Hur får jag tillbaka mina pengar?

Jag var där och plockade med mig allt som var i rummet jag hyrde men lämnade kvar matvarorna som hyresvärden tagit. Nu har mitt kontrakt gått ut, så det är försent för mig att hämta sakerna.

Du har långtgående rättigheter, hyresvärden får inte hur som helst ta över eller kasta något som är ditt. Inte ens efter att du har flyttat eller utan att hen först försökt kontakta dig. Din f.d. hyresvärd är sååå mycket ute och cyklar, även om jag tror det är medvetet.

Sätt hårt mot, ger du med dig så vet hen att det finns en möjlighet att få dig att ge med dig ännu mer. Gå inte på det hen påstår att du städat dåligt osv utan att först ge dig möjlighet till att rätta till det. Det här gör hen bara för att vara tillräckligt jobbig för dig och därmed slippa ge dig dina pengar. Du har rätten på din sida, så stå på dig.

Jag förstår om det känns jobbigt, men ta det ett steg i taget och ha enbart en "korrekt kommunikation". Det går att få den här typen av människa att göra rätt för sin del av avtalet. (Även om hen sannolikt är tillbaka i gamla fotspår igen så fort det här är över.)
 
Det gäller max 8 matvaror som hyresvärden anser att jag lämnar kvar och som hen har behövt kasta. Det var dock hyresvärden som tog varorna från mitt rum. Jag tog inte tillbaka dessa eftersom jag trodde hen skulle hävda att jag tagit hens saker. I övrig så har inte hyresvärden hittat något att klaga på, så det ju iaf bra. Men ja, vi iallafall har kommit till att hyresvärden ska behålla en del av depositionen så är det är ju ett framsteg.
Men alltså hyresvärden snor din mat och sedan beskyller dig för att det tog en timme att städa efter dig och du ska då inte få tillbaka dina pengar?

Allvarligt, jag har sagt ifrån om att jag vill ha HELA depositionen + varenda jädrans matvara som hyresvärden STAL från mig, annars går jag vidare. Om hyresvärden tog din mat ur rummet innan tiden gått ut så så är det denne som gjort fel, inte du, det är stöld och har inget som helst med "städning efter hyresgäst" att göra, jösses amalia.
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 096
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 895
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 208
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 688
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp