Hur få gubben att bli realist?

Det var inte så dyrt. Vet inte hur det är nu, men då kunde man deponera det på soptippen. De tog betalt per kubik så det gäller att packetera det snyggt, tex på SJpall.

Gör man det själv är det mindre krångel, asbest kan ju bara andas in, det går inte in genom huden, så det räcker med ett bra andningsskydd. Men om man blandar in en byggfirma så är det jättekrångligt! Då ska det specialsaneras, de ska ha täckande overaller etc o blir jättedyrt. Himla konstigt att det är sån skilnad egentligen.

Även om huset var stort så blev det inte så mycket av det när man la ihop det snyggt.

Ett annat tips: det går jättebra att sätta upp träpanel direkt utanpå eterniten. Man bara sätter upp reglarna som vanligt o sen fäster träpanelen i reglarna som man brukar.

Om eterniten är hel o snygg (ja, så snygg den nu kan bli) så kan man även nöja sig med att måla! Det finns speciell färg man kan måla eternit med.

Vi hade hjälp av min pappa, mina bröder o ett par kompisar när vi gjorde vid fasaden. De började riva eterniten på ena gaveln o när det var gjort o de gick vidare började nästa lag isolera o sätta upp reglarna o sen panelen. Så gick det omlott även med målningen, så efter tre veckor var vi färdiga! Då hade vi tagit ner eterniten, bytt alla fönsterna + satt in ett extra, ny ytterdörr, isolerat, reglat, satt upp träpanel o målat. Snabbt o väldigt billigt!

Vi köpte reglar o träpanel direkt från en såg i närheten så vi fick det till ett bra pris.
 
Ja, det skulle kunna bli hur underbart som helst i det huset om man hade säg si så där 3 miljoner. :angel: De ville ha 1.8 miljoner för huset i det skick det är nu och mäklaren räknade med ca 500.000 kr i renoveringskostnader (badrum o kök både uppe o nere aningens antika o skulle man ha huset själv skulle man ju vilja riva upp, nu är det gjort som 2 lgh sen måste nog fasaden fixas inom en ej alltför överskådlig framtid o kakelugnarna var borrade o måste fixas om man ville använda dem, skulle gå på ett par hundratusen bara det). Sen var stallet inte ngt för mig, gammeldags, trångt, slitet o lågt i tak. Inget jag ens skulle vilja renovera faktiskt. Så då skulle man få bygga nytt stall därtill.

Men som sagt kanonläge (nära in till stan, 2.5 km skrittväg genom skogen till ridhus, relativt gott om ridvägar) och gott om mark runt huset, möjlighet till jättefina hagar, härlig trädgård. Och huset i sig hur fint som helst inuti, hööögt i tak, underbar stämning när man kom in i det, man liksom bara kände sig hemma direkt. Och verandan/balkongen.

Man skulle vara miljonär! :crazy:
 
ett annat fint hus vi kollat lite på på håll som vi faktiskt skulle ha råd att köpa och bo i men det ligger tyvärr där mamma o pappa bor nästan, dvs ute på landet, dåliga tränings,möjligheter med hästarna. Det är mkt som ska stämma. :crazy:
 
Bajset kan man sedan utan vidare gräva ned i sin gödselstack

Nja...kan och kan. Det är ju inte lagligt p.g.a. amalgam och annat som följer med ner i jorden...
Var har du hittet det någonstans?
När jag funderade på den lösningen för några år sedan, så sade miljö och hälsa att det var okej på en jordbruksfastighet. Så länge som fekalierna (bajset, det fasta) var rötat så att det inte kunde sprida sjukdomar. Och det skulle visst röta alldeles utmärkt i en dyngstack.
 
Jag sökte litet på Altavista, och man fick visst kompostera latrin i massor av kommuner. Man skulle söka tillstånd och följa några regler bara.
 
Aha...är det den gården ni kollat på...Den har jag sett på Bovision någr ggr ja. :D Ser hyfsad ut, men pris därefter. :crazy:

Gården i Gnarp gillade jag mer. :love: Synd att den inte passar er med avstånd osv.
 
Den i Gnarp är nyrenoverad o skitfin men hur dumt läge som helst, inga ridvägar där ens ju. Och hemskt lite mark oxå. :crazy:
 
Undra om man nånsin kommer att hitta nått där allt klaffar... :angel: :angel:
Det gäller väl att ha tålamod, dyker väl upp då man minst anar det. ;)
 
Har du några mer tips på sidor på hus här i norrland föresten, du som kollat runt en del? Kan ta det via pm om du vill.
 
Gör man det själv är det mindre krångel, asbest kan ju bara andas in, det går inte in genom huden, så det räcker med ett bra andningsskydd.

Så man får alltså göra det själv? Fast det skulle jag nog inte få min man att gå med på. Han har jobbat med att bygga tåg i tio år liksom sin far och på den fabriken (England) användes asbest och nu dör hans pappas gamla kollegor som flugor (de som stannade kvar hela livet) i dammlunga :( De visste inte hur farligt det var på den tiden utan hade "snöbollskrig" med blå asbest! :eek: Min man har heller inte fattat hur vi svenskar använder glasfiberull till höger och vänster utan munskydd och utan att reflektera...
 
Det fick vi lära oss på en 20-poängare i miljövårdsteknik. Men det är klart att det var några år sedan nu så reglerna kan ju ha ändrats när man sett att det gick att röta...Men det verkar alltså som om man fortfarande behöver tillstånd och att alla kommuner inte tillåter det. Förmodligen så de ska kunna hålla koll på sådant som kvicksilver som ju är ett elände.
 
Jo, man får göra det själv. Men man ska ju såklart använda munnskydd/andningsskydd, eftersom det är farligt att andas in. Däremot är det inte farligt att få på huden tex.

Din pappas gamla kollegor använde säkert inga skydd o det är därför de drabbas. Tragiskt.
 
Precis (min mans pappa). Som jag skrev så visste de inte hur farligt det var på 70-talet... :(

Men detta var ju bra information tack! Nu undrar jag bara om det är värt att byta ut det annat än för det estetiska. Eternit "läcker" ju inte...det är bara så fult. Men det drar ju ner värdet på ett hus förstås...
 
Förlåt mig, men skulle ni kunna pm:a varandra istället när det gäller er diskussion om olika hus/gårdar till salu. :idea:
Det är lite irriterande när man tror att det kommit inlägg som rör min tråd, men så är det bara en massa "privat" snack. :angel:
 
Ja det är ju en helt annan prisbild på ett eternithus! Vilket kan vara en fördel om man känner till det här med att man faktiskt får lov att ta hand om det själv. Och det går ju som sagt att spika träpanel utanpå, himla praktiskt. Då slipper man ju också besväret med asbest i luften.
 
Ingen aning, det beror ju på hur mycket blåser o så. Men det är ju borta efter några timmar i alla fall :D

Som sagt, använd munskydd...inte bara den/de som håller på o tar bort eterniten, utan även den/de som uppehåller sig i närheten av huset under tiden, eller som går ut o tittar. Håll fönsterna stängda så det inte kommer in (sunt förnuft iofs). Lycka till! :D
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 480
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
623
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 124
Senast: Wille
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 037
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp