Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Haha, nej, eftersom vi äter av varandras mat, all mat vi köper är vår mat tillsammans liksom ;)
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

borttaget... pga jag kände att jag inte ville lämna ut min make för mycket. Han är underbar på alla sätt som finns, men vi har olika syn på ekonomi helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Alltså är mitt konto tomt fyller sambon på och tvärtom.

Vill jag köpa en ponny gör jag det, vill han köpa en bil gör han det.

Stora utgifter pratar vi om, såklart.

Har vi inga pengar till jul så köper vi inga presenter.

Haha, som vi!

Vi betalar räkningarna först, sen lägger vi undan pengar till mat och bensin och annat som kommer, därefter så får någon hojta om det är något speciellt som "måste" köpas, annars går allt rakt till renoveringen.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Känner även igen mig lite i det InteUng skriver, har man delade ekonomier så är det ju lättare att hjälpa varandra om det skulle fattas pengar någon gång.

Jag förstår inte riktigt.. Varför skulle man få mer pengar för att de sitter på två olika konton jämfört med om de slås ihop? Man har väl fortfarande samma inkomst och samma utgifter?
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Vi har alla pengar tillsammans. :)
Maken heltidsarbetar, jag har eget företag, vi är familjehem.
Lätträknat med gemensam ekonomi. Vi har gemensamt lönekonto dit hans lön och vår ersättning för familjehemmet går, gemensamma sparkonton och så har jag mitt företagskonto (varifrån jag för över pengar till lönekontot när det behövs).
Vi är gifta och har hus och bilar tillsammans.
Ett helt gäng barn, massor med katter, två hundar, två kaniner, tre hästar.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Nja det där beror lite på ;) :D Utgifter kan lätt eskalera.... och det gäller oss båda två för den delen. Jag hade mycket utgifter i somras när två ston skulle betäckas, varför skulle min make vara med och dela på de utgifterna?

Då var de ju bra att jag hade sparat och lagt undan pengar i förväg till det.

Huvudsaken är väl att vi båda är nöjda med uppdelningen :) ?
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Min nyste ponny kostade 5000kr ;)

Blivande barnponnyn 6000kr.

Och bara begagnade bilar ju :p

haha, jag köpte travare o bilar som det var mjölk , exsambon visste aldrig om vilka hästar som stod i stallet , fast en gång skulle jag åka o handla mat o kom hem med en ny bil i stället :p

våran ekonomi var typ var för sig men tog det slut betalade han så det täckte upp ( som oftast)
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Räkningar, hyra m.m är ju bara att dela rakt av, men allt annat?

Som mat, äta middag ute, bio m.m?

Vi har kört "betala varannan gång" Men det är ju väldigt svårt att få det rättvist, ena gången kanske man äter dyrt nästa billigare osv...

;)min sambo, hon drar in pengarna...och jag drar ut dem igen. det kallas att fördela arbetet.

Skämt åsido.
När vi går ut och äter betalar den som kom med förslaget, annars delar vi nog på både ut och ingifter:D
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Vi har nästan helt gemensam ekonomi. Detta "nästan" har blivit så på ett naturligt sätt från det att vi hade delad ekonomi.

Vi har varsitt lönekonto. Därifrån för vi över hela lönerna förutom X tusen till ett gemensamt konto. Från det gemensamma kontot betalas alla räkningar, alla gemensamma inköp som mat osv. Vi har även gemensamma sparkonton.

Från det egna lönekontot köper vi kläder, nöjen på "egen hand" osv. Men gränsen är inte stenhård. Har aldrig varit något problem. Skulle pengarna ta slut för någon så får man väl ta från det gemensamma. Men det har hittills aldrig hänt. Vi har väldigt lika syn på ekonomi och ingen av oss är slösatypen. Då blir det nog svårare att få ihop det på detta vis :)
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Jo men så gör vi också. Bara att jag inte brukar köpa ponnyer p.g.a. platsbrist. Men vi brukar köpa bilar med "byrålådepengar".:D

Egen gård ;)

Men det får räcka nu, vill ju avla ponnyer också, inte bara ponnyryttare :D
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

kl

Sambon och jag har lite gemensamt och lite eget, men i grund och botten anser vi båda att våra pengar är just våra, gemensamma, vilket konto de än är på.

Jag har ingen inkomst just nu utan "får" en summa från mitt eget sparkonto (sen gammalt) varje månad. Han jobbar heltid. Därav delar vi ca 75/25 på de gemensamma, fasta utgifterna i form av hyra, bredband etc. samt mat. Så en summa går in på gemensamt bankkonto varje månad, och sen använder vi det tills det tar slut. Vi har ett gemensamt sparkonto i samma bank, där mest sambon sätter in pengar just nu. Men det är som sagt våra pengar, men fokus ligger på att spara till sånt vi gör/använder gemensamt: resor, möbler, framtida hus/bil/bröllop och liknande.

Han har egna konton, där han lägger undan pengar till sina intressen, jakt, sin bil etc. Jag har egna konton, där la jag undan extrajobbspengar till hästen (när jag hade det) och liknande. Men som sagt, skulle mina konton vara tomma så använder jag det gemensamma kortet istället.

När jag (inom en snar framtid,hoppas jag) har pluggat klart och börjar jobba gissar jag att vi kommer gå över mer och mer på helt gemensam ekonomi. För mig känns det allra mest naturligt, jag vill ju leva med in sambo och dela allt med honom, och det inbegriper ju även pengar. Gissningsvis kommer jag också ha en bättre lön än honom i framtiden, vilket gör att de 2 år jag mer eller mindre lever på honom nu säkerligen kommer jämna ut sig.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Nja det där beror lite på ;) :D Utgifter kan lätt eskalera.... och det gäller oss båda två för den delen. Jag hade mycket utgifter i somras när två ston skulle betäckas, varför skulle min make vara med och dela på de utgifterna?

Då var de ju bra att jag hade sparat och lagt undan pengar i förväg till det.

Huvudsaken är väl att vi båda är nöjda med uppdelningen :) ?

Självklart är huvudsaken att man är nöjd!

Men jag förstår fortfarande inte argumentet att man på ett bättre sätt kan hjälpa varandra när det krisar än om man har gemensamt?
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Vi har ett budgetark vi skapade när vi flyttade ihop och byggde hus där alla utgifter för boendet finns med plus båten och så har vi delat totalsumman på 12 månader och månadsavgiften är delad på 2 personer så varje månad går en summa in på huskontot.
Mannen betalar i princip all mat då han tjänar bättre
Hobby och bil betalar man ur egen ficka eller mannen betalar vissa större kostnader även på min bil beroende på lönskillnad
nu när vi ska köpa ny bil står vi bägge på lånet men det är mannen som får nästa bil då hans är äldst
Funkar bra för oss

Vi har satt över samma summa hela tiden oberoende av ränta på lån så "överskottet" reser vi upp :)
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Vi har nästan helt gemensam ekonomi. Detta "nästan" har blivit så på ett naturligt sätt från det att vi hade delad ekonomi.

Vi har varsitt lönekonto. Därifrån för vi över hela lönerna förutom X tusen till ett gemensamt konto. Från det gemensamma kontot betalas alla räkningar, alla gemensamma inköp som mat osv. Vi har även gemensamma sparkonton.

Från det egna lönekontot köper vi kläder, nöjen på "egen hand" osv. Men gränsen är inte stenhård. Har aldrig varit något problem. Skulle pengarna ta slut för någon så får man väl ta från det gemensamma. Men det har hittills aldrig hänt. Vi har väldigt lika syn på ekonomi och ingen av oss är slösatypen. Då blir det nog svårare att få ihop det på detta vis :)

Börjar men med det faktumet att det är två individer som ska leva tillsammans så får man väl leva av de gemensamma resurserna , det man ;)förlorar på gungan får man nog igen i karusellen
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Vi lägger in pengarna till ett gemensamt löne- och sparkonto efter en uträknad procentsats och får var och en en väl tilltagen "fickpeng" som vi disponerar på våra egna löne- och sparkonton. Äter vi ute betalar den som känner för det om det är så att vi inte tar det på gemensamma konton.
Ekonomifrågan känns väldigt avslappnad mellan oss.
För mig är det lite förvånande att man gärna kan skaffa barn med någon men inte är villig att dela ekonom med densamma.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Vi lägger in pengarna till ett gemensamt löne- och sparkonto efter en uträknad procentsats och får var och en en väl tilltagen "fickpeng" som vi disponerar på våra egna löne- och sparkonton. Äter vi ute betalar den som känner för det om det är så att vi inte tar det på gemensamma konton.
Ekonomifrågan känns väldigt avslappnad mellan oss.
För mig är det lite förvånande att man gärna kan skaffa barn med någon men inte är villig att dela ekonom med densamma.

Ungefär som vi gör då. Förutom att vi har en fast summa som är lika för båda som "fickpeng" :)

Ja jag har också lite svårt att begripa det där. Man har barn ihop, har köpt bostad ihop och kanske även gift sig. Men ändå är det väldigt viktigt med dina och mina pengar. För mig känns det som att de där barnen skulle vara ett betydligt större steg. Men att folk är nöjda och glada är ju huvudsaken! :)
 

Liknande trådar

Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 655
Senast: hundtant
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 597
Senast: Blyger
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 995
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 153
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp