Hur får man flygluvan att sitta kvar?

Bukefalos 30 år!

Marvin

Trådstartare
Snart dax för tävling och jag förväntar mig insekter så jag tänkte jag skulle ha luva på hästen för att minska stökandet och skakandet på huvudet.
Problemet är att jag aldrig har fått luvskrället att stanna kvar, petar ner den så gott det går under nackrem och pannband, men hon brukar alltid lyckas skaka loss den (helst i collecting ring såklart). :arghh: Och så blir det stressigt att försöka trycka den på plats igen. Har den dessutom hamnat lite snett så skakar hon som en tok för att få bort den. O_o

Alla andra rider ju med luva, vad gör jag för fel?? :meh:

Har helt vanliga virkade luvor, den för tävling är en ES, men har även eskadron och nån vadderad sak.

Snart dax för tävling och jag förväntar mig insekter så jag tänkte jag skulle ha luva på hästen för att minska stökandet och skakandet på huvudet.
Problemet är att jag aldrig har fått luvskrället att stanna kvar, petar ner den så gott det går under nackrem och pannband, men hon brukar alltid lyckas skaka loss den (helst i collecting ring såklart). :arghh: Och så blir det stressigt att försöka trycka den på plats igen. Har den dessutom hamnat lite snett så skakar hon som en tok för att få bort den. O_o

Har helt vanliga virkade luvor, den för tävling är en ES, men har även eskadron och nån vadderad sak.
Jag satte fast min med käkremmen, funkar fint för att inte huvan ska åka av, men min lyckades skaka av hela tränset istället. 😎

Man sätter fast den i tränset. Jag köpte skosnören i matchande färg, klippte till lagom längd och knöt fast i tränset.

Om du vet att hästen kommer skaka en massa på huvudet pga luvan, och kanske skakar på huvudet pga insekter så hade jag nog skippat luvan.

Ja min skakar ju av hela tränset pågrund av luvan så fick sitta av på framridningen sist pga tappade tränset🙈

Ska försöka fläta fast luvan i manen. Tror inte det behövs så mycket, bara lite stadga.

Samma problem här, när jag använder huva behöver jag stanna och rätta till den då och då för den kryper framåt under nackstycket..
Man kan ju fästa den i käkremmen men jag har också varit med om att hela tränset då åker av istället. Spänner käkremmen något hål tightare men vet inte hur mkt det räddar..

Jag har gjort en spaning om att iaf vissa vars huvor sitter bra har sina bett betydligt högre upp än jag har, dvs nackstycket sitter hårdare på plats för att det är mer spänning i sidostyckena. Men det känns ju inte som någon bra lösning..

Jag fixade små bitar av resår med tryckknappar på som jag satte fast i nackstycket. En mitt på och så två på sidorna.

Har en luva som är ordenligt lång i nacken och som går ner under pannbandet och inte åker upp. Gäller också att de har rätt bredd mellan öronen så den inte dras upp där

Jag har två som är virkade av en på insta bästa passformen av alla jag provat. De är också tunga så de inte flyger upp.

Finns huvor med öppning för att trä igenom käkremmen :)

De sitter olika på olika hästar är min erfarenhet. En del skakar inte utan har dem på snällt ☺️ min skakar så har nu köpt en fenwick-kopia för att få modellen som sitter runt hela huvudet med spännen. Sitter bättre men om den åker så åker hela tränset med 🙈 och inte så snyggt 😅 men annars modeller med kardborre i nacken, snöre runt käkrem eller som går ner och spänns fast i nosgrimman brukar sitta bättre på skakare.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?