Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

För min egen del så känner jag (tragiskt nog) många där begreppet delad ekonomi just betyder att den är delad och att uppdelningen ska vara rättvis. Jag har till ex vänner som sliter som djur med jobb vid sidan av studierna bara för att ha råd att hänga med i partners dyra livsstil (för annars kan personen inte följa med på semestrar, gå ut och äta eller liknande).

Jag förstår ju själv att det finns massvis med sätt att ha sin ekonomi ordnad på men när någon säger att de har delad ekonomi så antar jag att de just menar delad.

Men vad får dig att tolka ordet delad som så?
Delad kan betyda att den är rättvis,generös och att bägge är nöjda.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Jag förstår inte varför du tar för givet att man måste be om lov för att få köpa saker om man har gemensam ekonomi?

Jag bara tänker att om det plötsligt försvinner 20000 från konto så kanske den andra som också har tillgång till kontot vill veta det? För den personen kanske också hade tänkt köpa något för 20000?

Det där med att det måste vara så himla rättvist och att man betalar exakt lika mycket i allt, så har vi det absolut inte. Förra året var det tex jag som betalade servicen på båda bilarna, eftersom jag tyckte det var viktigt och jag hade råd med det.

kl

vi har diskuterat för ett par år sen att visst borde vi skaffa ett gemensamt matkonto men det har inte blivit av och vi tycker båda att det här systemet funkar bra, så varför krångla till det? som escodobe skrev så även om vi handlar var för sig så är ju ändå det som kommer innanför dörrarna sen gemensamt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Men vad får dig att tolka ordet delad som så?
Delad kan betyda att den är rättvis,generös och att bägge är nöjda.

Jag skulle tro att det är den uppdelningen som helt enkelt varit framträdande i min bekantskapskrets när det gäller just delad ekonomi.


Jag bara tänker att om det plötsligt försvinner 20000 från konto så kanske den andra som också har tillgång till kontot vill veta det? För den personen kanske också hade tänkt köpa något för 20000?

I mina ögon är det stor skillnad på att prata med varandra om att man planerar dyra inköp jämfört med att behöva be om lov.

"Jag har tänkt köpa en musikanläggning till båten, vet du om det finns 20 000 kr på kontot just nu eller tror du jag behöver föra över från sparkontot innan jag åker?"
vs
"Snälla älskling kan jag få din tillåtelse att köpa en musikanläggning till båten?"

Inte samma sak.

Och om båda har tänkt att köpa något för 20 000 kr var så har man som sagt förmodligen pratat om det så det lär inte komma som någon överraskning.

Jag blir inte sur på min sambo för att han köper dyra grejer.
Däremot skulle jag bli sur om han spenderade många tusenlappar utan att ens nämna det. Eller om han gjorde det trots att vi hade en överenskommelse om att pengarna skulle gå till något annat.
Men åter igen, inte samma sak som att behöva be om lov.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Min erfarenhet av gemensam ekonomi är bråk till förbannelse och eftersom jag inte tycker om att bråka och definitivt inte om så onödiga saker så skulle jag inte ens komma på tanken att föreslå gemensam ekonomi. Det är egentligen bara på buke som jag vet folk som har gemensam ekonomi. I verkligheten så vet jag ingen faktiskt. Jag vet folk som har försökt ha gemensam men ingen som har fortsatt ha det. Jag tror att det krävs ganska ordentliga inkomster för att det ska fungera. Med små löner så är det nog svårare.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

För min egen del så känner jag (tragiskt nog) många där begreppet delad ekonomi just betyder att den är delad och att uppdelningen ska vara rättvis. Jag har till ex vänner som sliter som djur med jobb vid sidan av studierna bara för att ha råd att hänga med i partners dyra livsstil (för annars kan personen inte följa med på semestrar, gå ut och äta eller liknande).

Jag förstår ju själv att det finns massvis med sätt att ha sin ekonomi ordnad på men när någon säger att de har delad ekonomi så antar jag att de just menar delad.

En sådan partner hade jag inte haft kvar särskilt länge. Vill han göra något som är fört dyrt för mig så får han ju självklart betala för mig med. Annars kan jag ju inte följa med utan då får han ju göra det ensam. Något annat finns inte på kartan hos oss. Jag hade ju helt klart "tjänat" på att ha gemensam ekonomi eftersom min sambo får in så mycket mer än mig men ändå är det helt otänkbart för mig att ha det så. Jag vill vara min egen för precis som escodobe skriver:
Att man är den som sköter sin egna ekonomi är för mig lika naturligt som att vi har varsin tandborste även om vi gärna hånglar.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Min erfarenhet av gemensam ekonomi är bråk till förbannelse och eftersom jag inte tycker om att bråka och definitivt inte om så onödiga saker så skulle jag inte ens komma på tanken att föreslå gemensam ekonomi. Det är egentligen bara på buke som jag vet folk som har gemensam ekonomi. I verkligheten så vet jag ingen faktiskt. Jag vet folk som har försökt ha gemensam men ingen som har fortsatt ha det. Jag tror att det krävs ganska ordentliga inkomster för att det ska fungera. Med små löner så är det nog svårare.

Känner du ingen som är gift? Utan äktenskapsförord har man gemensam ekonomi den dagen man skulle skilja sig, oavsett överenskommelse under tiden.

De allra flesta jag känner har gemensam ekonomi, men jag känner även flera som har delad ekonomi.

För mig känns det konstigt att para ihop uttalandet "Jag vill dela mitt liv med dig.", med "Jag kan inte tänka mig att vi ska dela ekonomiska förutsättningar.". Det är min infallsvinkel.

Jag har sett vilka enorma slitningar delad ekonomi kan ge ett förhållande och den bitterhet som kan uppstå - men jag är inte helt övertygad om att det egentligen beror på den delade ekonomin utan på människorna i det.

Har man ungefär samma volym på ekonomin kan säkert delad ekonomi fungera på något sätt. Även om jag ser det som en uppställd vägg mitt i sovrummet.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Eh vi har inga stora löner.

Och han är van att vara FÖRSöRJAREN...

Det beror nog på många faktorer vad som fungerar bäst.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Min erfarenhet av gemensam ekonomi är bråk till förbannelse .......

Jag hade det i mitt förra förhållande.
Och då så var vi gifta.
Det fungerade också bra.

Det var då inte ekonomin som gjorde att det tog slut, det var vårt minsta problem.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

För mig känns det konstigt att para ihop uttalandet "Jag vill dela mitt liv med dig.", med "Jag kan inte tänka mig att vi ska dela ekonomiska förutsättningar.". Det är min infallsvinkel.
Varför skulle förutsättningarna vara olika bara för att ekonomierna är delade?
Som att det skulle kännas olika att bo i ett hus beroende på vem som äger det?

Har man ungefär samma volym på ekonomin kan säkert delad ekonomi fungera på något sätt. Även om jag ser det som en uppställd vägg mitt i sovrummet.

Tvärt om.
Det är skönt att förhållandet inte har det minsta med ekonomi att göra och tvärt om.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Då ser vi det olika.

Jag får inte alls ihop de uttalandena. Och om man inte delar så har man inte samma förutsättningar i 99% av fallen. Fast man kan betrakta det annorlunda att var och en är sin egen ekonomi. Och då, tycker jag, att man inte delar en viktig del av livet, en viktig nyckel till det som bland annat skapar frihet.

Sedan menar jag inte att man ska störta in i gemensam ekonomi i nya förhållanden. Det kan bli riktigt bekymmersamt.

Jag tror att det helt enkelt passar olika människor olika.

Och sedan har jag sett på när håll hur en delad ekonomi har lett till att förhållandet knappt handlar om annat än hur orättvist det är. Så den slutsatsen delar jag inte; att en delad ekonomi tar ut ekonomin ur förhållandet.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Min erfarenhet av gemensam ekonomi är bråk till förbannelse och eftersom jag inte tycker om att bråka och definitivt inte om så onödiga saker så skulle jag inte ens komma på tanken att föreslå gemensam ekonomi. Det är egentligen bara på buke som jag vet folk som har gemensam ekonomi. I verkligheten så vet jag ingen faktiskt. Jag vet folk som har försökt ha gemensam men ingen som har fortsatt ha det. Jag tror att det krävs ganska ordentliga inkomster för att det ska fungera. Med små löner så är det nog svårare.

Vi lever på CSN + en lön från ett relativt nystartat lantbruksföretag. Inte vad jag skulle kalla "ordentliga inkomster", och ändå är det inga som helst problem med gemensam ekonomi.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Men vår ekonomi är inte orättvis.
Det är kanske det som är orsaken till att det fungerar.
Vi har var sin väl fungerade ekonomi och så lever vi tillsammans för att vi trivs med det.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

*kl*

Vi har gemensam ekonomi... nu har vi både bra inkomst och ganska likvärdiga löner, så jag gissar att vi har de bästa förutsättningarna för det också. Vi trivs väldigt bra med det och bråkar inte om det. Däremot har vi sedan ett år tillbaka börjat plocka ut separata "månadspengar" som vi har som våra egna pengar, som vi handlar saker som kläder och hobbysaker för. Där ingår också uteluncherna. Det här började som ett experiment för att få oss att bli duktigare på att ta med oss matlådor till jobbet, men vi gillade det båda två och fortsätter därför med det. Allt vi gör med familjen, går ut och äter, bio etc, går såklart på den gemensamma kassan.
Hade vi haft separata ekonomier skulle iallfall inte jag trivas.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Kl


Vi har delad ekonomi.

Jag och ett ex hade gemensam och det innebar på något märkligt vis att jag betalade allt och jobbade dygnet runt, men ändå inte ägde något. Bilar, båt och lägenhet var hans, så att vara arbetslös var för honom enormt lukrativt. Jag betalade, men han stod på allt. Så korkad tänker jag inte vara igen. Det var en dyr erfarenhet.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Kl


Vi har delad ekonomi.

Jag och ett ex hade gemensam och det innebar på något märkligt vis att jag betalade allt och jobbade dygnet runt, men ändå inte ägde något. Bilar, båt och lägenhet var hans, så att vara arbetslös var för honom enormt lukrativt. Jag betalade, men han stod på allt. Så korkad tänker jag inte vara igen. Det var en dyr erfarenhet.

Fast det är ju en urartad form av gemensam ekonomi. Om det finns en part som absolut inte vill ta ansvar för ekonomin, så skulle inte jag heller vilja ha gemensam ekonomi. Fast då skulle attraktionskraften hos partnern sjunka mot havsnivå också, eftersom jag tycker att det är en viktig egenskap, att man klarar att ta ansvar.

Det finns urartade former av delad ekonomi också, där ena parten konsumerar lyx medan den andra får leva på blodpudding varannan dag. Det tror jag heller inte fungerar speciellt länge.

Det måste finnas en gemensam, av båda parter respekterad, grund-överenskommelse och en balans; oavsett om man väljer att hålla ekonomin delad eller har den gemensam.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Som att det skulle kännas olika att bo i ett hus beroende på vem som äger det?

Det skulle definitivt kännas annorlunda att som sambo bo i ett hus som partnern äger jämfört med att äga det tillsammans. Vid ett gemensamt ägande kommer materialinköp, tiden som är lagd på renovering och skötsel etc. båda till gagn vid en separation. Nu förutsätter jag alltså att inte den andra parten också har ett eget hus men det är ju kanske inte speciellt vanligt.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Som att det skulle kännas olika att bo i ett hus beroende på vem som äger det?

Ja, jag skulle absolut se olika på att bo i mitt hus, ditt hus eller vårt hus. Mitt ansvar för huset skulle se olika ut både i stort och smått.

Mitt sommarhus är mitt, inte vårt, och det gör tydlig skillnad. Jag hade inte velat ha det så med åretruntbostaden.
 

Liknande trådar

Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 116
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 896
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 462
Senast: Nixehen
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 520
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp