Hur få gubben att bli realist?

Visst, men nu är det ju JAG som kan tänka mig att köpa det här stället. Sambon tycker att det är alldeles för dyrt för den standarden.
Visst kan man bo mindre modernt en tid - det har jag ingenting emot. Men man måste ju ändå se till vad som behöver göras förr eller senare. Jag vill tex inte bo i ett hus utan riktig dusch och toalett när jag har små barn. Och eftersom vi funderar på barn, är det ju en fördel om boendet är så pass fungerande när det drar ihop sig.
Jag är alltså FÖR det här huset - men eftersom min sambo inte vill ge mer än 5-600 i lån så blir det nog tyvärr inte så lätt att övertala honom i detta fallet...
 
Gud ja, man måste ju vara jätteförsiktig när man renoverar så här gamla hus. Jag vill ju ha kakelugnar och gamla trägolv - det är det finaste jag vet.
Diskmaskin kan jag definitivt vara utan - har aldrig haft ngn tidigare.
MEn som sagt - frågan om hur man övertalar sambon till ett sådant här projekt kvarstår... :crazy:
 
Aha, tog det i hastigheten för en vedlår. :o

Badrum kommer man nog inte ifrån, hur gärna än kåken skulle vilja. ;)
Det går faktiskt att konstruera badrummet, så att det inte inverkar menligt på huset. Rätt utförd isolering, fuktspärrar, avlopp, inte minst avluftning osv. Allra bäst är, om man kan bygga ett badrum i rummet, så att säga, men det går kanske inte i det här fallet.

LIA
 
Jag har fortfarande inte fått klart för mig, om prisläget på hus i det här området ligger lite högt? :confused: Det är ju efterfrågan på att bo i ett område, som bestämmer det.

När man räknar på husens värde, måste man liksom börja med mark/läges-värdet. Själva markvärdet varierar ju kollossalt i landet. En tomt om 5000m2 kostar kanske 20.000:- i mörkaste Småland, medan den i exempelvis Nacka (har en kompis som just byggt där) skulle kunna ligga på 2-3.000.000:-, om så stor ens finns att tillgå.
Eftersom taxeringsvärdet var så högt på "din" mark, undrar jag om inte priset på själva byggnaderna är överkommligt eller rent av billigt? I så fall ser jag ingen större risk med att köpa.

Samtidigt måste man respektera din sambos syn på ekonomin. Ni bör ju vara överens om hur inkomsterna skall hanteras och vilken skuldsättning som känns rimlig. Att övertala/tvinga någon till ett sådant här steg, kan nog bli negativt i längden. Att köpa hus, är att ta ett sort steg!

"Funderar på barn" innebär att ni har c:a året eller mer att bygga badrum. ;)

LIA
 
Diskmaskin kan jag definitivt vara utan - har aldrig haft ngn tidigare.
Det var inte diskmaskinen i sig som var viktig. Det var det faktum att det måste ju finnas något sorts köksavlopp om den kan vara i köket.
 
Jag vill tex inte bo i ett hus utan riktig dusch och toalett när jag har små barn.
Då så är frågan vilken standard du behöver på badrummet för att trivas. Det går att lösa billigt och det går att få det JÄTTEDYRT.

Och "riktig" toalett, vad är det? Duger inte mulltoa då, den är ju "riktig" det går ju att både kissa och bajsa på den.
 
Det bästa och mest kostnadseffektiva är att göra en utbyggnad med badrummet i. På det viset så kommer det inte att finnas någon risk att huset tar skada. Utan om det blir tokigt är det bara utbyggnaden som ruttnar och då kan man riva den och bygga en ny. Dessutom är huset så litet att det kan bli svårt att få plats med det "inne".

Allra billigast är att köpa en byggbod el. dyl. med dusch och toa i, och så bygga ihop den med huset. Och när man har tröttnat på den lösningen, så är det bara att kasta boden. Och om det finns en stenkista eller något annat som fungerar som avlopp till disk och tvätt och dusch, så kan en separett-toalett vara ett bra och ekonomiskt alternativ. Den separerar kisset till en tank och bajset till en burk där det torkas ned till nästan inget. Det är ju dessutom ett miljövanligt alternativ. Bajset kan man sedan utan vidare gräva ned i sin gödselstack och kisset kan man antingen hälla i den där stenkistan eller i gödselstacken.
 
Ja det ska verkligen bli kul. :love:
Lättsamt att slippa alla resor och allra helst då fölisen kommer som sagt. ;)
Kommer även att bo betydligt billigare(då ALLA kostnader är uträknade på båda ställena) där än vad vi gör nu, så det är ju osså ett plus.
Alldeles eget blir det ju inte, men en bra början iaf. Har inte råd med något eget nu tyvärr. :crazy:
Funderar ju mer och mer på Slåtte senare i livet. ;) Vi får se..

Kul att ni letar gård. :love:
Är ni på jakt nu så att det kan bli flytt när som helst om ni hittar nått lämpligt?
 
Jo, det är ju mysigt i Slåtte. Helst som din pappa renoverat så fint! :)

Jo, vi letar aktivt redan nu. Drömmen är att hitta ngt innan sommaren. har varit och kollat på ett hus med stall o mkt mark men det blev på tok för dyrt då det var massor att renovera både stall o huset. Annars hade det varit häftigt, ett gammal herrgårdsliknande gult hus med mkt vit snickarglädje runt balkonger, vita slagdörrar, kakelungnar, jättehögt i tak.... :love:
 
Jo, summorna drar ju lätt iväg. :crazy:
För oftast är det ju nått som måste göras...

Vi var och kollade på en gård 2 mil utanför Ösd i höstas, drömgården typ. :love: Utsikt över Storsjön, 7 hektar åkermark runt huset, bostadshus på över 100 kvadrat och ladugård på 200 kvadrat tex. :d
675.000.- skulle dom ha. Verkligen bra pris, men som sagt, pengarna hade dragit iväg, för det var mkt småfix på huset och i ladugården behövde golvet gjutas, taket bytas o det fanns ju inga boxar osv. Men jag blev verkligen frälst. Tur kanske att sambon är mer tveksam än mig. ;) :angel:
 
Det kan jag tro...väldigt förvånad över att detta var såpass billigt. Dom hus vi kollat av typ den standarden har ju gått på runt miljonen ju. :crazy:
 
Självklart måste man respektera varandra! :)
Men jag tog egentligen det här huset mest som ett exempel. Jag är intresserad av det och kan tänka mig att bo så en tid och renovera efter hand, men min sambo tycker ju att huset är för dyrt. Oavsett lösningar på badrum, avlopp, kök osv.
Jag vill inte övertala honom till ngt han inte vill - det är inte det som är frågan här. Jag vill ju bara få honom att inse att det som smakar det kostar... Få honom att komma ner på jorden helt enkelt, och inte leva i en illusion om att hus ska vara mycket billigare än vad de faktiskt är idag. Visst kan man tycka att det är överpriser på marknaden, men det är ju så läget är, och det lär knappast förändras nämnvärt. :crazy:

Jag vill alltså inte tvinga in min stackars sambo i ngt han är helt emot. Men han vill ha hus minst lika mycket som jag, bara det att han inte är beredd att betala för det. Jag vill heller inte leva knapert bara för att jag köpt ett hus vi inte har råd med. Men vi har ju råd - till en viss gräns så klart. Räknar man på det så betalar vi ungefär lika mycket i vår lägenhetshyra idag som vi skulle betala i månadskostnad om vi lånade för en miljon (inkl amort).

Vi bor i ett område där både tomter och hus är mycket dyra - priserna har ökat med nästan 10% på ett år. Varje hus som är till salu blir sålt på några dagar. Exempelvis ett litet hus i ett samhälle utanför stan gick på över en miljon. Då var ytan 75 kvm med en takhöjd på 1,90. Alltså ett minihus...
Jag kan nog tycka att tomtpriset på just detta hus som jag är intresserad av, är lite högt. Men de kommer inte få några problem att sälja misstänker jag - snarare lär det nog gå loss på ytterligare en hel del pengar...

Nåja, det löser sig väl... Och gör det inte det så får vi väl bo kvar i vår tvåa. Vi har ju i alla fall tak över huvudet. ;)
 
Vi köte hus för 1,5 år sen och jag ångrar inte det en sekund. vi hyrde så dyrt att det lönade sig för oss. Vår gård kostade 1,5 mille och vi har renoverat för ytterligare 350 000 kr.

Intressant. Var börjar man fundera på att ens hyra blivit för hög? Det beror naturligtvis åter på var man bor men rent generellt - när känner man sig trött på att betala åt andra istället för sig själv...?
 
Till det har vi rivit ner eternitbeklädnaden på huset, tilläggsisolerat o klätt med trä.

Här har vi något jag verkligen är intresserad av eftersom vi bor i Skåne där alla gårdar tycks ha eternittak. Vad kostar det att låta sanera bort eternit om man hittar drömhuset och det är fullt av eländet?
 
Egentligen kan man säga att eftersom vi inte amorterar så mycket i början så betalar vi fortfarande åt andra... :o

Men visst det är så himla individuellt med hur hushållets ekonomi ser ut när man inte vill betala åt andra.
Dessutom kan det vara så många andra saker som driver en tex man vill ha något eget som man kan bygga om osv som man själv vill ha det.
Du bor ju i en stad med realtivt höga hyror. Vad får du för slags gård med den hyran du har om man räknar om det till lån, drift, högre bensikostnader mm mm Och för att inte glömma alla oförutsedda utgifter? Kanske man kan börja tänka så? Kostnader som faller bort är vanligtvis (iallafall på detta forum :D - boxhyra) , bensin till inhyrningsstallet, kanske ändrar man sin livsstil från att ha gått mycket på bio, restaurang osv till hemmamys? Vad vet jag?
Men hyr man så slipper man också ett tungt ansvar. Detär lätt att lipa lite så fixar en hyresvärd problemet. Här står man liksom själv, men det kanske en det gillar också som jag?
Om man ser sitt boende på lång sikt så har det varit en lönande investering, det för man inte glömma. Självklart med en risk precis som i alla investeringar.
 
Haha, jag tittade också på den gula gården på Hemnet! Detta eftersom min man blev helt betagen i Jämtland när vi var där i somras (som engelsman har han mest sett "mina" delar av Sverige). Sådana vackra gårdar kostar ju "ingenting" där uppe jämfört med vad vi får betala här nere. Fast det finns vackra skånegårdar på Österlen som ligger lite "off" för pendlare som kan vara ganska billiga faktiskt.

Så du har sett den på riktigt. Den behövde mycket extrajobb sa du...? :angel:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 480
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
623
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 125
Senast: Wille
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 037
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp