Hur får jag snabbast tillbaks min röst?

tuaphua

Trådstartare
Jag har lyckats tappa rösten pga förkylning och hosta.
Har någon något tips för att snabbast återfå rösten?
Som det är nu finns den inte alls. Har varit hemma och vilat sedan fre kväll och då varit knäpptyst. Kan man göra ngt mer?

Tacksam för hjälp!
 
Sv: Hur får jag snabbast tillbaks min röst?

svar nej. bara knipa näbb som hjälper... :idea:
(och det var precis det svaret du inte ville ha... :p)
 
Sv: Hur får jag snabbast tillbaks min röst?

Gurgla med saltvatten kan hjälpa. Lös upp så mycket salt det går i ett glas vatten och gurgla sedan ofta och länge.
Även att dricka honungsvatten/mjölk kan hjälpa. Honung är bakteriedödande det är därför det kan ha effekt.
Det absolut värsta man kan göra när man är hes/har tappat rösten är att försöka viska. Det tar mycket på stämbanden helt i onödan.
Krya på dig!
 
Sv: Hur får jag snabbast tillbaks min röst?

Jobbigt :( Vila rösten, MEN var inte helt tyst. Försök säga åtminstone några ord varje dygn. En kompis som hade stämbandsinflammation fick order av läkare att inte säga ett ord på minst en vecka. När hon till slut började prata igen kunde hon inte hitta tillbaka till sitt röstläge (blev jätteansträngd av att prata) och fick gå hos talpedagog i nästan ett år. Enligt dem för att man "glömmer" hur man ska använda rösten om man är helt tyst.

Observera att du inte ska viska, det är mer ansträngande.

Annars brukar te och mycket honung hjälpa för mig.

Krya på dig!
 
Sv: Hur får jag snabbast tillbaks min röst?

Det måste vara extremt ovanligt att man inte hittar tillbaka till sitt röstläge. Man ska vara tyst när man har stämbandsinflammation för annars kan det bli cystor/knottror på stämbanden som måste opereras bort. Jag har lyckats med den bedriften.
Däremot kan man behöva gå hos talpedagog för att lära sig att använda sin röst på ett skonsamt sätt efter en ordentlig stämbandsinflammation men det är ju en helt annan sak.
 
Sv: Hur får jag snabbast tillbaks min röst?

Det där lät ju inte alls roligt! :crazy:
Har inte så bra koll, men enligt logopeden (ej talpedagog som jag skrev, är väl inte riktigt samma sak) skulle hon absolut inte varit tyst så länge.
 
Sv: Hur får jag snabbast tillbaks min röst?

Jag har lyckats tappa rösten pga förkylning och hosta.
Har någon något tips för att snabbast återfå rösten?
Som det är nu finns den inte alls. Har varit hemma och vilat sedan fre kväll och då varit knäpptyst. Kan man göra ngt mer?

Tacksam för hjälp!

Något buke-medium kanske kan hjälpa dig?

Annars är det lavemang och åderlåtning som gäller.

chansa inte på vetenskap och skolmedicin.
 
Sv: Hur får jag snabbast tillbaks min röst?

Haha.. Nej, jag hade hoppats på att man kunde köpa något på Apoteket, äta något speciellt, kanske andas in ånga eller ngt för att påskynda. :P

Skulle eg ha kurs imorgon. Men fick avboka.

KL

Tack för svar ni övriga!
 
Sv: Hur får jag snabbast tillbaks min röst?

Medium? Du menar att min röst gått till ljuset innan mig och lämnat mig i mörk vinter?
Taskigt!
Eller menar du någon synsk som kan se var jag tappat den?
Du är smart du golit!
 
Sv: Hur får jag snabbast tillbaks min röst?

Medium? Du menar att min röst gått till ljuset innan mig och lämnat mig i mörk vinter?
Taskigt!
Eller menar du någon synsk som kan se var jag tappat den?
Du är smart du golit!

Du kan ju försöka låtsas som att det var en förkylning som var orsaken, du vet vem som tatt den och vem du ska vända dig till för att få tillbaka den! :devil:
:rofl::rofl:
 
Sv: Hur får jag snabbast tillbaks min röst?

Jag vill bara förtydliga att talpedagoger hittar man oftast inom skolan. Har man problem med sin röst rekommenderar jag att man söker sig till en Logoped!

/fd Logopedstudent ;)

Edit: vilket cello redan hade skrivit såklart!
 
Sv: Hur får jag snabbast tillbaks min röst?

Ah, du tänker avlatsbrev?:idea:
Är man så sträng mot sin egen son vet jag inte om mina chanser är så goda, som misstänkt offspring till "den andra".:p
 
Jodopax lösning i rosa flaska från apoteket är riktigt bra bakteriedödande. Det har räddat mig många gånger (ps jag menar INTE häst jodopax, även fast det ser skrämmande lika ut)
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 091
Senast: Hedinn
·
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 897
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 822
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag har gått runt med en klumpkänsla i halsen i snart åtta månader. Har försökt lusläsa i forum men hittar få fall där någon haft det så...
Svar
14
· Visningar
1 987
Senast: lillaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp