Bukefalos 28 år!

Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Pepson2

Trådstartare
Spin off på tråden "visst är det tråkigt när det blir på detta viset?"

Tråden handlar om att bli sviken av sina vänner och många som svarat råder trådskaparen att skaffa nya vänner, men ingen har gett några konkreta förslag. Så hur gör man? Många kontakter knyts ju via arbetsplatsen, men i detta fall är trådskaparen arbetslös, hur gör man då?

Min känsla är att det finns ganska många som traskar på i invanda fotspår, och känner sig ensamma, och kanske egentligen skulle behöva bredda sitt sociala nätverk. Berätta hur ni brukar göra, har gjort, och kom med konkreta tips och råd! :)
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Bukefalos, baby. Jag har fått många vänner här, både som jag träffar *i verkligheten* och som jag har kontakt med på internetz.

Om man bara sitter hemma och ser på TV hela dagarna är det ganska svårt att träffa någon, så det gäller att utsätta sig för folk och våga ta kontakt. Exempel: After work av det större slaget, nätverk med rätt tema (jag som företagare har ju liksom mitt givna fack där), föreningar av olika slag (jag har hästkompisar, hundkompisar och börjar hitta cykelkompisar). Och på fest, om man har tur.

En av mina favoritpersoner här i världen tog jag kontakt med efter att ha läst hennes blogg, jag skrev typ "Vi gillar samma saker och borde känna varandra. Ska vi ta en promenad?" och så gjorde vi det och har en superfin relation idag.

Det bästa man kan göra är att fråga.
Fråga om hjälp, fråga om räd, fråga om träff, fråga om favoritfilm, fråga om vägen.
Jag har seriöst en kompis som jag träffade första gången när jag inte kunde välja smak på glassen utan frågade tjejen som stod bakom mig i kön vad hon tyckte var godast. :D

Sen finns det personer här världen som är "connectors", som är superbra på att koppla ihop folk med varandra. Typ "Du, jag känner en person som jag tror att du skulle gilla. Ni har samma tänk kring *sakfråga* och borde ha ett jäkligt bra utbyte av varandra. Jag ska se till att ni träffas..." Det är bra kontakter att samla på sig, vill jag lova.
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Man måste prata med människor! Det är a och o. Snackar man inte med människor kommer man aldrig att få kompisar.

Sen måste man ordna grejer. Folk har så mycket med sina egna liv att de liksom inte alltid hinner driva igenom allt det där de vill driva igenom. Så man får själv bjuda in till gårdsfest eller vad det nu än må vara.

Det finns ju massor med sätt att lära känna fler människor och göra tillställningarna exakt till det. Tex bjuda in på en nätverksfest i trädgården (om man nu har en sådan). Varje person som är bjuden måste ta med sig en bekant de inte tror att de andra känner. Man kan bjuda med någon från stallet, någon från jobbet, någon man själv inte känner så väl. Man har ju en bra ursäkt!! :)

"Du, jag ska på nätverksfest där poängen är att man ska lära känna mer människor. Man ska ta med sig en person som de andra antagligen inte känner, vill du hänga med mig som min "dejt"? Det kommer att bli jättekul tror jag."

Jag har fått massor med vänner genom hästarna förstås, men också genom hundarna. Men där jag har fått mest vänner är genom vänners vänner. Genom att träffa vänners vänner har jag utökat mitt sociala nätverk rätt så bra. Tyvärr är jag både för upptagen och för lat för att hålla i de kontakterna jag knyter och det blir inte alltid sådär som jag gärna hade velat att det skulle bli. Men det är alltid roligt att träffa nya folk och sedan spinna vidare på det.
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Internet är toppen. Bukefalos är oslagbart. Likaså intressen. Är man en aktiv person så är det ju nästan oundvikligt att träffa vänner. Sedan så blir det som en snöboll eller nåt. Nya vänner har andra vänner och grannar som också blir vänner. Det är också viktigt tänker jag att prata med människor som man möter. Då visar man ju att man är social och trevlig. Att köpa och sälja hästar verkar i mitt liv bli väldigt långvariga relationer. Likaså har jag flera vänner där det börjat helt fel när det visat sig att vi flingar med samma man och nån blir arg helt i onödan eftersom han inte var så viktig för nån. Det är bara barnsvänner och arbetskamrater som jag dissar rakt av. Hästfolk symaskinsförare kursare och fd grannar dräller det av däremot i mitt liv. Att bli med kolonilott verkar vara att bli med i ett kompisgäng med några hundra deltagare har jag just insett också. Likaså att vara aktiv i en församling.
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Bukefalos är toppen! Har träffat min själsfrände här :love: och vi hade inte träffats om det inte var för buke. Har även träffat fler här som är vänner idag.

Vanligtvis träffar man nytt folk via ett intresse. Jag har de senaste året fått många nya nära vänner via hundarna, och vi träffas även och gör saker där hundarna inte är med även om mycket handlar om hund.

Sen måste man bjuda till lite själv och inte bara sitta hemma och vänta. Att våga prata med folk och ta kontakt är a och o. Är man blyg är även det lättast när man har ett gemensamt intresse att prata om i början.
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Hur känner man igen en "Connector" då? (Om man inte redan har en sådan i bekantskapskretsen, bör man ju först och främst lära känna en sådan...)
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Kommunikation tror jag på. Nätverksfester var ett bra förslag :) Men, om man är alldeles ensam, är det inte då ganska jobbigt att själv ordna t ex en nätverksfest? Hur får man annars reda på dem?
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Många bra förslag i ditt inlägg :) Men alla dina förslag kräver att man är en aktiv person. Det är vad du anser gäller, att man tar sig själv i kragen och blir mer aktiv? (Jag tänker på de som inte har den personligheten, ska de förändra sig? Då visar de ju inte upp sitt "sanna jag" och det kan bli problematiskt i längden, tror jag.)
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Bra svar. Du har tänkt på de som är blyga också :) Man får kanske försöka komma över sin skräck inför andra och övervinna sig själv, lite beroende på hur mycket man tycker att vänskapen med den andra är värd?
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Men, om man är alldeles ensam, är det inte då ganska jobbigt att själv ordna t ex en nätverksfest?
Fast ingen är alldeles ensam. Eller i alla fall enormt få människor. De flesta har ändå några typer av sociala kontakter.

Sen är det inte säkert att man tycker att kontakterna är vänner, men det är ju just det som är poängen. De ska bli ens vänner, så de behöver inte vara det just nu.

Men normalt sett har ju alla någon någonstans. Och det är ju där man får börja. Och bjuda in på Buke-träff är alltid lika kul. Här i Göteborg har vi träffats några gånger och det har alltid varit lika trevligt. Sen hinner man ju givetvis inte bli kompis med alla, men man knyter lite bra kontakter i alla fall och man vet att det finns människor där ute som vet vem man är. :D
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Men alla dina förslag kräver att man är en aktiv person. Det är vad du anser gäller, att man tar sig själv i kragen och blir mer aktiv? (Jag tänker på de som inte har den personligheten, ska de förändra sig? Då visar de ju inte upp sitt "sanna jag" och det kan bli problematiskt i längden, tror jag.)

Men vad menar du är svaret? Jag ska sitta hemma i soffan och vänta på att intressanta okända människor ska ringa på min dörr och släpa ut mig?

Självklart måste man vara aktiv och tillgänglig för att träffa nya människor. Sitter man hemma eller uppträder som en sur gurka när man väl tar sig till ICA är ju sannolikheten att träffa nya bekantskaper någonstans mellan noll och obefintliga.

Vill man så går det, i det här fallet. Sedan gäller det ju att hitta rätt sammanhang. Är man inte übersocial är det ju dumt att börja med en mingelfest. Då kan det vara skönt att ha en gemensam nämnare och en given anledning att träffas (t ex ett intresse, en kurs etc)
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Många bra förslag i ditt inlägg :) Men alla dina förslag kräver att man är en aktiv person. Det är vad du anser gäller, att man tar sig själv i kragen och blir mer aktiv? (Jag tänker på de som inte har den personligheten, ska de förändra sig? Då visar de ju inte upp sitt "sanna jag" och det kan bli problematiskt i längden, tror jag.)
I den bästa av världar så skulle ju såklart alla ha vänner. Även de som är oaktiva och blyga och alla skulle vara sig själva. Nu ser det inte ut så och om man upplever sig ensam och vet med sig att man är inaktiv och blyg så tror jag att oddsen för att träffa vänner minskar. Så ja jag tror då att man ska ändra sig.
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

*KL*

Poängen är ju att man träffar människor överallt. Och jag har ett bra exempel på hur det kan bli när man lär känna människor.

När jag var relativt nyinflyttad i Göteborg behövde jag klippa och färga håret. Hade sneglat på lite frisörer, men inte riktigt bestämt mig för någon. Jag vet att jag är rätt så kräsen med frisörer och vill att de gör ett bra jobb. Till slut gick jag helt sonika in på en salong och sa till tjejen som jobbade där att jag ville boka tid hos någon som var petig och noggrann. Hon skrattade och sa att hon kunde vara petig och noggrann. Sagt och gjort så ett par dagar efteråt var det dags och jag gick dit. Vi började prata om håret och helt naturligt kom vi in på varför jag "bytt" frisör och jag berättade att jag bott på Irland och nu flyttat till Göteborg osv. Hon frågade vad jag hade gjort där och en hel massa. Det tar ju en stund att både färga och klippa så vi hann prata om en hel massa. Jag gillade tjejen och hon verkade gilla mig för vi kom väldigt bra överens och hade massor gemensamt (häst, hund, intressen, åsikter). Och eftersom jag var nöjd med håret gick jag dit igen. Och igen. Och igen. Sen bytte hon salong och jag hängde med dit också. Så en dag föreslog hon att vi skulle gå ut och ta ett par glas vin. Givetvis tyckte jag, vi hade ju jätteroligt tillsammans. Det resulterade i att hon blev en av mina bästa vänner! :)

Genom henne har jag dessutom lärt känna en del människor och hon har genom mig lärt känna ännu fler. Eftersom hon är så rolig så vill jag ju ha med henne överallt. ;)
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Jag har lärt känna en hel hög med vänner genom Buke, för att nämna ett ställe. Några är bekanta, andra är vänner för livet.

I övriga bekantskapskretsen är det arbetskompisar som blivit vänner, vänner till dem (träffats på privat fest). Stallkompisar som blivit vänner på ett djupare plan. Människor jag träffat på kurs som blivit livslånga vänner, som jag inte vill klara mig utan.

Vill jag vara social är det en hel del gamla klassträffar och annat socialt som dyker upp, bara titta på hur mycket det går att få fram via Facebook.

Men det grundar sig i en genuin vilja att träffa människor, och ett intresse för dem. Saknas det, då blir det inga vänner.
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Jag har lärt känna en hel hög med vänner genom Buke, för att nämna ett ställe.
Det roliga med Buke är att det skiljer sig så stort från hur de är på Buke och hur de är i verkliga livet. Det uppskattar jag. :)

En person man kanske inte ger så mycket för på Buke, kan i verkligheten vara hur underbar som helst. Och de som på Buke gör uttryck för att vara så underbara och faktiskt verkar rätt så smarta kan i verkligheten vara helkonstiga! :o

Jag har fått massor med vänner på Buke. Människor som jag kanske visste vem de var, men genom Buke har vi fått en betydligt närmare kontakt och blivit vänner IRL.
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

En connector är den personen som "alla" känner.

På fester brukar connectors märkas genom att de är grymma på att presentera personer för varandra, vilket faller sig naturligt eftersom alla hälsar på hen. Om det har samlats 2-3 personer runt "connectorn" så kan det låta ungefär såhär: "Har ni träffats förresten? Det här är _____, som jobbar med ______ på ______. Och här är ______ från ______ som jag har känt sedan vi var små..."



Men som sagt:
Trivs du bäst hemma i soffan så kommer du inte att träffa många andra än karaktärerna på tv.

Någonstans får man nog välja mellan att vara kvar i sin blyga och antagligen ganska bekväma situation, eller så får man chansa och utmana sig själv att kliva utanför sin comfort zone. Det kräver antagligen ett aktivt val - och jag anser att det är ens eget ansvar utifrån vad som ligger i ens intresse.
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Många bra förslag i ditt inlägg :) Men alla dina förslag kräver att man är en aktiv person. Det är vad du anser gäller, att man tar sig själv i kragen och blir mer aktiv? (Jag tänker på de som inte har den personligheten, ska de förändra sig? Då visar de ju inte upp sitt "sanna jag" och det kan bli problematiskt i längden, tror jag.)

Ja antingen gör man så eller så är tricket för såna som oss att skaffa sig fler hobbys, vara med i föreningar osv. Aldrig skjutit pilbåge? Åk till närmaste klubb. Fågelskåda stjärnskåda etc. Då behöver man inte vara hur fraoch burdus utan kan vara mer sig själv o ändå träffa folk.

Byta stall är ju också sjukt effektivt men kanske lite extremt..
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Ett sätt är att gå med i någon förening som hänger samman med det egna intresset.

Min bekantskapskrets exploderade av att jag började rida western.

Innan dess kände jag endast arbetskamraterna i den medelstora stad där jag bodde, och ingen av dem umgicks jag egentligen med på fritiden pga olika intressen och helt olika sociala situationer (jag ensamstående barnlös 26-åring, de 55-åriga med barn och barnbarn).

Jag fick kontakt - via hastnet för övrigt - med en lokal westernförening eftersom jag gick bet på en häst jag hade och insåg att jag behövde ta hjälp. Svarade på en annons om westernträning, fick telefonkontakt med en vänlig person som visserligen avrådde mig från den aktuelle tränaren (vilket nog var mycket klokt) men som berättade att en annan tränare skulle anlitas. Ett par månader senare ringde hon och frågade om jag ville vara med på träning för den här andre tränaren och jag tackade ja.
Kände mig mycket välkommen och valde att gå med i klubben.

Lärde förstås känna de andra deltagarna i ridkurserna - mycket välkomnande stämning.
Blev ytterligare några månader senare uppringd av klubbens ordförande som berättade att man skulle hålla en tävling och undrade om jag kunde vara med som funktionär.
Tackade ja, för att jag insåg att jag skulle lära mig mer om western och lära känna fler människor.

Tack vare en mycket öppen och välkomnande stämning i klubben, och tack vare att jag sagt ja till att ställa upp med min tid, har jag nu massor av bekanta i den världen. Inte så att jag umgås med dem dagligen, mer än några stycken, men det blir ett stort socialt nätverk.
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Men alla dina förslag kräver att man är en aktiv person. Det är vad du anser gäller, att man tar sig själv i kragen och blir mer aktiv? (Jag tänker på de som inte har den personligheten, ska de förändra sig? Då visar de ju inte upp sitt "sanna jag" och det kan bli problematiskt i längden, tror jag.)

Det säger sig nog självt att det är svårare för en blyg person som väntar på att andra ska ta initiativ att få vänner än än person som är väldigt social.

Visst ska man inte ändra på sig själv, men i många fall handlar det nog om blygsel och osäkerhet snarare än personlighet som gör den inaktive inaktiv. Givetvis ska man inte låtsas att man är någon man inte är, men att öva på att våga ta kontakt med andra för att bli mindre blyg betyder ju inte att man förändrar sin personlighet. Ett första steg kan vara att börja kallprata med främmande människor, gärna om något som verkar ligga dem varmt om hjärtat (t.ex. deras hund om de har någon sådan med sig).

Det som jag tror skiljer många lite blyga och osäkra personer från riktigt sociala personer är att de senare ofta börjar med att ställa frågor om personen de möter. De intresserar sig för andra människor. Många personer som jag upplever som blyga och osäkra börjar prata om sig själva. Inte för att de är egoistiska och ointresserade av andra, utan för att de (har jag tolkat det som) är osäkra på sig själva: de vill liksom snabbt tala om att även de är intressanta människor trots att de är blyga.
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Men vad menar du är svaret? Jag ska sitta hemma i soffan och vänta på att intressanta okända människor ska ringa på min dörr och släpa ut mig?

Självklart måste man vara aktiv och tillgänglig för att träffa nya människor. Sitter man hemma eller uppträder som en sur gurka när man väl tar sig till ICA är ju sannolikheten att träffa nya bekantskaper någonstans mellan noll och obefintliga.

Vill man så går det, i det här fallet. Sedan gäller det ju att hitta rätt sammanhang. Är man inte übersocial är det ju dumt att börja med en mingelfest. Då kan det vara skönt att ha en gemensam nämnare och en given anledning att träffas (t ex ett intresse, en kurs etc)

Det jag menar med svaret är att om man knyter kontakt med någon som tycker att man verkar vara en glad och social prick, och det sen visar sig att man inte är glad och social, är det väl stor risk att den vänskapen rinner ut i sanden?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har nyligen fått besked om att vår dotters (2,5 år) farmor har en aggressiv och långt gången cancer. Hon har några få månader kvar...
2
Svar
27
· Visningar
3 369
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 003
Senast: Kiwifrukt
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Gräs i näshålan?
  • Försäkring

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp