Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Vi har ett gemensamt utgiftskonto där allt dras ifrån (vi betalar i stort sett alltid med kort). När lönen kommer för vi över lika mycket var, olika beroende på hur stora utgifterna/räkningarna är. Vi är inte nitiska när det gäller vem som har stått för vilka utgifter, men större utgifter t.ex. mina hästar betalas från eget konto.

Vi har likartade inkomster. Jag tycker att vår uppdelning fungerar väldigt bra. Aldrig något tjafs om ekonomin. Vid större inkomstskillnader hade detta givetvis inte fungerat.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Alla gemensamma utgifter såsom avbetalning på hus, bil, telefonräkning, sophämtning, dagmamma mm delar vi rakt av, hälften var. Sen betalar var och en för sina utgifter, alltså jag för mina hästar, maken för sina datorprylar, tvapparater eller vad det nu är han lägger pengarna på :D

Barnbidraget går till mig så jag köper allt nödvändigt till barnen såsom kläder, välling, blöjor, barnvagn etc. När det kommer till presenter köper min man tveklöst mest grejer, men julklappsinköpen betalade vi hälften var.

Vi har ganska lika lön, men just nu är jag mammaledig och har ut väldigt mycket mindre i månaden, men vi har ändå den här uppdelningen.

Jag har försökt att dra ner lite på hästkostnaderna och köper inget onödigt. Eftersom jag nu har lite mindre att röra mig med är det nästan alltid maken som betalar hämtpizzan eller om vi köper annan mat ute.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Kort sagt; alla gemensamma räkningar delas rakt av. Vid såna tillfällen som "äta ute", bio eller liknande betalar vi antingen var för sig, eller ganska jämnt varannan (även om man inte håller benhårt på just: förra gången betalade jag, nu är det din tur).
Jag handlar maten och han betalar in en summa till mig varje månad.
Och annars är vi överens om att var och en köper det den vill -han gnäller inte över 1000e schabraket (eller annan hästpryl) som kommer farande, och han får köpa precis vad han vill och hur dyrt han vill till sitt intresse utan att jag bryr mig.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Vi delar de stora fasta utgifterna lite efter procent på inkomst.
Jag försöker betala lite mer av maten eftersom jag har celiaki, det kostar ju lite mer då med specialmat.

Annars försöker vi turas om, vi köper saker åt varandra... ja, det är inte så noga egentligen. Det jämnar ut sig i slutänden. Våra hobbies, som båda kostar en del, betalar vi helt själva dock. Om man nu kan säga så när man är gift och det verkligen ÄR så att alla pengar är bådas. :)
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Alla pengar är våra pengar :). Men oftast för vi över sisådär 15' vardera till räkningskontot och sedan har vi lite olika mycket kvar på de egna kontona. Jag har fyra barn sedan tidigare, han inga. Jag la hela kontanta delen på huset och han har en kvarts mille i studielån.

Jag eller ja hmm vi har 10 hästar, ursprungligen från mig medan han spelar golf och hockey, fjantbandy och gärna köper exklusivare sortiment på systemet till alla fina middagar han lagar. (jag dricker inte öl eller vin).

Vi delar på allt, och anser att när yngsta barnet nyss fyllda 8 blir myndig så är vi kvitt vad gäller min kontanta insats vs att han betalar lika glatt på ungarnas utgifter som jag. Har dock kommit överens att skulle vi gå isär närmsta fem åren så är han skyldig mig en slant.

Vems pengar, är inget bekymmer eller vem som betalar då vi äter ute, handlar, hittar på något. Det enda vi är noga med är att sitta ned tillsammans då räkningarna betalas, men det är för att vi båda ska ha samma koll och medvetenhet.

Gira
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Alla pengar som kommer in i hushållet är gemensamma. Det har gått i perioder vem som drar in mest och pengarna fördelas efter behov. Enkelt betalas räkningarna från sambons konto då han är det som drar in mest så hans pengar räcker till räkningarna. Det som är kvar delas inte upp eller så utan vi tar reda på vad det ska räcka till, om någon behöver något.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Lönerna går in på samma konto sen sköter jag allt som har med ekonomin att göra (min man är allergisk mot sådant) i gengäld lagar han maten och städar mer än mig.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Den som har mest pengar på kontot för dagen betalar, eller den som står närmast kassan, eller den utav oss som har plånboken med sig.

Är man sambos och har (delvis) delad ekonomi och lever ett gemensamt liv förstår jag inte varför det måste vara så rättvist. Så länge båda bidrar till de gemensamma utgifterna och har råd med ungefär likvärdiga hobbyer så förstår jag inte problemet.

Precis så gör vi också. Vem bryr sig, liksom. Om vi hade tvingats ha nån sorts bokförd rättvisa hade jag nog kännt att förhållandet inte riktigt var så bra som jag ville.

Vi har egna konton, men betalar större inköp tillsammans. Vissa avtal står på mig och vissa på hans (el, internet o.s.v.) och den som får räkningen betalar dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Min sambo får ut mer än dubbelt så mycket som mig så han betalar mer än mig på de fasta kostnaderna. Han betalar el, sophämtning och slamsugning och jag betalar telefon, tv och bredband. Huslånen betalar vi hälften var rakt av. Maten betalar han lite mer utav eftersom han äter mer och hans mat är dyrare då han äter kött vilket inte jag gör. Våra egna räkningar, hobbies och dylikt betalar vi själva. Om vi hämtar pizza betalar jag när jag har råd men han betalar nog minst fyra gånger av fem. Om vi äter ute så betalar han nästan alltid.

Jag skulle absolut inte vilja lägga alla pengar i en pott. Jag vill ha mina egna pengar och jag vill inte behöva diskutera vad jag köper. Jag skulle inte heller vilja att han ska behöva diskutera med mig vad han köper. Det är ju våra egna pengar som vi gör vad vi vill för. Vill han köpa lister till bilen för flera tusen så ska han ju få göra det men det ska ju inte gå ut över mig att jag inte ska kunna köpa den sadeln jag vill ha för att han har handlat upp alla pengarna.

Hur gör ni som inte har några egna pengar vid jul och födelsedagar? Bestämmer ni en summa då eller hur gör ni?
Har ni inget eget sparande?
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

*kl*

Vi har ett gemensamt konto där vi sätter över lika mycket var. Dessa pengar ska täcka alla kostnader kring boendet, mat, prenumeration och andra löpande utgifter. Allt vi gör tillsammans (bio, middag ute, gemensamma presenter) betalas från det här kontot. Pengarna som blir över på respektive lön förfogar vi fritt över. Jag tjänar lite mindre än min sambo men har nog mer kvar vid månadens slut, han köper en hel del elektronik. Vi spara pengar både gemensamt och var och en för sig.

Det enda vi inte delar lika på är löpande kostnader på bilen, han betalar allt eftersom han kör bilen till jobbet medan jag åker buss. Sen gör vi ju en massa gemensamma bilresor också men han bekostar även dom.

Vi har alltid delat lika, även när jag i början av samboförhållandet pluggade och hade liten inkomst. Vid kommande föräldraledighet behöver han skjuta till mer pengar då jag kommer att ta ut så få föräldradagar som möjligt under första året, det får vi diskutera när det kommer. Vi har aldrig haft några meningsskiljaktigheter kring vår ekonomi utan ser på den på samma sätt, samma syn på sparande etc. Jag hade aldrig orkat leva med en person som inte hade samma ekonomiska synsätt som jag faktiskt, det är ett no no för mig i ett förhållande.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Vi köper inga presenter, tycker det är helt onödigt. Varför ska jag önska mig tex ett täcke när jag bara kan gå och köpa det?

Vi har ett lönkonto, ett hus och ett sparandekonto. Nu har även mim man ett extra sparkonto till bil där han sätter över sina övertidspengar.
Vi har inga diskussione om pengar, vi tänker lika om att spara, har gemensamma mål.
Behöver hästen ny sadel köper jag det, behöver han något nytt till bilen som är hans intresse så köper han det.

Skiljer vi oss så delar vi pengarna
 
Senast ändrad:
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Under våra 15 år tillsammans har vi gått igenom flera olika stadier.

Från början hankade jag mig fram på halvtider och extraarbeten samt hade häst, sedan sålde jag hästen och började plugga. Under den tiden har han betalat en större del av våra gemensamma kostnader. När jag började jobba extra lade jag in en större pott varje månad som vi använde till reskassa. Han stod för mesta delen av de fasta utgifterna och jag stod för maten.

När jag efter flera år började jobba och vi hade köpt lägenhet, gjorde vi en budget för alla gemensamma kostnader och gemensamt sparande för resor och nöjen, varje månad satte vi av en summa till detta konto och så vi hade alltid pengar till månadens räkningar. Mat och sådant vi gjorde gemensamt betalade vi via ett gemensamt kreditkort vars räkning vi delade på två varje månad. (kräver dock att man inte börjar slarva med betalningarna på kreditkortsräkningen utan håller efter varje månad)

Modellen med en gemensam budget och sedan att vi satt av till ett gemensamt räkningskonto har vi hållit sedan dess. Proportionerna mellan oss har ändrats i takt med att vi har fått ändrade inkomster. När vi sedan köpte hus blev det ännu viktigare med en bra budget för att spara ihop till renoveringar etc.

När vi skaffade barn, gjorde vi en budget på hur mycket pengar vi skulle behöva varje månad så att vi fick en uppfattning över hur många föräldradagar vi skulle behöva plocka ut per månad. Vi gick då från att sätta in delar av våra löner på det gemensamma kontot utan vi satte in alla våra pengar på det gemensamma kontot men behöll en mindre fickpeng var.

Efter föräldraledigheten har vi nu återgått till vårt gemensamma konto, nu sätter vi in en lika stor summa där varje månad som ska täcka, hus, mat, nöjen, bilar, saker till vårt barn och allt vi vill göra gemensamt. Det som blir kvar av våra löner förfogar vi som vi vill med, eget sparande (vi har även gemensamt sparande från vår pott). Jag tycker att det är skönt att kunna förfoga över mina pengar själv och inte behöva diskutera, fråga eller kolla om det finns pengar kvar på kontot för att köpa det jag vill.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Vi köper inga presenter, tycker det är helt onödigt. Varför ska jag önska mig tex ett täcke när jag bara kan gå och köpa det?

Vi har ett lönkonto, ett hus och ett sparandekonto. Nu har även mim man ett extra sparkonto till bil där han sätter över sina övertidspengar.
Vi har inga diskussione om pengar, vi tänker lika om att spara, har gemensamma mål.
Behöver hästen ny sadel köper jag det, behöver han något nytt till bilen som är hans intresse så köper han det.

Skiljer vi oss så delar vi pengarna

Så tänker vi också och det funkar bra och vi har tillsammans en god ekonomi!
Skulle vi vilja köpa en present till varann så tar vi bara pengar och går och köper (pengarna är ju våra gemensamma) presenten blir ju lika värd ändå för det är ju överraskningen som är poängen inte från vilket konto pengarna till den kommer från.
Vi har varsitt sparkonto och ett gemensamt men vi ser dom alla som gemensamma ändå.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Vi har helt gemensam ekonomi. Alla pengar går in på samma konto och alla utgifter betalas från samma konto.
Jag skulle aldrig kunna leva i en relation där rättvisetänket och "mitt och ditt" tar för stor plats. Man lever väl tillsammans? Så varför inte göra det fullt ut?
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Fast det kan man göra med egna konton också. Jag hade kännt att det blir för mycket koll på att allt verkligen är rättvist om både om vi bara har ett gemensamt konto och ifall vi har helt separat ekonomi.

Man kan vara rättvisa utan att hela tiden ha bevis på millimeterrättvisa.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Jag har sagt det förut.
den modellen är utmärkt när det fungerar bra.

Men det finns en risk att hamna i det jag var i - inga pengar var mina pengar.

Om man har gemensamma konton så ser jag inte riktigt hur man skulle kunna hamna där?
Då är man ju båda ägare till pengarna på kontot.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Jag skulle absolut inte vilja lägga alla pengar i en pott. Jag vill ha mina egna pengar och jag vill inte behöva diskutera vad jag köper. Jag skulle inte heller vilja att han ska behöva diskutera med mig vad han köper. Det är ju våra egna pengar som vi gör vad vi vill för. Vill han köpa lister till bilen för flera tusen så ska han ju få göra det men det ska ju inte gå ut över mig att jag inte ska kunna köpa den sadeln jag vill ha för att han har handlat upp alla pengarna.

Hur gör ni som inte har några egna pengar vid jul och födelsedagar? Bestämmer ni en summa då eller hur gör ni?
Har ni inget eget sparande?

Vi kollar av med varandra om vi ska köpa något väldigt dyrt. Och då är det inte "får jag köpa xx?" utan bara att kolla av så vi båda är överens om att detta är en bra månad på att spendera mycket pengar på något den ena gärna vill ha.
Det bygger ju liksom på att man är två ansvarstagande individer som båda prioriterar på ett ansvarsfullt sätt. Alltså att man ser till att räkningarna är betalda innan man går och köper den där grejen för 10 000 kr..

Vi köper presenter som vi själva vill. Vi bestämmer ingen summa utan båda handlar det den vill ge den andre.

Vi har egna konton för aktiesparande och liknande, men det är mest för att vår bankmänniska säger att det blir jättekrångligt att deklarera om man delar på sånt. Annars sparar vi tillsammans.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Fast det kan man göra med egna konton också. Jag hade kännt att det blir för mycket koll på att allt verkligen är rättvist om både om vi bara har ett gemensamt konto och ifall vi har helt separat ekonomi.

Man kan vara rättvisa utan att hela tiden ha bevis på millimeterrättvisa.

Alla gör ju som de själva vill. Jag skrev bara att jag inte skulle trivas på annat sätt.

Vi har provat att ha "gemensamt" fast med egna konton och det upplevde vi bara som extremt krångligt samt att det var väldigt svårt att få en överblick kring hur mycket pengar vi faktiskt hade att röra oss med.

Förstår inte varför man skulle behöva kolla att allt är rättvist om man har gemensamt? Själva poängen är ju att man släpper rättvisetänket helt. Finns inget mitt och ditt utan det är vårt.
 

Liknande trådar

Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 655
Senast: hundtant
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 597
Senast: Blyger
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 988
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 153
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp