Hur får man dessa gardiner att hänga snyggt???

bettysmatte

Trådstartare
Har fått hjälp av mamma att sy upp gardiner till mitt ena rum. Tyget är jättesnyggt (tycker jag;)), men de hänger så konstigt! Vad kan man göra? Tyget är "stelt" och spretar väldigt mycket. Jättesvårt att få till snygga veck på det...:crazy:

PA110009.jpg
 
Sv: Hur får man dessa gardiner att hänga snyggt???

Skulle man kunna hänga tyngder längst ner på nåt sätt?
 
Sv: Hur får man dessa gardiner att hänga snyggt???

Kankse det kan fungera att sy i ett band med vikter där nere (ser ut som en kedja med små kulor?

Sedan ser jag inte riktigt vad du har för gardinstång, är det en "riktig" eller en sådan där man kan använda veckband som uppsättning (minns inte namnet på stången men en sådan som ser ut som en skena).

Hur fungerar det om du lägger gardinerna i de veck du vill ha och stryker lite lätt?
 
Sv: Hur får man dessa gardiner att hänga snyggt???

Ni har nog rätt båda två :)! Mamma ringde för en stund sedan och frågade hur det blev. När jag berättade pratadade hon om att det finns blyband som man bara trär in i fållen nedtill. Den ökade tyngden skulle göra att gardinen hängde bättre, så jag får ta och köpa sådana.
 
Sv: Hur får man dessa gardiner att hänga snyggt???

Jag gillade verkligen gardinen! Med blysnöre i nederkant blir det nog riktigt bra. Vart har du hittat dessa?
 
Sv: Hur får man dessa gardiner att hänga snyggt???

Ellos har dem. De finns som hanklängd och kappa, men även som metervara. Jag köpte metervara, eftersom det blir billigare och jag har syhjälp ;). De heter "Mayo".
 
Sv: Hur får man dessa gardiner att hänga snyggt???

Blyband och en smalare fåll nedtill. Alt ingen fåll alls, men det kan ju se tokigt ut när längderna är så korta...
Men ju bredare fåll, desto rakare blir tyget har jag märkt iaf. Sen kommer dom nog att hänga till sig lite iaf efter ett tag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Mina ögonlock har blivit så hängiga, tycker att det störo och jag försöker ofta lyfta brynen får att få bort känslan av att de hänger...
2
Svar
24
· Visningar
1 958
Senast: CFrisk
·
Relationer Våra grannar är världens snällaste. Nästan för snälla. De ställer alltid upp när vi ber om en tjänst. Det brukar kunna vara saker som...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
7 917
Senast: Seaside
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 741
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp