Hur f*n gör man

I

Igelkottee_

jag har fått hem photoshop äntligen :banana: men jag vet inte hur man gör för att få till skärpan och få bilderna bra , jag har suttit med det i 12 timmar nu , och nu börjar ja bli lite besviken då jag inte hittar någonting och vet inte hur ja ska göra :cry:


någon som kan hjälpa mig ? :cool:
 
Sv: Hur f*n gör man

Det beror ju lite på hur kvaliteten var på kortet ifrån början.
Upplösningen kan man ju ändra, men inte så mycket att man kan få en förstoring av en bild som är tex tagen med mobilkamera inställd på låg upplösning.
Upplösningen ändrar du på Image -> Image size.

Ett suddigt kort kan du aldrig trolla med så att det får knivskärpa.
I digitalfotabranschen säger de
Skit in -> skit ut.
Har du däremot ett "bra in" i photoshop, kan du få gjort det mest fantastiska saker.

Eller har jag missförstått din fråga? :o

mvh
 
Sv: Hur f*n gör man

Det finns massor med bra länkar på nätet till skolor, övningar osv för photoshop. Där får man läsa steg för steg hur man gör, och kan titta på illustrationer o lära sig praktiskt.

http://www.webdesignskolan.com/ är en sån, och om du söker på photoshopskola på google så hittar du nog flera.
 
Sv: Hur f*n gör man

I digitalfotabranschen säger de
Skit in -> skit ut.

eller en annan bra:

'you can't polish a turd'

:)

men ja, som sagt, det gar inte att gora en suddig bild skarp, tyvarr. men du kan leka runt lite med 'adjustments', levels, brightness/contrast, curves och se vad som hander.

du kan kopiera delar av kortet over till ett nytt layer (lager?) och leka lite med filter.

om du letar efter nagot specifikt eller undrar hur du egentligen skall anvanda ett verktyg, sa kan du aven kolla i 'hjalp' delen som ofta ar utmarkt.
 
Sv: Hur f*n gör man

Tack så mkt för alla svar :bow: ska se om ja fixar det lite bättre nu :D
 
Sv: Hur f*n gör man

En dålig bild GÅR inte att få bra. Det finns ingen information i bilden helt enkelt. Eller, den kan ju gå att få bra, men inte BRA, BRA!
 
Sv: Hur f*n gör man

Jag väntar spänt på att filmpoliserna ska släppa sitt "Enhance"-filter till allmänheten.
 
Sv: Hur f*n gör man

Ja, med det skulle man klara sig hur bra som helst med vilken mobilkamera som helst...
 
Sv: Hur f*n gör man

Man kan fixa skärpan lite genom att ta "filter", "skärpa" och sen "oskarp mask". Men skärpan kan man aldrig redigera så den blir perfekt..
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Är det någon som vet hur man kan göra rent och snygga till en gård med plattor som blivit vildvuxen? Har fått tips om högtryckstvätt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 191
Senast: Krålus
·
Juridik & Ekonomi Så. Jag och partnern har äntligen fasta jobb båda två, vet hur och vart vi vill bo osv. Vi är otroligt överens om allt ifrån storlek på...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 197
Senast: Red_Chili
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 720
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 219
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp