Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

För vår del så är det ditt hus eller mitt hus som gäller om vi vill bo ihop.
Det finns inga andra alternativ.
Mitt hus är uthyrt.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Vi har många hus.
Det blir på ett annat vis då.

Fast även om man äger många fastigheter så gör ju inte det automatiskt att man tycker det känns mer ok att bo i någon annans hus. Det kanske gör skillnad för dig, men jag har svårt att tro att det gäller överlag.

Dessutom antar jag att det är era företag som äger alla dessa hus? Och om ni bor i någon av dessa så betalar ni förmodligen någon form av hyra till ert eget företag?
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Vi har många hus.
Det blir på ett annat vis då.

Dina svar är för härliga :D

kl

Angående mitt o ditt hus, så hade jag redan ett eget hus innan jag o maken blev ihop. När han flyttade in hos mig och vi gifte oss så skrev jag över halva huset på honom så att vi äger det tillsammans. Jag hade inte velat stå som ensam ägare till huset, hade ju känts konstigt, i alla fall för vår del.

Jag har fått känslan av att bara för att man inte har gemensam ekonomi så antar ganska många att man är extremt snål och sitter och räknar på varenda krona så att det blir helt rättvist :confused: Även om vi för det mesta betalar sina varor var för sig i affären så händer det såklart att den ena betalar allt eftersom den andre kanske har glömt plånboken, eller den andra kanske är hemma med barnen så länge. Då sitter inte vi och räknar efter vem som har betalat vad för det spelar ingen roll för oss.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Ser alla intjänade pengar som våra och inte ditt och mitt.
Jag springer inte och köper en dator till mig själv för "hans" pengar utan att prata om det först.

Har jag pengar betalar jag allt och tvärtom. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

För vår del så är det ditt hus eller mitt hus som gäller om vi vill bo ihop.
Det finns inga andra alternativ.
Mitt hus är uthyrt.

Klart det gör. Ni skulle kunna hyra en annan bostad, ni skulle kunna köpa en annan bostad, den som äger nuvarande hus skulle kunna ge eller sälja halva till den andra osv.

Ni bor så för att ni har valt det. Och det är ok. Men för mig hade det haft betydelse vem som äger bostaden. Jag hade tex hellre hyrt tillsammans, än bott "hos" min partner.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Ser alla intjänade pengar som våra och inte ditt och mitt.
Jag springer inte och köper en dator till mig själv för "hans" pengar utan att prata om det först.

Har jag pengar betalar jag allt och tvärtom. :)

Det här är ett av flera skäl till att jag inte skulle vilja ha en helt gemensam ekonomi.
Även om du först skriver att du ser det som era pengar, så behöver du prata med honom.innan du köper en dator för "hans" pengar.

Jag vill veta att om jag eller min partner får lust att köpa en (eller tio) datorer så kan vi göra det utan att diskutera det. utan att det påverkar den andre eller det vi kommit överens om är gemensamma ekonomiska ansvar.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

eftersom att det är våra pengar så går jag ju inte och köper dyra saker som om det bara vore mina pengar och bara mitt beslut. :)
vi är ju faktiskt två som gemensamt bestämmer över vår ekonomi. skillnad är ju om jag behöver nya vantar, det handlar inte om över 1000kr ;)

kanske ska nämna det också att som vi har det skulle det säkert inte gå för någon annan, känner en familj som har delad ekonomi, de har hus och barn.
men så vet jag nog anledningen till varför de har det så också :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Vi har gemensam ekonomi så det spelar ingen roll vem som betalar. Pengarna kommer i slutänden från samma konto ändå.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Jag hade tex hellre hyrt tillsammans, än bott "hos" min partner.

Så kan man ju göra med bostäder som det finns flera av.
Men med unika bostäder kan man inte göra så.
Vår gemensamma son är 5te generation på den här gården.
Det där med rötter.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Vi har många hus.
Det blir på ett annat vis då.

Ja, det kan jag tänka. Och därför anser jag att det spelar rätt stor roll om man bor och verkar i ett gemensamt eller ensamt ägt hus då man inte har något eget ägt hus på sidan
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Kl


Vi har delad ekonomi.

Jag och ett ex hade gemensam och det innebar på något märkligt vis att jag betalade allt och jobbade dygnet runt, men ändå inte ägde något. Bilar, båt och lägenhet var hans, så att vara arbetslös var för honom enormt lukrativt. Jag betalade, men han stod på allt. Så korkad tänker jag inte vara igen. Det var en dyr erfarenhet.

High five :banghead:
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 461
Senast: Nixehen
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 514
Senast: Exile
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 252
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 424
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp