Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Nu bor inte vi tillsammans så vi har givetvis helt separata ekonomier. Men vi har aldrig ens tagit upp till diskussion att något skulle vara orättvist, vi delar tron om att allt jämnar ut sig i slutänden :).
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Varför skulle man göra det?
Uppdelad ekonomi har verkligen inget med sådant att göra.
Det kanske är den tron på hur uppdelad ekonomi fungerar som gör att många tycker att ett "riktigt" förhållande har gemensam ekonomi?
Ja, det verkar som många tror att bara för att man inte har helt gemensam ekonomi så skulle man inte unna sin svältande partner en brödbit medan man själv äter sjurätters på lyxkrog..

Vad är så hotande med att man kan ha underbara förhållanden utan gemensam ekonomi att man måste svartmåla det?
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Men i så fall har jag inte ens helt skild ekonomi med mina kompisar. Vi har ingen detaljerad koll på sådant som bensinkostnader och exakt vem som har betalat vad om man gör något eller äter och dricker.

Det verkar konstigt att man skulle vara mer rigid med att hålla isär ekonomierna i ett förhållande än mellan vänner och bekanta.

De som skarpt håller isär ekonomierna i ett förhållande och kör med den sortens millimeterrättvisa som Lil-sis beskrev gör det med all säkerhet även gentemot vänner och bekanta....;)
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Jag tänker helt enkelt att en skillnad (av många) mellan barn och pengar är att barn så att säga med nödvändighet är gemensamma (även om det finns många fall där det sedan inte funkar så, av olika skäl), medan löner och andra inkomster i normalfallet är individuella. Min lön är min och mitt konto är mitt, oavsett om jag har en partner eller inte.

Jag ser helt enkelt inte riktigt parallellen mellan barn och pengar. Om man har barn med sitt ex, har man ju inte heller gemensam ekonomi med exet.

Jo jag förstår att många ser det så. Men för oss så försörjer våra löner oss tillsammans , vi försörjer inte oss själva på varsitt håll.

Självklart kan det uppstå situationer i livet som gör att man måste lösa det på ena eller andra sättet. Men det är väl ingen (eller iaf väldigt ovanligt) som avsiktligen skaffar barn med sitt ex :)
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Vi har totalt gemensam ekonomi. Alla inkomster är "våra" och alla utgifter är "våra". Finns inget som heter dina/mina pengar i vår familj.

Snabbt, enkelt, smidigt och lätträknat :D!

Edit; om det spelar någon roll så är vi gifta, heltidsarbetande bägge två, äger hus tillsammans och har 4 hundar :).

Samma här. Fast vi har bara två hundar.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

*kl*

Jag är lite nyfiken på vad som grundar beslutet om gemensam/separat ekonomi, framförallt när man har barn tillsammans och bor ihop? Enkelt att fortsätta som man gjort innan? Vilja att känna sig "privat"? Olika syn på pengar? Ens egen integritet? Frihetskänsla? Olika värderingar med sin partner? :)

Ingen kritik på något vis, bara ren och skär nyfikenhet!

Jag vet ju bara hur vi gjort, och varför :)

Vi har helt gemensam ekonomi trots att jag har dyr hobby (hästar) och stor studieskuld hos CSN, allt på makens initiativ från början, trots att det var han som kom in med mest kontanta medel i vårt förhållande och dessutom klarat sina långa studier enbart på stipendier.
Han har alltid ansett att alla pengar ändå är våra pengar (långt innan vi fick barnen), eftersom den enskildes ekonomi i ett förhållande ändå alltid "drabbar" den andre och jag insåg snabbt att han hade ju helt rätt i det (jag är uppväxt med föräldrar som hade något mellanting mellan delad och helt gemensam ekonomi). Jag hade nog annars tagit något mellanting för givet, men då enbart för att jag var "rädd" att få dåligt samvete gentemot mannen över hur mycket hästarna kostar, vilket så här i efterhand känns lite löjligt - det är ju samma pengar ut från hushållet oavsett om det tas från gemensamma pengar eller mina "egna". Vi är dessutom gifta utan äktenskapsförord så det finns inget mitt och ditt i realiteten. Dock kräver ju en helt gemensam ekonomi att båda parter har samma känsla inför pengar, tror jag :)

Just vi är väldigt synkade i vår syn på pengar och har en bra stabil ekonomi där det finns utrymme att spara ordentligt, så vi diskuterar inte några inköp utan köper det som behövs och vi vill ha, såvida det inte är något större för hobbybruk, som ny sadel eller liknande, då pratar vi givetvis om det. Fast då är det mer under kategorin "-Jag kommer att behöva ta pengar från sparkontot till en ny sadel".
Hade vi inte delat den grundsynen så hade vår ekonomiska uppdelning säkerligen sett annorlunda ut. Och jag tror att man kan ha precis lika synkad syn på pengar med sin partner men ändå ha delvis eller helt separat ekonomi, absolut :) För oss är gemensamt mest praktiskt, helt enkelt. Inga transaktioner hit eller dit och minimalt med diskussioner om pengar.

Vi har delat all föräldraledighet och vi delar all VAB utan att blinka, det är självklart, och reflekterar inte över att det genererar mer inkomstbortfall om maken är hemma än jag (eftersom han tjänar mer, även om jag också tjänar "bra") - för alla pengar är våra ändå, och det känns viktigare (för just oss) att båda kan prioritera både barn och jobb lika mycket, vi har båda "krävande" jobb, och jag tror att för just oss så har vår gemensamma ekonomi bidragit till att det är så självklart att dela.
Under föräldraledigheten som vi har dragit ut på för båda våra två barn så använde vi oss delvis av sparade pengar för att kunna vara hemma längre, men eftersom sparkontot är gemensamt för familjen så kändes det självklart för oss båda att också använda dem just till familjen.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

För oss har det nog snararae varit lite viktigt att inte ha någon fast regel eller något fast avtal för ekonomin.

Det är inte så att "dina pengar är mina pengar". Vi har inte tillgång till varandras konton. Det kan man ju heller inte få utan att fatta något slags beslut om det.

Men separata ekonomier har vi inte heller direkt. Vi har så väldigt olika inkomster, att vi skulle leva helt olika liv om vi inte delade på det mesta. Men det blir lite som det faller sig med delandet.

För mig är nog det där med att Fatta Beslut Om Ekonomin, något som jag gärna vill undvika. Jag vill att det flyter av sig själv. Och jag har turen att det gör det. Båda är nöjda. (Vi har inte avtal och regler för annat man delar heller, såsom hemarbetet eller barnansvaret.)
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Det blir fel med gemensam ekonomi i vårt fall.
Av samma anledning som det skulle bli fel om vi gifter oss.
Det handlar om litet större pengar, företagande och ägande.

Och så är det som i andra företag.
Varje verksamhet skall ha en egen budget och bära sig själv.
Det är den enda möjligheten att hålla kontroll på många olika pengar.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Ja det blir ju olika beroende på vad man har när man blir familj. Och så kan man ju separata ekonomier utan att man skiljer på varenda krona.

Vi varken äger eller kommer att äga någon bostad och då blir det ju också annorlunda än om den ena äger, båda äger samma eller man äger varsitt.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

*kl*

Jag är lite nyfiken på vad som grundar beslutet om gemensam/separat ekonomi, framförallt när man har barn tillsammans och bor ihop? Enkelt att fortsätta som man gjort innan? Vilja att känna sig "privat"? Olika syn på pengar? Ens egen integritet? Frihetskänsla? Olika värderingar med sin partner? :)

För oss var det nog det faktum att vi köpte hus och flyttade ihop som gjorde att vi bestämde oss för att ha det upplägg vi har idag. Det upplägget fungerade även sedan barnen kom så det har inte funnits någon anledning till att revidera.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Haha, ja så har vi det inte i alla fall, jag tycker vi har det jättebra :D

kl

Precis som TinyWiny och Mandalaki nämnde så kan man faktiskt ha ett bra förhållande fast man inte har gemensam ekonomi. Exemplet med sadeln är en anledning att inte ha gemensam ekonomi, lägga en hel månadslön på en sadel, varför behöva ta upp det med sin partner? mer än att man är glad över sitt nya inköp och visar det såklart. Jag hade haft väldigt svårt för att behöva ta upp alla inköp till hästarna med maken, jag vill inte behöva be om något som jag själv har jobbat ihop? Känns lika märkligt för mig som skild ekonomi känns för vissa andra antagligen ;)

Likadant när maken kommer hem med sin nya storbildstv, fast vi redan har två fungerande, då är jag glad att jag slipper vara med och betala för den liksom. Och maken är ännu gladare att jag inte hindrat honom från att köpa den (fast gud vet att jag försökt)

Vi har inte lika tänk angående politik heller, och det har aldrig varit något problem. Vi röstar ju inte tillsammans utan man röstar på det man själv känner sig bekväm med.

Men däremot pratar vi ganska mycket om ekonomi, så man vet hur den andra har det, vi sitter ner och tar räkningarna tillsammans.

Jag förstår inte varför du tar för givet att man måste be om lov för att få köpa saker om man har gemensam ekonomi?
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Ja, det verkar som många tror att bara för att man inte har helt gemensam ekonomi så skulle man inte unna sin svältande partner en brödbit medan man själv äter sjurätters på lyxkrog..

Vad är så hotande med att man kan ha underbara förhållanden utan gemensam ekonomi att man måste svartmåla det?

För min egen del så känner jag (tragiskt nog) många där begreppet delad ekonomi just betyder att den är delad och att uppdelningen ska vara rättvis. Jag har till ex vänner som sliter som djur med jobb vid sidan av studierna bara för att ha råd att hänga med i partners dyra livsstil (för annars kan personen inte följa med på semestrar, gå ut och äta eller liknande).

Jag förstår ju själv att det finns massvis med sätt att ha sin ekonomi ordnad på men när någon säger att de har delad ekonomi så antar jag att de just menar delad.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Vi hade delad ekonomi innan vi flyttade ihop. När vi sedan hyrde vårt första hus och skulle köpa möbler insåg vi att det blev ohållbart att ha delad ekonomi eftersom vi hade så olika inkomst. Det blev liksom att han hade råd att köpa "sin" del av möblerna direkt medans jag hade behövt spara hur länge som helst.
Där någonstans gjorde vi en första uppblandning och bestämde att det inte var så noga vem som betalade.
Så under en tid gled vi mer och mer mot gemensam ekonomi, fast med varsitt konto. Det blev dock väldigt opraktiskt med överföringar och kort hit och dit så vi bestämde oss för att skaffa gemensamma konton.

Det har nog alltid varit jag som varit mest drivande i det här. Jag har en stark uppfattning om hur jag vill eller inte vill ha ett förhållande. I mina ögon så finns inga andra alternativ än att ha gemensam ekonomi eftersom vi har bestämt oss för att leva ett gemensamt liv som en familj. Jag vill inte ha något mitt eller ditt i mitt liv på det sättet.
Min sambo har vid enstaka tillfällen uttalat missnöje mot detta (han kommer från en annan tradition) men ärligt talat så har jag varit rätt så tjurig i den här frågan. Jag är inte det minsta intresserad av att "gå tillbaka" till delad ekonomi, för mig vore det ett tecken på att något är allvarligt fel i vår relation.
Överlag tror jag dock att han är rätt nöjd med hur vi har det.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Vi har inga gemensamma konton eller något sådant. Den som har pengar betalar, inte mer komplicerat än så.
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Räkningar, hyra m.m är ju bara att dela rakt av, men allt annat?

Som mat, äta middag ute, bio m.m?

Vi har kört "betala varannan gång" Men det är ju väldigt svårt att få det rättvist, ena gången kanske man äter dyrt nästa billigare osv...

Allt annat än gemensam ekonomi tycker jag verkar komplicerat om man lever och bor ihop och avser att göra så längre tid.

Fast det är lätt för mig att säga som bott ihop med samma partner i snart 20 år....
 
Sv: Hur delar ni upp ekonomin med partnern?

Jag har under mitt liv provat flera olika former av delad ekonomi. Det har sett olika ut beroende på hur situationen sett ut(jag och exsambon gick från tonåringar till husägare under vårt gemensamma liv) . Vid några tillfällen helt gemensam (då av nöd tvungen om det bara funnits en inkomst) men jag föredrar helt klart systemet där man lägger in till gemensamma räkningar (mat, hus, el) men att var och en sköter resten av sin ekonomi själv (studielån, tele,hobby,sparande osv). Detta gäller även när jag haft betydligt lägre inkomst än partnern.
Även om vi haft ekonomin separat så ställer man givetvis upp om det krisar, man bjuder varandra och köper mat ihop.

Bortsett från husköp/bo på landet som var exsambon dröm är det jag som har dyra hobbys trots att jag oftast varit den som haft lägst inkomst.

Att man är den som sköter sin egna ekonomi är för mig lika naturligt som att vi har varsin tandborste även om vi gärna hånglar.
 

Liknande trådar

Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 116
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 896
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 462
Senast: Nixehen
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 520
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp