Bukefalos 28 år!

Hur får man en kanin att bli rumsren?

Sv: Hur får man en kanin att bli rumsren?

Gud, har tusen historier att berätta om den kaninen, som när han skrämde bort inbrottstjuvar... Haha, åh vad jag saknar honom ibland.

HAHA! den historien vill jag höra! och vad kul med en kanin som blev så gammal!
 
Sv: Hur får man en kanin att bli rumsren?

Tack för ditt svar!
Har funderat på kompis den, blir då en belgisk jätte som jag gärna vill ha sen :) Eller så blir det nog marsvin, är sugen på ett marsvin också. Men annars så är ju kaniner inte flockdjur och klarar sig därför utan sällskap, men förstår tanken :)
 
Sv: Hur får man en kanin att bli rumsren?

Troligen blir det så att jag gör en liten hörna åt min kanin och spärrar av med hjälp av kompstgaller så det blir stort utrymme ändå :) Måste kastrera den först innan den får hoppa runt, vill inte ha problem med revirpissande, är en hane jag ska ha :)

13,5 år var jättelång tid!!! Gav du specialfoder?
Vi kastrerade aldrig, behövde inte det.

Nej, herregud, inget specialfoder. Han gillade inte fröblandningar och sånt, åt dem inte, så han fick färgglad fabriksmat, haha... Och väldigt mycket knäckebröd, rostat bröd, frukt och grönt till det. Hade alltid kvistar och kräckerstänger att gnaga på och alltid färskt vatten, såklart.

Tror det var livsstilen som fick honom att leva så länge, tror stenhårt på att djur mår allra bäst när de får så mycket frihet som möjligt :bump: Han hade ett bra kaninliv.
 
Sv: Hur får man en kanin att bli rumsren?

HAHA! den historien vill jag höra! och vad kul med en kanin som blev så gammal!
Okej, för att dra det kort: Det var ju en herrans massa år sedan, kaninen var ett år gammal. Vi hade just flyttat till ny lägenhet. I den gamla lägenheten var ytterdörrarna såna att om man stängde dem så låstes dem automatiskt och mina föräldrar var inte vana vid att behöva låsa dörren och hade glömt det den natten.
Mitt i natten så vaknar pappa av att kaninen (Stampe, för övrigt) stampar i buren. Inte bara småstamp, det låter som om man skulle drämma knytnäven i bordet. Han tänker typ "jävla kaninjävel, jag ska upp och jobba imorgon..." men kaninen slutar inte stampa, så han går upp och tittar till honom, klappar lite och pratar. Kaninen blir lugn.
På morgonen visar det sig att det varit inbrott i huset, flera personer har fått saker stulna medan de sov (bland annat en tjej som blev bestulen på sin laptop som låg på nattduksbordet där hon sov...). Pappa kollar... och visst fattas det 3000 kr som låg på en bänk i hallen. Men ingenting mer. Kaninen hade skrämt iväg tjuvarna innan de faktiskt kommit längre än till hallen... Efter det blev han kallad "vaktkaninen" i många år :angel:
 
Sv: Hur får man en kanin att bli rumsren?

hahaha! vad härligt med en vaktkanin! :D
Hade 2 "vaktkaniner" när jag hade kaninerna ute, som nästan jämt satt å spanade och stampade om det kom "något farligt/misstänkt". Såg ganska kul ut, för alla åtta kaniner sprang och gömde sig i sina bon då :P.
 
Sv: Hur får man en kanin att bli rumsren?

Nej, kaniner är kolonidjur och de bildar par. De är mycket sällskapliga djur.

Kaniner mår så mycket bättre av att var två än att vara ensamma! Spelar ingen roll om du kelar och leker med din kanin 24/7, ni kan inte kommunicera på samma sätt som två artfränder kan. Kan bara säga att när du väl har sett två kaniner sitta och mysa tillsammans eller skutta runt och leka, kommer du förstå hur mycket en ensam kanin missar.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hejsan igen! Går i tankarna att skaffa kanin. Har haft en kanin tidigare och har lite erfarenhet pga det (det var dock ca 7år sedan)...
Svar
4
· Visningar
968
Senast: hundvalpen
·
D
Däggdjur Jag har fått en kull franska vädurar vars mamma är året runt-utekanin. Ungarna är så galet söta :love: och jag funderar på att behålla...
Svar
2
· Visningar
8 194
Senast: Jenka
·
T
Övr. Djur Min lilla kanin är nu ca 5 månader och har alltid varit rumsren tills vi flyttade till egen lägenhet jag och sambon, hon har alltid...
Svar
2
· Visningar
955
Senast: Tussie
·
B
Övr. Katt Jag har ställt samma fråna i "andra djur" forumet men fick inte så många svar så provar här med. Men eftersom detta faktiskt har med...
Svar
8
· Visningar
4 291
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • The Eras tour Stockholm
  • Personalmöten
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp