Hur bra ”pli” har ni på hunden lös?

Tyvärr hände det ett par attacker mot hästar även 2018 - och slarviga hundägare släpper vind för våg även på Sportfältet, vilket leder till helt onödiga konflikter. Nu har de byggt fler bostäder på Sandhamnsgatan, så nu är det extra viktigt att visa hänsyn.

(jag tror dock att surheten handlar mycket om skit - folk som släpper plockar sällan upp. Med tanke på hur många hundar som vistas på Gärdet är det ganska få alvarligare incidenter, men det ska inte hindra någon från att vara försiktig och hänsynsfull så att det funkar för fler än hundägare att vara där. Det är lyx att det finns platser där man får släppa sin hund!).

Det är ju, vad jag vet, endast Gärdet som har "avslappnad" inställning till lösa hundar, så de hundägare som tycker det är obehagligt har precis alla andra ställen att vara på, hela Djurgården tex.

Sen är det givetvis hemskt om hundarna ger sig på hästar och barn, men det var inte det diskussionen handlade om, för det är aldrig ok!!
 
Det är ju du som ser det som ett problem.

Du tycker inte att det är ett problem med ansvarslösa hundägare som låter sina hundar springa fram till andra som riskerar vara aggressiva? Eller kanske blir väldigt rädda? Varje år försvinner det hundar för att de blir rädda för andra hundar som rusat fram eller jagat dom.

Då tycker du alltså att det är den andra hundägarens problem för att deras hund blev så rädd att den försvann? Så väldigt sympatiskt.
 
Du tycker inte att det är ett problem med ansvarslösa hundägare som låter sina hundar springa fram till andra som riskerar vara aggressiva? Eller kanske blir väldigt rädda? Varje år försvinner det hundar för att de blir rädda för andra hundar som rusat fram eller jagat dom.

Då tycker du alltså att det är den andra hundägarens problem för att deras hund blev så rädd att den försvann? Så väldigt sympatiskt.

Du tolkar fel.
 
Du tycker inte att det är ett problem med ansvarslösa hundägare som låter sina hundar springa fram till andra som riskerar vara aggressiva? Eller kanske blir väldigt rädda? Varje år försvinner det hundar för att de blir rädda för andra hundar som rusat fram eller jagat dom.

Då tycker du alltså att det är den andra hundägarens problem för att deras hund blev så rädd att den försvann? Så väldigt sympatiskt.

Som jag skrev tidigare har jag haft olika hundar i snart 50år!!! Har haft oändligt många olika hundmöten, de enda som har resulterat i någon form av kamp, är mellan bekanta hundar. Så nej, jag kan inte se det problemet. Sorry.

Såklart att det inte är den bortsprungne hundens ägares fel, hur 17 fick du till det??:confused:
 
Som jag skrev tidigare har jag haft olika hundar i snart 50år!!! Har haft oändligt många olika hundmöten, de enda som har resulterat i någon form av kamp, är mellan bekanta hundar. Så nej, jag kan inte se det problemet. Sorry.

Såklart att det inte är den bortsprungne hundens ägares fel, hur 17 fick du till det??:confused:

Men nu var det inte ditt antal hundar du haft som det handlade om. Du skrev uttryckligen att det var ägaren till den aggressiva hunden som hade problem. Du kan ju försöka förklara vad du menar då, om det nu inte var så du menade.
 
Men nu var det inte ditt antal hundar du haft som det handlade om. Du skrev uttryckligen att det var ägaren till den aggressiva hunden som hade problem. Du kan ju försöka förklara vad du menar då, om det nu inte var så du menade.

Enkelt! Strikt hundägaransvar.

Orsakar en lös hund att att en annan hund försvinner, lösa hundens fel, givetvis. Men! Som hundägare bör du underlätta för din hund i allra möjligaste mån. Har du en problemhund så måste du hjälpa den! Är den rädd, miljöträna, åk inte till ställen som är obehagliga, eller vad som är bäst för hunden. Jag skulle dock vilja se statistik på hur många hundar som försvinner för en framrusande hund.

Har jag en hund som biter, munkorg, mitt problem, mitt ansvar.

Med det sagt, så talar jag bara för de som har vänliga hundar lösa.....
 
Enkelt! Strikt hundägaransvar.

Orsakar en lös hund att att en annan hund försvinner, lösa hundens fel, givetvis. Men! Som hundägare bör du underlätta för din hund i allra möjligaste mån. Har du en problemhund så måste du hjälpa den! Är den rädd, miljöträna, åk inte till ställen som är obehagliga, eller vad som är bäst för hunden. Jag skulle dock vilja se statistik på hur många hundar som försvinner för en framrusande hund.

Har jag en hund som biter, munkorg, mitt problem, mitt ansvar.

Med det sagt, så talar jag bara för de som har vänliga hundar lösa.....

Men nu var det inte lagar och regler vi diskuterade. Det känns faktiskt mest som att du slingrar dig. Flera år med hund till trots verkar du ändå sakna en hel del erfarenhet när du så enkelt avfärdar att det skulle vara ägaren till den hundaggressiva hunden som äger problemet. Lagligt sett ja, men det är fortfarande hos ägaren till den framrusande hunden som det brister och där problemet ligger; hen har inte tillräcklig kontroll över sin hund och riskerar därmed skapa otäcka situationer. Inte bara för sin egen hund, men också för hunden som den rusar fram till. Det är inte bara problematiskt men också ansvarslöst.

Tillägg: följ en missing dog-grupp på FB så ser du att det tyvärr försvinner flera hundar varje år för att andra hundar rusat fram och/eller börjat jaga den andra hunden.
 
Enkelt! Strikt hundägaransvar.

Orsakar en lös hund att att en annan hund försvinner, lösa hundens fel, givetvis. Men! Som hundägare bör du underlätta för din hund i allra möjligaste mån. Har du en problemhund så måste du hjälpa den! Är den rädd, miljöträna, åk inte till ställen som är obehagliga, eller vad som är bäst för hunden. Jag skulle dock vilja se statistik på hur många hundar som försvinner för en framrusande hund.

Har jag en hund som biter, munkorg, mitt problem, mitt ansvar.

Med det sagt, så talar jag bara för de som har vänliga hundar lösa.....
Men du menar alltså att om jag anser att min hund är "snäll" så är det fritt fram att släppa fram den till andra hundar även om de är kopplade? Att det är den andra hundägaren som ska ha munkorg på sin för att du är för hänsynslös för att ta hand om din egen?

(Min fd schäfer gick inte att lita på efter att hon blivit attackerad av en grupp hundar som kom ut från en gård. De hade enligt ägaren "ALDRIG gjort så" och fanskapet kunde inte kalla in sina hundar heller. Så till slut blev jag tvungen att släppa upp min. Gissa om ägaren pep när 40 kilo schäfer landade på hennes Jack Russell. Hen tog visserligen veterinärräkningarna själv - men inget av det jobb och de utgifter JAG sedan hade för att hjälpa min hund :devil:. I dag sparkar jag på hundar som kommer fram innan de hinner göra något)
 
Men nu var det inte lagar och regler vi diskuterade. Det känns faktiskt mest som att du slingrar dig. Flera år med hund till trots verkar du ändå sakna en hel del erfarenhet när du så enkelt avfärdar att det skulle vara ägaren till den hundaggressiva hunden som äger problemet. Lagligt sett ja, men det är fortfarande hos ägaren till den framrusande hunden som det brister och där problemet ligger; hen har inte tillräcklig kontroll över sin hund och riskerar därmed skapa otäcka situationer. Inte bara för sin egen hund, men också för hunden som den rusar fram till. Det är inte bara problematiskt men också ansvarslöst.

Tillägg: följ en missing dog-grupp på FB så ser du att det tyvärr försvinner flera hundar varje år för att andra hundar rusat fram och/eller börjat jaga den andra hunden.

Jag är faktiskt med i många sådana grupper, och jag kan inte erinra mig om att jag har sett någon...

Jag har koll på mina hundar, men jag tycker inte det är någon biggie om någon inte har full koll på sin SNÄLLA hund, still....
 
Det är ju, vad jag vet, endast Gärdet som har "avslappnad" inställning till lösa hundar, så de hundägare som tycker det är obehagligt har precis alla andra ställen att vara på, hela Djurgården tex.

Sen är det givetvis hemskt om hundarna ger sig på hästar och barn, men det var inte det diskussionen handlade om, för det är aldrig ok!!
När jag hade pojkvän på Södermalm gick i princip alla hundar lösa i parkerna på samma sätt. Vet inte hur det är nuförtiden dock. Det var några år sedan.
 
Jag är faktiskt med i många sådana grupper, och jag kan inte erinra mig om att jag har sett någon...

Jag har koll på mina hundar, men jag tycker inte det är någon biggie om någon inte har full koll på sin SNÄLLA hund, still....

Du förstår ju uppenbarligen inte problemet. Det spelar liksom ingen roll hur "snäll" hunden är. Andra hundar kan fortfarande bita, eller bli rädda. Jag har själv haft väldigt små hundar som blivit rädda av framrusande, betydligt större hundar.
 
När jag hade pojkvän på Södermalm gick i princip alla hundar lösa i parkerna på samma sätt. Vet inte hur det är nuförtiden dock. Det var några år sedan.

Ah, jag har inte hängt så mkt söder om city för att kunna uttala mig.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 049
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 691
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 593
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 211
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp