Hur får jag tillbaka mina pengar?

Men jag är inte helt hundra på det där (bortsett från att det är skillnad på att ha skuld till myndighet och företag/person).
Det jag vet är skillnad gäller vissa typer av skulder som uppstår genom myndighetsbeslut såsom skatter och olika avgifter etc. De kan mätas ut oavsett om de är tvistiga eller ej. Man väntar alltså inte på avgörande i domstol utan betalar i så fall tillbaka pengarna senare om den enskilde skulle vinna.
Antar det betyder att man inte behöver vänta på att personen får chans att yttra sig om skulden är korrekt eller ej?
Men det gäller vad jag vet inte civilrättsliga skulder till stat/kommun t.ex. om man har köpt/sålt varor/tjänster i en vanlig kundrelation.
 
Jag är inte helt säker på det. Kan dock ha fel. Däremot om det är en skuld från en myndighet så måste man inte mottagit delgivning innan. Lyckas man inte delge personen så får det kanske gå via rättslig instans först Sånt tar ju tid. Skriver man inte på papperna dom skickats så skickar de ju en delgivningsman bla hem till en och till ens jobb. Men jag är inte helt hundra på det där (bortsett från att det är skillnad på att ha skuld till myndighet och företag/person).
De mäter ut oavsett
(Har ju en del erfarenhet)
 
Det jag vet är skillnad gäller vissa typer av skulder som uppstår genom myndighetsbeslut såsom skatter och olika avgifter etc. De kan mätas ut oavsett om de är tvistiga eller ej. Man väntar alltså inte på avgörande i domstol utan betalar i så fall tillbaka pengarna senare om den enskilde skulle vinna.
Antar det betyder att man inte behöver vänta på att personen får chans att yttra sig om skulden är korrekt eller ej?
Men det gäller vad jag vet inte civilrättsliga skulder till stat/kommun t.ex. om man har köpt/sålt varor/tjänster i en vanlig kundrelation.
Ja precis. Sånna skulder kan man driva in utan att personen i fråga delgivits men från vanliga företag och privatpersoner så måste man nog ha delgivits innan man kan mäta ut skulden. Gissar då att man kanske måste ta det via tingsrätten innan utmätning kan ske?
 
Att bli delgiven är ju ett rätt brett tilltag. Tex räknas du som delgiven om en familjemedlem tagit emot delgivningen. Skatteskulder och CSN är ju dock skulder där du inte behöver bli delgiven.
Haha i så fall hade de delgivit min unge på 8 år. Enda familjemedlemmen jag hade
 
Fortsättning följer, hyresvärdern anser att det tog en timme för hen att "städa" efter mig. Och att hen har rätt att behålla en del av depositionen. Vad är skäligt att dra av för en timmes arbete? Det är ju fortfarande såklart fel att hen ska få behålla pengar men helst av allt vill jag bara få hela grejen överstökad...
 
Fortsättning följer, hyresvärdern anser att det tog en timme för hen att "städa" efter mig. Och att hen har rätt att behålla en del av depositionen. Vad är skäligt att dra av för en timmes arbete? Det är ju fortfarande såklart fel att hen ska få behålla pengar men helst av allt vill jag bara få hela grejen överstökad...

500 kr per timme är inte orimligt. Men det kan också vara skäligt att ta mycket mer, om det finns något tydligt avtalat som du missat att göra. Ett vanligt exempel är om man rökt om det är avtalat att man inte får göra det. Har hen berättat för dig vad kravet är? Nu är du ju i alla fall på ”del av” depositionen.
 
Fortsättning följer, hyresvärdern anser att det tog en timme för hen att "städa" efter mig. Och att hen har rätt att behålla en del av depositionen. Vad är skäligt att dra av för en timmes arbete? Det är ju fortfarande såklart fel att hen ska få behålla pengar men helst av allt vill jag bara få hela grejen överstökad...
Du måste först ges möjlighet till rättelse.
Så du behöver inte dra av någonting alls.
Du borde ha fått en möjlighet att komma och plocka undan det sista, särskilt som det var inom din hyrestid.
 
500 kr per timme är inte orimligt. Men det kan också vara skäligt att ta mycket mer, om det finns något tydligt avtalat som du missat att göra. Ett vanligt exempel är om man rökt om det är avtalat att man inte får göra det. Har hen berättat för dig vad kravet är? Nu är du ju i alla fall på ”del av” depositionen.

Det gäller max 8 matvaror som hyresvärden anser att jag lämnar kvar och som hen har behövt kasta. Det var dock hyresvärden som tog varorna från mitt rum. Jag tog inte tillbaka dessa eftersom jag trodde hen skulle hävda att jag tagit hens saker. I övrig så har inte hyresvärden hittat något att klaga på, så det ju iaf bra. Men ja, vi iallafall har kommit till att hyresvärden ska behålla en del av depositionen så är det är ju ett framsteg.
 
Du måste först ges möjlighet till rättelse.
Så du behöver inte dra av någonting alls.
Du borde ha fått en möjlighet att komma och plocka undan det sista, särskilt som det var inom din hyrestid.

Jag var där och plockade med mig allt som var i rummet jag hyrde men lämnade kvar matvarorna som hyresvärden tagit. Nu har mitt kontrakt gått ut, så det är försent för mig att hämta sakerna.
 
Jag var där och plockade med mig allt som var i rummet jag hyrde men lämnade kvar matvarorna som hyresvärden tagit. Nu har mitt kontrakt gått ut, så det är försent för mig att hämta sakerna.

Fast att avtalet är avslutat NU har inte med att göra vad som skulle skett DÅ.

Du hade ju kunnat göra en rättelse (hämta dina saker i hyresvärdens skafferi) både inom och utom hyrestiden, det hade ju inte stört någon nytillträdd hyresgäst att du gått i hyresvärdens skafferi alt hämtat en packad kasse med några matvaror.

Jag hade aldrig gått med på någon betalning för att någon snott mina grejor. Näver bäver.
 
Du måste först ges möjlighet till rättelse.
Så du behöver inte dra av någonting alls.
Du borde ha fått en möjlighet att komma och plocka undan det sista, särskilt som det var inom din hyrestid.

Det är ganska avgörande. Att man faktiskt disponerar platsen tills hyrestiden upphör och tills den tidpunkten fick förvara varorna där för att städa bort dem innan tidpunkten inträffar.

Om hyresvärden utan att meddela tagit sig friheten att disponera den hyrda ytan, kanske det är hyresvärden som borde ersätta de sista dagarnas hyrestid då varorna inte fick vara där....
 
Jag trodde att jag behövde rätta hyresvärdens anmärkningar inom hyrestiden, men då har jag förstått fel. Isåfall har ju hyresvärdern ingen rätt att dra av pengar från depositionen.
Hyresvärden måste ge dig tid till rättelse räknat från hyresvärdens anmodan.
Tiden är hyresvärdens problem.
Om hyresvärden fixar det själv så är det hyresvärdens problem.

Jag har inskrivet i kontraktet att bostäderna skall städas enligt allmännyttans praxis vid hyrestidens slut. Mina hyresgäster meddelade skriftligt i mail att de inte tänkte städa, det var därför som jag kunde gå direkt till tingsrätten med mina krav. Annars så hade jag behövt anmoda om rättelse först. Jag kunde kräva skadestånd för uteblivna hyror och kostnader för att nästa hyresgäst inte fick tillgång till bostaden i tid.
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 100
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 220
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 688
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp