Bukefalos 28 år!

Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Det jag menar med svaret är att om man knyter kontakt med någon som tycker att man verkar vara en glad och social prick, och det sen visar sig att man inte är glad och social, är det väl stor risk att den vänskapen rinner ut i sanden?
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA, fast vem vill vara kompis med någon som är sur och osocial??

Är man inte glad någon gång får man aldrig kompisar. Folk vill inte omge sig med surpuppor eller människor som är stora energitjuvar.
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Mycket bra analys! Men, är det så att vi människor har en tendens att dumpa dessa blyga, tystlåtna personer, eftersom de "pratar om sig själva"? De kan ju upplevas som ointresserade av den andra personen, även om de i själva verket är intresserade.

Dumpar man en relation med en sådan person, eftersom den personen inte uppfyller ens önskan om egen bekräftelse?
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA, fast vem vill vara kompis med någon som är sur och osocial??

Är man inte glad någon gång får man aldrig kompisar. Folk vill inte omge sig med surpuppor eller människor som är stora energitjuvar.

Men alla människor är sur och osociala periodvis. Vem som är energitjuven i en vänskap kan ju också diskuteras. Den som bara ger energi, och aldrig får något tillbaka, är ju omgiven av energitjuvar. Det handlar om att ge och ta energi, som jag ser det.
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Fast ingen är alldeles ensam. Eller i alla fall enormt få människor. De flesta har ändå några typer av sociala kontakter.

Enligt mina iakttagelser i samhället finns det väldigt många ensamma människor därute.

Vad man menar med sociala kontakter, kan ju variera. En social kontakt kan bestå av att man säger "hej" till kassörskan på Ica, eller att man har kontakt med en kurator eller psykolog.
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

En connector är den personen som "alla" känner.

På fester brukar connectors märkas genom att de är grymma på att presentera personer för varandra, vilket faller sig naturligt eftersom alla hälsar på hen. Om det har samlats 2-3 personer runt "connectorn" så kan det låta ungefär såhär: "Har ni träffats förresten? Det här är _____, som jobbar med ______ på ______. Och här är ______ från ______ som jag har känt sedan vi var små..."



Men som sagt:
Trivs du bäst hemma i soffan så kommer du inte att träffa många andra än karaktärerna på tv.

Någonstans får man nog välja mellan att vara kvar i sin blyga och antagligen ganska bekväma situation, eller så får man chansa och utmana sig själv att kliva utanför sin comfort zone. Det kräver antagligen ett aktivt val - och jag anser att det är ens eget ansvar utifrån vad som ligger i ens intresse.

Ditt resonemang här grundar sig på att man, från början, blir inbjuden till festen där connectorn finns...

Intressant teori om bekvämlighetszoner. I min bekantskapskrets finns vissa formationer/ grupperingar som är väldigt stabila. Det är sällan som nya människor kommer in i dessa grupperingar. Det kan finnas personer som är löst knutna till vissa grupperingar, men i gruppkärnan sker det sällan förändringar. Beror det på bekvämlighet, tror du? Lite av "man vet vad man har, men inte vad man får"?
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Men alla människor är sur och osociala periodvis.
Och det är helt okej. Men när man lär känna en människa får man väl sätta sina bästa sidor först. Kära nån, man måste ju ha lite social kompetens för att det ska fungera.

Givetvis får jag inga kompisar ifall jag de första gångerna jag träffar personerna är sur och tvär. Det är ju ingen som vill ha sådana kompisar. När man däremot känner varandra kan man dela vardagens skit med sina vänner, men inte i början utan en speciell anledning liksom.
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Ja antingen gör man så eller så är tricket för såna som oss att skaffa sig fler hobbys, vara med i föreningar osv. Aldrig skjutit pilbåge? Åk till närmaste klubb. Fågelskåda stjärnskåda etc. Då behöver man inte vara hur fraoch burdus utan kan vara mer sig själv o ändå träffa folk.

Byta stall är ju också sjukt effektivt men kanske lite extremt..

Bra, konkreta tips! Efterlyser fler sådana :)
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Och det är helt okej. Men när man lär känna en människa får man väl sätta sina bästa sidor först. Kära nån, man måste ju ha lite social kompetens för att det ska fungera.

Givetvis får jag inga kompisar ifall jag de första gångerna jag träffar personerna är sur och tvär. Det är ju ingen som vill ha sådana kompisar. När man däremot känner varandra kan man dela vardagens skit med sina vänner, men inte i början utan en speciell anledning liksom.

Menar du att första delen av vänskapsperioden ska avsättas till att bekräfta varandra? Hur lång är en "normal" bekräftelseperiod? Sker bekräftelsen på olika sätt för män och kvinnor? (Jag tycker mig ha iakttagit att så är fallet :confused:)
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Man breddar sitt sociala nätverk genom att vara social. Man är social genom att hälsa, prata och vara trevlig mot andra människor man möter. Man möter andra människor genom att vara där andra människor är. ;)

Det svåra är inte att träffa andra människor eller att knyta kontakt, som jag ser det. Svårigheten är att hitta människor med liknande värderingar, synsätt och intressen; där det finns potential för ett djupare utbyte.
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

För mig handlar det inte alls om att jag söker egen bekräftelse för att jag vill umgås med glada sociala personer.

Det känns som du bara krånglar till allt nu istället för att läsa vad som skrivs. Allt prat om ica kassörskan eller egen bekräftelse är tramsigt. Likaså att alla är neggiga ibland. Det finns gott om människor som alltid är glada och positiva. Sedan så är det helt okej för mig att vänner ibland krisar men oftast så visar det ju sig när man först har en stabil relation. Då kan jag ta vad som helst. Men när jag släpper in en ny vill jag att den ska vara trevlig och både ge och ta så att man kan känna efter om det blir en bekant eller vän.

Att en person skulle spela trevlig för att sedan bli en inbunden gnällpelle tror jag inte händer. De vänner jag har åt det tystare melankoliska hållet är ofta de som efter att man lär känna dem och kommer nära är de som ofta visar även med ord att vänskapen är oerhört viktig och att just jag har stor betydelse i deras liv. Då bjuder de hellre till lite och mår bra av det. Jag har till och med fått frågan om jag konkret kan hjälpa en tjej med hennes inbunda negativa attityd och då är det ju lättare att bara fräsa i att personen ska sluta gnälla och börja leva och vara tacksam istället än att bara låta det rinna ut i sanden.
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Någon gång i mitten på tjugoårsåldern gjorde jag en rejäl omställning gällande vänner. Jag trodde jag skulle bli ensam, eftersom jag inte är så socialt och dessutom "konstig" :-) men det visade sig inte alls stämma. Jag hittade en person påväg till ett uteställe, Vi firar 11år som nära vänner. Jag hittade folk på internet forum och i föreningar. Alla dessa har ju i sin tur vänner som jag lärt känna. Jag rotade upp ett par gamla vänner och testade på om det fanns vänskapspotential kvar.

Det gäller nog mest att vara öppen för nya saker och våga!
Bjud in folk, fixa en buketräff, gå med i en förening, lägg till folk på fb, våga chansa och skriv "jag har ingen att fika med, vem vill fika?" och hoppa på tåget. Värsta fall får man fika med någon obskyr och gnällig person man helt glömt fanns på fb. Men det kunde överlevde jag.

Vänskaper och socialt nätverk behöver underhåll. Jag har haft ett skitår dött jag varit sjuk och jobbat som en idiot och har inte kunnat umgås med alla jag hade velat. Syns och hörs och finns man inte så rinner saker ut i sanden och man blir missad till slut.
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

För mig handlar det inte alls om att jag söker egen bekräftelse för att jag vill umgås med glada sociala personer.

Det känns som du bara krånglar till allt nu istället för att läsa vad som skrivs. Allt prat om ica kassörskan eller egen bekräftelse är tramsigt. Likaså att alla är neggiga ibland. Det finns gott om människor som alltid är glada och positiva.

Enligt min åsikt finns det inga så svart/vita karaktärer hos oss människor. Alla har sina "ups-and-downs". Det kanske är så att de du upplever som alltid glada och positiva, undviker att umgås med dig när de är nere?

Att en person skulle spela trevlig för att sedan bli en inbunden gnällpelle tror jag inte händer. De vänner jag har åt det tystare melankoliska hållet är ofta de som efter att man lär känna dem och kommer nära är de som ofta visar även med ord att vänskapen är oerhört viktig och att just jag har stor betydelse i deras liv. Då bjuder de hellre till lite och mår bra av det. Jag har till och med fått frågan om jag konkret kan hjälpa en tjej med hennes inbunda negativa attityd och då är det ju lättare att bara fräsa i att personen ska sluta gnälla och börja leva och vara tacksam istället än att bara låta det rinna ut i sanden.

När du upplever att du har stor betydelse i deras liv, blir du bekräftad i din önskan att få vara viktig för någon annan.= Du får bekräftelse av ett behov, som du har.

Att "bara fräsa i" åt en annan person, är kanske inte alltid den bästa metoden, man kan välja andra metoder.

...........................................................................................
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Bra och tänkvärt inlägg :) Det du skriver om är väl egentligen att man måste vara modig? Modig nog att våga visa för andra att man är ensam och vill ha kontakt?
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Man breddar sitt sociala nätverk genom att vara social. Man är social genom att hälsa, prata och vara trevlig mot andra människor man möter. Man möter andra människor genom att vara där andra människor är. ;)

Det svåra är inte att träffa andra människor eller att knyta kontakt, som jag ser det. Svårigheten är att hitta människor med liknande värderingar, synsätt och intressen; där det finns potential för ett djupare utbyte.

Mycket bra inledning, men jag tror att många fastnar i den där första fasen. Har du några tips på hur man går vidare?
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Den första kontaktfasen, den där man är trevlig, hälsar på folk, ler mot folk och försöker vara allmänt artig och väluppfostrad.
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Mycket bra analys! Men, är det så att vi människor har en tendens att dumpa dessa blyga, tystlåtna personer, eftersom de "pratar om sig själva"? De kan ju upplevas som ointresserade av den andra personen, även om de i själva verket är intresserade.

Dumpar man en relation med en sådan person, eftersom den personen inte uppfyller ens önskan om egen bekräftelse?

Nja, jag tror att det snarast är så att det inte riktigt ger upphov någon riktig önskan att lära känna personen mer ingående. Dessa personer riskerar nog att bli "dumpade" redan innan man ens kan tala om någon vänskapsrelation.

Nu låter det som att jag tycker att att de blyga tystlåtna personerna som är på det sättet har sig själva att skylla. Det är inte det jag menar. Men det gör det helt klart svårare för dem.
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Mycket bra analys! Men, är det så att vi människor har en tendens att dumpa dessa blyga, tystlåtna personer, eftersom de "pratar om sig själva"? De kan ju upplevas som ointresserade av den andra personen, även om de i själva verket är intresserade.

Dumpar man en relation med en sådan person, eftersom den personen inte uppfyller ens önskan om egen bekräftelse?

Nu hänger jag inte med. Varför skulle blyga människor prata om sig själva? Det brukar väl vara tvärt om, folk som inte är rädda för att ta plats, pratar gärna och ibland mycket om sitt eget. Vilket kan vara mycket underhållande, eller inte, helt beroende på person.
Blyga människor har svårt att lämna ut sig, och säger istället "Åh vilken fin jacka du har, du passar verkligen i den färgen. Var har du fått tag på den? Det är så sällan man ser den modellen" bla bla bla
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

man är trevlig, hälsar på folk, ler mot folk och försöker vara allmänt artig och väluppfostrad.
Hm. Sen pratar man. Skojar lite. Lär känna varandra. Känner ett ömsesidigt intresse av ett fortsatt umgänge. Stämmer träff. Hittar på nåt tillsammans.

Det är inte värre än så.
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Menar du att första delen av vänskapsperioden ska avsättas till att bekräfta varandra? Hur lång är en "normal" bekräftelseperiod? Sker bekräftelsen på olika sätt för män och kvinnor? (Jag tycker mig ha iakttagit att så är fallet :confused:)

Den första tiden i en vänskapsperiod ser jag fram emot att träffa personen, är glad och trevlig för att jag får göra något så roligt som att träffa vederbörande - det handlar inte för mig om bekräftelse.

Om du har problem med att stifta nya bekantskaper börjar jag ärligt talat förstå vari problemet ligger.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har nyligen fått besked om att vår dotters (2,5 år) farmor har en aggressiv och långt gången cancer. Hon har några få månader kvar...
2
Svar
27
· Visningar
3 355
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 973
Senast: Kiwifrukt
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp