Bukefalos 28 år!

hur bygga lösadrift

P

Pacific

Japp jag vet att det finns massa trådar om detta, men har itne riktigt hittat det jag söker.

Vi ska äntligen skaffa en nordis med sällskap till torpet. Nu har vi en stallbyggnad som vi ska gjuta om golvet på och bygga två boxar i plus sadelkammare i. Vi skulle dock vilja ha en lösdrift som permanent lösning och bara använda boxarna när det hänt något speciellt (som om någon är sjuk t.ex. men vet inte om vi har förutsättningar till det.

Nu har vi 3 stycken hagar på ca 1 ha var, varav 2 av dem går att sätta ihop. Borde inte en ha räcka för två hästar som vinterhage. Hästarna ska dela med sig av detta med en flock på 10 får. Fåren går just nu i en vinter hage på 40 kva, där de har möjlighet att gå in i ladugården om de vill.

Tycker ni att vi har tillräckligt med hagar. Bör hästarna ha en vinterhage med ligghall och en sommarhage utan eller bör man låta dem gå i en mindre hage på vinter och sen utöka hagen sommaren. Eller ska de gå i samma hage året om.
Måste man ha gjuten platta i ligghallen eller räcker det med t.ex. singel eller går "jordgolv" också bra.
Bör man ha bädd i lösdriften som man tar ut på våren eller bör man mocka varje/varannan dag beroende på hur mycket de går på toa i ligghallen (tänkte ha halm).
Hur stor ligghall bör man bygga och vilken typ.

Mycket frågor hoppas någon kan svara.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur bygga lösadrift

Jag vet ju hur jag skulle göra om jag hade möjlighet: nämligen att låta hästarna gå direkt från hagen in i sina boxar. Dvs, man gör en öppning ut i hagen från varje box, sätter för köldspärrar (tappade ordet, genomskinlig plast som stänger kylan inne). På så vis kan hästarna äta i lugn och ro i "sin" box, men samtidigt kunna vara ute hur mycket de vill. Sen skulle jag även bygga en ätplats för stora höbalar i hagen med tak över.
 
Sv: hur bygga lösadrift

åh det har jag inte ens tänkt på. Det vore ju det abslout billigaste och det som tar minst tid.
Springer hästarna in varandras boxar och så. eller spelar det ingen roll kanske?
 
Sv: hur bygga lösadrift

Ang. storlek på hagar så brukar jag säga att: desto mindre hagar, desto större anledning att ha hästarna på lösdrift. :D
Varför flyta hästen fram och tillbaka från 9 kvm till 40 kvm, när man kan få 58 kvm (2 boxar) där hästarna kan gå in och ut som dom vill. Dom rör sig mera på den lila ytskillnad som blir än om dom skulle stå instängda i en box flera timmar /dygn.
Om två hagar gick att sätta ihop till en stor så skulle jag nog ha den till vår/höst och vinter hage eftersom dom går där större delen på året. Den hagen skulle jag ha i anslutning till stallet/ligghallen. På sommarbetet måste dom ju enl. lag inte ha tillgång till skydd, men det ska dom ju ha under resten av året.
Om du släpper hästarna på "sommarbete" på 1 ha i maj och juni, plocka in dom i den större under juli och släpp tillbaka dom i den stora under augusti och september. Då borde betet antagligen räcka om det blir en hyfsad sommar och dina hästar inte kräver massor av foder och förstås beroende på vilken sorts bete du har.
 
Sv: hur bygga lösadrift

movgli skrev:
Varför flyta hästen fram och tillbaka från 9 kvm till 40 kvm, när man kan få 58 kvm (2 boxar) där hästarna kan gå in och ut som dom vill.

Nej nu missförstod du mig fåren har tagit 40 kvm av en ha stor hage. Så hästarna skulle få resten av den hagen att ha som vinterhagen. Sen har vi två till hagar på 1 ha var, varav fåren får ta en och hästarna den andra. För är det inte så att får och hästar kompletterar varandra väldigt bra?
Men om 40 kvm räcker så borde ju 1 ha också räcka:)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 318
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
717
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 244
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 345
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp