Bukefalos 28 år!

Hur förlåtande är ni?

Jag har ingen häst, alla diskussioner runt detta kan bara bli hypotetiska. Det är heller inte troligt att jag skaffar en så hysteriskt känslig häst heller, med tanke på allt det medför.

Däremot kvarstår faktum att det inte går att slarva med vissa individer, utan att det får följdverkningar. Främst för hästen och ägaren, men därmed också för den som slarvar. Det går inte obemärkt förbi.

Nej, jag tolererar inte slarv. Misstag, möjligen beroende på situation. Rent slarv. Aldrig.
 
Är det hypotetiskt att du hade en sådan häst och att du skulle reagerat så här?:

"VI har haft en häst som var väldigt känslig för rutiner, glömde du kraftfodret på kvällen stod han och vävde, vandrade och var fullständigt sönderstressad fram till frukost. Åt då heller inte sitt grovfoder utan stressade istället. Hade någon glömt den hästen, hade jag nog hudflängt vederbörande omsorgsfullt, för det hade fått följder i en vecka. "

Tyckte det var så specifikt så jag tog det som ett verkligt exempel från när ni en gång i tiden hade en sådan häst och du en gång i tiden skulle hudflängt någon om den då hade råkat glömma kraftfodret till denna häst. Är exemplet påhittat att du haft en sådan häst och att du skulle reagerat så på den tiden? Eller var det så du skulle reagerat förut om det hade råkat hända och du kommit på bättre tankar nu?
 
Däremot kvarstår faktum att det inte går att slarva med vissa individer, utan att det får följdverkningar. Främst för hästen och ägaren, men därmed också för den som slarvar. Det går inte obemärkt förbi.

Sådana individer bör nog enbart skötas av vederbörande hästägare eller hästskötare enligt mycket strikta rutiner och aldrig någonsin stå i stall där det råder gemensam skötsel om absolut ingenting får gå fel..

Tror mycket få slarvar med flit utan möjligen stress eller annan miljöpåverkan och då får man sakligt börja med att reda ut vart problemet ligger vid upprepade missar, men engångsföreteelser känns väldigt osunt att bli så himla arg på någon för.
 
Slarv är sådant som uppstår för att man helt enkelt inte fullföljer det man ska göra. Orkar inte dubbelkolla, läser bara hälften, gissar istället för att ta reda på vad som egentligen gäller, till exempel. Man fodrar, men går inte den där extragången för att kontroller att alla fått. Och har någon inte fått - följer upp varför (kanske ska den hästen inte ha kraftfoder alls?)

Misstag är i min värld sådan man f x tolkat fel. Man är övertygad om att man förstått instruktionen, men helt enkelt gjort en feltolkning. Jag trodde att det randiga täcket var det randiga som hängde på boxen, men det var det randiga som hängde på täckeshängaren i sadelkammaren. Ett misstag.

Därmed inte sagt att begreppen begränsar sig till exempel ovan.
 
.... det tar på tok för lång tid att dubbelkolla allting alltid.

Fast hur dåliga rutiner har man om man måste dubbelkolla allting alltid? Normalt sett vill jag att dubbelkollen tar ett getögskast. T ex 6 hästar, 6 hinkar. 6 hinkar tomma, 6 hästar tuggar i krubban.

Sedan är det ju just rutiner och system för hantering som gör att man minimerar risken för både slarv och misstag. Misstagen minskar nog i större utsträckning än slarvet, eftersom slarvet bygger på att man faktiskt inte bryr sig tillräckligt för att lägga sig vinn om att det blir rätt. Jag menar här att med ett bra system och en bra rutin minskar risken och utrymmet för t ex feltolkningar, medan man alltid kan slarva genom att inte följa rutiner och upplagda system.

Jag tror att vi alla vid något tillfälle träffat på slarvmajor, och det spelar ingen roll hur pedagogiskt och logiskt upplägget är, hafsar man igenom rutinen, blir det fel.
 
Slarv är sådant som uppstår för att man helt enkelt inte fullföljer det man ska göra. Orkar inte dubbelkolla, läser bara hälften, gissar istället för att ta reda på vad som egentligen gäller, till exempel

Men vilken normal engagerad gör så, kan väl inte vara vanligt att man bokstavligen skiter totalt i givna instruktioner?

De flesta blir väl irriterade i en sådan situation om det sker upprepat men jag har mycket svårt att föreställa mig där lättbegriplig information finns där en person sedan bara skiter i det totalt och skapar egna rutiner för andras hästar efter eget tycke?

Däremot nonchalans skulle jag kunna förknippa med slarv..men återigen så har det handlat om ytterst stressade människor i slutändan.

Misstag däremot har skett genom feltolkningar, felplacerade saker etc. Ofta är då fler än en part inblandad.


Jag tror på bristande rutiner i överlag när liknande inträffat och dåligt upplägg på hur arbetsordningen ser ut.
Överflödig information och för många arbetsmoment är nåt jag erfarat är nåt som ställer till det oerhört, det är oerhört lätt att någon gång missa då. Eller när det är alldeles för många olika instruktioner per häst, en stressad dag kan det bli svårt att hålla isär för alla.
 
Så om man misstolkar något för att man läser omedvetet slarvigt?
Slarv.


Vad är det när man dubbelkollar men ändå missar foderbyttan för att någon ställt något i vägen, katten sitter i vägen, en lampa är trasig eller att ägaren bytt bytta så att man helt enkelt inte registrerar det?

1) missar för att något står i vägen - man har inte räknat in antalet
2) lampan trasig - då byter jag, det ligger i mitt intresse att det jag gör blir rätt
3) ägaren bytt hink - jag måste väl fortfarande ha tagit med den ut och fodrat?

Vi hade t ex så i ett stall att det var lätt att ta hästens hökasse, sätta kraftfoderhinken i, ta två uppsättningar åt gången. Gå in till häst 1 - hö och kraft. In till häst 2 - hö och kraft. Tillbaka, lägga tömda kärl. Ta två nya uppsättningar, osv. Väldigt svårt att missa något, och det blev heller aldrig några missar så länge man höll sig till detta. De som missade var ofelbart de som pratade i telefon, tog en häst här, en häst där, pratade med stallkompisen och matade katten samtidigt. Slarv alltså.

Nu har jag jobbat så länge med hästar så jag har rutinen inne även om man har foderkärra, ett system som gör att det är extremt svårt att missa en häst i en lång rad. Även om jag blivit avbruten 16 gånger på vägen.
 
Men vilken normal engagerad gör så, kan väl inte vara vanligt att man bokstavligen skiter totalt i givna instruktioner?

Man tror sig veta eller veta bättre. "Ja,ja, det är ett sätt - jag har ett som är bättre". Alt. "ja, jag tror jag vet hur det ska göras, jag gör så här".

Överflödig information och för många arbetsmoment är nåt jag erfarat är nåt som ställer till det oerhört, det är oerhört lätt att någon gång missa då. Eller när det är alldeles för många olika instruktioner per häst, en stressad dag kan det bli svårt att hålla isär för alla.

Det gäller ju att verkligen ta sig tiden EN GÅNG att uppfatta hela instruktionen. Lär man in rätt från början, är det svårt att göra fel senare. Man har ett system. Man har benat ut det, även ur vad man själv anser vara bristfälliga instruktioner eller överflödiga dito.

Sedan är jag övertygad om att alla vinner på att tänka igenom upplägg, system, rutiner och hur man presenterar dem. Vem ska läsa, vem ska utföra? Vem är mottagare?
 
Sedan är jag övertygad om att alla vinner på att tänka igenom upplägg, system, rutiner och hur man presenterar dem. Vem ska läsa, vem ska utföra? Vem är mottagare?

Här bär alla ansvar och ungefär som jag skrev innan är nog den största orsaken till när saker går fel. Man har ett sånt upplägg helt enkelt som gör att missar ryms, ett system som isf inte passar alla.

Alltid stått i stall med någon form av kollektiv lösning, senaste helkollektiv. Aldrig varit med om att någon tar sig för saker för att veta bättre i alla fall så den erfarenheten kan jag inte dela. Har någon mot förmodan gått mot en instruktion har det i slutändan legat på hästägarens bord som tex inte haft täcket framme, missat höpåsar eller missat krafthinken och därigenom att man fått fatta egna belsut (ofta baserat på tidsnöd - man ger hästarna "grundläggande" så att de klarar sig vilket i många fall är bättre då kanske än att strunta i att förse hästen mat eller annat nödvändigt även om det den dagen inte blivit precist rätt)
 
Senast ändrad:
:crazy: Då borde ingen behöva vara stallkamrat till dig i verkliga livet med levande hästar och äkta foderhinkar :nailbiting:

Nej, vi sade nej till de som kom och ville stå i stallet. Just för att vi inte ville dela med andra. Ironiskt nog sökte de sig till vårt stall just för att det var noggrannhet och rutiner som gällde.

Att inte alla gillar det upplägget är ju lätt att förstå, men det finns faktiskt de som uppskattar ordning och reda.
 
Som sagt: det är rätt stor skillnad på slarv och misstag.

Jo, du har ju redogjort för vad du anser är vad. Men det täcker ju inte vissa delar.

Dessutom var det ju misstag vi diskuterade från början. Jag tror iallafall inte att en nybörjare slarvar utan att miljön på något sätt gjort det lättare att göra ett uppriktigt misstag.

Det finns ju en möjlighet att hästen utan kraftfoder blev utan för att ägaren glömt fylla på och att det är så många hästar i stallet att när sista får har de första redan ätit upp. D.v.s har inte alla huvudet i krubban och hinken är ju tom.
 
För mig är det rätt enkelt, misstag kan alla göra. Vår häst har någon gång blivit utan sin kraftfodergiva, ett misstag i mina ögon och inget han tog skada av. Ser man att sådant upprepas och från samma person, då är det slarv. Det föranleder till en diskussion med vederbörande, annars tycker jag nog att man kan ha lite överseende, nästa gång kanske man själ missar.
 
Det finns ju en möjlighet att hästen utan kraftfoder blev utan för att ägaren glömt fylla på....

Fast om vi nu ska gå in i detaljer hade jag faktiskt efterforskat varför just en häst inte skulle ha kraftfoder. Är det verkligen rätt, eftersom de avviker så kraftigt från mönstret.

Men som sagt, det är ju detaljer i ett delvis fiktivt scenario och kanske mer belyser hur olika vi tänker och värderar vikten av rutiner, system, felmarginaler, avvikelser och incidenter.
 
Slarv.




1) missar för att något står i vägen - man har inte räknat in antalet
du förutsätter att alla hästar får kraftfoder i stallet. Så är det inte.

2) lampan trasig - då byter jag, det ligger i mitt intresse att det jag gör blir rätt
Även om det inte finns reservlampor? Om lampan sitter så till att du inte kommer åt den? Eller det är ett elfel och inte lampan?
3) ägaren bytt hink - jag måste väl fortfarande ha tagit med den ut och fodrat?
Du missade förutsättningen att du missat byttan, tar du med dig och fodrar ur en bytta som du inte inser att det är foder i?

Vi hade t ex så i ett stall att det var lätt att ta hästens hökasse, sätta kraftfoderhinken i, ta två uppsättningar åt gången. Gå in till häst 1 - hö och kraft. In till häst 2 - hö och kraft. Tillbaka, lägga tömda kärl. Ta två nya uppsättningar, osv. Väldigt svårt att missa något, och det blev heller aldrig några missar så länge man höll sig till detta. De som missade var ofelbart de som pratade i telefon, tog en häst här, en häst där, pratade med stallkompisen och matade katten samtidigt. Slarv alltså.
Menar du att alla stall har det på det här viset?Bara för att vissa stall har bra rutiner så innebär det itne att alla har det, jag lovar.

Nu har jag jobbat så länge med hästar så jag har rutinen inne även om man har foderkärra, ett system som gör att det är extremt svårt att missa en häst i en lång rad. Även om jag blivit avbruten 16 gånger på vägen.
Menar du att det skulle vara sårt att fodra från en kärra?

Ditt problem verkar vara att du utgår från att allt är tipp-topp, alla har bra rutiner, alla hästar ska ha kraft osv. Alla stall är inte så perfekta, det är klart att man knappast missar en av sex foderbyttor som är uppställda i en bokhylla. Jag fodrar 60 hästar kanske 20 får kraftfoder (varierar från gång till gång, hästarna är uppdelade på 3 olika stall med 3 olika system och på det så avviker en del ägare från rutinerna och skriver på tavlan vad som gäller för den hästen. Normalt sett rids dessutom någon/några hästar vid fodringen vilket också stökar till det.

Det blir förvånansvärt sällan fel, men blir det det någon gång så utgår vi från att det är ett misstag, något som missuppfattas, någon låda som stod fel, inte att den stackars fodraren slarvat.
 
Senast ändrad:
Fast om vi nu ska gå in i detaljer hade jag faktiskt efterforskat varför just en häst inte skulle ha kraftfoder. Är det verkligen rätt, eftersom de avviker så kraftigt från mönstret.

Men som sagt, det är ju detaljer i ett delvis fiktivt scenario och kanske mer belyser hur olika vi tänker och värderar vikten av rutiner, system, felmarginaler, avvikelser och incidenter.
Lycka till, i mitt stall, även om vi räknar bort lösdrifterna och de hästar där det inte ingår i avtalet så är det runt 20 hästar på stall som inte får kraft....
 
Lycka till, i mitt stall, även om vi räknar bort lösdrifterna och de hästar där det inte ingår i avtalet så är det runt 20 hästar på stall som inte får kraft....

Ja, så är det ju absolut oftast. Alla får inte samma, lika eller ens i närheten. Och då måste det ju finnas rutiner och system för det. Själv har jag ett system för att komma ihåg vad som avviker.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 236
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp