Hur bra ”pli” har ni på hunden lös?

Folk har verkligen noll koll.
Just nu är det några med en airedale terrier som inte är året än som brukar vara i rastgården med alla andra.
Jag väntar bara på att det smäller, jag vet att det är ett antal andra hanar där inne som gärna spänner sig och airedale brukar ju inte vara en ras som tar skit efter att de blir könsmogna.
Och de är ju lätt 15 hundar där inne samtidigt o ägarna har kafferep..
 
Jamen då frågar du! Jag försöker läsa av läget, hundar och ägare, och väljer själv sen! Antingen går jag in, ev. försöker få kontakt med någon om någon verkar intresserad av att svara, eller så skiter jag i att gå in!
Varför ska jag fråga om du vill gå in i rastgården när jag redan är där? Det är ju du som ska fråga innan du går in!

Du har ingen som helst aning om vad jag eller min hund tycker om att främmande hundar släpps in utan att bli tillfrågade först, står jag och pratar med någon så är det ju inte ens säkert att jag ser dig och även om jag gör det så ska jag väl inte behöva ryta ifrån för att du inte har hyfs nog att fråga så jag har en chans att fånga in min hund och gå eller säga att det är ok.
 
Varför ska jag fråga om du vill gå in i rastgården när jag redan är där? Det är ju du som ska fråga innan du går in!

Du har ingen som helst aning om vad jag eller min hund tycker om att främmande hundar släpps in utan att bli tillfrågade först, står jag och pratar med någon så är det ju inte ens säkert att jag ser dig och även om jag gör det så ska jag väl inte behöva ryta ifrån för att du inte har hyfs nog att fråga så jag har en chans att fånga in min hund och gå eller säga att det är ok.
Ah, du menar så! Jo, givetvis, som jag skrev i annat inlägg. Jag checkar av läget, hoppas att någon ägare vill säga något, men iggar de fast alla har sett att jag kommer så tar jag beslut utefter min hund, om jag går in eller inte.
 
Ah, du menar så! Jo, givetvis, som jag skrev i annat inlägg. Jag checkar av läget, hoppas att någon ägare vill säga något, men iggar de fast alla har sett att jag kommer så tar jag beslut utefter min hund, om jag går in eller inte.

Jag trodde det var typ "samtyckeslag" i hundrastgårdar. Dvs att man ska inte behöva säga nej för att inte andra ska släppa in sina hundar om jag är där först utan att det verkligen ligger på dem att fråga.

Nu är jag ännu mer säker på att jag aldrig ska sätta min fot i en rastgård.
 
Ah, du menar så! Jo, givetvis, som jag skrev i annat inlägg. Jag checkar av läget, hoppas att någon ägare vill säga något, men iggar de fast alla har sett att jag kommer så tar jag beslut utefter min hund, om jag går in eller inte.
Med att checka av läget så antar jag då att du frågar och inte bara utgår ifrån att alla som råkat få ögonkontakt med dig samtycker i tysthet.
Jag trodde det var typ "samtyckeslag" i hundrastgårdar. Dvs att man ska inte behöva säga nej för att inte andra ska släppa in sina hundar om jag är där först utan att det verkligen ligger på dem att fråga.

Nu är jag ännu mer säker på att jag aldrig ska sätta min fot i en rastgård.
Väldigt bra liknelse. :up:
 
Jag trodde det var typ "samtyckeslag" i hundrastgårdar. Dvs att man ska inte behöva säga nej för att inte andra ska släppa in sina hundar om jag är där först utan att det verkligen ligger på dem att fråga.

Nu är jag ännu mer säker på att jag aldrig ska sätta min fot i en rastgård.
För det första är diskussionen om det är 10+ hundar & ägare redan inne, du får givetvis ropa ut -KAN JAG KOMMA IN? Du väljer själv :) Samma, om du är inne och ser någon vilja komma in, antingen iggar du eller säger Ja/Nej :)
 
Med att checka av läget så antar jag då att du frågar och inte bara utgår ifrån att alla som råkat få ögonkontakt med dig samtycker i tysthet.

Väldigt bra liknelse. :up:
Som jag skrev, vid 10+ situationer.... Annat blir ju fånigt, osäkerhet från min sida. Och då har jag definitivt inget där att göra.
 
För att svara på trådstartare, vår hund är alltid lös i trädgården och på gårdsplanen. Det är inga bekymmer med att ha honom lös, har dock honom alltid i 10 meters longerlina när vi går till skogen. Vanligt koppel om vi åker till stan. Jag vet inte om han kan vara lös i skog och mark, tänker inte försöka heller eftersom risken är för stor att han blir påkörd.

Gällande hundrastgårdar så skulle jag aldrig släppa in min hund lös där. På hundklubbens hundrastgård fick han ha 10 meters longerlina för att förhindra att han hoppade över deras staket samt ha kontroll om någon annan klev in med sin hund.
 
Men är det någon allmän ”sanning” eller kultur som folk känner till? Eller är det som @vallhund säger, olika kulturer/regler i olika kommuner? Jag har aldrig varit i en rastgård och har själv ingen hund längre men jag går ju förbi hundrastgårdar ibland. Jag har alltid trott att det var liksom tvärtom, att är man i en rastgård så är det för att träffa andra hundar och att alla räknar med att det är okej med övriga? Står det anslag om det utanför de ställen ni pratar om? Jag har alltså ingen aning och undrar bara om det kan vara så att fler inte vet? Har aldrig sett några anslag eller regler här i Slottsskogen i Göteborg i alla fall men kan ha missat det förstås.
I många kommuner får man bara släppa löptikar i inhägnade områden, inte så populärt om någon släpper in en kåt hanhund:
 
Jag har hängt en del i rastgårdar sedan vi köpte hund då jag inte vågar ha henne lös särskilt ofta.
Har hittills inte upplevt problem utan folk frågar innan de kommer in och det är även vanligt att jag blivit tillfrågad om vi vill komma in när vi går förbi.

Enda problemet vi haft var ett äldre par med en ung schäfer som var "väldigt osäker". De ville komma in till oss, men när de gjorde det bet den efter min hund och därför gick vi såklart ut direkt och de fick vara själva i rastgården.

Skulle aldrig gå in i en rastgård utan att det är okej med resten som är där.
 
Skulle faktiskt kunna tänka mig kafferepstanterna här i stan knyta upp kopplet :)

Det hande mig nar jag var med Miss Mandy i Bredang, straxt utanfor Stockholm. Forsta gangen hade jag inte knutit sa ordentligt och stod med ryggen mot, sa jag uppfattade det inte forran jag horde klangen fran grinden. Tursamt nog var jag nara den andra grinden sa jag tog ut Miss Mandy och vi gick (hon behovde egentligen inte koppel) utanfor for att hamta kopplet ... dar jag upplyste om varfor jag knot det runt.
Av det larde jag mig att knyta ordentligt och se till att det ar svart att komma at utifran.

Jo, men är man osäker är det väl bara att skita i att gå in i den rastgården?? Jösses vad problem ni gör er O_o

Fast ar det inte det vi diskuterar, alla de som INTE skiter i att ga in om man sjalv ar i rastgarden? Vad gor man da?

Eller som nar jag tranade pa fot gaende pa en vanlig grasmatta i ett bostadsomrade och en som kommer med en hund plotsligt bojer sig ner och slapper hunden med orden, "ga och lek med den andra hunden du". Uppenbarligen forstod hon inte alls hur olampligt det var ... och nar hon insag (jag stannade platsade min hund och stallde mig framfor) att jag inte alls inbjod till lek mellan hundarna kunde hon inte fa tag pa sin hund. Det slutade med att jag fick fanga in hunden och lamna tillbaka den.

Jag tranar ofta i en liten park mellan en rast gard och en skate park. (Tala om distractions:p) Det utbryter slagsmal i rast garden flera ganger i veckan bara de fa timmarna jag ar dar ...
 
Nu känns rastgård onödigt på orten där jag bor eftersom vi har sjuuuukt mycket skog och öppna ytor men vi har en. Från början sköttes den kommunalt men lär ha spårat ur (det var innan jag flyttade hit). Mycket incidenter hundar och folk emellan men också nedskärpning. Så den stängdes.
Nu hyr en grupp hundägare den. Det sitter ett kombinationslås på gården. För en hundring får man kombonationen som byts regelbundet. Man är "medlem" i 6 månader. All info sköts genom en privat Facebookgrupp eller via telefon med de ansvariga.

Den här rastgården verkar funka riktigt bra. Missköter sig någon så byts bara koden och personen kommer inte in mer. Det är inte heller en massa okänt folk som ränner där utan det finns lite koll iom att man "köper" koden.
Jag åker förbi där när jag åker till affären och det är som max 3 hundägare och 4-6 hundar där samtidigt.
 
Hoppar in i slutet på diskussionen och självklart frågar man innan man går in i en rastgård, oavsett antal. Vi hade bokat en rastgård för många är sen och var massor med hundar. Min dåvarande hane funkar inte med fertila hanar så jag visste innan att det bara var tikar och kastrerade hanar som skulle komma. Allt gick super men under tiden är det tre människor som släpper in sina hundar till en hel hög okända individer. Hur vågar man? Lyckligtvis ingen hanhund. Men för min hund skull chansar jag ju hellre men en hund än en flock, om jag nu skulle chansa.
 
Hoppar in i slutet på diskussionen och självklart frågar man innan man går in i en rastgård, oavsett antal. Vi hade bokat en rastgård för många är sen och var massor med hundar. Min dåvarande hane funkar inte med fertila hanar så jag visste innan att det bara var tikar och kastrerade hanar som skulle komma. Allt gick super men under tiden är det tre människor som släpper in sina hundar till en hel hög okända individer. Hur vågar man? Lyckligtvis ingen hanhund. Men för min hund skull chansar jag ju hellre men en hund än en flock, om jag nu skulle chansa.
Men alltså, självklart checkar man av! Men om jag ser att tex en grupp på fyra personer har sett mig komma, har haft ögonkontakt med alla. Jag går fram till grinden, frågar de som står så att de hör mig utan att jag behöver höja rösten, och ett par svarar. Inte de i 4-gruppen som står en bit bort och pratar med varandra.

Menar ni då att jag skulle stå och ropa -Hallå!! Du med gröna jackan, du har inte svarat!!! Är det ok för dig att jag kommer in?!?!?!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 796
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 657
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 582
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 210
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp