Hur bra ”pli” har ni på hunden lös?

Har bra inkallning,skulle inte ha honom lös annars. Kallar alltid in och kopplar i god tid för säkerhets skull med vid hundmöten ändå. Han är ändå en hund som kan göra stor skada om han mot förmodan inte lyder/sticker ifrån mig.

Är less på lösa hundar som folk inte har koll. Finns ett gäng där jag bor som jag är rädd för att möta.
Jag är inte så orolig för Ammos skull men är rädd att det kommer sluta illa för de andra hundarna. Det är liksom överfeta showlabbar som inte kommer på inkallning som muckar med honom..
 
Jag kan lägga till att jag har mina hundar kopplade inte bara för risken att de ska springa fram till andra hundar och störa eller hamna i bråk, utan också för att skydda dem. Jag har små hundar under 5 kg som lätt kan åka på stryk om det kommer fram en hund till oss som inte är vänligt inställd. Skulle det hända tror jag att den ena skulle fly därifrån om han fick chansen, vilket ju inte alls är bra av flera anledningar. Han tycker att skällande och/eller arga hundar är obehagligt. Den andra skulle absolut kunna svara upp även mot större hundar och väger man knappt 3 kg kan det gå riktigt illa om det är så...

När jag har de kopplade så kan jag, om vi skulle hamna i en sån situation där jag ser fara för deras liv, lyfta upp dem för att skydda dem. Är de lösa är det inte säkert att jag har den möjligheten. Draget till sin spets blir kopplet lite av en livlina. Nu hoppas jag att vi aldrig ska hamna i den situationen och hittills har ingen otrevlig hund ens varit i närheten av att komma fram till oss men det skulle ju absolut kunna hända.
 
Jag kan lägga till att jag har mina hundar kopplade inte bara för risken att de ska springa fram till andra hundar och störa eller hamna i bråk, utan också för att skydda dem. Jag har små hundar under 5 kg som lätt kan åka på stryk om det kommer fram en hund till oss som inte är vänligt inställd. Skulle det hända tror jag att den ena skulle fly därifrån om han fick chansen, vilket ju inte alls är bra av flera anledningar. Han tycker att skällande och/eller arga hundar är obehagligt. Den andra skulle absolut kunna svara upp även mot större hundar och väger man knappt 3 kg kan det gå riktigt illa om det är så...

När jag har de kopplade så kan jag, om vi skulle hamna i en sån situation där jag ser fara för deras liv, lyfta upp dem för att skydda dem. Är de lösa är det inte säkert att jag har den möjligheten. Draget till sin spets blir kopplet lite av en livlina. Nu hoppas jag att vi aldrig ska hamna i den situationen och hittills har ingen otrevlig hund ens varit i närheten av att komma fram till oss men det skulle ju absolut kunna hända.

Det är en anledning till att jag också har koppel. Att snabbt få tag i honom så jag kan lyfta upp om det behövs.
 
Ingen pli alls för att gå lösa under promenaden, lösa är dom för jakt, jaktträning och i inhägnad.
Skulle inte ha en chans att se ett djur innan hundarna fått vittring av det, lite beroende på hur vinden ligger.

Har ingen förståelse för hundar som springer fram, börjar alltid mig att ropa till ägaren att kalla in hunden, efter det säger jag till hunden att gå iväg med både röst och kropp och till sist om hunden kommer tillräckligt nära handgripligen hindrar hundarna från att nå varandra. Haft hund som inte nöjer sig med att vråla och hugga i luften utan hon var ute efter att göra skada på hundar hon inte tyckte om och när hon väl fått ett bra grepp så var det in med fingrarna och öppna munnen på henne.
 
Jag har jakthundar och de klarar att gå lösa runt mig på promenad. De förstår tydligt skillnaden mellan jakt=jobb och ledigt=promenad/ingen jakt. De får inte hälsa på andra hundar och jag visar tydligt att vi inte uppskattar att någon annan kommer fram. Hoppar ett vilt över vägen framför oss så kan jag stoppa dem.
 
Fortfarande så behöver man ha möjlighet att avliva renar som är skadade, man behöver även ha möjlighet att freda sina renar från rovdjur, så jo geväret är med oavsett om det är jaktsäsong eller inte. Det är ett arbetsverktyg helt enkelt. Det handlar inte om någon vilda västern eller hur tidigt man har sett en ren.

Man har möjlighet att freda sina renar,hästar, kor och får mot lös jagande hund i hägn, hage.
Det är inte vilda western det är så det är.
 
Det är förlåtligt att en hund springer fram om den håller på att lära sig att vara lös tycker jag. Jag har tränat min hund såpass att han litar på mig och ber jag honom att inte börja leka eller stå still så gör han det och den andra hunden tröttnar snabbt och springer till sin ägare. Som hundmänniska måste man samarbeta med andra hundägare och ingen är perfekt. Trots allt så är det väldigt få hundar faktiskt som är farliga och dom flesta vill bara nosa lite och sen är det inget mer med det och alla tror jag nångång genomgår den perioden då hunden oftast lyssnar men inte är perfekt, det går inte att träna på situationer som inte uppkommer.

Dock om man vet med sig att man har en opålitlig hund som inte är säker med andra hundar så bör man inte ha den lös där man riskerar att stöta på andra.

Jag tänker som dig :up:
 
Jag tänker som dig :up:

Jag älskar att gå på Gärdet med hundarna, där är alla hundar lösa och inga panikslagna (:o:o:o) hundägare för att det är lösa hundar. Tyvärr är det lite långt bort för mig, jag bor på landet och går i skogen och jag stannar mina hundar. Eller, sonens "dumphund" är inte helt hundra på stopp, men hon går inte fram om inte de andra gör det. Som tur är möter vi andra hundar max 1 gång/månad. Det var en kurva en gång och hundarna mötte tre kopplade schäfrar innan jag hade sett dom, mina 3 blev lite förvånade och stannade till ett tag innan de kom tillbaka till mig, dvs de gick inte fram till schäfrarna, men schäferägarna var helt rabiata :cool:

Jag har haft hund i hela mitt liv (snart 50 år) och jag har varit med om tre hundslagsmål, där alla tre gånger var med hundar som var bekanta med varandra.

Jag har haft brukshundar, vinthundar, sällskapshundar och blandraser.
 
PS Om Gärdet på Wikipedia:

"Ladugårdsgärde blev, efter att fåren försvann, en enorm hundrastgård, vilket gladde hundägare, men inte alla i allmänheten. På sensommar och hösten medför antalet promenerande längs stigarna, att Gärdet blir relativt lerigt. Gärdets storlek leder till att hundägarna låter hundarna springa fritt i flockar, medan de promenerar tillsammans längs stigarna. Detta är ett nytt sätt att rasta hundar på, där kontrollen är betydligt mindre, än en promenad med färre hundar på ett mer begränsat område, där ägaren är närmare hunden, och kan ingripa vid slagsmål, eller om hunden går fram till personer som inte önskar det. Kritik har framförts mot att hundägarna hävdar en äganderätt, och har full frihet, även om detta minskar allmänhetens frihet. Antalet besökande hundar leder också till fler konflikter mellan hundarna än vad som annars är vanligt, och barn som blivit attackerade av hundarna har lett till kritik.[24][25] Även konflikter mellan hundar och hästar har blivit vanligare. Hundar har angripit och bitit hästar, som kastat av ryttare och skenat till skogs. [26] Vid hästhagarna vid Borgen har hästar attackerats, och åverkan utförts.[27]"

PPS. Det är inte jag som skrivit texten DS
 
PS Om Gärdet på Wikipedia:

"Ladugårdsgärde blev, efter att fåren försvann, en enorm hundrastgård, vilket gladde hundägare, men inte alla i allmänheten. På sensommar och hösten medför antalet promenerande längs stigarna, att Gärdet blir relativt lerigt. Gärdets storlek leder till att hundägarna låter hundarna springa fritt i flockar, medan de promenerar tillsammans längs stigarna. Detta är ett nytt sätt att rasta hundar på, där kontrollen är betydligt mindre, än en promenad med färre hundar på ett mer begränsat område, där ägaren är närmare hunden, och kan ingripa vid slagsmål, eller om hunden går fram till personer som inte önskar det. Kritik har framförts mot att hundägarna hävdar en äganderätt, och har full frihet, även om detta minskar allmänhetens frihet. Antalet besökande hundar leder också till fler konflikter mellan hundarna än vad som annars är vanligt, och barn som blivit attackerade av hundarna har lett till kritik.[24][25] Även konflikter mellan hundar och hästar har blivit vanligare. Hundar har angripit och bitit hästar, som kastat av ryttare och skenat till skogs. [26] Vid hästhagarna vid Borgen har hästar attackerats, och åverkan utförts.[27]"

PPS. Det är inte jag som skrivit texten DS

Låter ju trevligt. :crazy:
 
Jag älskar att gå på Gärdet med hundarna, där är alla hundar lösa och inga panikslagna (:o:o:o) hundägare för att det är lösa hundar. Tyvärr är det lite långt bort för mig, jag bor på landet och går i skogen och jag stannar mina hundar. Eller, sonens "dumphund" är inte helt hundra på stopp, men hon går inte fram om inte de andra gör det. Som tur är möter vi andra hundar max 1 gång/månad. Det var en kurva en gång och hundarna mötte tre kopplade schäfrar innan jag hade sett dom, mina 3 blev lite förvånade och stannade till ett tag innan de kom tillbaka till mig, dvs de gick inte fram till schäfrarna, men schäferägarna var helt rabiata :cool:

Jag har haft hund i hela mitt liv (snart 50 år) och jag har varit med om tre hundslagsmål, där alla tre gånger var med hundar som var bekanta med varandra.

Jag har haft brukshundar, vinthundar, sällskapshundar och blandraser.
Som sagt. Vissa av oss blir rabiata eftersom vi vet att vi har hundar som har kapacitet att döda andra.
Det är inget vi vill vara med om och bli ansvariga för.
 
Det finns några hundar häromkring som vovven inte gillar, dessa har varit hundar som antingen gjort utfall eller morrat åt honom när han var unghund. Han minns det och dessa individer skulle han gärna sätta på plats om han fick. Jag måste även ha lite extra koll om vi passerar hundar av brakycefalisk typ, de mindre varianterna, om dom låter förjävligt när dom andas. Vovve tycker att det låter som morrningar och reagerar direkt med att gå i försvar. Skulle någon av dessa komma springandes så vet jag inte hur han skulle reagera, även om jag inte tror att han skulle skada en annan hund.
Men jag VET att han reagerar blixtsnabbt och vill ge tillbaka med samma mynt. Han har blivit attackerad och anfallen tidigare. Jag kan väl erkänna att jag även själv fumlat med flexikopplet villket resulterat i att en hund som liknar en av de hundar han inte gillar hamnat i skottlinjen. Det är inte acceptabelt och vi slutade att använa flexi ett tag efter det. Men påpekas bör att trotts att det absolut inte var okej i huvud taget så markerade han "bara" sitt ogillande genom att kuta fram och blåsa upp sig. Jag mådde dock inte så bra efter det.

Alla andra hundar skulle han kunna leka med tills han svimmar av utmattning.
Men jag har i villket fall börjat med att slänga ut lite gott gott om vi råkar stöta på någon av dessa. Det händer bara periodvis några enstaka gånger. Jag kan inte tvinga honom att gilla alla hundar men jag kan i alla fall försöka hjälpa honom ur en stressad sits. Än så länge så blir det mer och mer hanterbart.

Kom av mig lite men vad jag menar är att, som några andra poängterat så kan man aldrig veta hur hunden som blir påsprungen reagerar.
 
Man kan måla upp skräckscenario om alla platser..
Tyvärr hände det ett par attacker mot hästar även 2018 - och slarviga hundägare släpper vind för våg även på Sportfältet, vilket leder till helt onödiga konflikter. Nu har de byggt fler bostäder på Sandhamnsgatan, så nu är det extra viktigt att visa hänsyn.

(jag tror dock att surheten handlar mycket om skit - folk som släpper plockar sällan upp. Med tanke på hur många hundar som vistas på Gärdet är det ganska få alvarligare incidenter, men det ska inte hindra någon från att vara försiktig och hänsynsfull så att det funkar för fler än hundägare att vara där. Det är lyx att det finns platser där man får släppa sin hund!).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 805
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 657
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 582
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 211
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp