Hur bra ”pli” har ni på hunden lös?

Det finns ju som någon nämnt även andra situationer som gör att man verkligen inte vill att en lös hund ska komma galoppande och hetsa och försöka leka (förutsatt att det nu verkligen är en Snäll hund.). Rehab till exempel.
Jag hade ett himla sjå att gasta åt folk på avstånd att koppla sina hundar när Kailzie var nyopererad och precis fått börja gå på korta promenader igen. Oavsett om hon är ilsken eller lekfull är det mindre än optimalt att det kommer fram främmande hundar och härjar,
Det är ju just det att man inte vet någon annans situation som gör det viktigt att visa hänsyn! Att koppla sin hund om man inte har koll på den är liksom ingen jätteuppoffring.

När Gibbs vilade pga sträckning fick vi grannens hund på oss under promenad. Jag har två grannar som ständigt envisas med att ha sina jävla hundar lösa med dålig inkallning. Är så trött på de två att jag vill spy. Sist tog jag både mina egna och grannens hund i halsbandet, släpade tillbaka fanskapet och gav den till grannen utan att säga ett ord annat än "nej!" till grannhunden som markerade mot mina hundar. När jag skulle ge över honom till grannen hotade han att bita sin ägare. "Snäll" hund.

Jättekul situation att ha sin unghund i. :up:
 
Fast så är det ju inte helt. Många som tror att bara för att dom kopplar sin hund så är dom helt utan ansvar och krav. Hundägaren har som ansvar att göra sin hund såpass trygg och säker iallafall tillsammans med ägaren att den inte ska behöva känna sådant extremt obehag av att det kommer fram en lös hund. Min hund älskar verkligen inte när främmande hundar kommer fram men han litar på mig och jag gör ingen stor grej av det och sen går oftast den andra hunden iväg och det blir ingen stor grej av det.

Sen tycker jag för övrigt att hundar som utan större provokation lätt har ihjäl andra hundar inte bör gå ut ens i koppel utan munkorg.
Eftersom jag tog upp hundar som kunde döda andra:
Min hund är inte aggressiv, men han har kort stubin och mycket allvar i sig. Därtill är han avlad för att våga försvara sin förare vid hot, det är liksom rasens grund.
När den andra hunden börjar mucka - då har min redan tänt till på alla cylindrar och får han tag på den andra hunden så lär han klippa den ordentligt. Han är liksom snabb, smidig och 35kg rena muskler.
Han kan promenera med andra hanar och träna nära dem utan problem, så jag tänker minsann inte ha munkorg på för att ANDRA inte kan hantera sina hundar - och skiter det sig verkligen vill jag att han ska ha chans att försvara sig. (Jag har även kedjestryp jämt för då kan jag lyfta honom och se till att han inte kommer åt andras hundar).

Jag vet exakt vad jag har i kopplet - det verkar inte många hundägare ha koll på. Min hund är inte heller unik, det är många arbetande raser som fungerar liknande.
 
När Gibbs vilade pga sträckning fick vi grannens hund på oss under promenad. Jag har två grannar som ständigt envisas med att ha sina jävla hundar lösa med dålig inkallning. Är så trött på de två att jag vill spy. Sist tog jag både mina egna och grannens hund i halsbandet, släpade tillbaka fanskapet och gav den till grannen utan att säga ett ord annat än "nej!" till grannhunden som markerade mot mina hundar. När jag skulle ge över honom till grannen hotade han att bita sin ägare. "Snäll" hund.

Jättekul situation att ha sin unghund i. :up:

Vekligen jättekul.

Allmänt: Jag är eller blir som sagt inte helt rabiat trots att det gått riktigt illa två gånger då vi blivit oprovocerat påflugna av lösa hundar.... men man blir ju så jäkla TRÖTT på det till slut, även om det går bra för det mesta.

Har folk helt enkelt dålig koll och hunden faktiskt ÄR snäll brukar jag ta mina hundar och gå och skita i om den andra hunden följer efter så att ägaren får skrika sig hes och springa efter bäst hen vill. Är det valp eller unghund stannar jag oftast så att de får en chans att fånga den.
 
Blir så trött på att det alltid måste vara osäkerhet eller rädsla. Min hund är inget av det, han är normalt inte agressiv heller. Har noll problem med hundmöten.
Men han har integritet och det är typiskt för rasen att de ser sig själva som oövervinnerliga.

Han vill inte att någon han inte känner ska komma fram och nosa på honom, han vill välja sitt sällskap själv.
Han försvarar sig och han gör det ordentligt.
Ser inte det som varken fel eller konstigt. Just därför lyfter jag upp honom om det kommer en lös hund.
 
Jag hade en 18-årig hund som vägde 3,8 kg. Hon var med ålderns rätt lite nedsatt i syn och hörsel. Hon var en mild själ som var intelligent nog att förstå hur liten hon var.
Jag formligen avskyr de där "men min hund är så snäll"-ägarna som antingen släpper de lösa alt har flexikoppel de låter rulla.
En sån såååå snäll hund, som typ alltid är extremt flamsiga och för på, släpptes fram till henne och ville leka trots att jag sa åt matten att hala in sin hund. Så den gav henne en bredsida med tassen så hon stöp omkull. 2 gånger skedde det innan jag fick väck hundhelvetet. För matten gjorde inget alls. Hon tyckte de lekte och hade kul.
Sånt ska inte en hund behöva stå ut med.
Det är ett till skäl som inte handlar om att någon hund svarar upp etc.
Jag vet fler som fått problem med tex diskbråck på hund efter liknande incidenter där flabbhundar drämmer till i lek och skadar den lilla hunden.

I somras kom det ett gäng lösa labbar kutandes utan ägare i skogen och skulle leka med min lilla på 3 kg. Det hade kunnat leda till skador trots att de var muntra och bara ville leka. När jag väl hittade matten efter ca 10 minuter då jag bar min hund och fick sparka väck hennes kom hon just med "De är så snälla! De vill bara leka!"

Jag brinner sällan av på folk. Men i såna lägen gör jag det iom att det i några andra fall lett till värre saker.
 
Jag hade en 18-årig hund som vägde 3,8 kg. Hon var med ålderns rätt lite nedsatt i syn och hörsel. Hon var en mild själ som var intelligent nog att förstå hur liten hon var.
Jag formligen avskyr de där "men min hund är så snäll"-ägarna som antingen släpper de lösa alt har flexikoppel de låter rulla.
En sån såååå snäll hund, som typ alltid är extremt flamsiga och för på, släpptes fram till henne och ville leka trots att jag sa åt matten att hala in sin hund. Så den gav henne en bredsida med tassen så hon stöp omkull. 2 gånger skedde det innan jag fick väck hundhelvetet. För matten gjorde inget alls. Hon tyckte de lekte och hade kul.
Sånt ska inte en hund behöva stå ut med.
Det är ett till skäl som inte handlar om att någon hund svarar upp etc.
Jag vet fler som fått problem med tex diskbråck på hund efter liknande incidenter där flabbhundar drämmer till i lek och skadar den lilla hunden.

I somras kom det ett gäng lösa labbar kutandes utan ägare i skogen och skulle leka med min lilla på 3 kg. Det hade kunnat leda till skador trots att de var muntra och bara ville leka. När jag väl hittade matten efter ca 10 minuter då jag bar min hund och fick sparka väck hennes kom hon just med "De är så snälla! De vill bara leka!"

Jag brinner sällan av på folk. Men i såna lägen gör jag det iom att det i några andra fall lett till värre saker.
Känns fel att gilla, men antar att du förstår att det är dina tankar och åsikter jag gillar. Inte folk som släpper fram sina hundar.
 
Fast så är det ju inte helt. Många som tror att bara för att dom kopplar sin hund så är dom helt utan ansvar och krav. Hundägaren har som ansvar att göra sin hund såpass trygg och säker iallafall tillsammans med ägaren att den inte ska behöva känna sådant extremt obehag av att det kommer fram en lös hund. Min hund älskar verkligen inte när främmande hundar kommer fram men han litar på mig och jag gör ingen stor grej av det och sen går oftast den andra hunden iväg och det blir ingen stor grej av det.

Sen tycker jag för övrigt att hundar som utan större provokation lätt har ihjäl andra hundar inte bör gå ut ens i koppel utan munkorg.


Jag tror en sådan attityd gentemot lösa hundar faktiskt smittar av sig på hundarna också, ägare som blir så fruktansvärt arga och gör en stor grej av allting, då förstår jag att hundarna får problem med lösa hundar.

Hat är en otroligt stark känsla som säkerligen smittar av sig på hunden och gör att även den reagerar. Sen förstår jag överlag inte hur man ens orkar lägga så mycket energi och vara så bitter över sådana saker. Trots allt så är det sällan som man möter en rent farlig hund, även om vissa kan vara jobbiga. Men hunden speglar ofta ens egna känslor och ingenting blir bättre av att man blir så fruktansvärt arg på hundar som inte är kopplade.

Du är så totalt ute och cyklar. Jag kan förtydliga (eftersom det verkar krävas) att jag hatar inte hundar. MEN jag vill inte ha en okänd hund komma springandes fram till mig i skogen (speciellt om ägaren inte är i närheten). Det är en situation jag hatar för jag vill inte bli biten. Dessutom är det inte min sak att ta hänsyn till en lösspringande hund (även fast jag inte är rädd) utan det är ägarens skyldighet (jag upprepar, strikt ansvar). Plus att skulle en hund försöka bita mig när jag jobbar försvarar jag mig med de medel jag har till hands. Det blir inte vackert för jag har alltid en geologhammare. Det är verkligen inget jag vill göra, det är inte hundens fel att ägaren är en idiot som inte tar sitt ansvar.

Jag är dessutom relativt hundvan för många kring mig har hund och jag vet hur jag ska bete mig kring hundar. Kommer det en lösspringande hund ignorerar jag den men håller givetvis koll på den om den närmar sig på ett knepigt sätt.

Jag har ramlat på arbetande hundar några gånger (försvarsmakts- resp räddningshundar) som tränade. Då bad jag naturligtvis om ursäkt och frågade när det var ok att gå ut igen (jag jobbade). När det jagas håller jag koll på när jag kan ut i skogen. Kan tillägga att de tränande hundarna gav blanka f-n i mig, det var högt utbildade hundar som var upptagna med sitt jobb.
 
En annan sak är smittor. I dag när hundar reser mer med sina ägare (och gatuhundar som köps hit) så är det här med smittor något jag iaf ofta tänker på. Därför vill jag absolut inte få hem nån smörja. Vi kan ha valpar hemma. Eller ska åka och para.
Tänk om alla uppfödare skulle isolera sig jämt för att inte riskera få hem nått? De med jakt, tävling och tjänstehundar vill inte heller gärna få in noskvalster, kennelhosta eller Parvo.
För tyvärr slarvar väldigt många med vaccinering och även om, så är det inte 100%.
 
Jag har bra koll på mina, vet när jag kan ha dem lösa och när det inte är att föredra och jag kan tycka att kan man inte förstå det olämpliga med lösspringande hundar från andras olika perspektiv, så är man rätt så kass.

Shit happens ibland och det har jag inget större problem med, som dagens besök på tomten av grannhunden. Jag har sett tillräckligt av den för att veta att den är både väluppfostrad och vettig, men även den vettigaste hunden kan smita ibland.

Att däremot medvetet släppa sin hund lite så där vind för våg och skita i om den springer fram till andra människor, hundar och andra djur är däremot helt vettlöst!
 
Jag har ett par sådana hundägare i grannskapet ”hunden är så snäll, låt dom hälsa bara”, gärna besserwisser-gubbar med framfusiga labbar och med noll känsla för hundspråk hos både ägare och hund.
Liksom, nej din budusa 30 kilos labbe ska inte ”bara hälsa” på min 5-kilos sheltie, nu dessutom med relativt nyopererat bakben:banghead:.
Ett tips till andra med småhundar, numera brukar jag förrutom att lyfta upp min hund även försöka passera över en trafikerad väg om det finns i närheten. En av dessa gubbar blev skogstokig och skrek efter mig när hans hund travade efter, men numera kopplar han alltid hunden när han ser oss. :cool:
 
<Snip>
Och ja jag förstår att man kan vara totalt livrädd för hundar men samtidigt så är det också någonting som går att jobba på. Hundar är en del av samhället och det är inte helt fel att jobba på sin rädsla såpass att man inte tar sådan väldig skada av att en hund går fram och nosar på en.

Alla har ett egenansvar här i världen, det är mycket jag ogillar också men som är en del av livet och som jag för min egen skull måste lära mig att hantera för att leva ett okej liv. Jag även om jag är hundägare ogillar när stora hundar springer fram men det är ingenting som jag känner är värt att lägga något större i annat än att det är irriterande. Och trots allt, här iallafall i denna delen av staden så är det otroligt ovanligt att främmande hundar springer fram till en.

Men hur skulle det kunna vara min 80+ ariga granne's skyldighet att "jobba pa" sin radsla for hundar nar hon gor precis allt hon kan for att inte behova komma i kontakt med dem?

Eftersom jag tog upp hundar som kunde döda andra:
Min hund är inte aggressiv, men han har kort stubin och mycket allvar i sig. Därtill är han avlad för att våga försvara sin förare vid hot, det är liksom rasens grund.
När den andra hunden börjar mucka - då har min redan tänt till på alla cylindrar och får han tag på den andra hunden så lär han klippa den ordentligt. Han är liksom snabb, smidig och 35kg rena muskler.
Han kan promenera med andra hanar och träna nära dem utan problem, så jag tänker minsann inte ha munkorg på för att ANDRA inte kan hantera sina hundar - och skiter det sig verkligen vill jag att han ska ha chans att försvara sig. (Jag har även kedjestryp jämt för då kan jag lyfta honom och se till att han inte kommer åt andras hundar).

Jag vet exakt vad jag har i kopplet - det verkar inte många hundägare ha koll på. Min hund är inte heller unik, det är många arbetande raser som fungerar liknande.

:bow: :bow: :bow:

Mina hundar har flera ganger hamnat i hundslagsmal nar losa hundar kommit rusande och varit stoddiga. Problemet med det ar att nar ett hundslagsmal startat ar det oerhort svart att fa slut pa nar det ar arbetande raser vi talar om.
Jag har tuffa raser med stor integritet som inte tar "skit" fran andra hundar. Min Malle gillar inte frammande manniskor eller hundar. Alls.
Ska han behova acceptera att frammande kommer fram och antingen beter sig som clowner som tranger in i hans personlia sfar, eller i varsta fall som en ficktjuv som kladdar och tafsar pa honom bara for att andra tycker att det ar okay?
Hur skulle ni som tycker att resten av varlden ska vanja sig vid att era hundar ar losa och kommer springande tycka om att nagon vilt frammande manniska plotsligt kommer fram och tar pa er? Kanske stoppar sin hand i er ficka? hoppar runt nara, nara och ror vid er?
 
@hastflicka oavsett ras är det väldigt olämpligt att någon hund i koppel blir antastad av någon lös springande hund .

Bra ordval :up:
Antastad! För det är i princip så hunden upplever en ofrivillig kontakt. När det gäller oss själva så är det självklart att vi själva ska få välja att vara sociala och nära med någon. Men när det kommer till våra hundar så ska de bara ta det....
 
Bra ordval :up:
Antastad! För det är i princip så hunden upplever en ofrivillig kontakt. När det gäller oss själva så är det självklart att vi själva ska få välja att vara sociala och nära med någon. Men när det kommer till våra hundar så ska de bara ta det....

Ja👍
Utöver det har jag rätt svårt för liknelser hur människor skulle tänka/reagera osv som @hastflicka och många fler ger som argument .

Det blir helt fel och det är precis det man vill undvika /är problemet i diskussioner som denna ...
 
Min hund går lös varje dag. Jag kan kalla in henne på vilt.
Andra hundar bryr hon sig inte om.

Men jag respekterar folk så jag kopplar henne vid möten eller går en omväg.

Uppvuxen med jakthundar och vi har även dem lösa varje dag. De tränas att respektera vilt och märka skillnad på jakt och vanlig rastning.
Sen är det stående fågelhundar och de ska inte gå efter vilt :)
 
Jag har två labradorer, som på labradorers vis är vänliga men lite framfusiga och gärna vill hälsa på allt som rör sig. Gammelmannen är lydig men unghunden är hit and miss fortfarande.
Jag skulle önska att folk överlag slutade klappa dem, leka med dem och värst av allt mata dem när vi är ute på promenad.
Det är helt sjukt svårt att få bra pli på unghunden när han slagit dövörat till och rusat upp till en annan hund och den ägaren börjar ge honom godis och klia på magen... Allt medan jag försöker inkalla, be om ursäkt osv.. jag hade i det läget föredragit att den andra personen klart och tydligt markerade för min hund att den inte är välkommen.
Där jag bor är det väldigt hundvänligt så många hundar går lösa och folk överlag är väldigt trevliga (för trevliga ibland, som sagt!). Jag kallar alltid in när jag ser att andra hundar är kopplade, eller om de är små (mina väger 30kg+). Men när mina inte fått gå lösa, t.ex. efter operation, så har jag alltid valt andra ställen att rasta dem på än skogen/ängen där det är många lösspringande hundar - det känns som ett smartare alternativ än att hela tiden behöva irritera sig på andras hundar, ständigt vara på sin vakt osv.
 
Finns inte på kartan att vi skulle kunna, än mindre komma på tanken att, släppa labben någonstans där det inte är staket runt, never ever, hon hade stuckit direkt utan att blinka och skitit i vilket.

Jag är personligen jäkligt nojjig med att släppa en hund oavsett hunden. Är alldeles för rädd att den ska få något för sig och sticka helt plötsligt, eller att det ska uppstå en situation där inkallning/stopp plötsligt inte fungerar och det antingen blir farligt, eller man helt enkelt bara får skämmas som fan. Det är ändå djur med egen vilja och inget blir någonsin 100% pga det. Sen är jag generellt lite nojjig rent allmänt också.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 302
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 600
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 216
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp