldrig bland lössrpingande hundar upplever jag, åtminstone inte i de fall som diskuteras i tråden.
Nej vi kom bort lite från lösspringande hundar nu :)
 
Jag fick för övrigt frågan EFTER att min tant blivit attackerad av en lös ambull i skogen. Jag såg dem på håll, kopplade min och stannade på stigen så att de skulle få tid på sig att fånga sin hund.... vilket de inte gjorde. Istället kom den sättande och flög på min. Det var både otäckt och dramatiskt innan vi lyckades bända loss deras hund från min och DÅ ställer ägaren frågan, medan han håller sin hund i halsbandet och jag min i famnen:
"Is that a bitch?"
"Yes!?"
"Well, that's why then..."

Vad säger man?
Jag var en idiot som inte bad om detaljerna och polisanmälde, men jag var upprörd och ville mest bara ringa veterinären. Sådär lite apropå varför jag inte gillar lösa hundar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 837
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 658
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 583
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 211
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp