Hur får jag tillbaka mina pengar?

Jag hade börjat med att ringa Hyresnämnden och höra om det är något de tar upp. En prövning där är kostnadsfri så det finns inget att förlora direkt. Hyresnämnden är en del av rättsväsendet och är typ som en domstol för hyresfrågor.
 
Att gå vidare till KFM är egentligen det enda du kan göra. Det är dock väldigt enkelt att bestrida för hyresvärden. Innan du skickar in det skulle jag därför fundera på om du vill driva det vidare, då hyresvärden troligen bestrider.

Jag är beredd att driva det så långt som det krävs. Om inte för min skull så för framtida hyresgästers skull. Jag har sett att hyresvärdern söker en ny hyresgäst och om hen kommer undan denna gång så tror jag hen kommer göra samma sak mot nästa hyresgäst.
 
Jag hade börjat med att ringa Hyresnämnden och höra om det är något de tar upp. En prövning där är kostnadsfri så det finns inget att förlora direkt. Hyresnämnden är en del av rättsväsendet och är typ som en domstol för hyresfrågor.

Som jag har förstått det hjälper inte hyresnämnden till när det handlar om depostionen. Men jag kan ringa dom och dubbelkolla på måndag.
 
Jag är beredd att driva det så långt som det krävs. Om inte för min skull så för framtida hyresgästers skull. Jag har sett att hyresvärdern söker en ny hyresgäst och om hen kommer undan denna gång så tror jag hen kommer göra samma sak mot nästa hyresgäst.
Bara du är beredd på att det kan kosta en slant.
 
Jag är beredd att ta den risken ja.
Stäm hyresvärden på pengarna direkt i Tingsrätten i stället. KFM blir bara en omväg där Hyresvärden kommer att bestrida fordran.
Du kan då också ta med skadestånd för att Hyresvärden kastade ut dig från rummet i förtid och för de matvaror som försvunnit.
Bilder, kvitton och andra bevis är då bra att ha.
Lycka till.
 
Du kontaktar kronofogden och begär ett betalningsförläggande via dem.... När Hyresvärden bestrider/överklagar kommer Kron Kalle att kontakta dig och fråga om du vill driva det via Tingsrätten som sedan avgör frågan.
Du har naturligtvis rätt att lägga till alla kostnader som uppkommer + ränta som då hyresvärden skall betala ytterligare....
 
Stäm hyresvärden på pengarna direkt i Tingsrätten i stället. KFM blir bara en omväg där Hyresvärden kommer att bestrida fordran.
Du kan då också ta med skadestånd för att Hyresvärden kastade ut dig från rummet i förtid och för de matvaror som försvunnit.
Bilder, kvitton och andra bevis är då bra att ha.
Lycka till.
Det kan vara lite trixigt att få ihop en stämningsansökan, och ska en anlita jurist blir det snabbt dyrt.

Av det skälet brukar jag gå via KFM, då får jag också reda på hur långt motparten är villig att gå.
 
Jag tänker försöka med kronofogden först. Som jag förstått det så är det hyresvärden som måste kunna bevisa att hen har rätt att behålla depositionen. Det enda hyresvärden har är några kvarlämnade matvaror och jag har svårt att se att det skulle vara ett giltigt skäl för att behålla hela depositionen. Jag har bevis på att lägenheten lämnades i gott skick och städad när jag flyttade ut. Förhoppningsvis inser hyresvärden att jag inte tänker ge mig och betalar tillbaka depositionen när hen får brev från kronofogden.
 
Jag tänker försöka med kronofogden först. Som jag förstått det så är det hyresvärden som måste kunna bevisa att hen har rätt att behålla depositionen. Det enda hyresvärden har är några kvarlämnade matvaror och jag har svårt att se att det skulle vara ett giltigt skäl för att behålla hela depositionen. Jag har bevis på att lägenheten lämnades i gott skick och städad när jag flyttade ut. Förhoppningsvis inser hyresvärden att jag inte tänker ge mig och betalar tillbaka depositionen när hen får brev från kronofogden.
Tyvärr behöver inte motparten bevisa något till KFM utan det räcker med att bara säga att fordran bestrides och inte mer. Det är först vid en prövning i tingsrätten som bevisning behöver läggas fram.
 
Tyvärr behöver inte motparten bevisa något till KFM utan det räcker med att bara säga att fordran bestrides och inte mer. Det är först vid en prövning i tingsrätten som bevisning behöver läggas fram.

Jo det har jag förstått. Jag tänker mer att det blir jobbigare för hyresvärdern att fortsätta bråka om jag skickar till KFM. Hyresvärdern har slutat svara på sms efter att jag sa emot dennes skäl till att behålla depositionen. Ett betalningsföreläggande från kronofogden kommer hyresvärdern inte undan genom att inte svara(som jag har förstått det).
 
Den här motparten är jurist, den kommer bara att bestrida.
Det är ganska lätt att stämma någon i ett småmål. I länken så finns det ett formulär att fylla i. Det hjälper mycket.

Tack för länken! Jag ska kolla på den.

Då så blir det KFMs problem att få kontakt.
Om de inte får svar så mäter de ut.

Okej va bra, det var precis det jag hoppades. Jag tänker att kronofogden som jagar hyresvärdern har lite mer tyngd än en förre detta hyresgäst som skickar några sms.
 
Delgivningen måste ju göras.
Men om de inte svarar så blir det utmätning.
Jag är inte helt säker på det. Kan dock ha fel. Däremot om det är en skuld från en myndighet så måste man inte mottagit delgivning innan. Lyckas man inte delge personen så får det kanske gå via rättslig instans först Sånt tar ju tid. Skriver man inte på papperna dom skickats så skickar de ju en delgivningsman bla hem till en och till ens jobb. Men jag är inte helt hundra på det där (bortsett från att det är skillnad på att ha skuld till myndighet och företag/person).
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 096
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 895
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 208
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 688
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp