Bukefalos 28 år!

Hur bra ”pli” har ni på hunden lös?

@prallan Fler exempel där det inte spelar roll ett dugg hur "snäll" den framrusande hunden är; någon som får sin träning förstörd av den, någon som har en hund på rehab som riskerar dra upp en skada.

Jag tycker inte att man så enkelt ska rycka på axlarna på det sättet du gör. Det finns så mycket man kan förstöra för andra genom att inte ha koll på sin "snälla" hund. Åtminstone kanske man kan ta ansvar nog att inte försätta sin egen hund i farliga situationer om det nu bara är en själv man tänker på.
 
@prallan Fler exempel där det inte spelar roll ett dugg hur "snäll" den framrusande hunden är; någon som får sin träning förstörd av den, någon som har en hund på rehab som riskerar dra upp en skada.

Jag tycker inte att man så enkelt ska rycka på axlarna på det sättet du gör. Det finns så mycket man kan förstöra för andra genom att inte ha koll på sin "snälla" hund. Åtminstone kanske man kan ta ansvar nog att inte försätta sin egen hund i farliga situationer om det nu bara är en själv man tänker på.
Jag tycker vi kan enas om att vi tycker olika, det går det också :)
 
Jag tycker vi kan enas om att vi tycker olika, det går det också :)

Men det handlar faktiskt inte om vad man "tycker". Om du tycker att jag har fel så får du gärna bemöta det med valida argument istället. Eller så kanske du får ta dig en funderare på vad man faktiskt kan utsätta andra för, genom att inte ta ansvar för sin hund.
 
@prallan Fler exempel där det inte spelar roll ett dugg hur "snäll" den framrusande hunden är; någon som får sin träning förstörd av den, någon som har en hund på rehab som riskerar dra upp en skada.

Jag tycker inte att man så enkelt ska rycka på axlarna på det sättet du gör. Det finns så mycket man kan förstöra för andra genom att inte ha koll på sin "snälla" hund. Åtminstone kanske man kan ta ansvar nog att inte försätta sin egen hund i farliga situationer om det nu bara är en själv man tänker på.

Nu hårddrar jag det, men är en så himla osäker som hundägare, kanske en inte ska ha hund :cool:
 
Men hur läser du egentligen? Det jag skrev har absolut ingenting med osäkerhet hos hundägaren att göra. Läs om, läs rätt.

Jo, det gör det. Tänk lite...
Men vi kommer ingenstans, vi tycker olika. Det är faktiskt ok att tycka olika!
 
Nu hårddrar jag det, men är en så himla osäker som hundägare, kanske en inte ska ha hund :cool:
Ägaren behöver faktiskt inte vara osäker för att hunden inte ska klara av främmande hundar. Jag hade en schäfertik som på riktigt hade kunnat döda en framspringande hund. Vet inte hur många gånger jag fick stå med henne hängande i halsbandet medans främmande hundar kom lösa in i hennes zon. Hon fick alltså hänga i halsbandet för att jag skulle kunna hindra henne från att bita. Inte trevligt för någon. Och så onödigt.
 
@prallan Jag är inte ute efter att provocera. Men jag förstår inte vad din egen hunderfarenhet har med saken att göra när du har en så osympatisk inställning till andra hundägare och deras hundar. Det säger mig ingenting.

Att vara en ansvarslös hundägare innebär att man sätter andra människor och hundar i riskabla situationer. Jag har svårt att se varför man ska försvara en sådan inställning in i absurdum.
 
Kan även tillägga att hon kunde ligga platsliggning utan problem och hon låg helt avslappnat även med massor hundar omkring sig. Det var just när någon hund klev för nära helvetet bröt löst. Och jag tycker det tillhör respekt att fråga innan man släpper fram en hund. Som någon skrev ovan kan hunden vara skadad eller sjuk också.
 
@prallan Jag är inte ute efter att provocera. Men jag förstår inte vad din egen hunderfarenhet har med saken att göra när du har en så osympatisk inställning till andra hundägare och deras hundar. Det säger mig ingenting.

Att vara en ansvarslös hundägare innebär att man sätter andra människor och hundar i riskabla situationer. Jag har svårt att se varför man ska försvara en sådan inställning in i absurdum.

Släpp det då om det inte säger dig något.

Jag repeterar; Jag stannar mina hundar, men tycker inte det är någon biggie om snälla hundar springer fram.
 
Släpp det då om det inte säger dig något.

Jag repeterar; Jag stannar mina hundar, men tycker inte det är någon biggie om snälla hundar springer fram.

Återigen försöker du framföra någon poäng som ändå bara visar att du verkar oförmögen till att sätta dig in i andras situation. Det var ju nämligen inte specifikt dina hundar vi diskuterade.
 
Jag tror dom som promenerar på gärdet har hundar som gillar andra hundar helt enkelt. Och självklart brukar det gå bättre när båda är lösa vid mötet.
 
Jag tycker inte heller det gör något om andra trevliga hundar springer fram till oss. Det gör inget alls. Just för att JAG har snälla lättsamma hundar som funkar med allt och alla nu :)
Men alla hundar är inte lika.
Släpp det då om det inte säger dig något.

Jag repeterar; Jag stannar mina hundar, men tycker inte det är någon biggie om snälla hundar springer fram.
 
Även en snäll hund skrämmer en rädd hund. Eller stör en hund i träning el i arbete.
Jobba med din rädda hund, ta hjälp av någon som kan.

Vem 17 blir aldrig störd i sitt arbete? Its not The end of the world. Inte jättekul, men hundarna kanske kan få leka en stund?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 144
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 782
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 663
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 321
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Var vill vi bo?
  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp