Bukefalos 28 år!

Hur får man det att gå runt?

Jobbig sits :( Kolla med hemtjänsten där brukar det finnas behov av timmisar, kvällar och helger ger ju OB så det är alltid något.

Ibland kan man även få sitta på vak på sjukhus/ långvård men det är inte alla som klarar av sådant.

Annars är rådet att terrorisera hela ditt kontaktnät och be dem terra sina kontakter för någon brukar alltid känna någon eftersom det numera inte är vad man kan utan vem man känner som är vägen in i arbete.

hoppas verkligen det löser sig
 
Jobbig sits :( Kolla med hemtjänsten där brukar det finnas behov av timmisar, kvällar och helger ger ju OB så det är alltid något.

Ibland kan man även få sitta på vak på sjukhus/ långvård men det är inte alla som klarar av sådant.

Annars är rådet att terrorisera hela ditt kontaktnät och be dem terra sina kontakter för någon brukar alltid känna någon eftersom det numera inte är vad man kan utan vem man känner som är vägen in i arbete.

hoppas verkligen det löser sig
Sitta på vak, brukar dom anställa folk speciellt till det? Trodde det ofta var ordinarie vårdpersonal som fick hoppa in för sånt?
 
inte helt säker på hur det är men jag har en tjejkompis som gjort det ett par gånger, men det är också här i Sthlm. Hade du bott här så hade jag annars kunna rekommendera ett hemtjänstföretag.
 
Har du kollat om kommunen behöver folk ?Häromkring brukar kommunerna alltid vara i behov av vikarier :)

Helt ok betalt. För några år sedan fick jag en schemalagd vikarierat på ett korttidsboende under sommaren, heltid , både dagtid och vaken natt.
De månader jag dessutom jobbade några pass extra fick jag ut närmare 20' efter skatt.
 
Detta är egentligen bara en skriva-av-mig tråd, men om någon har något att säga får denne gärna framföra det.

Just nu vill jag bara sitta i ett hörn och gråta. Har världens skitjobb, jobbar som mötesbokare med enbart provisionslön för ett företag som inte har kollektivavtal, vilket innebär att dom kan ha i princip vilka villkor dom vill utan att man kan komma och klaga. Gilla läget eller fuck off, typ. Denna tiden av året är det extremt svårt att boka något ö.h.t eftersom det är den heliga semestern man inte får vara och talla på, folk är inte hemma och är allmänt motvilliga. Detta gör ju att man till slut landar på en månadslön på 5000 kr före skatt om man har tur, det räcker inte ens till hyran.

Söker nya jobb varje dag, men man vet ju hur det ser ut nu. De flesta företag anställer inte mer förrän till hösten när alla sommarvikerier är utflugna.

Hur överlevar man i x-antal månader tills det där acceptabla jobbet svarar på ens ansökan? Lever redan på existensminimun i princip, äter bara en gång om dagen för jag inte har råd med mer, ibland bara varannan dag. Prioriterar hundens mat över min. Har inget TV-abonemang, billigaste mobilabonemanget, billigaste internetabonemanget, köper den billigaste maten, har ingen bil, åker aldrig buss, inga prenumerationer eller andra onödiga utgifter, shoppar aldrig. Försöker sälja sånt jag inte behöver för att få ihop pengar. Mina närmaste släktingar bor i Norrland, föräldrarna bor utomlands, har inga vänner eller annat här nere.

Hur får man det att gå runt? Jobbar heltid, ibland 12 timmar om dagen ofta 6-7 dagar i veckan. Bor redan så billigt jag kan, har inte hittat något boende som är billigare om man inte vill flytta ut någonstans mitt ute i ingenstans där chanserna till jobb är många gånger lägre än här.

Vad kan man mer göra i ett sånt läge? Att be föräldrarna om hjälp är en desperat sista utväg jag helst vill slippa, hatar att snylta pengar av andra...
Men har du bara sökt jobb på annonser?
Mitt tips är att istället ringa runt till alla möjliga företag. Tex butiker, hotell, restaurang brukar anställa utan erfarenhet.
När jag jobbade inom butik var det riktigt bra OB på helger och kvällar..
Om man kan tänka sig det mesta och är lite framåt så tycker jag folk brukar kunna få jobb rätt fort..

Se också till att leta efter jobb med fast lön så du inte bara jobbar på provision.
 
Men har du bara sökt jobb på annonser?
Mitt tips är att istället ringa runt till alla möjliga företag. Tex butiker, hotell, restaurang brukar anställa utan erfarenhet.
När jag jobbade inom butik var det riktigt bra OB på helger och kvällar..
Om man kan tänka sig det mesta och är lite framåt så tycker jag folk brukar kunna få jobb rätt fort..

Se också till att leta efter jobb med fast lön så du inte bara jobbar på provision.
Jag har ringt runt till en hel del, men om det inte blir ett nej så blir det typ "skicka ditt CV via mejl så får vi se" och sen får man inget svar.
 
Vad är det för företag du ringer? Är det den lokala Ica-butiken och hemtjänst?
Hemtjänst, allehanda butiker, bensinmackar, donken.

Det är inte det att jag inte har något att komma med. Har jobbat heltid i 3 år och har 2½ år på högskolan i bagaget. Dock ser jag tyvärr (för min personliga del) en viss trend här där jag bor att många företag ger förtur till personer med invandrarbakgrund. Har ringt till iaf två ställen där de rakt ut har sagt att dom fokuserar på att anställa arbetslösa invandrare i första hand för att "vi svenskar brukar klara oss så bra ändå" och så blir det nej.

(Inget negativt om invandrare, ska sägas).
 
Hemtjänst, allehanda butiker, bensinmackar, donken.

Det är inte det att jag inte har något att komma med. Har jobbat heltid i 3 år och har 2½ år på högskolan i bagaget. Dock ser jag tyvärr (för min personliga del) en viss trend här där jag bor att många företag ger förtur till personer med invandrarbakgrund. Har ringt till iaf två ställen där de rakt ut har sagt att dom fokuserar på att anställa arbetslösa invandrare i första hand för att "vi svenskar brukar klara oss så bra ändå" och så blir det nej.

(Inget negativt om invandrare, ska sägas).
Ok. Då är mitt tios bara att inte ge upp. Bestäm tex att du ska ringa 20 företag varje dag.
En vän var arbetslös alldeles nyss efter att varit utomlands. Hon satte sig ned och ringde ca 40 företag. Det tig två dagar. Två dagar senare hade hon två jobb.
Ett inom hemtjänsten och ett på Ica.
De är tillräckligt för henne att försörja sig på tills hon hittar det hon vill jobba med.

Tills du får jobb kolla upp Facebook- grupper där saker skänks eller matkassar ges bort. Även kyrkor kan ha sådan verksamhet.
Som andra nämnt, kolla vad som gäller för soc.
 
Bara läst lite i tråden.. men efter en snabb koll på ams annonser så finns det jobb att söka hos både max, donken och bk..
 
Du kan även söka medel ur kyrkans fonder. Jag fick lite från församlingen (man behöver inte vara medlem i kyrkan), det tog mindre än en vecka innan pengarna var på kontot.
Med nytt jobb dröjer det ju nån månad eller två till första lönen om man inte kan få förskott.
 
Detta är egentligen bara en skriva-av-mig tråd, men om någon har något att säga får denne gärna framföra det.

Just nu vill jag bara sitta i ett hörn och gråta. Har världens skitjobb, jobbar som mötesbokare med enbart provisionslön för ett företag som inte har kollektivavtal, vilket innebär att dom kan ha i princip vilka villkor dom vill utan att man kan komma och klaga. Gilla läget eller fuck off, typ. Denna tiden av året är det extremt svårt att boka något ö.h.t eftersom det är den heliga semestern man inte får vara och talla på, folk är inte hemma och är allmänt motvilliga. Detta gör ju att man till slut landar på en månadslön på 5000 kr före skatt om man har tur, det räcker inte ens till hyran.

Söker nya jobb varje dag, men man vet ju hur det ser ut nu. De flesta företag anställer inte mer förrän till hösten när alla sommarvikerier är utflugna.

Hur överlevar man i x-antal månader tills det där acceptabla jobbet svarar på ens ansökan? Lever redan på existensminimun i princip, äter bara en gång om dagen för jag inte har råd med mer, ibland bara varannan dag. Prioriterar hundens mat över min. Har inget TV-abonemang, billigaste mobilabonemanget, billigaste internetabonemanget, köper den billigaste maten, har ingen bil, åker aldrig buss, inga prenumerationer eller andra onödiga utgifter, shoppar aldrig. Försöker sälja sånt jag inte behöver för att få ihop pengar. Mina närmaste släktingar bor i Norrland, föräldrarna bor utomlands, har inga vänner eller annat här nere.

Hur får man det att gå runt? Jobbar heltid, ibland 12 timmar om dagen ofta 6-7 dagar i veckan. Bor redan så billigt jag kan, har inte hittat något boende som är billigare om man inte vill flytta ut någonstans mitt ute i ingenstans där chanserna till jobb är många gånger lägre än här.

Vad kan man mer göra i ett sånt läge? Att be föräldrarna om hjälp är en desperat sista utväg jag helst vill slippa, hatar att snylta pengar av andra...
Malmö Stad söker ALLTID vikarier inom LSS. Har du vana av LSS?
 
Ingen ö.h.t, tyvärr. Har ingen erfarenhet av någon form av vård eller liknande, verken från yrkeslivet eller från det privata.
Ok, det är ändå inget krav ;)
Personlig assistent-jobb kryllar det av i Malmö. Skriv ihop ett personligt brev samt CV riktat mot LSS (där ingår personlig assistans) så kan jag tipsa dig om vart du ska skicka.
 
Kolla om det finns någon Facebook-grupp med jobbannonser i ditt område. Jag är med i en i min stad och där dyker det upp små-jobb mer eller mindre varje dag :)
 
Aha, så bara det redovisas hyggligt korrekt är det ett helt OK alternativ att prostituera sig? Nej, jag kanske har höga moraliska hästar (har inga alls), men det är faktiskt inte något som jag tycker är ett seriöst förslag.

Prostitution är inte kriminellt i Sverige. Men det är absolut inget jag tycker är att rekommendera någon. Och jag tror få gör det av fri vilja. Snarare genom tvång på ett eller annat sätt.

Jag sålde telefonsex i två år medan jag studerade. Jobbet var självklart vitt (Fick lönesedel varje månad som redovisade exakt hur mycket jag hade jobbat, hur mycket skatt jag betalat m.m. Allt redovisades självklart helt korrekt även i uppgifterna till skattemyndigheten.), hade två superbra chefer som man alltid kunde få tag på när man undrade något och som själva ringde upp regelbundet för att se till så man fortfarande trivdes med jobbet. Var det något man inte ville prata om var det bara att lägga på luren (och om man ville, be cheferna att blockera det numret). Jag fick välja mina arbetstider helt själv, jobbade minimalt och fick ut 15 000 kr efter skatt på nästan inget jobb alls. Kände mig aldrig som en prostituerad och kunde lämna precis vilken sekund jag ville. Lämnade jobbet till slut för att det blev tråkigt att prata om samma sak hela tiden. Om något kände jag mig betydligt mer som en hora när jag slavade runt på McDonalds…

Förlåt för off-topic.

Ditt jobb verkar hemskt underbetalt :( Har du testat att ringa runt till olika städbolag? Kolla vilka städbolag som ligger nära dig via Eniro eller liknande. Vården behöver som många har tipsat om alltid folk. Nu kanske telefonförsäljare inte är ett bättre jobb än mötesbokare, men kanske kan du hitta ett telefonförsäljarlön som betalar en högre grundlön än 5000 kr?
 
Kände mig aldrig som en prostituerad ...

Det är möjligt att det går att glorifiera för att passa in i resten av livet. Icke desto mindre är kalla fakta att den som säljer sex (telefon, nätet, live) är prostituerad. Eller populärt benämnt: hora.

Att vara telefonprostituerad kanske gör det mindre riskfyllt (STD, våld etc) men det förändrar inte fakta.
 
Det är möjligt att det går att glorifiera för att passa in i resten av livet. Icke desto mindre är kalla fakta att den som säljer sex (telefon, nätet, live) är prostituerad. Eller populärt benämnt: hora.

Att vara telefonprostituerad kanske gör det mindre riskfyllt (STD, våld etc) men det förändrar inte fakta.

Men spela roll om den korrekta benämningen är prostitution. Ingen jag känner som jobbat med det har känt sig prostituerad eller utnyttjad. Man deltar ju inte i sexet, man bara pratar. Tycker du t.ex. sexologer också är prostituerade?
 
Tycker du t.ex. sexologer också är prostituerade?

Tror du att en torsk får utlösning hos en sexolog? Och är där för att utnyttja den möjligheten?

Jag är helt emot att försöka "snygga till" prostitution. På vilket sätt den än utförs. Jag tyckte du själv sa att det inte var något du tyckte var roligt som yrkesval, eller missuppfattade jag dig?
 
Tror du att en torsk får utlösning hos en sexolog? Och är där för att utnyttja den möjligheten?

Jag är helt emot att försöka "snygga till" prostitution. På vilket sätt den än utförs. Jag tyckte du själv sa att det inte var något du tyckte var roligt som yrkesval, eller missuppfattade jag dig?

Åh, det är alltså utlösningen som avgör saken!

Nej, jag tycker inte att det är ett roligt yrkesval men jag gillar inte att skambelägga prostituerade. Och jag kan mycket väl tänka mig att sitta och snacka i telefon samtidigt som man surfar på buke eller kollar på tv är bra mycket trevligare än typ telefonförsäljare eller McDonalds.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 791
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 189
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 079
Senast: Grazing
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
922
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp