Bukefalos 28 år!

Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Nja, jag tror att det snarast är så att det inte riktigt ger upphov någon riktig önskan att lära känna personen mer ingående. Dessa personer riskerar nog att bli "dumpade" redan innan man ens kan tala om någon vänskapsrelation.

Nu låter det som att jag tycker att att de blyga tystlåtna personerna som är på det sättet har sig själva att skylla. Det är inte det jag menar. Men det gör det helt klart svårare för dem.

Jag ser här en möjlighet för dem som inte är blyga och tystlåtna, att förändra sitt beteende gentemot dem som är det. Genom att medvetandegöra de öppna och sociala om att de andra finns, skulle man kunna förändra livet för många då?
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Den första tiden i en vänskapsperiod ser jag fram emot att träffa personen, är glad och trevlig för att jag får göra något så roligt som att träffa vederbörande - det handlar inte för mig om bekräftelse.

Om du har problem med att stifta nya bekantskaper börjar jag ärligt talat förstå vari problemet ligger.

Tråden handlar inte om mig. Jag diskuterar, det jag upplever som, ett problem i vårt samhälle.
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Nu hänger jag inte med. Varför skulle blyga människor prata om sig själva? Det brukar väl vara tvärt om, folk som inte är rädda för att ta plats, pratar gärna och ibland mycket om sitt eget. Vilket kan vara mycket underhållande, eller inte, helt beroende på person.
Blyga människor har svårt att lämna ut sig, och säger istället "Åh vilken fin jacka du har, du passar verkligen i den färgen. Var har du fått tag på den? Det är så sällan man ser den modellen" bla bla bla

Inlägget du svarade på var ett svar till någon annan...:) Hur resonerar du om t ex människor som är för blyga för att en kommentera någons jacka?
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Då kokar problemet ner till att många vill vara negativa och osociala, men surar över att ingen kommer och sprider sol och glamour i deras liv. Utan det måste till en egen ansträngning.

Det är ju faktiskt så att om man vill ha något är det sällan det serveras på silverfat. Vill jag träffa kul, spännande människor kan jag inte vara en sur, inbunden jävel själv. För de roliga och spännande människorna tycker inte (heller) om en sur och inbunden energitjuv.

Är man den vän man vill ha får man den vän man vill ha. Men sällan via postorder eller soffhäng utan att genom att gå ut och skapa kontakter. På ICA, nätet eller i andra sammanhang där det finns människor.
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Inlägget du svarade på var ett svar till någon annan...:) Hur resonerar du om t ex människor som är för blyga för att en kommentera någons jacka?

Då svarade jag egentligen fel person.

Man får börja i den ände där man är mest bekväm. Försök att hitta sådant som är bekvämt för en själv att prata om och som förhoppningsvis kan intressera den man pratar med också. "Typ jag har hund - du har hund - vi pratar lite hund". Det är viktigt att träna, och att utmana sig själv lite ibland. Kallprat är inte att förakta. Det är ett vänligt sätt att bekräfta varandra.

Om man är blyg på den nivån att det är ett handikapp, då är det bra att få hjälp av en expert på hälsa.
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Men vad du övertolkar! Du ser ju bara problem! Dessutom kan du inte ta ifrån mig mina upplevelser. Jag har en halv släkt till exempel som faktiskt alltid är glada. Det håller deras partners och barn och kollegor med om också. Jag har tex aldrig hört min pappa säga ett negativt ord eller visa humör och då pratar vi sedan 44 år minst en gång per dag. Min farfar skrattade tex när han krockade med nya bilen. När han dog sa farmor att han även skrattat i sömnen i 70 år. Upplever de en sorg så reagerar de med att känna glädje extra med de som finns kvar. Skämten och kramarna finns där och de är galet nöjda med allt.

Jag har väldigt mycket av det där i mig. Därför har det hänt att en person BETT mig fräsa ifrån ordentligt när hon är neggig eftersom hon ser att jag är gladare och har massor med vänner och full fart i mitt liv. Min pappa har också avtvingat mig två löften i livet och det ena är att leva mitt liv på mitt eget sätt och det andra är att bli heligt förbannad om jag upplever honom negativ.

Men alla är vi olika. Min son är mer tungsint tyvärr och gissa om vi jobbar för att han ska bli lite mer nöjd. Det handlar nämligen om inställningen!! Inte hur man har det utan hur man tar det. Nu är han supersocial så det är inte det. Men har han 37 av 40 på en tenta så grämer han sig över de tre mer än vara glad över 37!!! Något jag bara inte kan fatta.
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Jag ser här en möjlighet för dem som inte är blyga och tystlåtna, att förändra sitt beteende gentemot dem som är det. Genom att medvetandegöra de öppna och sociala om att de andra finns, skulle man kunna förändra livet för många då?
Att det finns människor som är blyga och tystlåtna är väl ingen hemlighet. Inte heller ser jag det som ett problem - att någon är intresserad av kontakt märks ändå om man träffas; om man själv har någon som helst empatisk förmåga.

Ansvaret för att ge andra människor möjlighet att möta dig, bär du dock alltid själv. Är man sen för blyg för att ta vidare initiativ brukar det lösa sig ändå, genom att den andre gör det.
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Jag ser här en möjlighet för dem som inte är blyga och tystlåtna, att förändra sitt beteende gentemot dem som är det. Genom att medvetandegöra de öppna och sociala om att de andra finns, skulle man kunna förändra livet för många då?

Jag tror att "de öppna och sociala" som regel är fullt medvetna om att alla är vi olika. Det är ju ofta de som tar kontakt, och då även med de som är mer tysta.

Sen är det ingen självklar motsättning mellan att vara blyg och att vara social. En hel del utåtriktade personer är blyga, och de har en del att kämpa mot. Men för dem är drivkraften att få kontakt så stark att de tar sig igenom blygheten.
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Egentligen är det väl som när man var barn och tex var nyinflyttad i ett område. Man gick fram och frågade "Ska vi leka?". Jag tror att man får tänka lite så även som vuxen och inte krångla till det här med nya kontakter alltför mycket. Och om man inte berättar för andra att man faktiskt vill ha kontakt med dem så är det ju svårt för dem att veta det!

Ett tips är att börja gå nån kurs tex via Medborgarskolan. Det kan man göra även om man är blyg och ändå hitta folk med gemensamma intressen!

För övrigt är även min erfarenhet att man faktiskt kan öva sig i att bli bättre på att ta kontakt med folk. Det är som med allt annat: övning ger färdighet! :)
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Tråden handlar inte om mig. Jag diskuterar, det jag upplever som, ett problem i vårt samhälle.

Vilket gör att det blir väldigt märkligt att diskutera, i och med att du bara ser en massa problem.
Grundsvaret är man måste våga vara social för att kunna bredda sitt sociala nätverk. Om man inte törs le och säga hej till en annan människa så är det enormt svårt att skapa kontakt. Jag vet människor som jag har försökt skapa en kontakt med, men när man bara får enstaviga svar och inga egna frågor så blir det svårt att prata. Man måste bjuda till lite själv, man kan inte tro att andra ska göra hela jobbet, det kräver arbete att ha en relation, från båda parter.
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Ja, grejen är ju att om man inte får respons när man försöker vara social så tror man ju att den personen faktiskt inte vill ha kontakt. Och man vill ju inte tvinga sig på någon! :)
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Menar du att första delen av vänskapsperioden ska avsättas till att bekräfta varandra? Hur lång är en "normal" bekräftelseperiod? Sker bekräftelsen på olika sätt för män och kvinnor? (Jag tycker mig ha iakttagit att så är fallet :confused:)
Eh? Va??

Bekräftelseperiod? Det är helt goddag yxskaft för mig. Vad menar du egentligen?

När man lär känna en människa så försöker man ju visa sig från sin bästa sida. Vara glad och trevlig, social, prata om roliga saker. Komma överens med folk och umgås.
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

... spinner vidare.

Har jag en osocial dag så går jag självklart inte ut och träffar människor. Varför straffa dem för att jag har en kass dag? Då vill jag ju inte vara social ö h t.

Vill jag träffa människor, går jag ut och gör det. I butiken, på fiket - ja, där man nu stöter på andra människor.
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Eh? Va??

Bekräftelseperiod? Det är helt goddag yxskaft för mig. Vad menar du egentligen?

När man lär känna en människa så försöker man ju visa sig från sin bästa sida. Vara glad och trevlig, social, prata om roliga saker. Komma överens med folk och umgås.

Precis, men framför allt pratar man ju för att man är nyfiken och intresserad av den andre. Vore personen helt ointressant skulle man förmodligen inte umgås mer än vad nöden och artigheten kräver.
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Men alla är vi olika. Min son är mer tungsint tyvärr och gissa om vi jobbar för att han ska bli lite mer nöjd. Det handlar nämligen om inställningen!! Inte hur man har det utan hur man tar det. Nu är han supersocial så det är inte det. Men har han 37 av 40 på en tenta så grämer han sig över de tre mer än vara glad över 37!!! Något jag bara inte kan fatta.

De där tre poängen tolkar jag som att han har en vinnarskalle. Har själv det och det är förbaskat bra i vissa sammanhang för jag har alltid kämpat för det jag vill och alltid lyckats bra med det jag har gjort. Men ibland så hade jag velat hänga av mig den egenskapen. Jag var precis likadan i skolan som din son, jag tyckte att allt under full pott var dåligt eller var bäst och duktigast i stallet, på ridlektionen eller andra sammanhang.

Men det är mer en egenskap man är född med som jag ser det, det är väldigt svårt att jobba bort även om jag försökt slipa av de vassaste kanterna och tillåta mig att njuta ibland även när jag inte är nummer ett utan kanske nummer två eller ve och fasa nummer tre.:meh: Men det är svårt att förklara hur det känns och hur det funkar för någon som inte har den egenskapen har jag märkt. Men det behöver alltså inte bara vara tungsinthet just i det specifika fallet sen kanske han är tungsint i övrigt det vet jag ju inget om men du beskriver honom som supersocial så han verkar ju inte vara det rätt igenom.
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Bra svar. Du har tänkt på de som är blyga också :) Man får kanske försöka komma över sin skräck inför andra och övervinna sig själv, lite beroende på hur mycket man tycker att vänskapen med den andra är värd?

Sen får man som utåtriktad inte ta illa upp om nån verkar mer butter, det kan var just blyghet.

Det verkar som att bara för man är utåtriktad så tror många att man skulle vara mindre känslig för det, men det stämmer inte.

Även om just jag ibland kan vara överkänslig och är det nåt som inte stämmer så har jag lärt mig att tänka: "Det är lugnt Fan of Bill, hela världen kretsar inte runt dig, denna person avvisar kanske pga nåt helt annat."

Då känns det bättre igen :) En annan sak jag oxå lärt mig och det är att det sällan fungerar att vara påflugen. Det är nog det absolut värst jag vet hos andra. Vi har alla våra personliga gränser och det är supertrevligt om man snabbt snappar upp var gränserna går så man inte trampar innanför och gör någon obekväm.
 
Sv: Hur breddar man sitt sociala nätverk?

Även om just jag ibland kan vara överkänslig och är det nåt som inte stämmer så har jag lärt mig att tänka: "Det är lugnt Fan of Bill, hela världen kretsar inte runt dig, denna person avvisar kanske pga nåt helt annat."

:bow: mycket klokt!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har nyligen fått besked om att vår dotters (2,5 år) farmor har en aggressiv och långt gången cancer. Hon har några få månader kvar...
2
Svar
27
· Visningar
3 371
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 003
Senast: Kiwifrukt
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 3 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp