Hur bra ”pli” har ni på hunden lös?

Är det bara jag som inte förstår? Ungefär sådär låter det jätteofta, hela tiden, och har väl nästan alltid gjort?
Ofta uppföljt av det tokdumma:
"Det gör inget om din hund säger ifrån, min hund behöver ju lära sig!"
Och så görs fortfarande inget försök att kalla in hunden som min hund vill slita öronen av. :meh:
Ojdå, jag har inte stött på det på åratal!
 
Det vore ju förbaskat skönt om det var ett försvinnande fenomen!
Fast vad hojtar folk då, när deras hund kommer framspingande till din? Jag trodde att "XX är SNÄLL!" var default.
Jag träffar sällan på andra hundar. Det vanligaste (1 gång varannan månad) är att vi passerar varandra med kopplade hundar och ett hej. De få gånger (1 gång vartannat år) annars har hundarna hittat varandra i skogen innan vi ägare har sett varandra.
 
Jag har en helt annan upplevelse. Där jag promenerar utgår alla från att alla hundar ska ”busa” så folk frågar inte als :rage:

När jag sen vrålar mot den framspringande hunden - då blir de väldigt upprörda och kallar mig diverse saker. SS-kärring är en favorit (har en malle - folk tror ju att det är en schäfer, så kopplingen till nazister är ju klockren :up:)

Det finns noll förståelse för att min hund inte uppskattar andra hundar.
 
Igår inträffade en situation som verkligen visade att inkallning bara är 99,9%. Vi gick på en större grusväg, hundarna kanske tio meter framför mig, när jag plötsligt hör vissel och ser en man med en lös hund som stannat några få meter framför mina. Jag ryter snabbt i ett "stanna!", medan han börjar försöka kalla in sin hund. Jag börjar kalla in mina men Lasse vägrade släppa blicken och rörde sig inte. Förmodligen tyckte han att det var obehagligt att behöva vända ryggen till när den andra hunden var så pass nära.

Mannen fick in sin hund och jag kunde gå fram till mina och koppla dom. Så, en icke fungerande inkallning i det läget, men ett väl fungerande stanna-kommando. Jag får vara nöjd med det och förbanna mina grannar vars lösa hanhundar flugit efter mina vid ett flertal tillfällen när jag försökt kalla in dom. Jävla skit.
 
Igår inträffade en situation som verkligen visade att inkallning bara är 99,9%. Vi gick på en större grusväg, hundarna kanske tio meter framför mig, när jag plötsligt hör vissel och ser en man med en lös hund som stannat några få meter framför mina. Jag ryter snabbt i ett "stanna!", medan han börjar försöka kalla in sin hund. Jag börjar kalla in mina men Lasse vägrade släppa blicken och rörde sig inte. Förmodligen tyckte han att det var obehagligt att behöva vända ryggen till när den andra hunden var så pass nära.

Mannen fick in sin hund och jag kunde gå fram till mina och koppla dom. Så, en icke fungerande inkallning i det läget, men ett väl fungerande stanna-kommando. Jag får vara nöjd med det och förbanna mina grannar vars lösa hanhundar flugit efter mina vid ett flertal tillfällen när jag försökt kalla in dom. Jävla skit.


Ursäkta uppriktig fråga :o Varför "jävla skit" då hundarna inte kom i kontakt med varandra?
 
Igår inträffade en situation som verkligen visade att inkallning bara är 99,9%. Vi gick på en större grusväg, hundarna kanske tio meter framför mig, när jag plötsligt hör vissel och ser en man med en lös hund som stannat några få meter framför mina. Jag ryter snabbt i ett "stanna!", medan han börjar försöka kalla in sin hund. Jag börjar kalla in mina men Lasse vägrade släppa blicken och rörde sig inte. Förmodligen tyckte han att det var obehagligt att behöva vända ryggen till när den andra hunden var så pass nära.

Mannen fick in sin hund och jag kunde gå fram till mina och koppla dom. Så, en icke fungerande inkallning i det läget, men ett väl fungerande stanna-kommando. Jag får vara nöjd med det och förbanna mina grannar vars lösa hanhundar flugit efter mina vid ett flertal tillfällen när jag försökt kalla in dom. Jävla skit.


Min gamla rottis och min nuvarande malle valjer i sadana situationer att ganska sakta komma tillbaka till mig genom att ga baklanges da behover de ju inte vanda ryggen till "hotet". :p
Min lilla Princess Diva, den modiga Rottweilern, flyr om hon inte upplever att hon ar omringad, det vill saga att hon rusar tillbaka och kastar sig in i skydd bakom mig. :angel:
 
Min gamla rottis och min nuvarande malle valjer i sadana situationer att ganska sakta komma tillbaka till mig genom att ga baklanges da behover de ju inte vanda ryggen till "hotet". :p
Min lilla Princess Diva, den modiga Rottweilern, flyr om hon inte upplever att hon ar omringad, det vill saga att hon rusar tillbaka och kastar sig in i skydd bakom mig. :angel:

Gibbs började backa men när han insåg att Lasse inte rörde en fena blev han osäker och tog istället ett skutt framåt. Då röt jag i ett extra "stanna!" och gick fram istället. De var stilla och satte sig ner och det är givetvis jättebra, men jag är så less på mina grannar och deras jävla otyg till hundar som uppenbarligen påverkat vår inkallning. :down:
 
Jag träffar sällan på andra hundar. Det vanligaste (1 gång varannan månad) är att vi passerar varandra med kopplade hundar och ett hej. De få gånger (1 gång vartannat år) annars har hundarna hittat varandra i skogen innan vi ägare har sett varandra.

Ja om du inte träffar på lösa hundar särskilt ofta är det ju inte underligt att du inte stöter på "XX är SNÄLL"-fenomenet särskilt ofta heller. :D
 
Jag skulle säga att jag har 99,9% inkallning/stoppkommando på min hund.
Hon är lös överallt, även i stan (centrala Gbg) ibland, hon har hittills alltid lyssnat. Jag tycker det är lättare att ha henne lös vid hundmöten. Kopplad tenderar hon att utöka lekinviterna, är hon lös bara glor hon men följer snällt med förbi utan att gå fram till den andra.
Det finns jakt i henne, hon både klipper och äter möss :yuck:

Vi har provat glad labbe bakom dold krök, min hund hann med ett par glada språng i riktning mot labben innan jag fick syn på den och gastade stopp - min tik vänder snällt tillbaka mot mig.
Ekorre i full fart en meter framför nosen.
Släpper henne regelbundet lös på gräsplättar hemmavid där vi ofta ser vildkaniner/harar, vid de tillfällena kan jag glömma att hon kommer att ha tid att kissa men hon håller sig vid min sida.
Inkallning när annan lös hund kommer i full fart och de båda hinner börja leka innan jag är med på vad som händer. (Andra är jätteglada för att låta sina hundar leka med främmande hundar :confused::cautious::mad:)

Är otroligt glad för att min hund har varit så lättränad att det är möjligt att släppa henne lös precis överallt. Men jag har lagt ner massor av tid för att få det till och fungera.
 
Gibbs började backa men när han insåg att Lasse inte rörde en fena blev han osäker och tog istället ett skutt framåt. Då röt jag i ett extra "stanna!" och gick fram istället. De var stilla och satte sig ner och det är givetvis jättebra, men jag är så less på mina grannar och deras jävla otyg till hundar som uppenbarligen påverkat vår inkallning. :down:
Min hane vänder inte heller ryggen mot något han upplever som hotfullt eller om han anser det är något flocken ska beskyddas mot. Han har än så länge haft en stensäker stoppsignal och kommer alltid på inkallning om det inte, som sagt, upplevs som hotfullt. Beror med på att han har blivit påflugen och hotat av framrusande hundar.
 
Jag skulle säga att jag har 99,9% inkallning/stoppkommando på min hund.
Hon är lös överallt, även i stan (centrala Gbg) ibland, hon har hittills alltid lyssnat. Jag tycker det är lättare att ha henne lös vid hundmöten. Kopplad tenderar hon att utöka lekinviterna, är hon lös bara glor hon men följer snällt med förbi utan att gå fram till den andra.
Jag skulle tycka det var väldigt olustigt att tvingas gå förbi en lös hund i stan som glor på mina hundar.

Det är tillräckligt jobbigt med de som gör så här där jag bor, gloende lösa hundar som svänger in direkt bakom mina hundar så fort vi kommit förbi.
Speciellt nu när jag har en unghund i spökålder som tycker sånt är lite läskigt och börjar morra, villet om jag har otur kan få igång resten av hundarna.

Önskar att folk med glo-hundar kopplade dem.
 
Jag skulle tycka det var väldigt olustigt att tvingas gå förbi en lös hund i stan som glor på mina hundar.

Det är tillräckligt jobbigt med de som gör så här där jag bor, gloende lösa hundar som svänger in direkt bakom mina hundar så fort vi kommit förbi.
Speciellt nu när jag har en unghund i spökålder som tycker sånt är lite läskigt och börjar morra, villet om jag har otur kan få igång resten av hundarna.

Önskar att folk med glo-hundar kopplade dem.

Hon vill leka, vilket syns tydligt på hela hennes kroppspråk. Följer mig jättelydigt förbi. Hon brukar få lekinviter "tillbaka" utav många hundar, vilket gör att det är svårt att få henne och sluta titta.
I koppel kommer hon definitivt att göra lekinviter. Vilket hon inte gör när hon är lös.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 522
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 636
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 574
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 199
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp